Logga in

Standardisering av etiketter för enklare beställningar och jämlik konkurrens

14 Okt, 2016 | Av: Grafiska Företagen | Dela:

Etiketter

Standarder skapar enhetliga och transparenta rutiner som de flesta kan enas kring inom många branscher. ISO:s nya internationella tekniska specifikation för självhäftande etiketter underlättar för både beställare och leverantörer, med enklare beställningar och jämlik konkurrens som några av resultaten.

– Vi ser mycket positivt som kommer med den nya standarden. Den kommer att belysa de problemområden som finns i beställningsledet och vi kommer att undvika en hel del problem, säger Stefan Vestlund, vd för Tryckeri AB Etiketten och Etikettgruppens/Grafiska Företagens representant i arbetsgruppen.

En ny internationell teknisk specifikation för beställning och produktion av självhäftande etiketter har nyligen lanserats. En anledning till att den tagits fram är att många beställare inte känner till vilken information leverantörerna behöver för att kunna leverera etiketter i rätt material för tänkt användning. Det kan till exempel vara olika typer av etikettmaterial, lim-, kyl- och värmefaktorer som spelar in i valet av etikett för en given tillämpning. Specifikationen leder även till minskade kostnader genom att risken för felbeställningar och reklamationer bland de som levererar och beställer etiketter minskas.

Några av de företag som varit med och tagit fram specifikationen är Ericsson och IKEA. Då det finns tusentals kombinationer av lim, frontmaterial och underpapper för etikettleverantörerna att välja mellan, och utan en klarhet i hur etiketten ska tillämpas är risken stor att det blir fel. För IKEAs del handlar det om stora volymer och ibland långt mellan beställningarna vilket gör det hela än mer komplicerat. Med den checklista som finns i den nya specifikationen omfattas all information som leverantören behöver för att inget ska gå fel. Behovet av en specifikation på detta område har varit stort då det tidigare inte funnits någon teknisk definition för vad som är en etikett.

Standarden går under benämningen SISISO/TS 18614:2016, Förpackningar — Etiketter — Krav på information vid beställning och specificering av självhäftande etiketter, och finns på SIS webbplats, sis.se.

Om Etikettgruppen/Grafiska Företagen

Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska industrin med 450 medlemsföretag med ca 14 000 anställda som utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Etikettgruppen är en del av Grafiska Företagen.

Ny molntjänst hjälper företag uppfylla GDPR

Emelie Terlinder och Anna-Lena Isaksson på Insatt AB ligger bakom den nya molntjänsten Qnister-GDPR. (Bild: Insatt)

Juristfirman Insatt har lanserat molntjänsten Qnister-GDPR som hjälper små och medelstora företag att hantera den nya lagstiftningen kring personuppgifter. Lösningen presenteras för den grafiska branschen på Grafkom I/O i Göteborg i november. (mer…)

Antalis Sverige breddar med HPs latexskrivare

Bengt Bjälmén från Antalis (mitten) visar HPs latexutskrifter för Anders Hammarström och Victoria Hedblom på Penny Lane Communication i Stockholm.

Antalis har börjat sälja HPs latexskrivare även i Sverige (mer…)

Apples vd besökte Iggesund – ”partner i innovation och hållbara förpackningar”

Apple vd Tim Cook tweetaed i torsdags efter besöket hos sin kartoongleverantör Iggesund – vilket visades upp på Twitter.

Tim Cook besökte under torsdagen Holmens pappersbruk i Iggesund (mer…)

”Robotiseringen går för långsamt i Sverige”

Sverige har hamnat efter när det kommer till inköp av industrirobotar. ”Det går fort nu och många länder går om oss”, säger Joacim Lorentsson på branschorganisationen Swira och robottillverkaren Kuka. Han är också en av talarna på Grafkom I/O i Göteborg i november. (mer…)

Norska Schjærven öppnar kontor i Stockholm

Stefan Nordin ska leda Schjærven i Stockhom (Bild: Sjærven)

Den norska reklambyrån Schjærven öppnar ett kontor i Stockholm. Schjærven, som jobbar mest inom ”retail marketing”, har kunder som XXL sport & vildmark och elektronikkedjan Power.

Grafkom rekryterar norsk branschprofil

Magnus Thorkildsen blir ny delägare i nätverket Grafkom. Han lämnar därmed sin tjänst som vd för Grafisk bransjeforening i Norge. (mer…)

Nordiska kartongtillverkare dominerar

Domenis 1898 SRL vann ”Carton of the Year”. Tryckeriet var Lucaprint i Italien med kartong från Billerudkorsnäs.

Kartong från Billerudkorsnäs vann tre av de tio klasser i prestigefyllda tävlingen European Carton Excellence Award 2017. I nio av tio klasser använde vinnaren kartong från nordiska tillverkare.

Elanders uppgraderar backup och datalagring

Elanders har investerat i en ny backupplösning från Veeam och HP för att säkerställa att den snabbt ökande mängden data alltid finns tillgänglig.  (mer…)

Aba mångmiljonsatsar på personal och maskiner

Curt Vinterstö och Robine Hedlund driver Aba tillsammans med ett team på snart 30 personer. Nu investerar man stort i sitt grafiska center i Stockholm.

Aba i Stockholm investerar nu mångmiljonbelopp i nya maskiner och dessutom utökar man sälj- och marknadsavdelningen med flera personer. Målet är att flytta arbetstimmar från produktion för att istället läggas på kommunikation med kunderna. (mer…)