Logga in

Standardisering av etiketter för enklare beställningar och jämlik konkurrens

14 oktober, 2016 | Av: Grafiska Företagen | Dela:

Etiketter

Standarder skapar enhetliga och transparenta rutiner som de flesta kan enas kring inom många branscher. ISO:s nya internationella tekniska specifikation för självhäftande etiketter underlättar för både beställare och leverantörer, med enklare beställningar och jämlik konkurrens som några av resultaten.

– Vi ser mycket positivt som kommer med den nya standarden. Den kommer att belysa de problemområden som finns i beställningsledet och vi kommer att undvika en hel del problem, säger Stefan Vestlund, vd för Tryckeri AB Etiketten och Etikettgruppens/Grafiska Företagens representant i arbetsgruppen.

En ny internationell teknisk specifikation för beställning och produktion av självhäftande etiketter har nyligen lanserats. En anledning till att den tagits fram är att många beställare inte känner till vilken information leverantörerna behöver för att kunna leverera etiketter i rätt material för tänkt användning. Det kan till exempel vara olika typer av etikettmaterial, lim-, kyl- och värmefaktorer som spelar in i valet av etikett för en given tillämpning. Specifikationen leder även till minskade kostnader genom att risken för felbeställningar och reklamationer bland de som levererar och beställer etiketter minskas.

Några av de företag som varit med och tagit fram specifikationen är Ericsson och IKEA. Då det finns tusentals kombinationer av lim, frontmaterial och underpapper för etikettleverantörerna att välja mellan, och utan en klarhet i hur etiketten ska tillämpas är risken stor att det blir fel. För IKEAs del handlar det om stora volymer och ibland långt mellan beställningarna vilket gör det hela än mer komplicerat. Med den checklista som finns i den nya specifikationen omfattas all information som leverantören behöver för att inget ska gå fel. Behovet av en specifikation på detta område har varit stort då det tidigare inte funnits någon teknisk definition för vad som är en etikett.

Standarden går under benämningen SISISO/TS 18614:2016, Förpackningar — Etiketter — Krav på information vid beställning och specificering av självhäftande etiketter, och finns på SIS webbplats, sis.se.

Om Etikettgruppen/Grafiska Företagen

Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin med 450 medlemsföretag med ca 14 000 anställda som utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Etikettgruppen är en del av Grafiska Företagen.

Live: Inkish.tv sänder Grafkoms nätverksträff

Med start idag 26 april klockan 13 visas Grafkoms nätverksträff via nätet av Inkish. På scenen finns bland annat Adobe, Audi, Universal Robots, Donewell och Resolut.

(mer…)

AM-tryck blir Exakta Creative – investerar och integrerar byrån

AM_Exakta Creative

AM-tryck byter namn till Exakta Creative och integrerar tryckeri- och byråverksamheterna. (Bild: Skärmdump från amtryck.se)

En komplett reklambyrå med fokus på e-handel och ett vasst digitaltryckeri har blivit ett framgångskonceptet för AM-tryck i Hässleholm. (mer…)

Reklammarknaden 2016: Största ökningen på fem år – så här utvecklas de olika kanalerna

Small IRM Stora reklamkakan 2016 och 2015

Årsrapporten från IRM visar att de totala reklaminvesteringarna – inklusive medieköp, investering i marknadsaktiviteter och produktionskostnader – under 2016 uppgick till knappt 74,1 miljarder kronor vilket innebär en ökning på 4,8 procent gentemot 2015.

De hjälper dig öka försäljningen av grafiska tjänster

Grafkom_sales_Saltis

Grafkom samlar i nästa vecka den grafiska branschen för vårens största nätverksträff i Stockholm, lunch-till-lunch, den 26 och 27 april. Ett av flera teman är försäljning med en unik möjlighet att lära sig nya saker inom kundvård, crm, nya digitala verktyg och marknadsföring. (mer…)

Nya krav på miljöinnovation – framtidens trycksaker måste cirkulera i kretsloppet

Vindkraft

Det finns inga hemligheter hur man idag kan producera hundra procent återvinningsbara trycksaker. Men för att nå dit krävs mycket hårt arbete och en vision om hur framtidens grafiska produkter ska produceras och fungera i kretsloppet. Läs mer om pionjärerna och hur du själv kan komma vidare.

Exakta blir huvudägare i Vindspelet

Vindspelet-vid-E4-600x211_2

Vindspelet blir en del av Exakta-koncernen. De nybyggda lokalerna utanför Borås blir fortsatt basen för verksamheten.

Malmöbaserade Exakta förvärvar 51 procent av aktierna i Vindspelet. Tillsammans med Exaktas verksamhet i Borås bildar man från 2 maj ett gemensamt bolag under namnet Exakta Vindspelet. (mer…)

Nytt kollektivavtal för grafisk bransch ger 6,5 procent löneökning över tre år

Industrifacken presenterade avtalet på en presskonferens idag.

Fack och arbetsgivare har idag tecknat ett nytt treårigt kollektivavtal som ger löneökningar på två procent per år i den grafiska branschen. (mer…)

Sveriges vackraste böcker – Göteborgstryckeriet och Livonia Print dominerar

Här är årets 25 vackraste böcker utsedda av Svensk Bokkonst. (foto: Jens Östman, KB)

Här är årets 25 vackraste böcker 2016 utsedda av Svensk Bokkonst. (foto: Jens Östman, KB)

2016 års vackraste böcker har utsetts av Svensk Bokkonst. Sex av dem är producerade av Göteborgstryckeriet och åtta av Livonia Print i Lettland. Precis som förra året dominerar dessa två tryckerier tävlingen. (mer…)

TMG investerar för högre kvalitet, bättre miljö och kortare ledtider

TMG_LED-UV

Tomas Eklund (vd TMG Sthlm), Jimmy Carlsson (Sales and Technical Support, Ewotech), Mikael Lind (vd TMG Tabergs) och Torbjörn Häll (vd Ewotech). (Bild: TMG)

TMG Sthlm och TMG Tabergs investerar i led-uv-tekniken för kortare ledtider, bättre miljö och högre kvalitet. (mer…)