Logga in

Planerar stämma staten i tryckerimomsfrågan

27 januari, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:

Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som representerar en stor del av Sveriges tryckerier, ifrågasätter lagligheten i Skatteverkets följdändringar och vill nu få till en civilrättslig sakprövning. Målet är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

– Vi vill göra vad vi kan för att pröva lagligheten i att Skatteverket kan kräva våra medlemmars kunder på mellanskillnaden, säger Kaj Flick som är sekreterare i Sveriges Grafiska Medieförening i en kommentar till Branschkoll.

Förhoppningen är också att förhindra en del av alla de processer som just nu pågår, och kommer att startas, i landets domstolar.

I information till medlemmarna skriver man att när Högsta förvaltningsdomstolen kom fram till att följdändringar ska göras var det inte bara en stor överraskning. Följden av domen kommer att bli tusentals civilrättsliga tvister som blir dyra, tidsödande och skapar konflikter.

Det juridiska problemet, som inte uppmärksammats av Skatteverket eller domstolar, säger SGMs jurist Mikael Edman är att efterbeskattning skett enligt Skattebetalningslagen av belopp som tryckerier har återfått från Skatteverket.

Grunden för att återfå beloppen har dock varit att dessa belopp inte utgör mervärdesskatt, vilket gör att Skattebetalningslagen inte är tillämplig.

Pilotmål

Med hjälp av ett medlemsföretag som har köpt trycksaker av ett annat tryckeri, och därmed är en tryckerikund som fått ett följdändringsbeslut, tänker man gå till justitiekanslern (JK) och hävda att Högsta förvaltningsdomstolen utslag från februari 2014 är felaktigt.

– Om Justitiekanslern inte vill ta upp fallet kan vi istället gå den civilrättsliga vägen och stämma staten, säger Kaj Flick i en kommentar till Branschkoll.

Att tryckerier köper trycksaker av andra tryckerier, och därmed själva är tryckerikunder, är mycket vanligt och nu har man kommit överens med en medlem som är beredd att driva ett pilotmål. Målet för SGM är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

– Tryckeriernas kunder ska inte behöva ta den smällen och vi hoppas också visa att Skatteverket har fel när man kräver tillbaka 19 procent av momspengarna av kunderna, säger Kaj Flick till Branschkoll.

Processen startas direkt och SGM kommer löpande att informera sina medlemmar – och förhoppningsvis kan de få sina civilrättsliga mål vilande i väntan på utslaget i pilotmålet.

Det är Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som driver fallet med hjälp av Edman & Partners och det aktuella medlemsföretaget. SGM är en branschföreningen för tryckerier och prepressföretag inom Grafiska Företagen och har drygt 320 medlemsföretag.

Live: Inkish.tv sänder Grafkoms nätverksträff – start idag kl 13

Med start idag 26 april klockan 13 visas Grafkoms nätverksträff via nätet av Inkish. På scenen finns bland annat Adobe, Audi, Universal Robots, Donewell och Resolut.

(mer…)

AM-tryck blir Exakta Creative – investerar och integrerar byrån

AM_Exakta Creative

AM-tryck byter namn till Exakta Creative och integrerar tryckeri- och byråverksamheterna. (Bild: Skärmdump från amtryck.se)

En komplett reklambyrå med fokus på e-handel och ett vasst digitaltryckeri har blivit ett framgångskonceptet för AM-tryck i Hässleholm. (mer…)

Reklammarknaden 2016: Största ökningen på fem år – så här utvecklas de olika kanalerna

Small IRM Stora reklamkakan 2016 och 2015

Årsrapporten från IRM visar att de totala reklaminvesteringarna – inklusive medieköp, investering i marknadsaktiviteter och produktionskostnader – under 2016 uppgick till knappt 74,1 miljarder kronor vilket innebär en ökning på 4,8 procent gentemot 2015.

De hjälper dig öka försäljningen av grafiska tjänster

Grafkom_sales_Saltis

Grafkom samlar i nästa vecka den grafiska branschen för vårens största nätverksträff i Stockholm, lunch-till-lunch, den 26 och 27 april. Ett av flera teman är försäljning med en unik möjlighet att lära sig nya saker inom kundvård, crm, nya digitala verktyg och marknadsföring. (mer…)

Nya krav på miljöinnovation – framtidens trycksaker måste cirkulera i kretsloppet

Vindkraft

Det finns inga hemligheter hur man idag kan producera hundra procent återvinningsbara trycksaker. Men för att nå dit krävs mycket hårt arbete och en vision om hur framtidens grafiska produkter ska produceras och fungera i kretsloppet. Läs mer om pionjärerna och hur du själv kan komma vidare.

Exakta blir huvudägare i Vindspelet

Vindspelet-vid-E4-600x211_2

Vindspelet blir en del av Exakta-koncernen. De nybyggda lokalerna utanför Borås blir fortsatt basen för verksamheten.

Malmöbaserade Exakta förvärvar 51 procent av aktierna i Vindspelet. Tillsammans med Exaktas verksamhet i Borås bildar man från 2 maj ett gemensamt bolag under namnet Exakta Vindspelet. (mer…)

Nytt kollektivavtal för grafisk bransch ger 6,5 procent löneökning över tre år

Industrifacken presenterade avtalet på en presskonferens idag.

Fack och arbetsgivare har idag tecknat ett nytt treårigt kollektivavtal som ger löneökningar på två procent per år i den grafiska branschen. (mer…)

Sveriges vackraste böcker – Göteborgstryckeriet och Livonia Print dominerar

Här är årets 25 vackraste böcker utsedda av Svensk Bokkonst. (foto: Jens Östman, KB)

Här är årets 25 vackraste böcker 2016 utsedda av Svensk Bokkonst. (foto: Jens Östman, KB)

2016 års vackraste böcker har utsetts av Svensk Bokkonst. Sex av dem är producerade av Göteborgstryckeriet och åtta av Livonia Print i Lettland. Precis som förra året dominerar dessa två tryckerier tävlingen. (mer…)

TMG investerar för högre kvalitet, bättre miljö och kortare ledtider

TMG_LED-UV

Tomas Eklund (vd TMG Sthlm), Jimmy Carlsson (Sales and Technical Support, Ewotech), Mikael Lind (vd TMG Tabergs) och Torbjörn Häll (vd Ewotech). (Bild: TMG)

TMG Sthlm och TMG Tabergs investerar i led-uv-tekniken för kortare ledtider, bättre miljö och högre kvalitet. (mer…)