Logga in

Platser kvar: Utbilda dig för jobb i grafiska branschen

18 maj, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Brobygrafiska i Sunne är inne i en intensiv period med att få in ansökningar till utbildningarna som startar i höst. De passar för den som vill in i branschen eller vill vidareutbilda sig.

Det finns fortfarande platser kvar till den tvååriga utbildningen ”Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion” som startar efter sommaren.

Förpackningsdesigner och Grafisk formgivare/tekniker är fulltecknade men ibland blir det lediga platser i slutet av antagningsprocessen så man kan söka om en reservplats.

När det gäller förpackningsutbildningen Prepress- och trycktekniker ställde Branschkoll några frågor till Anna-Clara Einarson som jobbar med att få in studenter till skolan:

Vilken är målgruppen  för utbildningen?

– Målgruppen för ”Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion” är personer som är tekniskt intresserade och gillar problemlösning.

Passar det personer som redan jobbar i grafisk bransch?

– Absolut, vi tror att det finns många i branschen som vill ta ett nästa steg och behöver vidareutbildning för att kunna göra det. Det kan också vara personer som testat på branschen i form av extrajobb och behöver utbildning för att kunna söka/få jobben de önskar.

Hur många söker ni?

– Vi har plats för 20 och har i nuläget 9 förstahandssökande och 6 andrahandssökande.

Måste man vara någon i speciell ålder?

– Nej, åldersspannet är stort då det är utbildning för den som vill ha ett yrke, byta yrke eller vidareutveckla sig i yrket.

Studenter och lärare berättar

Man har gjort flera filmer om skolan och det olika utbildningarna FörpackningsdesignerGrafisk formgivare/tekniker och Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion. Den sistnämnda kan du se nedan.

Här berättar man om utbildning och vad det innebär att jobba som Prepress- och trycktekniker inom förpackningsbranschen.

QR-kodens revansch

Nu kan alla Iphone-användare läsa av QR-koder direkt med telefonens kamera. (mer…)

Ineko-koncernen: Nu heter alla bolag Brandfactory

Nya logotypen.

Ineko-koncernen samordnar alla sina varumärken under namnet Brandfactory. De svenska företagen Ineko, Ontime och Strålins byter namn till Brandfactory. Även danska Vangsgaard och Colorgruppen byter ut namnen.

Antalis nya tävling: Vill visa möjligheter med printad inredning

För att uppmärksamma inredningsarkitekter, designers, tryckare och reklamares kreativa förmåga startar Antalis tävlingen Antalis Interior Design Awards. (mer…)

Tryckeri säljer dotterbolag till e-handelskonsult

Vaimo förvärvar företaget Notitium som utvecklats till ett konsultbolag inom hantering och publicering av produktinformation

Grafiska nätverk samarbetar i Göteborg

Fredrik Bille är ordförande i Göteborgs Grafiska Kretsförening som samarbetar med nätverket Grafkom i höst.

Göteborgs Grafiska Kretsföreningen samarbetar med Grafkom med målet att skapa höstens bästa nätverksträff i grafisk bransch. (mer…)

Så levererar UPS trycksaker på en timme

UPS tryckeriverksamhet utmanar med extremt snabba leveranser i samarbete med nystartat logistikbolag. (Bild: från upsstoreprint.com)

Att kunna erbjuda extremt snabba leveranser har länge varit något som företag inom tryckbranschen jobbat med. Men det är en stor utmaning att lyckas.

Grafkom till Göteborg i november – ”det blir höstens största nätverksträff”

Höstens största nätverksträff i den grafiska branschen – Grafkom I/O – börjar ta form. Bland annat har de första fem talarna presenterats och anmälan är nu öppen. (mer…)

H&M och Ikea investerar i bolag som gör textil av skog

Ikea och H&M satsar tillsammans på att skapa textil av råvara från skogen. (Bilder: Ikea, Pixabay och H&M (Foto H&M: Mattias Bardå))

Allt fler gör anspråk på skogen som råvara. Nu har H&M och Ikea backat upp företaget Treetotextile som ska göra miljövänlig textil av trämassa.

Mitsubishi Sverige investerar i eget crossmedia-system

Karl-Thomas Albinsson är CRM-ansvarig på Mitsubishi Motors Sverige. Här med Anders Eriksson på VBS som säljer Directsmile.

Mitsubishi köper Directsmile från VBS. Man vill kommunicera relevant och händelsestyrt i rätt kanal, i rätt tid till rätt person. (mer…)