Logga in

Planerar stämma staten i tryckerimomsfrågan

27 januari, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:

Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som representerar en stor del av Sveriges tryckerier, ifrågasätter lagligheten i Skatteverkets följdändringar och vill nu få till en civilrättslig sakprövning. Målet är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

– Vi vill göra vad vi kan för att pröva lagligheten i att Skatteverket kan kräva våra medlemmars kunder på mellanskillnaden, säger Kaj Flick som är sekreterare i Sveriges Grafiska Medieförening i en kommentar till Branschkoll.

Förhoppningen är också att förhindra en del av alla de processer som just nu pågår, och kommer att startas, i landets domstolar.

I information till medlemmarna skriver man att när Högsta förvaltningsdomstolen kom fram till att följdändringar ska göras var det inte bara en stor överraskning. Följden av domen kommer att bli tusentals civilrättsliga tvister som blir dyra, tidsödande och skapar konflikter.

Det juridiska problemet, som inte uppmärksammats av Skatteverket eller domstolar, säger SGMs jurist Mikael Edman är att efterbeskattning skett enligt Skattebetalningslagen av belopp som tryckerier har återfått från Skatteverket.

Grunden för att återfå beloppen har dock varit att dessa belopp inte utgör mervärdesskatt, vilket gör att Skattebetalningslagen inte är tillämplig.

Pilotmål

Med hjälp av ett medlemsföretag som har köpt trycksaker av ett annat tryckeri, och därmed är en tryckerikund som fått ett följdändringsbeslut, tänker man gå till justitiekanslern (JK) och hävda att Högsta förvaltningsdomstolen utslag från februari 2014 är felaktigt.

– Om Justitiekanslern inte vill ta upp fallet kan vi istället gå den civilrättsliga vägen och stämma staten, säger Kaj Flick i en kommentar till Branschkoll.

Att tryckerier köper trycksaker av andra tryckerier, och därmed själva är tryckerikunder, är mycket vanligt och nu har man kommit överens med en medlem som är beredd att driva ett pilotmål. Målet för SGM är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

– Tryckeriernas kunder ska inte behöva ta den smällen och vi hoppas också visa att Skatteverket har fel när man kräver tillbaka 19 procent av momspengarna av kunderna, säger Kaj Flick till Branschkoll.

Processen startas direkt och SGM kommer löpande att informera sina medlemmar – och förhoppningsvis kan de få sina civilrättsliga mål vilande i väntan på utslaget i pilotmålet.

Det är Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som driver fallet med hjälp av Edman & Partners och det aktuella medlemsföretaget. SGM är en branschföreningen för tryckerier och prepressföretag inom Grafiska Företagen och har drygt 320 medlemsföretag.

TMG investerar för högre kvalitet, bättre miljö och kortare ledtider

TMG_LED-UV

Tomas Eklund (vd TMG Sthlm), Jimmy Carlsson (Sales and Technical Support, Ewotech), Mikael Lind (vd TMG Tabergs) och Torbjörn Häll (vd Ewotech). (Bild: TMG)

TMG Sthlm och TMG Tabergs investerar i led-uv-tekniken för kortare ledtider, bättre miljö och högre kvalitet. (mer…)

Tryckeri ursprungsmärker el från egen vindkraft

paboda_vindkraftverk_2-e1490105323252-1024x739

Danagårdlitho äger andelar i vindkraftsparken i Påboda. (Bild: Danagårdlitho)

Peter Hjelm som är vd på tryckeriet Danagårdlitho tycker att man borde höja ribban för miljöarbetet i grafisk bransch. Själva satsar man nu på egen ursprungsmärkt el. (mer…)

IT-utveckling och e-business för framtidens grafiska företag

Nätverksträff med Grafkom i Stockholm 2016. Nästa gång träffas man 26-27 april i Stockholm.

Nätverksträff med Grafkom 2016. Nästa gång träffas man 26-27 april i Stockholm.

För alla grafiska företag som funderar på sin it-utveckling och försäljning på nätet i olika former är nästa träff med nätverket Grafkom ett tillfälle att skaffa ny kunskap och diskutera framtiden. Under temat ”it och e-business” delar personer från hela värdekedjan med sig av kunskap och erfarenheter. (mer…)

Print by Sweden från Kuvertteamet – ”Stort värde i lokalproducerade trycksaker”

Parrik Sjölin från Kuvertteamet visade upp konceptet Print bya Sweden på mässan Sign & Print i februari.

Patrik Sjölin från Kuvertteamet visade upp konceptet ”Print by Sweden” på mässan Sign & Print i februari.

Kuvertteamet, med bas i Bankeryd, har lanserat konceptet ”Print by Sweden” där man framhåller fördelarna med svenskproducerade trycksaker.
(mer…)

”Branschen måste ta e-handel på allvar”

Peter Carlén, ansvarig för e-handel på Åtta.45, har intervjuats av podden E-handelstrender som drivs av journalisten Urban Lindstedt.

”Det viktigaste är att ta den här frågan på allvar”. (lyssna på hela inslaget längst ner på sidan) (mer…)

Delningsekonomin: Tryckerier bygger gemensamt produktionsbolag

.

Tre tryckerier bygger gemensamt produktionsbolag med inspiration från den nya delningsekonomin. ”Det är bättre att äga en andel av något som har potential att gå med överskott, än att äga hundra procent av något som går med förlust”. (mer…)

Lanserar koncept för klimatkompenserade förpackningar

Aterbara

Med konceptet Återbära erbjuder förpackningsföretaget Avisera – genom klimatanalys och kompensation – klimatneutrala förpackningar.

Onlinetryckeri breddar med boktryck

Boktryck onlineprint

(Bild: Letterpresso)

Tyska Onlineprinters utökar erbjudandet med exklusiva ”boktryckta” visitkort. (mer…)

”Branschen behöver bli mer lekfull”

Från den grafiska branschens perspektiv finns den största flygplatsen i norska Fornebu. (mer…)