Logga in

Planerar stämma staten i tryckerimomsfrågan

27 januari, 2015 | Dela:

Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som representerar en stor del av Sveriges tryckerier, ifrågasätter lagligheten i Skatteverkets följdändringar och vill nu få till en civilrättslig sakprövning. Målet är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

– Vi vill göra vad vi kan för att pröva lagligheten i att Skatteverket kan kräva våra medlemmars kunder på mellanskillnaden, säger Kaj Flick som är sekreterare i Sveriges Grafiska Medieförening i en kommentar till Branschkoll.

Förhoppningen är också att förhindra en del av alla de processer som just nu pågår, och kommer att startas, i landets domstolar.

I information till medlemmarna skriver man att när Högsta förvaltningsdomstolen kom fram till att följdändringar ska göras var det inte bara en stor överraskning. Följden av domen kommer att bli tusentals civilrättsliga tvister som blir dyra, tidsödande och skapar konflikter.

Det juridiska problemet, som inte uppmärksammats av Skatteverket eller domstolar, säger SGMs jurist Mikael Edman är att efterbeskattning skett enligt Skattebetalningslagen av belopp som tryckerier har återfått från Skatteverket.

Grunden för att återfå beloppen har dock varit att dessa belopp inte utgör mervärdesskatt, vilket gör att Skattebetalningslagen inte är tillämplig.

Pilotmål

Med hjälp av ett medlemsföretag som har köpt trycksaker av ett annat tryckeri, och därmed är en tryckerikund som fått ett följdändringsbeslut, tänker man gå till justitiekanslern (JK) och hävda att Högsta förvaltningsdomstolen utslag från februari 2014 är felaktigt.

– Om Justitiekanslern inte vill ta upp fallet kan vi istället gå den civilrättsliga vägen och stämma staten, säger Kaj Flick i en kommentar till Branschkoll.

Att tryckerier köper trycksaker av andra tryckerier, och därmed själva är tryckerikunder, är mycket vanligt och nu har man kommit överens med en medlem som är beredd att driva ett pilotmål. Målet för SGM är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

– Tryckeriernas kunder ska inte behöva ta den smällen och vi hoppas också visa att Skatteverket har fel när man kräver tillbaka 19 procent av momspengarna av kunderna, säger Kaj Flick till Branschkoll.

Processen startas direkt och SGM kommer löpande att informera sina medlemmar – och förhoppningsvis kan de få sina civilrättsliga mål vilande i väntan på utslaget i pilotmålet.

Det är Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som driver fallet med hjälp av Edman & Partners och det aktuella medlemsföretaget. SGM är en branschföreningen för tryckerier och prepressföretag inom Grafiska Företagen och har drygt 320 medlemsföretag.

Xerox och KBA utvecklar digital förpackningspress

En industriell digital arkpress för kartongmarknaden – KBA VariJet 106 är under utveckling och beräknas lanseras under 2017. (mer…)

Ljus arbetsmarknad i förpackningsbranschen – behöver anställa fler med högre utbildning

Den nya utbildning "Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion" startar på Brobygrafiska i höst. (Bild: Brobygrafiska).

Den nya utbildning ”Prepress- och trycktekniker förpackningsproduktion” startar på Brobygrafiska i höst. (Bild: Brobygrafiska)

Förpackningsindustrin utvecklas snabbt just nu med bland annat nya digitaliserade sätt att producera förpackningar på. Den svenska förpackningsbranschen behöver därför fler utbildade personer för att fortsätta vara konkurrenskraftig. (mer…)

Robotlager allt mer vanligt – tre nordiska satsningar

CarryPick_storage_system

Carrypick från Swisslog används av bland annat Schenker Logistics i Arlandastad. (Bild: Swisslog)

Flera företag väljer att modernisera och automatisera sin lagerhantering. Vissa väljer att bygga egna lösningar, medan andra väljer att hyra in sig hos existerande aktörer.

Ellos Group outsourcar trycksaksinköp – ”det är grymt stort”

Fabian Fridholm, Fridholm & Partners.

Fridholm & Partners har tecknat ett treårsavtal med Ellos Group (Ellos, Jotex, Stayhard) om outsourcing av alla sina trycksaksinköp. I samband med affären tar man över två medarbetare från Ellos. (mer…)

Falk Graphic köper Ruter av TMG

Falk och Ruter 2016

Falk Graphic i Falkenberg köper Ruter av Taberg Media Group. Den nya gruppen Falk Ruter beräknas få en omsättning över 300 miljoner kronor och ha 115 anställda. (mer…)

Tryckeri-startup utvalt av Tillväxtverket

gqynwjmgvrxgwn8kk5ow

(Bild: TIllväxtverket)

Colourpicture.se är ett av tio företag i Sverige som valts ut av Tillväxtverket att delta i den andra omgång av Startup Sweden – en ”Boot Camp” för digitala företag. (mer…)

Strands Grafiska investerar i offset – bygger tryckfabrik med stora mervärden

Med en ny storinvestering i offset fortsätter Strands Grafiska bygget av en industriell grafisk produktionsanläggning i Lindesberg – som kompletteras med satelliter runt om i landet.

Investeringar i sponsring och event slår nytt rekord

kaka2015_3Investeringarna i event och sponsring ökar. Externa event driver tillväxten samtidigt som företagsinterna event minskar. Så kallad ”social sponsring” ökar mest. (mer…)

Transportrobotar – nu intressant för fler inom grafisk industri?

(Bild: MLR System)

Inom delar av grafisk industri används redan transportrobotar mer eller mindre omfattande till exempel inom papperstillverkning och förpackningsindustri. (mer…)