Så här når du seniorer med din marknadsföringBranschkoll
Logga in

Så här når du seniorer med din marknadsföring

23 maj, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Vilken marknadsföring går hem hos seniorer? Var handlar de när de fattat ett köpbeslut? Och vilka tydliga grupperingar finns det bland seniorer? 

För grafiska företag finns det, med rätt kunskap, stora möjligheter att hjälpa sina kunder att nå ut med sin marknadsföring mot målgruppen.

Mats Levin på Vintage People är expert på senior marknadsföring och på Grafkoms event Print Next berättar han om hur man bör gå tillväga för att nå seniorer med sin marknadsföring. Mats berättar att han fick idén om att specialisera sig på senior marknadsföring när han såg hur äldre kunder negligerades och att så kallade “b-tjänster” togs fram åt pensionärer.

Mats åkte till USA för att studera hur de hanterade sin marknadsföring mot seniorer. Han ställde frågan “Hur ser ni på seniorer?” och fick svaret “Vad menar du med hur vi ser på seniorer, de är vår största marknad”. I USA finns hela avdelningar på marknadsbyråer som sysslar med det de kallar “mature advertising”, enligt Mats.

Mats berättar att det finns väldigt mycket pengar att tjäna på senior marknadsföring om man sköter den på rätt sätt. Och att 50 plus är det enda marknadssegmentet som förväntas växa de kommande tio åren. Vidare så utgör 55 plus en tredjedel av befolkningen men sitter på 70 procent av tillgångarna.

Sparkapitalet hos seniorer. (Bild: Vintage People).

Resultaten av djupgående studier

Mats Levin har gjort fem stora studier på seniorer där de har fått svara på ett hundratal frågor och genom dessa studier har han tagit fram fyra olika grupper. Mats menar att dessa grupperingar som främst fokuserar på värderingar och livsstil är en minst lika viktig utgångspunkt som ålder och kön när man ska ta fram kampanjer.

Dessa grupperingar ser ut som följande:

  • Aktiva & förändringsbenägna (Karaktäriseras av öppensinnade och aktiva seniorer)
  • Sans & Balans (Eftersträvar ”värde för pengarna”)
  • Ordning & Reda (Karaktäriseras av att vara traditionsbunden och en mer bokstavlig tolkning av olika regler)
  • Lugn & Ro (Konsumerar mindre och lever ett mer tillbakadraget och lugnare liv)

Internetanvändning hos de olika grupperingarna. (Bild: Vintage People).

Exakt vilka värderingar och beteendemönster dessa grupperingar har kan du läsa om i Mats Levins presentation, som du hittar här.

Resultatet av studien visar på ett beteende hos cirka 2,8 miljoner svenskar. Nedan följer några nyckelslutsatser.

  • Seniorer har stort förtroende för specifika varumärken, exempelvis Telia och Ica som bägge har cirka 60 procent av seniorernas förtroende.
  • Cirka 30 procent av seniorerna använder den lokala resebyrån.
  • Seniorer vill ha direktreklam, läser direktreklam och fattar köpbeslut på direktreklam.
  • Mellan 20 och 30 procent i grupperingarna Lugn & Ro samt Ordning & Reda använder aldrig internet.
  • Människor lever i genomsnitt mycket längre idag och “ålderspyramiden” ser väldigt annorlunda ut jämfört med för 50 år sedan.
  • Användningen av smartphone skiljer sig markant beroende på vilken grupp man tillhör.
  • 80 procent eller fler föredrar att handla i butik efter att de fattat ett köpbeslut (har mycket tid).
  • Cirka 85 procent av alla seniorer (oavsett gruppering) läser en dagstidning i pappersformat.
  • 45 procent av seniorerna använder sig av Facebook, därefter kommer Instagram med 12,5 procent användningsfrekvens. Resterande Sociala medier-plattformar används i princip inte.
  • 44 procent av seniorerna kan tänka sig att rösta på ett annat parti än de röstade på i valet 2014.

Mats avslutar med att berätta att senior marknadsföring lämnar mycket att önska, och att det än så länge är resebyråer som är bäst på att rikta sin marknadsföring mot seniorer.

Sen drar han ett exempel om att seniorer i stor utsträckning handlar sina kläder via katalog. Och att vissa aktörer inte riktigt har insett det här. Exempelvis Ellos som har satsat mycket på att föryngra sig själva och på att gå över till e-handel. Till konkurrenternas stora förtjusning.
– Att Ellos gått över till e-handel är det bästa som hänt oss, det väller in kunder från Ellos till Cellbes, förklarar Mats att han fått berättat för sig från Cellbes ledning.

Vintage People hjälper företag att ta fram målgrupper och analysera möjligheterna med olika erbjudande till seniorer.

*Cellbes är ett klädföretag som riktar sig till seniorer och som fortfarande använder postorder via katalog i stor utsträckning.

Ny maskin trycker och packar kaffe on-demand

Bolagets maskin som nyligen introducerades har hamnat hos en kaffeförsäljare.

Regeringens nya system för källsortering – det här har hänt

I juni slog regeringen fast att det nya systemet för källsortering ska träda i kraft den 1 januari 2019. Beslutet har blivit omtalat och har både kritiserats och välkomnats.

Startar webbutik för posters

Posters är en trend och allt fler aktörer ger sig in i branschen. Senast ut är BGA som ska starta en webbshop som delvis överlappar med deras huvudverksamhet. 

Svenskarna positiva till att använda skogen till klimatsmarta produkter

Kläder, förpackningar och batterier är några av de saker som cirka 90 procent av befolkningen tycker det är bra att använda skogen till. 

Det rör på sig i Danmark – branschorganisationerna för print- och promotionaktörer slår sig samman

I slutet av juni stod det klart att de två aktörerna kommer bilda en ännu bredare organisation.

Arkitektkopia vill bli marknadsledande på 3D-print

3D-printad modell av Ebbepark i Linköping. (Bild: Arkitektkopia)

Nöjda kunder och ökande efterfrågan uppges vara anledningarna till att Arkitektkopia nu fortsätter satsa på 3D-print. 

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.