Logga in

Standardisering av etiketter för enklare beställningar och jämlik konkurrens

14 oktober, 2016 | Av: Grafiska Företagen | Dela:

Etiketter

Standarder skapar enhetliga och transparenta rutiner som de flesta kan enas kring inom många branscher. ISO:s nya internationella tekniska specifikation för självhäftande etiketter underlättar för både beställare och leverantörer, med enklare beställningar och jämlik konkurrens som några av resultaten.

– Vi ser mycket positivt som kommer med den nya standarden. Den kommer att belysa de problemområden som finns i beställningsledet och vi kommer att undvika en hel del problem, säger Stefan Vestlund, vd för Tryckeri AB Etiketten och Etikettgruppens/Grafiska Företagens representant i arbetsgruppen.

En ny internationell teknisk specifikation för beställning och produktion av självhäftande etiketter har nyligen lanserats. En anledning till att den tagits fram är att många beställare inte känner till vilken information leverantörerna behöver för att kunna leverera etiketter i rätt material för tänkt användning. Det kan till exempel vara olika typer av etikettmaterial, lim-, kyl- och värmefaktorer som spelar in i valet av etikett för en given tillämpning. Specifikationen leder även till minskade kostnader genom att risken för felbeställningar och reklamationer bland de som levererar och beställer etiketter minskas.

Några av de företag som varit med och tagit fram specifikationen är Ericsson och IKEA. Då det finns tusentals kombinationer av lim, frontmaterial och underpapper för etikettleverantörerna att välja mellan, och utan en klarhet i hur etiketten ska tillämpas är risken stor att det blir fel. För IKEAs del handlar det om stora volymer och ibland långt mellan beställningarna vilket gör det hela än mer komplicerat. Med den checklista som finns i den nya specifikationen omfattas all information som leverantören behöver för att inget ska gå fel. Behovet av en specifikation på detta område har varit stort då det tidigare inte funnits någon teknisk definition för vad som är en etikett.

Standarden går under benämningen SISISO/TS 18614:2016, Förpackningar — Etiketter — Krav på information vid beställning och specificering av självhäftande etiketter, och finns på SIS webbplats, sis.se.

Om Etikettgruppen/Grafiska Företagen

Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin med 450 medlemsföretag med ca 14 000 anställda som utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Etikettgruppen är en del av Grafiska Företagen.

Så här når du seniorer med din marknadsföring

Vilken marknadsföring går hem hos seniorer? Var handlar de när de fattat ett köpbeslut? Och vilka tydliga grupperingar finns det bland seniorer?  (mer…)

Barn är ständigt uppkopplade – men trötta på reklam

96 procent av alla barn mellan 7 och 15 år är uppkopplade varje dag. Det visar en undersökning från Orvesto som kartlägger hur barn konsumerar media, Branschkoll sammanfattar några av nyckelfynden.

Amazon lanserar prenumerationstjänst för fysiska barnböcker

För 23 dollar i månaden får barnet hem en låda med 2-4 böcker.

Onlinetryckeri till börsen redan i höst – kan ta in 2,5 miljarder i kaptial

Ryktena om börsnoteringen kommer från två personer med nära inblick i bolaget.

Googleprofil investerar i plattform för förmedling av trycksaker och profilprodukter

En tjänst som förmedlar trycksaker har nyligen gjort en investeringsrunda och bland annat fått en Googleprofil att investera.

Xerox och Fujifilm – affären avblåst

Det blir ingen affär mellan Xerox och Fujifilm. (mer…)

Tryckerikoncern etablerar sig på västkusten

Fyra av tio känner till GDPR – många kommer använda sig av sina nya rättigheter

Fyra av tio svenskar känner till att GDPR träder i kraft den 25 maj (mer…)

170 varslas när Crane flyttar sedeltrycket från Tumba till Malta

Maltas Premiärminister invigde det nya tryckeriet på Malta tidigare i år. (Bild: Crane)

Crane lägger ner sedeltryckeriet i Tuba och flyttar produktionen till den nybyggda anläggningen på Malta.