Logga in

Platser kvar: Utbilda dig för jobb i grafiska branschen

18 maj, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Brobygrafiska i Sunne är inne i en intensiv period med att få in ansökningar till utbildningarna som startar i höst. De passar för den som vill in i branschen eller vill vidareutbilda sig.

Det finns fortfarande platser kvar till den tvååriga utbildningen ”Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion” som startar efter sommaren.

Förpackningsdesigner och Grafisk formgivare/tekniker är fulltecknade men ibland blir det lediga platser i slutet av antagningsprocessen så man kan söka om en reservplats.

När det gäller förpackningsutbildningen Prepress- och trycktekniker ställde Branschkoll några frågor till Anna-Clara Einarson som jobbar med att få in studenter till skolan:

Vilken är målgruppen  för utbildningen?

– Målgruppen för ”Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion” är personer som är tekniskt intresserade och gillar problemlösning.

Passar det personer som redan jobbar i grafisk bransch?

– Absolut, vi tror att det finns många i branschen som vill ta ett nästa steg och behöver vidareutbildning för att kunna göra det. Det kan också vara personer som testat på branschen i form av extrajobb och behöver utbildning för att kunna söka/få jobben de önskar.

Hur många söker ni?

– Vi har plats för 20 och har i nuläget 9 förstahandssökande och 6 andrahandssökande.

Måste man vara någon i speciell ålder?

– Nej, åldersspannet är stort då det är utbildning för den som vill ha ett yrke, byta yrke eller vidareutveckla sig i yrket.

Studenter och lärare berättar

Man har gjort flera filmer om skolan och det olika utbildningarna FörpackningsdesignerGrafisk formgivare/tekniker och Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion. Den sistnämnda kan du se nedan.

Här berättar man om utbildning och vad det innebär att jobba som Prepress- och trycktekniker inom förpackningsbranschen.

Saxoprint utökar sortimentet med ätbar produktmedia

Det internationella tryckeri- och promotionbolaget Saxoprint utökar sitt sortiment av promotionprodukter genom att addera sötsaker. (mer…)

Grafkom: Digitalisering och kunder i fokus när branschens samlades i Göteborg

Digitalisering i fokus. Nätverket Grafkom samlade total 160 personer från hela den grafiska branschen till en nätverksträff i Göteborg. (mer…)

Exakta förvärvar logistikbolag för trycksaker

Exakta förvärvar Malmöföretaget DR Experten (DRX) och bygger ett fullfillmentbolag med en förväntad omsättning på 30 miljoner kronor.

Avknoppat Stockholmstryckeri byter namn

Verksamheten delades i två under 2016 – nu byter man namn.

Produktmediamässa permanentas i Jönköping

Nordic profile fair har hållits i Jönköping två gånger och det står nu klart att mässan kommer fortsätta hållas där.

Grafkom sänder live från nätverksträff i Göteborg

Grafkom inledde tidigare idag sin stora nätverksträff i Göteborg. Här kan du följa den live via Inkish.tv. (mer…)

Arkitektkopia öppnar 3D-printcenter i Stockholm

Gunnar Duintjer är vd på Arkitektkopia som investerar i ett 3D-printcenter i Stockholm med två nya skrivare.

Arkitektkopia har startat ett eget 3D-printcenter med en investering i två 3D-skrivare från 3D Systems som levereras av Canon. ”Marknaden för 3D-utskrifter har exploderat”. (mer…)

Storbildsbolaget investerar i sublimeringsteknik

Jonas Hellke på Storbildsbolaget investerar i nya sublimeringsmaskiner för tryck främst på tyg.

Storbildsbolaget i Helsingborg meddelar att man investerar i en EFI Vutek Fabrvu 340 och en värmepress från Monti Antonio. (mer…)

Succé för bröllopskort till en miljon hushåll – överväldigande respons

RIX FMs DR-kampanj blev en succé. Tackkortet som skickades till 1 miljon hushåll uppmärksammades av nästan hälften. (mer…)