Logga in

Smarta knep för att hänga med i B2B-utvecklingen

20 april, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

I den här artikeln sammanfattas några samtida spaningar kring misstag som vissa gör när det kommer till framförallt försäljning och marknadsföring inom B2B.

Ett icke konsekvent varumärkesbyggande

I en mycket läsvärd artikel skriven av Ryan Gould som jobbar med strategi och marknadsföring så tar han grepp på några av de misstag som bolag verksamma inom B2B gör. Han ställer sig frågor som:

  • Vi vet vem den nya köparen är, och vi vet vad de letar efter när de ska ta köpbeslut, så varför har inte varumärkesbyggande blivit en prioritet för B2B-aktörer?
  • Förstår marknadsförare inte hur deras kundkrets förändras?
  • Tror beslutsfattare inte på marknadsföring?
  • Finns det en fundamental vägspärr i B2B-marknadsföringens natur som skapar ett inkonsekvent varumärkesbyggande inom B2B?

När Gould säger att ”vi vet vem den nya kunden är”, så menar han det som på engelska (och i den här artikeln) kallas för millennials, människor som på ett ungefär är födda mellan 1982 och 1996. I artikeln pekar Gould ut att 73 procent av alla millennials i USA idag är inblandade i köpbesluten på sina respektive företag.

Och trots det så behandlar många B2B företag sina kunder på samma sätt som de gjorde för 10-20 år sedan. ”Deras köpbeslut fattas inte på samma sätt som de gjordes av deras föräldrar. Och därför är det inte heller så konstigt att många företag missar affärer med millennials”, står att läsa i artikeln.

Så hur ska man nå millennials då?

Att skapa ett konsekvent varumärkesbyggande kan brytas ner i tre kategorier.

  • Sociala medier
  • En genomtänkt visuell marknadsföring
  • En väl berättad historia

Sociala medier, absolut, de flesta har  koll på att sociala medier är viktigt och har börjat bli lite varma i kläderna. Sen används det inte alltid optimalt, men sociala medier är också det svåraste. Det finns så många plattformar att välja på och så ska man hålla alla dessa uppdaterade med relevant innehåll, bara det är minst en heltidstjänst. Dessutom så har effekten av sociala medier blivit allt mer ifrågasatt, är det verkligen så fantastiskt? Är det lika bra till alla typer av verksamheter?

En genomtänkt visuell marknadsföring. Det här är spännande. I artikeln så pekar Gould ut en siffra som kommer från HubSpot. Endast 51 % av marknadsförare inom B2B prioriterar att skapa visuellt innehåll. Och framförallt så är det visuella innehåll som skapas ofta spretigt och saknar tydlig koppling till företagets image och grafiska profil.

Promotionbranschen är generellt väldigt duktiga på att skapa visuellt innehåll, inte minst för att det är en så tacksam bransch att göra det inom. Men poängen är att det visuella innehållet ska utgå från förutbestämda riktlinjer som tydligt signalerar att det är just ditt varumärke det handlar om.

Att vara konsekvent helt enkelt, 23 procent av den genomsnittliga omsättningsökningen kommer från ett konsekvent varumärkesbyggande, enligt Lucidpress.

En väl berättad historia, det här är mest spännande av allt. B2B-verksamheter fokuserar framförallt på försäljning, det är så det har sett ut historiskt och det är på många håll så det fortsätter att se ut.

Marknadsföringsteamet blir en förlängning av säljteamet och marknadsföring underskattas fortfarande av många beslutsfattare. Problemet är att millennials vill inte bara bli sålda en produkt, de vill lära sig något. Och de vill dela värdegrund med den som de köper av, de vill ha en relation som sträcker sig bortom att säljaren är trevlig.

Med så mycket tillgänglig information så tar millennials i större utsträckning helhetsintrycket i beaktning. Uppfattas företaget seriöst, finns det mycket information om företaget att tillgå, gör de något särskilt för miljö och samhälle? Sådana är några av frågorna som Millennials ställer sig vid ett köpbeslut, och sådana frågor ska enkelt gå att få besvarade – genom att du använder en tydlig och konsekvent kommunikation över flera plattformar.

Sammanfattning

  • Låt inte marknadsföring komma i tredje eller fjärde hand.
  • Acceptera att millennials på ett eller annat sätt utgör en stor del av befintliga och potentiella kunder.
  • Lägg upp en strategi för hur ditt varumärkesbyggande ska se ut, och ha den strategin i åtanke när du skapar innehåll och marknadsföring. Det behöver inte vara perfekt, men det ska finnas en grund att utgå från.
  • Lägg en dag på att: tänka igenom vad din verksamhet gör bra, formulera det till tydliga budskap och sprid dessa konsekvent och stilfullt över de plattformar du valt att verka på.

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.