Logga in

QR-kodens revansch

22 september, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Nu kan alla Iphone-användare läsa av QR-koder direkt med telefonens kamera.

Tidigare behövde användare öppna en speciell app för att läsa av koderna. Nu blir det istället extremt enkelt och snabbt för alla Iphone-användare.

Grafisk bransch har länge använt QR-koder för att koppla ihop kundernas trycksaker med digitala tjänster. Men många har varit skeptiska till konceptet och sågat de fula koderna på många olika sätt.

Men i och med att Apple nu bygger in stöd i sina telefoner får QR-koder en helt ny möjlighet att accepteras av den breda massan. Detta skapar nya möjligheter för grafiska företag som kan erbjuda tjänster kopplade till koderna.

Claes Magnusson, rektor på Sverige Yrkeshögskola, kommenterade i somras nyheten på Linkedin. (Det var på Apple utvecklarkonferens som man avslöjade att stödet för QR-koder skulle byggas in i den version av Apples operativsystem som släpptes i början av den här veckan).

– QR-koder har snart funnits i ett kvarts sekel med ett blandat mottagande, från grafiska branschen som tidigt jublade över möjligheten att trycka länkar, till kritiker som jag som kallar QR-koden för ”robotspya”, skriver Claes Magnusson.

– Det är kanske dags för oss kritiker att affärsmässigt omvärdera robotspyorna nu när någon miljard kunder plötsligt kan avläsa dem direkt i sin Iphone?

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.