Produktmedia för 1,1 miljard – så här går det för kedjan New Wave Profile
Nästan 500 anställda på ett 60-tal företag i kedjan New Wave Profile säljer produktmedia och arbetskläder för 1,1 miljard kronor. Här presenterar Branschkoll Promotion en sammanställning över hur det går för företagen i landets största promotion-kedja.
I en omfattande genomgång som Branschkoll Promotion gjort kan du se vem som är störst, går bäst, går mindre bra och vem som är på väg upp.
Det är ingen nyhet att New Wave Profile är den största organisation inom svensk produktmedia. Och i år firar koncernen 20 år, detta görs med pompa och ståt i de flesta stora svenska städer.
Så här gjorde vi
New Wave Profile består av ett 60-tal återförsäljare och vi har för dessa bolag tittat på senaste tillgängliga årsredovisning vilket i de flesta fall är från 2016 men vissa fall brutna år som avslutats senare.
Vi har utgått från listan med återförsäljare som presenteras på newwaveprofile.com och letat upp det eller de aktiebolag som ligger bakom varje återförsäljare. I flera fall finns samma bolag representerade på flera orter och/eller i flera olika bolag. I dessa fall har vi slagit samman omsättning och resultat för dessa aktörer.
Säljer för över en miljard
Totalt omsätter ett 60-tal återförsäljare inom New Wave Profile drygt 1,1 miljard kronor med en total rörelsemarginal på fem procent. Tillsammans har de 479 anställda och det senaste året ökade försäljningen med runt sju procent.
Norrland störst
Störst bland återförsäljarna är Company Line som har verksamhet i Luleå, Kiruna och Boden. De omsätter över 78 miljoner kronor om man också räknar in bolaget Souvenirer i Norr som ingår i samma företagsgrupp. Näst störst är Triffiq i Stockholm med en omsättning på nästan 73 miljoner kronor. Meri i Östersund omsätter knappt 70 miljoner kronor och är därmed tredje störst av återförsäljarna.
Störst inom New Wave Profile (försäljning)
- Company Line (Luleå, Kiruna, Boden) – 78,4 mkr
- Triffiq (Stockholm) – 72,8 mkr
- Meri (Östersund) – 69,8 mkr
- Screenbolaget (Stockholm) – 64,2 mkr
- Industriprofil (Gävle) – 53,0 mkr
Lönsamheten
Snittmarginalen för alla ingående bolag ligger på fem procent. Endast fem företag nådde över tio procent i rörelsemarginal. Tio bolag redovisade en förlust under sitt senaste räkenskapsår – med Charden i Varberg i botten med en förlust på nästan fem miljoner kronor.
Mest pengar tjänade Triffiq med ett resultat på 14,2 miljoner kronor vilket gav en marginal på hela 19,6 procent. Company Line som är störst tjänar mindre pengar och gav senaste året en marginal på 3,4 procent. Reklamproffsen i Örebro slog Triffiq precis och hade högst marginal av återförsäljarna med 19,7 procent.
Lönsammast inom New Wave Profile (rörelsemarginal)
- Reklamproffsen (Örebro) – 19,7%
- Triffiq (Stockholm) – 19,6%
- Företagsprofilen (Stockholm) – 17,7%
- MERi (Östersund) – 11,3%
- GEWE (Huddinge) – 10,8%
Vem har sprungit snabbast
Snabbast har Waypoint i Kristianstad sprungit – de ökade försäljningen kraftigt från 14 till 45 miljoner kronor i omsättning (Helägda Trycket i Kristianstad ingår då också). Vinsten skrevs till 2,1 miljoner kronor vilket gav en marginal på knappt fem procent.
Flera av de mindre aktörerna ökade stort procentuellt. Norrländska Company Line, som är störst, tappade 15 procent av försäljningen.
Några kommentarer
- Vi har tittat på senaste tillgängliga räkenskapsår vilket i de flesta fall är 2016 men vissa fall brutna år som avslutats senare.
- Engångskostnader/intäkter som påverkat resultatet har räknats bort i de fall de har gått att identifiera.
- I vissa fall har bolag med gemensam ägare slagits samman (då har ej eventuell intern försäljning räknats bort).
- Vi har gjort vårt bästa för att hitta alla företag i kedjan – men självklart kan något bolag ha missats. Vi bedömer dock att detta inte kan påverkar helheten på något större sätt.
- Office Pro i Västerås gick nyligen i konkurs – de omsatte senaste året 6,5 miljoner kronor.
- Tools i Norrköping ingår inte eftersom det inte går att utläsa försäljningen av produkter relaterade till New Wave.
- Något bolag har flera affärsområden men detta är bortsett från i siffrorna ovan
- Dalsign i Bengtsfors drivs som enskild firma – och är ej inräknat
Detta är vår första genomgång av en kedja i branschen och vi kommer att göra mer av detta framöver för att hjälpa dig att ha koll på utvecklingen. Vi kommer att utveckla den här typen av artiklar med tiden och är det något du saknar ovan i genomgången eller har förslag på andra ämnen får du gärna höra av dig.