Logga in

Platser kvar: Utbilda dig för jobb i grafiska branschen

18 maj, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Brobygrafiska i Sunne är inne i en intensiv period med att få in ansökningar till utbildningarna som startar i höst. De passar för den som vill in i branschen eller vill vidareutbilda sig.

Det finns fortfarande platser kvar till den tvååriga utbildningen ”Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion” som startar efter sommaren.

Förpackningsdesigner och Grafisk formgivare/tekniker är fulltecknade men ibland blir det lediga platser i slutet av antagningsprocessen så man kan söka om en reservplats.

När det gäller förpackningsutbildningen Prepress- och trycktekniker ställde Branschkoll några frågor till Anna-Clara Einarson som jobbar med att få in studenter till skolan:

Vilken är målgruppen  för utbildningen?

– Målgruppen för ”Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion” är personer som är tekniskt intresserade och gillar problemlösning.

Passar det personer som redan jobbar i grafisk bransch?

– Absolut, vi tror att det finns många i branschen som vill ta ett nästa steg och behöver vidareutbildning för att kunna göra det. Det kan också vara personer som testat på branschen i form av extrajobb och behöver utbildning för att kunna söka/få jobben de önskar.

Hur många söker ni?

– Vi har plats för 20 och har i nuläget 9 förstahandssökande och 6 andrahandssökande.

Måste man vara någon i speciell ålder?

– Nej, åldersspannet är stort då det är utbildning för den som vill ha ett yrke, byta yrke eller vidareutveckla sig i yrket.

Studenter och lärare berättar

Man har gjort flera filmer om skolan och det olika utbildningarna FörpackningsdesignerGrafisk formgivare/tekniker och Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion. Den sistnämnda kan du se nedan.

Här berättar man om utbildning och vad det innebär att jobba som Prepress- och trycktekniker inom förpackningsbranschen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.