Logga in

Problemet med plast

21 februari, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
Laurel Brunner startade Verdigris 2008 med syftet att sprida kunskap om det tryckta mediet och dess miljöpåverkan. Hon skriver regelbundet på Branschkoll och många andra Europeiska branschmedier.

Laurel Brunner startade Verdigris 2008 med syftet att sprida kunskap om det tryckta mediet och dess miljöpåverkan. Hon skriver regelbundet på Branschkoll och många andra Europeiska branschmedier.

Krönika: Enligt EU förpackas över 50 procent av allt gods i Europa i plastförpackningar. Det utgör 39 procent av de 57 miljoner ton plast som produceras i Europa varje år, vilket motsvarar ca 30 kg per person och år.

Globalt är siffrorna mycket värre sett till både pengar och föroreningar. Enligt den ideella organisationen Ellen MacArthur Foundation kommer 32 procent av plasten aldrig tillbaka till en återvinningsanläggning. 8 miljoner ton hamnar i havet varje år, och hela 95 procent av plastförpackningarnas värde går förlorat i den globala ekonomin. Det motsvarar 80 till 120 miljarder dollar årligen, vilket förmodligen är mer än alla de vinster som förpackningarna genererar globalt.

Att ta itu med plastavfallets miljöpåverkan handlar inte bara om att få mer av det att ingå i återvinningskedjan. Upparbetning av avfall som inte återanvänds medför kostnader i storleksordningen tiotals miljarder dollar. Förpackningar behövs, men de behöver inte vara skadliga. Några utvecklare har tagit fram nya förpackningar som baseras på sockerrör.

Tetra Pak hävdar att deras Tetra Rex är världens första helt återanvändningsbara förpackningsmaterial. Det har provats med gott resultat för mjölkprodukter av det finska mejeriet Valio, och det har lanserats globalt för mejerivätskor och andra vätskor. Materialet är en kombination av rörsockerbaserad plast och FSC-certifierad kartong. Plasten har fullständig spårbarhet och är certifierad av det belgiska ackrediteringsorganet Vinçotte. Braskem, ett brasilianskt kemiföretag som tillverkar plast, använder rörsocker som odlas på nedlagd betesmark för sina råmaterial. Jämfört med konventionellt polyeten använder Tetra Rex polyetenkartonger 4 kg mindre kol, räknat per kilo. Kostnaderna för återvinning och avfallsbehandling är också mycket lägre eftersom de är biologiskt nedbrytbara.

Tetra Pak är inte ensamma om att komma med nya idéer om plastförpackningar. Till exempel har Bageriet Hovis förpackar bröd i plastpåsar som också är gjorda av rörsocker. Hovis har samarbetat med Amcor Flexibles i Australien som har verksamhet i 43 länder världen över, och deras rörsockerbaserade plast har minskat koldioxidutsläppen från de utbytta plastpåsarna som Hovis använder med 75 procent.

Dessa alternativa material bryts ned mycket snabbare än vanlig plast, men det är inte troligt att du skulle vilja äta dem. Trots det är plast baserat på sockerrör en tilltalande lösning för att minska förpackningars miljöpåverkan.

/Laurel Brunner

The Verdigris project is an industry initiative intended to raise awareness of print’s positive environmental impact. It provides a weekly commentary to help printing companies keep up to date with environmental standards, and how environmentally friendly business management can help improve their bottom lines. Verdigris is supported by the following companies: Agfa Graphics, EFI, Epson, Fespa, HP, Kodak, Kornit, Ricoh,Spindrift, Splash PR, Unity Publishing and Xeikon.

 

Åtta.45 i nytt förvärv – köper hela Edita Bobergs

Nordic Morning och familjen Boberg säljer sin tryckverksamhet Edita Bobergs i Falun till Åtta.45. (mer…)

203 miljoner Ikea-kataloger – ”lika populär som Harry Potter”

Årets Ikea-katalogen har en upplaga på 203 miljoner exemplar och distribueras i 52 länder på 35 olika språk.

Praktikplats sökes: Här hittar du din nästa medarbetare

Ett nytt koncept från Branschkoll ska hjälpa företag att hitta studenter i den grafiska sektorn som söker praktik, och hjälpa studenter att hitta praktikplats. (mer…)

Tar tag i reklamhatet: ”oroade över utvecklingen”

Adjö reklam – adjö mångfald. (Bild: Sveriges Annonsörer)

Adjö reklam – adjö mångfald. (Bild: Sveriges Annonsörer)

Sveriges Annonsörer gör sin största satsning hittills genom kampanjen ”Reklam – inte bara störande”, som ska visa på varför reklam är viktigt och vad som skulle hända om reklamen inte fanns. (mer…)

Omfattande genomgång av möjligheterna med inkjet

Inkjetpresses-1024x418

Nätverket Grafkom har publicerat rapporten ”What they don’t tell you about inkjet presses”. Det är en omfattande genomgång av möjligheterna med inkjet. (mer…)

Värmekänslig tryckfärg hjälper löpare välja rätt sko

asics

Asics tidningsannons hjälper dig välja rätt skotyp. (Bild från film på Youtube)

Skoföretaget Asics, som tillverkar löparskor, har gjort en tidningsannons tryckt med värmekänslig färg (mer…)

Lenanders inleder samarbete med digitaltryckeri i Stockholm

Svante Oledal_head

Svante Oledal är vd på Lenanders. (Foto: Lasse Peterson)

Lenanders Grafiska i Kalmar satsar ytterligare på Stockholmsmarknaden genom att inleda ett samarbete med digitaltryckeriet Team Repro på Södermalm. (mer…)

Individanpassad katalog vann Swedish Content Awards

dromkatalogen

Skidstahus kunder skapar sin egen tryckta katalog på företagets webbplats. (Bild: Skärmdump från skidstahus.se)

Byrån Oh My! och hustillverkaren Skidstahus vann nyligen Swedish Content Awards med kampanjen Drömkatalogen. Innehållet i den tryckta katalogen anpassas ner på individnivå. (mer…)

Laritryck investerar 17 miljoner i nya etikettpressar

Etikettryckeriet Laritryck investerar i en digital hybridpress för etiketter från Mark Andy. (mer…)