Logga in

Print by Sweden från Kuvertteamet – ”Stort värde i lokalproducerade trycksaker”

17 mars, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
Parrik Sjölin från Kuvertteamet visade upp konceptet Print bya Sweden på mässan Sign & Print i februari.

Patrik Sjölin från Kuvertteamet visade upp konceptet ”Print by Sweden” på mässan Sign & Print i februari.

Kuvertteamet, med bas i Bankeryd, har lanserat konceptet ”Print by Sweden” där man framhåller fördelarna med svenskproducerade trycksaker.

Patrik Sjölin som är vd märker ett ökande intresse för ‘var’ och ‘hur’ olika produkter tillverkas och det är anledningen till att man tagit fram Print by Sweden.

– Vi får väldigt mycket frågor om var vi producerar våra tryckta produkter, säger Patrik Sjölin. Vi är jättestolta över att vi trycker allt i Bankeryd i Sverige och detta ska vi marknadsföra stort nu mot alla våra kunder, våra medarbetare och leverantörer.
Print-by-sweden-logo-200x130

För Kuvertteamet handlar det om att addera olika värden till produkten för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga trycksaker. Print by Sweden blir ytterligare ett värde som nu läggs till. Patrik Sjölin ställer frågan:

– Vad säger kunden om du berättar att allt är producerat i Sverige, att trycksakerna är Svanenmärkta och att företaget har schyssta kollektivavtal? Pris är alltid en viktig faktor men det finns andra värden också, säger Partik.

Det handlar även om att produktionen ska lämna så låg miljöpåverkan som möjligt och då är lokal produktion ofta bra.

På kuvertteamet.se/printbysweden berättar man om konceptet och lägger upp filmer som visar upp produktionen av olika produkter.

Kuvertteamet producerar en lång rad olika pappersprodukter både med och utan tryck – som allt säljs via återförsäljare. Produktionsanläggningen i Bankeryd som byggdes 2012 är på 9.000 kvadratmeter och sedan 2015 finns man även i Norge genom förvärvet av Lyche.

Elanders satsning på logistik – hyr 14.500 kvm i Borås

Elanders Sverige hyr en logistikbyggnad på 14.500 kvadratmeter i Viared utanför Borås.

Walmart lanserar webbshop för produktmedia

Det amerikanska jättebolaget Walmart har startat en webbshop för produktmedia. 

Pantone släpper årets färg: Ultraviolett

Dramatisk, provokativ och tankfull, så beskriver Pantone årets färg.

(mer…)

”Hållbarhet är framtidens starkaste konkurrensfördel” – De har satt målet att bli bäst i branschen

Sofia Brax (mitten) ska hjälpa Olsson & Co att bli bäst på hållbarhet. Tomas Olsson, vd och grundare av Olsson & Co till höger.(Bild: Olsson & Co)

Olsson & Co, som säljer produktmedia, trycksaker, profilkläder och expomaterial, har målet klart – att bli bäst i branschen på hållbarhet.

CA Andersson köper Printfabriken i Karlskrona

Printfabriken i Karlskrona blir en del av CA Andersson. Enligt ett meddelande behåller man namnet och investerar också i en offsetpress till Karlskrona. (mer…)

Hotar svenska skogsbolag med handelsblockad

70 FSC-certifierade företag från Europa, bland annat tryckerier, kräver i ett öppet brev till regeringen och stora svenska skogsbolag att man slutar avverka skog i Sverige med höga naturvärden. Det ”undergräver FSC:s trovärdighet” skriver man.

Inkish.tv hos Intermail: Ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring

Anders Ertmann är vd för Intermail sedan i somras. (Bild: Inkish.tv)

Inkish.tv har besökt Intermails anläggning i Danmark och intervjuat Anders Ertmann som är vd sedan i somras. Nu berättar han om hur man ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring.

Branschveteran tar över vd-stolen på Scandbook

Håvard Grjotheim lämnar ordförandeposten i Scandbook – blir koncernchef. (Bild: Inkish.tv)

Håvard Grjotheim blir ny koncernchef i Scandbook från årsskiftet. Han blir också vd för den svenska verksamheten i Falun. (mer…)

Digitaliserad projektledare måste skapa trygghet för kunden

”Trygghet” är en av de största utmaningarna som onlinetryckerierna kämpar med.