Logga in

QR-kodens revansch

22 september, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Nu kan alla Iphone-användare läsa av QR-koder direkt med telefonens kamera.

Tidigare behövde användare öppna en speciell app för att läsa av koderna. Nu blir det istället extremt enkelt och snabbt för alla Iphone-användare.

Grafisk bransch har länge använt QR-koder för att koppla ihop kundernas trycksaker med digitala tjänster. Men många har varit skeptiska till konceptet och sågat de fula koderna på många olika sätt.

Men i och med att Apple nu bygger in stöd i sina telefoner får QR-koder en helt ny möjlighet att accepteras av den breda massan. Detta skapar nya möjligheter för grafiska företag som kan erbjuda tjänster kopplade till koderna.

Claes Magnusson, rektor på Sverige Yrkeshögskola, kommenterade i somras nyheten på Linkedin. (Det var på Apple utvecklarkonferens som man avslöjade att stödet för QR-koder skulle byggas in i den version av Apples operativsystem som släpptes i början av den här veckan).

– QR-koder har snart funnits i ett kvarts sekel med ett blandat mottagande, från grafiska branschen som tidigt jublade över möjligheten att trycka länkar, till kritiker som jag som kallar QR-koden för ”robotspya”, skriver Claes Magnusson.

– Det är kanske dags för oss kritiker att affärsmässigt omvärdera robotspyorna nu när någon miljard kunder plötsligt kan avläsa dem direkt i sin Iphone?

Investerar 10 miljoner euro i finpapperstillverkning

Arctic Papers bruk i Kostrzyn, Polen. (Bild: Arctic Paper)

Arctic Paper investerar i ökad kapaciteten vid bruket i polska Kostrzyn.

Elanders satsning på logistik – hyr 14.500 kvm i Borås

Elanders Sverige hyr en logistikbyggnad på 14.500 kvadratmeter i Viared utanför Borås.

Walmart lanserar webbshop för produktmedia

Det amerikanska jättebolaget Walmart har startat en webbshop för produktmedia. 

Pantone släpper årets färg: Ultraviolett

Dramatisk, provokativ och tankfull, så beskriver Pantone årets färg.

(mer…)

”Hållbarhet är framtidens starkaste konkurrensfördel” – De har satt målet att bli bäst i branschen

Sofia Brax (mitten) ska hjälpa Olsson & Co att bli bäst på hållbarhet. Tomas Olsson, vd och grundare av Olsson & Co till höger.(Bild: Olsson & Co)

Olsson & Co, som säljer produktmedia, trycksaker, profilkläder och expomaterial, har målet klart – att bli bäst i branschen på hållbarhet.

CA Andersson köper Printfabriken i Karlskrona

Printfabriken i Karlskrona blir en del av CA Andersson. Enligt ett meddelande behåller man namnet och investerar också i en offsetpress till Karlskrona. (mer…)

Hotar svenska skogsbolag med handelsblockad

70 FSC-certifierade företag från Europa, bland annat tryckerier, kräver i ett öppet brev till regeringen och stora svenska skogsbolag att man slutar avverka skog i Sverige med höga naturvärden. Det ”undergräver FSC:s trovärdighet” skriver man.

Inkish.tv hos Intermail: Ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring

Anders Ertmann är vd för Intermail sedan i somras. (Bild: Inkish.tv)

Inkish.tv har besökt Intermails anläggning i Danmark och intervjuat Anders Ertmann som är vd sedan i somras. Nu berättar han om hur man ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring.

Branschveteran tar över vd-stolen på Scandbook

Håvard Grjotheim lämnar ordförandeposten i Scandbook – blir koncernchef. (Bild: Inkish.tv)

Håvard Grjotheim blir ny koncernchef i Scandbook från årsskiftet. Han blir också vd för den svenska verksamheten i Falun. (mer…)