Print Next: Nytt nordiskt event för grafisk branschBranschkoll
Logga in

Print Next: Nytt nordiskt event för grafisk bransch

01 februari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Det helt nya eventet Print Next 25-26 april ska inspirera och leda grafiska branschen till framgång. Eventet ska bli det största som tar sig an grafiska branschens utmaningar – inte bara affärsmässigt och tekniskt – utan också med ett större geografiskt perspektiv.

Läs mer: På grafkom.se/printnext18 finns mer information

SWOT-analyser, tv-studio och nätverkande

Print Next arrangeras av Grafkom och Grafiska Företagen gemensamt och det blir tre seminariespår, en tv-studio och mycket nätverkande.

– Vi kommer inte bara att ha ett 20-tal spännande personer på de tre scenerna – utan ska också försöka hjälpa deltagarna att ta till sig all den kunskap som talarna delar med sig av, säger Magnus Thorkildsen som är ny på nätverket Grafkom som är en av de två arrangörerna av Print Next.

Magnus berättar att första dagen ska inledas med en snabbkurs i att göra en swot-analys. Tanken är att inspirera deltagarna att för varje talare man lyssnar på tänka igenom konsekvenserna för det egna företaget.

– Allt handlar om att se möjligheter, säger Ulf Sunnberg som är ordförande i Grafkom och initiativtagare till det nya greppet med att få alla deltagare att tänka igenom vilka möjligheter – och vilka hot som uppstår i och med de trender som talarna kommer att prata om.

Man måste och tänka ett steg till – och fundera på styrkor och svagheter i sitt eget företag – för att sedan kunna ta rätt beslut för sitt företags utveckling.

De första fyra talarna är offentliggjorda:

  • John Hassler, Ekonomiprofessor, ledamot i kommittén som utser nobelpristagaren i ekonomi
  • Anders Wall, VD, Dormy Golf
  • Morten B. Reitoft, CEO, Print Provider International, INKISH.TV
  • Madeleine Thor, VD Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM)

Inkish.tv på plats

Inkish.tv som tidigare varit med på Grafkoms nätverksträffar och filmat kommer den här gången att bygga upp en tv-studio där det blir intervjuer och debattinlägg. Morten Reitoft kommer att både inspirera med sin kunskap och sprida innehållet på Print Next.

Grafkom och Grafiska Företagen

Print Next är ett gemensamt initiativ från Grafkom och Grafiska Företagen och går den 25 och 26 april på The Winery i Stockholm. Läs mer om eventet på grafkom.se/printnext18.

Ny maskin trycker och packar kaffe on-demand

Bolagets maskin som nyligen introducerades har hamnat hos en kaffeförsäljare.

Regeringens nya system för källsortering – det här har hänt

I juni slog regeringen fast att det nya systemet för källsortering ska träda i kraft den 1 januari 2019. Beslutet har blivit omtalat och har både kritiserats och välkomnats.

Startar webbutik för posters

Posters är en trend och allt fler aktörer ger sig in i branschen. Senast ut är BGA som ska starta en webbshop som delvis överlappar med deras huvudverksamhet. 

Svenskarna positiva till att använda skogen till klimatsmarta produkter

Kläder, förpackningar och batterier är några av de saker som cirka 90 procent av befolkningen tycker det är bra att använda skogen till. 

Det rör på sig i Danmark – branschorganisationerna för print- och promotionaktörer slår sig samman

I slutet av juni stod det klart att de två aktörerna kommer bilda en ännu bredare organisation.

Arkitektkopia vill bli marknadsledande på 3D-print

3D-printad modell av Ebbepark i Linköping. (Bild: Arkitektkopia)

Nöjda kunder och ökande efterfrågan uppges vara anledningarna till att Arkitektkopia nu fortsätter satsa på 3D-print. 

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.