”Robotiseringen går för långsamt i Sverige”Branschkoll
Logga in

”Robotiseringen går för långsamt i Sverige”

09 oktober, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Sverige har hamnat efter när det kommer till inköp av industrirobotar. ”Det går fort nu och många länder går om oss”, säger Joacim Lorentsson på branschorganisationen Swira och robottillverkaren Kuka. Han är också en av talarna på Grafkom I/O i Göteborg i november.

Trots att Sverige tar sig in på en femteplats över de mest robotiserade länderna i världen – efter Sydkorea, Singapore, Japan och Tyskland – ligger försäljningen av robotar till Sverige på ungefär samma nivå idag som för tio år sedan. Joacim Lorentsson, från branschorganisationen Swira, är bekymrad över den svaga utvecklingen av robotisering i Sverige. Detta säger Joacim Lorentsson, som också jobbar på robottillverkaren Kuka, till Dagens Arbete.

– Bortser man från bilindustrin så ligger Sverige knappast i någon tätposition. Det går fort nu och många länder går om oss. Om vi räknar bort fordonsindustrin har till och med Danmark gått om oss, säger Lorentsson. Han tycker att Danmark är en bra förebild för Sverige.

Läs mer: Joacim Lorentsson är en av talarna på Grafkom I/O i Göteborg 8-9 november. Där ska han diskutera just vikten av robotisering i Sverige. Mer information om talare och anmälan hittar du här.

Det säljs ungefär tusen robotar till den svenska marknaden varje år och de flesta hamnar i fordonsindustrin. Var fjärde nyproducerad robot hamnar i Kina och robotiseringen ökar varje år dramatiskt i andra länder.

– Vi står still och blir omkörda av andra länder, nu måste det till krafttag för att få fart på utvecklingen, säger Joacim Lorentsson till Dagens Arbete.

Nya robotarna, utrustade med sofistikerad mjukvara och sensorer, kommer att bli viktiga på många delar av fabriksgolvet.

– Vi är bra på att bygga system, men sämre på använda den nya tekniken. Vi fokuserar inte på hur den ska användas. Inom montering och i processindustrin finns det en jättepotential för den nya typen av smarta robotar. Men då måste vi samla oss och satsa, säger Joacim Lorentsson.

Joacim Lorentsson är en av talarna på Grafkom I/O i Göteborg 8-9 november. Där ska han diskutera just vikten av robotisering i Sverige. Mer information om talare och anmälan hittar du här.

Ny maskin trycker och packar kaffe on-demand

Bolagets maskin som nyligen introducerades har hamnat hos en kaffeförsäljare.

Regeringens nya system för källsortering – det här har hänt

I juni slog regeringen fast att det nya systemet för källsortering ska träda i kraft den 1 januari 2019. Beslutet har blivit omtalat och har både kritiserats och välkomnats.

Startar webbutik för posters

Posters är en trend och allt fler aktörer ger sig in i branschen. Senast ut är BGA som ska starta en webbshop som delvis överlappar med deras huvudverksamhet. 

Svenskarna positiva till att använda skogen till klimatsmarta produkter

Kläder, förpackningar och batterier är några av de saker som cirka 90 procent av befolkningen tycker det är bra att använda skogen till. 

Det rör på sig i Danmark – branschorganisationerna för print- och promotionaktörer slår sig samman

I slutet av juni stod det klart att de två aktörerna kommer bilda en ännu bredare organisation.

Arkitektkopia vill bli marknadsledande på 3D-print

3D-printad modell av Ebbepark i Linköping. (Bild: Arkitektkopia)

Nöjda kunder och ökande efterfrågan uppges vara anledningarna till att Arkitektkopia nu fortsätter satsa på 3D-print. 

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.