Logga in

Problemet med plast

21 februari, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
Laurel Brunner startade Verdigris 2008 med syftet att sprida kunskap om det tryckta mediet och dess miljöpåverkan. Hon skriver regelbundet på Branschkoll och många andra Europeiska branschmedier.

Laurel Brunner startade Verdigris 2008 med syftet att sprida kunskap om det tryckta mediet och dess miljöpåverkan. Hon skriver regelbundet på Branschkoll och många andra Europeiska branschmedier.

Krönika: Enligt EU förpackas över 50 procent av allt gods i Europa i plastförpackningar. Det utgör 39 procent av de 57 miljoner ton plast som produceras i Europa varje år, vilket motsvarar ca 30 kg per person och år.

Globalt är siffrorna mycket värre sett till både pengar och föroreningar. Enligt den ideella organisationen Ellen MacArthur Foundation kommer 32 procent av plasten aldrig tillbaka till en återvinningsanläggning. 8 miljoner ton hamnar i havet varje år, och hela 95 procent av plastförpackningarnas värde går förlorat i den globala ekonomin. Det motsvarar 80 till 120 miljarder dollar årligen, vilket förmodligen är mer än alla de vinster som förpackningarna genererar globalt.

Att ta itu med plastavfallets miljöpåverkan handlar inte bara om att få mer av det att ingå i återvinningskedjan. Upparbetning av avfall som inte återanvänds medför kostnader i storleksordningen tiotals miljarder dollar. Förpackningar behövs, men de behöver inte vara skadliga. Några utvecklare har tagit fram nya förpackningar som baseras på sockerrör.

Tetra Pak hävdar att deras Tetra Rex är världens första helt återanvändningsbara förpackningsmaterial. Det har provats med gott resultat för mjölkprodukter av det finska mejeriet Valio, och det har lanserats globalt för mejerivätskor och andra vätskor. Materialet är en kombination av rörsockerbaserad plast och FSC-certifierad kartong. Plasten har fullständig spårbarhet och är certifierad av det belgiska ackrediteringsorganet Vinçotte. Braskem, ett brasilianskt kemiföretag som tillverkar plast, använder rörsocker som odlas på nedlagd betesmark för sina råmaterial. Jämfört med konventionellt polyeten använder Tetra Rex polyetenkartonger 4 kg mindre kol, räknat per kilo. Kostnaderna för återvinning och avfallsbehandling är också mycket lägre eftersom de är biologiskt nedbrytbara.

Tetra Pak är inte ensamma om att komma med nya idéer om plastförpackningar. Till exempel har Bageriet Hovis förpackar bröd i plastpåsar som också är gjorda av rörsocker. Hovis har samarbetat med Amcor Flexibles i Australien som har verksamhet i 43 länder världen över, och deras rörsockerbaserade plast har minskat koldioxidutsläppen från de utbytta plastpåsarna som Hovis använder med 75 procent.

Dessa alternativa material bryts ned mycket snabbare än vanlig plast, men det är inte troligt att du skulle vilja äta dem. Trots det är plast baserat på sockerrör en tilltalande lösning för att minska förpackningars miljöpåverkan.

/Laurel Brunner

The Verdigris project is an industry initiative intended to raise awareness of print’s positive environmental impact. It provides a weekly commentary to help printing companies keep up to date with environmental standards, and how environmentally friendly business management can help improve their bottom lines. Verdigris is supported by the following companies: Agfa Graphics, EFI, Epson, Fespa, HP, Kodak, Kornit, Ricoh,Spindrift, Splash PR, Unity Publishing and Xeikon.

 

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.