Logga in

Platser kvar: Utbilda dig för jobb i grafiska branschen

18 maj, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Brobygrafiska i Sunne är inne i en intensiv period med att få in ansökningar till utbildningarna som startar i höst. De passar för den som vill in i branschen eller vill vidareutbilda sig.

Det finns fortfarande platser kvar till den tvååriga utbildningen ”Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion” som startar efter sommaren.

Förpackningsdesigner och Grafisk formgivare/tekniker är fulltecknade men ibland blir det lediga platser i slutet av antagningsprocessen så man kan söka om en reservplats.

När det gäller förpackningsutbildningen Prepress- och trycktekniker ställde Branschkoll några frågor till Anna-Clara Einarson som jobbar med att få in studenter till skolan:

Vilken är målgruppen  för utbildningen?

– Målgruppen för ”Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion” är personer som är tekniskt intresserade och gillar problemlösning.

Passar det personer som redan jobbar i grafisk bransch?

– Absolut, vi tror att det finns många i branschen som vill ta ett nästa steg och behöver vidareutbildning för att kunna göra det. Det kan också vara personer som testat på branschen i form av extrajobb och behöver utbildning för att kunna söka/få jobben de önskar.

Hur många söker ni?

– Vi har plats för 20 och har i nuläget 9 förstahandssökande och 6 andrahandssökande.

Måste man vara någon i speciell ålder?

– Nej, åldersspannet är stort då det är utbildning för den som vill ha ett yrke, byta yrke eller vidareutveckla sig i yrket.

Studenter och lärare berättar

Man har gjort flera filmer om skolan och det olika utbildningarna FörpackningsdesignerGrafisk formgivare/tekniker och Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion. Den sistnämnda kan du se nedan.

Här berättar man om utbildning och vad det innebär att jobba som Prepress- och trycktekniker inom förpackningsbranschen.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.