Logga in

Print Next: Nytt nordiskt event för grafisk bransch

01 februari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Det helt nya eventet Print Next 25-26 april ska inspirera och leda grafiska branschen till framgång. Eventet ska bli det största som tar sig an grafiska branschens utmaningar – inte bara affärsmässigt och tekniskt – utan också med ett större geografiskt perspektiv.

Läs mer: På grafkom.se/printnext18 finns mer information

SWOT-analyser, tv-studio och nätverkande

Print Next arrangeras av Grafkom och Grafiska Företagen gemensamt och det blir tre seminariespår, en tv-studio och mycket nätverkande.

– Vi kommer inte bara att ha ett 20-tal spännande personer på de tre scenerna – utan ska också försöka hjälpa deltagarna att ta till sig all den kunskap som talarna delar med sig av, säger Magnus Thorkildsen som är ny på nätverket Grafkom som är en av de två arrangörerna av Print Next.

Magnus berättar att första dagen ska inledas med en snabbkurs i att göra en swot-analys. Tanken är att inspirera deltagarna att för varje talare man lyssnar på tänka igenom konsekvenserna för det egna företaget.

– Allt handlar om att se möjligheter, säger Ulf Sunnberg som är ordförande i Grafkom och initiativtagare till det nya greppet med att få alla deltagare att tänka igenom vilka möjligheter – och vilka hot som uppstår i och med de trender som talarna kommer att prata om.

Man måste och tänka ett steg till – och fundera på styrkor och svagheter i sitt eget företag – för att sedan kunna ta rätt beslut för sitt företags utveckling.

De första fyra talarna är offentliggjorda:

  • John Hassler, Ekonomiprofessor, ledamot i kommittén som utser nobelpristagaren i ekonomi
  • Anders Wall, VD, Dormy Golf
  • Morten B. Reitoft, CEO, Print Provider International, INKISH.TV
  • Madeleine Thor, VD Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM)

Inkish.tv på plats

Inkish.tv som tidigare varit med på Grafkoms nätverksträffar och filmat kommer den här gången att bygga upp en tv-studio där det blir intervjuer och debattinlägg. Morten Reitoft kommer att både inspirera med sin kunskap och sprida innehållet på Print Next.

Grafkom och Grafiska Företagen

Print Next är ett gemensamt initiativ från Grafkom och Grafiska Företagen och går den 25 och 26 april på The Winery i Stockholm. Läs mer om eventet på grafkom.se/printnext18.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.