Logga in

Planerar stämma staten i tryckerimomsfrågan

27 januari, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:

Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som representerar en stor del av Sveriges tryckerier, ifrågasätter lagligheten i Skatteverkets följdändringar och vill nu få till en civilrättslig sakprövning. Målet är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

– Vi vill göra vad vi kan för att pröva lagligheten i att Skatteverket kan kräva våra medlemmars kunder på mellanskillnaden, säger Kaj Flick som är sekreterare i Sveriges Grafiska Medieförening i en kommentar till Branschkoll.

Förhoppningen är också att förhindra en del av alla de processer som just nu pågår, och kommer att startas, i landets domstolar.

I information till medlemmarna skriver man att när Högsta förvaltningsdomstolen kom fram till att följdändringar ska göras var det inte bara en stor överraskning. Följden av domen kommer att bli tusentals civilrättsliga tvister som blir dyra, tidsödande och skapar konflikter.

Det juridiska problemet, som inte uppmärksammats av Skatteverket eller domstolar, säger SGMs jurist Mikael Edman är att efterbeskattning skett enligt Skattebetalningslagen av belopp som tryckerier har återfått från Skatteverket.

Grunden för att återfå beloppen har dock varit att dessa belopp inte utgör mervärdesskatt, vilket gör att Skattebetalningslagen inte är tillämplig.

Pilotmål

Med hjälp av ett medlemsföretag som har köpt trycksaker av ett annat tryckeri, och därmed är en tryckerikund som fått ett följdändringsbeslut, tänker man gå till justitiekanslern (JK) och hävda att Högsta förvaltningsdomstolen utslag från februari 2014 är felaktigt.

– Om Justitiekanslern inte vill ta upp fallet kan vi istället gå den civilrättsliga vägen och stämma staten, säger Kaj Flick i en kommentar till Branschkoll.

Att tryckerier köper trycksaker av andra tryckerier, och därmed själva är tryckerikunder, är mycket vanligt och nu har man kommit överens med en medlem som är beredd att driva ett pilotmål. Målet för SGM är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

– Tryckeriernas kunder ska inte behöva ta den smällen och vi hoppas också visa att Skatteverket har fel när man kräver tillbaka 19 procent av momspengarna av kunderna, säger Kaj Flick till Branschkoll.

Processen startas direkt och SGM kommer löpande att informera sina medlemmar – och förhoppningsvis kan de få sina civilrättsliga mål vilande i väntan på utslaget i pilotmålet.

Det är Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som driver fallet med hjälp av Edman & Partners och det aktuella medlemsföretaget. SGM är en branschföreningen för tryckerier och prepressföretag inom Grafiska Företagen och har drygt 320 medlemsföretag.

Egmont investerar stort i nischad e-handel

Egmont outnorth

Mediekoncernen Egmont investerar 40 miljoner kronor i Outnorth

Gelato i globalt tryckavtal – ska minska trycket med 50 procent

SAPA

Sapa tillverkar bland annat aluminiumprofiler (Bild: Sapa)

Norska Gelato har skrivit tryckavtal med Sapa – ett globalt bolag med 22.200 anställda i 40 länder som bearbetar aluminium. (mer…)

Antalis köper norsk HP-partner inom storformat

gregersen_antalis

Antalis International köper storformatsleverantören Gregersen i Oslo (mer…)

Här är årets grafiska gaseller

Gasell16

Dagens Industri presenterade i december 2016 års gaseller – Sveriges bäst växande och lönsamma bolag. Sex av de drygt 900 bolagen på listan finns i år i den grafiska branschen. (Bild: Klipp från bilaga med alla vinnare)

I år utsågs sex grafiska företag till gasellföretag av Dagens Industri. (mer…)

Nya ägare går in med 81 miljoner i Stampen

Fabian Hielte från Ernström & C:o som nu äger drygt 13 procent av Stampen. Till höger Stampens koncernchef Martin Alsander. (Bild: Stampen)

Fabian Hielte från Ernström & C:o som nu äger drygt 13 procent av Stampen. Till höger Stampens koncernchef Martin Alsander. (Bild: Stampen)

En ny grupp ägare köper 40 procent av Stampen för 81 miljoner kronor. 

Göteborgstryckeriet mot strömmen – ”Finns en stor marknad för bra trycksaker”

GBGT3_web

Maria Iversén, Tobias Hinton och Magnus Iversén driver passionerat Göteborgstryckeriet tillsammans med runt 100 anställda.

För 30 år sedan tog Magnus Iversén över Göteborgstryckeriet med tre anställda. Han har sedan dess utvecklat bolaget till något mycket större än ett tryckeri – idag är man ett grafiskt produktutvecklingsbolag som med stor passion tar fram unika trycksaker och förpackningar vilka skapar stora värden för kunderna. (mer…)

Holmbergs köper Nyaljus – vill skapa Nordens största storformatsföretag

HolmbergsNyaLjus

Holmbergs i Malmö förvärvar Nyaljus i Helsingborg med målet att skapa ett av Nordens största och mest spännande storformatsföretag.  (mer…)

26 nyutbildade grafiska producenter redo för arbetsmarknaden

14 av de 26 nya grafiska producenterna som är redo för näringslivet. (Bild: Xenter)

14 av de 26 nyutbildade grafiska producenterna som är redo för näringslivet. (Bild: Xenter)

I december tar 26 nya trycksaksproducenter examen från Xenter i Botkyrka. (mer…)

Grattis! Tryckfriheten 250 år idag – firas av tryckerier

Tryckfrihet

Offentlighetsprincipen och den första svenska tryckfrihetsförordningen fyller 250 år den 2 december 2016. Detta firas av organisationer och företag – bland annat tryckerier – som under året uppmärksammat det fria ordet och rätten till fri information. (mer…)