Logga in

Planerar stämma staten i tryckerimomsfrågan

27 januari, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:

Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som representerar en stor del av Sveriges tryckerier, ifrågasätter lagligheten i Skatteverkets följdändringar och vill nu få till en civilrättslig sakprövning. Målet är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

– Vi vill göra vad vi kan för att pröva lagligheten i att Skatteverket kan kräva våra medlemmars kunder på mellanskillnaden, säger Kaj Flick som är sekreterare i Sveriges Grafiska Medieförening i en kommentar till Branschkoll.

Förhoppningen är också att förhindra en del av alla de processer som just nu pågår, och kommer att startas, i landets domstolar.

I information till medlemmarna skriver man att när Högsta förvaltningsdomstolen kom fram till att följdändringar ska göras var det inte bara en stor överraskning. Följden av domen kommer att bli tusentals civilrättsliga tvister som blir dyra, tidsödande och skapar konflikter.

Det juridiska problemet, som inte uppmärksammats av Skatteverket eller domstolar, säger SGMs jurist Mikael Edman är att efterbeskattning skett enligt Skattebetalningslagen av belopp som tryckerier har återfått från Skatteverket.

Grunden för att återfå beloppen har dock varit att dessa belopp inte utgör mervärdesskatt, vilket gör att Skattebetalningslagen inte är tillämplig.

Pilotmål

Med hjälp av ett medlemsföretag som har köpt trycksaker av ett annat tryckeri, och därmed är en tryckerikund som fått ett följdändringsbeslut, tänker man gå till justitiekanslern (JK) och hävda att Högsta förvaltningsdomstolen utslag från februari 2014 är felaktigt.

– Om Justitiekanslern inte vill ta upp fallet kan vi istället gå den civilrättsliga vägen och stämma staten, säger Kaj Flick i en kommentar till Branschkoll.

Att tryckerier köper trycksaker av andra tryckerier, och därmed själva är tryckerikunder, är mycket vanligt och nu har man kommit överens med en medlem som är beredd att driva ett pilotmål. Målet för SGM är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

– Tryckeriernas kunder ska inte behöva ta den smällen och vi hoppas också visa att Skatteverket har fel när man kräver tillbaka 19 procent av momspengarna av kunderna, säger Kaj Flick till Branschkoll.

Processen startas direkt och SGM kommer löpande att informera sina medlemmar – och förhoppningsvis kan de få sina civilrättsliga mål vilande i väntan på utslaget i pilotmålet.

Det är Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som driver fallet med hjälp av Edman & Partners och det aktuella medlemsföretaget. SGM är en branschföreningen för tryckerier och prepressföretag inom Grafiska Företagen och har drygt 320 medlemsföretag.

Ikea-katalogen 2017 – Ny app går hand i hand med papperskatalogen

(Bild: Ikea)

(Bild: Press/Ikea)

Den tryckta Ikea-katalogen har levererats världen över sedan 1951 och i år trycks den i 211 miljoner exemplar.

Ja till Stampens Ackord – ”sänder konstiga signaler”

Rekonstruktionen i Stampen tog idag ett stort steg framåt när Skatteverket preliminärt meddelar att man kommer att säga ja till det 25-procentiga ackordet.

Inkish.tv: Norska ”informationsproducenten” 07 Media om sin roll som rådgivare

Håvard Grjotheim, vd för 07 Media i Norge, berättar för Inkish.tv om sin verksamhet, hur man jobbar med rådgivning inom kommunikation och om hur den grafiska branschens ska kunna utvecklas på ett positivt sätt. (mer…)

UPPDATERAD: Nästa kapitel i momshärvan

Nästa steg tas nu i tryckerimomshärvan.

Rekordår för Göteborgstryckeriet som förvärvar displayspecialist

logo-newGöteborgstryckeriet breddar produktportföljen genom att förvärva displayspecialisten Emko som gick i konkurs i början av juli. Detta är bara ett av flera förvärv man gjort senaste året (mer…)

Varannan svensk kritisk till reklam

Appreklam

(Bild: Sveriges Annonsörer)

De som är kritiska till reklam blir allt fler. Reklam i appar är värst visar en ny undersökning.

Nätverket Grafkom storsatsar med fem aktiviteter i höst

Grafkom höst 16

Grafkom planerar fem nätverksträffar i höst. Alla hos olika medlemsföretag som tryckerier, leverantörer och universitet. Aktiva under hösten är bland många Kent Åberg (NewFormat), Erik Mauritzon (Åtta.45), Lukas Engqvist (Brobygrafiska) och Peter Forsström (Bantorget Grafiska). (Bilder: GrafKom)

Nätverket Grafkom utökar sina aktiviteter kraftigt i höst. Med start i slutet av september planerar man att genomföra hela fem aktiviteter. Den stora nätverksträffen I/O går i höst i Norrköping den 8-9 november. (mer…)

ÅJ Distribution bygger framtidens logistikcenter för tryckta produkter

AJ9_webb

Anders Norin jobbar med att skapa framtidens logistikcenter för tryckta produkter på ÅJ Distribution i Stockholm.

ÅJ Distribution går ”från hantverk till industri” när man bygger ett effektivt logistikcenter för fysiska produkter som företag använder i sin marknadsföring. (mer…)

Ljungbergs Tryckeri förvärvar Norra Skåne Offset

NSK, Ljungbergs och NS

Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar över Norra Skåne Offset av Skånska Dagbladet som därmed avvecklar även sin civiltrycksverksamhet.  (mer…)