Logga in

Spandex förvärvar norska Skangraf

21 augusti, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
Anne-Lise Torp Sells_ Skangraf_Spandex kopia_900

Anne-Lise Torp Sells är vd och grundare på Skangraf som nu blir en del av Spandex. (Bild: Skangraf)

Spandex förvärvar norska Skangraf och stärker därmed ytterligare sin position i Norden. 2016 köpte Spandex upp Schneidler i Sverige och Norge och de expanderar nu alltså med uppköpet av Skangraf sent i juli i år. Både Schneidler och Spandex kommer fortsätta under sina egna namn och med samma ledning och geografiska positioner, uppger man i ett pressmeddelande.

Skangraf är en distributör inom sign och display i Norge och säljer bland annat printfolie och laminat till storformat.

– Deras unika materialfokus har gjort att de har haft en snabb tillväxt och är mycket lönsamma. Detta intressanta uppköp hjälper oss att bredda våra aktiviteter vidare på den norska marknaden. Med Skangraf och Schneidler kan vi nu erbjuda den norska marknaden ett totalpaket, säger Spandex vd Rob Jackson.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.