Logga in

Print by Sweden från Kuvertteamet – ”Stort värde i lokalproducerade trycksaker”

17 mars, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
Parrik Sjölin från Kuvertteamet visade upp konceptet Print bya Sweden på mässan Sign & Print i februari.

Patrik Sjölin från Kuvertteamet visade upp konceptet ”Print by Sweden” på mässan Sign & Print i februari.

Kuvertteamet, med bas i Bankeryd, har lanserat konceptet ”Print by Sweden” där man framhåller fördelarna med svenskproducerade trycksaker.

Patrik Sjölin som är vd märker ett ökande intresse för ‘var’ och ‘hur’ olika produkter tillverkas och det är anledningen till att man tagit fram Print by Sweden.

– Vi får väldigt mycket frågor om var vi producerar våra tryckta produkter, säger Patrik Sjölin. Vi är jättestolta över att vi trycker allt i Bankeryd i Sverige och detta ska vi marknadsföra stort nu mot alla våra kunder, våra medarbetare och leverantörer.
Print-by-sweden-logo-200x130

För Kuvertteamet handlar det om att addera olika värden till produkten för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga trycksaker. Print by Sweden blir ytterligare ett värde som nu läggs till. Patrik Sjölin ställer frågan:

– Vad säger kunden om du berättar att allt är producerat i Sverige, att trycksakerna är Svanenmärkta och att företaget har schyssta kollektivavtal? Pris är alltid en viktig faktor men det finns andra värden också, säger Partik.

Det handlar även om att produktionen ska lämna så låg miljöpåverkan som möjligt och då är lokal produktion ofta bra.

På kuvertteamet.se/printbysweden berättar man om konceptet och lägger upp filmer som visar upp produktionen av olika produkter.

Kuvertteamet producerar en lång rad olika pappersprodukter både med och utan tryck – som allt säljs via återförsäljare. Produktionsanläggningen i Bankeryd som byggdes 2012 är på 9.000 kvadratmeter och sedan 2015 finns man även i Norge genom förvärvet av Lyche.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.