Logga in

Print Next: Tele2, Kivra och 16 andra inspiratörer delar kunskap – här är de senaste talarna

29 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Kivra, Lundéns Tryckeri, Marlaw, PLS Print Logistic Services, Think Heroes, Tele2 och Konica Minolta. Det är företagen som har nytillkomna talare på Print Next.

Print Next på The Winery 25-26 april presenterar hela åtta nya talare till programmet. På eventet, som går lunch till lunch, har man nu klart med totalt 18 talare som ska inspirera och dela sin kunskap med branschen.

Ett genomgående tema är digitalisering kring hur trycksaker, förpackningar och etiketter idag produceras och vilka behov som finns hos kunderna. Men det handlar också om hur företag digitaliseras vilket påverkar hur man jobbar.

Alla som deltar kommer få hjälp att göra en egen analys – en ”swot” – kring hur varje talares insikter kan komma att påverka den egna verksamheten. Eventet kommer att inledas med en snabbkurs i ”konsten att göra en SWOT”.

Nytillkomna talare

Senaste åtta talarna kan du läsa om nedan – alla talare finns på grafkom.se/printnext18 där man också kan se vilka som redan anmält sig.

Bli en förpackningshjälte

Jon Haag

Jon Haag som driver företaget Think Heroes har under hela sitt yrkesverksamma liv jobbat med strategi och innovation – ofta med förpackningar och hållbarhet som minsta gemensamma nämnare. Jon har bland annat varit vd för Billeruds innovations- och designbyrå Nine. I sitt nystartade bolag Think Heroes ska han hjälpa företag att skapa värde med hjälp av vad han kallar ”hjälteprojekt” – insikter, hållbara affärsmodeller, digitalisering, nya samarbeten och story-telling. I sitt framförande ger han dig idéer och affärsperspektiv som skapar nya möjligheter med koppling till förpackningar.

Onlineförsäljning, digital etikettproduktion och nyinvesteringar

Hasse Sandén är ägare och vd för etikettryckeriet Lundéns Tryckeri i Göteborg. De har precis investerat i ny digital produktionsutrustning och han berättar om vilka affärsmässiga beslut som ledde fram till beslutet.

Arndt Eschenlohr är ansvarig för tyska tryckeriet PLS Print Logistic Services som ägs av onlinetryckerikoncernen Overnight Prints. De var förra året först i Europa med Konica Minoltas nya arkmatad inkjetpress KM-1 och kommer att berätta om sin verksamhet och hur produktionen digitaliseras.

Charles Lissenburg är ytterst ansvarig för Konica Minoltas grafiska verksamhet i Europa och kommer att ge sin bild av de affärsmöjligheter som finns med digital etikettproduktion.

Cecilia Steenberg Forsberg

Att kommunicera kontinuerligt

Cecilia Steenberg Forsberg är chef för inhousebyrån på Tele2 och hon kommer att berätta om hur man organiserar sig för framtidens marknadskommunikation. Det handlar om att kunna ha kontroll över sitt varumärke och ha en snabb och kontinuerlig närvaro i sin kundkommunikation. 

Lena Sundquist är vd på Kivra Sverige som bygger en plattform för digitalisering av kommunikation. Hon kommer att ge en inblick i hur man ser på framtiden och hur man kommunicerar digitalt med mottagaren i fokus. Kivra har bland annat H&Ms Karl-Johan Persson och Wallenberg som ägare.

GDPR – tickande bomb?

Alexander Jute och Daniel Tornberg från Marlaw ger en uppdatering av läget i GDPR – när detta görs är införandet bara en månad bort. Frågan – är det en tickande bomb och hur får du koll?

Läs mer och anmäl dig på grafkom.se/printnext18.

Billes utses till åretas företagare i sin kommun

Niklas och Fredrik Bille tar emot utmärkelsen Årets Företagare i Mölndals kommun.

Billes tryckeri i Göteborg drivs av bröderna Niklas och Fredrik Bille – den 19 april utsågs de till årets företagare i Mölndals kommun där de verkar. (mer…)

Elanders varslar 70 – avvecklar offset helt i Sverige

Elanders huvudkontor i Mölnlycke.

Elanders varslar 70 personer när man flyttar stora delar av verksamheten från Mölnlycke till Borås.

Mcdonalds ska skrota plastsugrör och byta till papper

Mcdonalds i Storbritannien ska byta ut sina plastsugrör och ersätta dem med sugrör av nedbrytbart papper. (mer…)

VD-byte på Antalis

Håkan Askenberger blir ny vd för Antalis. (Bild: Antalis)

Lars Löfgren lämnade plötsligt sin roll som vd för Antalis för några veckor sedan och nu står det klart att Håkan Askenberger, idag logistikansvarig för Norden och Baltikum, tar över som vd. (mer…)

Rikstäckande skylt- och profilkedja säljer för närmare en kvarts miljard

På sin webb visar 4Sign upp sitt breda utbud och rikstäckande service. (Bilder: från 4sign.se)

Kedjan 4Sign som producerar och levererar ”profilering” till sina kunder i Sverige och Norge omsätter nära en kvarts miljard kronor. Branschkoll har gjort en ekonomisk sammanställning av kedjans medlemmar.

Renovering pågår: Big Image har klätt in hela Grand Hotel

Big Image har klätt in Grand Hotel i Stockholm under pågående fasadrenovering – med en 2.000 kvadratmeter stor bild som visar hur det kommer att se ut när allt är klart. (mer…)

Nytt alternativ till QR-koden – lagrar information i text

En ny krypteringsteknik kan lagra information direkt i typsnittet på fysiska utskrifter – som kan läsas av på samma sätt som en QR-kod. (mer…)

Investerar i förädlingsutrustning – vill sälja kapacitet till andra tryckerier

Karl-Åke Ilberg, vd Scandipac tillsammans med operatören Arnie Ilberg framför nyinvesterngen Scodix Ultra Pro med Scodix Foil.

Scandipac, som tillhör bildförlaget Pictura och producerar gratulationskort för den svenska, norska och danska marknaden, har investerat i en Scodix Ultra Pro inklusive Scodix Foil för efterbehandling med partiellt lack samt foliering. (mer…)

Print Next: ”Du måste använda ny kunskap”

Grafkoms Ulf Sunnberg hjälper deltagarna på Print Next att konkretisera ny kunskap att bli nya möjligheter.

När Print Next går av stapeln den 25-26 april så kommer deltagarna få lära sig ett nyttigt verktyg för att enkelt anpassa föreläsarnas insikter till sin egen verksamhet. (mer…)