Logga in

Smarta knep för att hänga med i B2B-utvecklingen

20 april, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

I den här artikeln sammanfattas några samtida spaningar kring misstag som vissa gör när det kommer till framförallt försäljning och marknadsföring inom B2B.

Ett icke konsekvent varumärkesbyggande

I en mycket läsvärd artikel skriven av Ryan Gould som jobbar med strategi och marknadsföring så tar han grepp på några av de misstag som bolag verksamma inom B2B gör. Han ställer sig frågor som:

  • Vi vet vem den nya köparen är, och vi vet vad de letar efter när de ska ta köpbeslut, så varför har inte varumärkesbyggande blivit en prioritet för B2B-aktörer?
  • Förstår marknadsförare inte hur deras kundkrets förändras?
  • Tror beslutsfattare inte på marknadsföring?
  • Finns det en fundamental vägspärr i B2B-marknadsföringens natur som skapar ett inkonsekvent varumärkesbyggande inom B2B?

När Gould säger att ”vi vet vem den nya kunden är”, så menar han det som på engelska (och i den här artikeln) kallas för millennials, människor som på ett ungefär är födda mellan 1982 och 1996. I artikeln pekar Gould ut att 73 procent av alla millennials i USA idag är inblandade i köpbesluten på sina respektive företag.

Och trots det så behandlar många B2B företag sina kunder på samma sätt som de gjorde för 10-20 år sedan. ”Deras köpbeslut fattas inte på samma sätt som de gjordes av deras föräldrar. Och därför är det inte heller så konstigt att många företag missar affärer med millennials”, står att läsa i artikeln.

Så hur ska man nå millennials då?

Att skapa ett konsekvent varumärkesbyggande kan brytas ner i tre kategorier.

  • Sociala medier
  • En genomtänkt visuell marknadsföring
  • En väl berättad historia

Sociala medier, absolut, de flesta har  koll på att sociala medier är viktigt och har börjat bli lite varma i kläderna. Sen används det inte alltid optimalt, men sociala medier är också det svåraste. Det finns så många plattformar att välja på och så ska man hålla alla dessa uppdaterade med relevant innehåll, bara det är minst en heltidstjänst. Dessutom så har effekten av sociala medier blivit allt mer ifrågasatt, är det verkligen så fantastiskt? Är det lika bra till alla typer av verksamheter?

En genomtänkt visuell marknadsföring. Det här är spännande. I artikeln så pekar Gould ut en siffra som kommer från HubSpot. Endast 51 % av marknadsförare inom B2B prioriterar att skapa visuellt innehåll. Och framförallt så är det visuella innehåll som skapas ofta spretigt och saknar tydlig koppling till företagets image och grafiska profil.

Promotionbranschen är generellt väldigt duktiga på att skapa visuellt innehåll, inte minst för att det är en så tacksam bransch att göra det inom. Men poängen är att det visuella innehållet ska utgå från förutbestämda riktlinjer som tydligt signalerar att det är just ditt varumärke det handlar om.

Att vara konsekvent helt enkelt, 23 procent av den genomsnittliga omsättningsökningen kommer från ett konsekvent varumärkesbyggande, enligt Lucidpress.

En väl berättad historia, det här är mest spännande av allt. B2B-verksamheter fokuserar framförallt på försäljning, det är så det har sett ut historiskt och det är på många håll så det fortsätter att se ut.

Marknadsföringsteamet blir en förlängning av säljteamet och marknadsföring underskattas fortfarande av många beslutsfattare. Problemet är att millennials vill inte bara bli sålda en produkt, de vill lära sig något. Och de vill dela värdegrund med den som de köper av, de vill ha en relation som sträcker sig bortom att säljaren är trevlig.

Med så mycket tillgänglig information så tar millennials i större utsträckning helhetsintrycket i beaktning. Uppfattas företaget seriöst, finns det mycket information om företaget att tillgå, gör de något särskilt för miljö och samhälle? Sådana är några av frågorna som Millennials ställer sig vid ett köpbeslut, och sådana frågor ska enkelt gå att få besvarade – genom att du använder en tydlig och konsekvent kommunikation över flera plattformar.

Sammanfattning

  • Låt inte marknadsföring komma i tredje eller fjärde hand.
  • Acceptera att millennials på ett eller annat sätt utgör en stor del av befintliga och potentiella kunder.
  • Lägg upp en strategi för hur ditt varumärkesbyggande ska se ut, och ha den strategin i åtanke när du skapar innehåll och marknadsföring. Det behöver inte vara perfekt, men det ska finnas en grund att utgå från.
  • Lägg en dag på att: tänka igenom vad din verksamhet gör bra, formulera det till tydliga budskap och sprid dessa konsekvent och stilfullt över de plattformar du valt att verka på.

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)

Hon ska utveckla lagerverksamheten på ÅJ

Carina Olsson tillträdde som lagerchef på ÅJ Distribution i Augusti.

ÅJ Distribution i Stockholm ska satsa mer på lagerverksamheten – främst inom kundkategorin varumärken och säljbolag – och har anställt Carina Olsson som ny lagerchef. (mer…)

Här är alla grafiska företag som kan vinna i Publishingpriset

Alexander Jensson som driver E-print har producerat boken Power of Friendship för Becker Network som drivs av Mikael Becker. Nu tävlar man i Publishingpriset med den unika boken i kategorin Bokasin.

Tävlingen Publishingpriset avgörs på en gala i november i Stockholm. Det brukar bli en stor uppvisning i vad den grafiska branschen är med och skapar för värde för det svenska näringslivet när årets bästa trycksaker utses av en namnkunnig jury. Även i år är flera grafiska företag med (förutom att ”bara” ha producerat bidragen) och tävlar i olika klasser. (mer…)

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

(mer…)

Bröderna Bille får ny utmärkelse – tävlar om att bli årets företagare i Sverige

Billes Tryckeri tar sig vidare i ”tävlingen” Årets Företagare. (mer…)

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter (mer…)