Logga in

Planerar stämma staten i tryckerimomsfrågan

27 januari, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:

Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som representerar en stor del av Sveriges tryckerier, ifrågasätter lagligheten i Skatteverkets följdändringar och vill nu få till en civilrättslig sakprövning. Målet är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

– Vi vill göra vad vi kan för att pröva lagligheten i att Skatteverket kan kräva våra medlemmars kunder på mellanskillnaden, säger Kaj Flick som är sekreterare i Sveriges Grafiska Medieförening i en kommentar till Branschkoll.

Förhoppningen är också att förhindra en del av alla de processer som just nu pågår, och kommer att startas, i landets domstolar.

I information till medlemmarna skriver man att när Högsta förvaltningsdomstolen kom fram till att följdändringar ska göras var det inte bara en stor överraskning. Följden av domen kommer att bli tusentals civilrättsliga tvister som blir dyra, tidsödande och skapar konflikter.

Det juridiska problemet, som inte uppmärksammats av Skatteverket eller domstolar, säger SGMs jurist Mikael Edman är att efterbeskattning skett enligt Skattebetalningslagen av belopp som tryckerier har återfått från Skatteverket.

Grunden för att återfå beloppen har dock varit att dessa belopp inte utgör mervärdesskatt, vilket gör att Skattebetalningslagen inte är tillämplig.

Pilotmål

Med hjälp av ett medlemsföretag som har köpt trycksaker av ett annat tryckeri, och därmed är en tryckerikund som fått ett följdändringsbeslut, tänker man gå till justitiekanslern (JK) och hävda att Högsta förvaltningsdomstolen utslag från februari 2014 är felaktigt.

– Om Justitiekanslern inte vill ta upp fallet kan vi istället gå den civilrättsliga vägen och stämma staten, säger Kaj Flick i en kommentar till Branschkoll.

Att tryckerier köper trycksaker av andra tryckerier, och därmed själva är tryckerikunder, är mycket vanligt och nu har man kommit överens med en medlem som är beredd att driva ett pilotmål. Målet för SGM är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

– Tryckeriernas kunder ska inte behöva ta den smällen och vi hoppas också visa att Skatteverket har fel när man kräver tillbaka 19 procent av momspengarna av kunderna, säger Kaj Flick till Branschkoll.

Processen startas direkt och SGM kommer löpande att informera sina medlemmar – och förhoppningsvis kan de få sina civilrättsliga mål vilande i väntan på utslaget i pilotmålet.

Det är Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som driver fallet med hjälp av Edman & Partners och det aktuella medlemsföretaget. SGM är en branschföreningen för tryckerier och prepressföretag inom Grafiska Företagen och har drygt 320 medlemsföretag.

Småföretagare underskattar den grafiska identitetens betydelse

Mikael Morén och Christer Florén på Bananbyrån i Falun vann GYFs uppsatspris för sitt arbete med småföretagares grafiska identitet. (Bild: GYF)

Mikael Morén och Christer Florén på Bananbyrån i Falun vann GYFs uppsatspris för ”Den grafiska identitetens betydelse i småföretagarens värld”. (Bild: GYF)

Prisbelönt arbete visar på betydelsen av en konsekvent grafisk identitet för landets alla småföretagare. Detta är goda nyheter för grafiska kommunikationsföretag som byråer och tryckerier. (mer…)

Unikt startfält på Grafkoms nätverksträff i Norrköping

GrafKomIO_16

Talarna på Grafkoms nästa nätverksträff i Norrköping kommer från hela kommunikationsbranschen – från byråer och varumärkesägare till tryckerier och mjukvaruföretag. Bilderna visar några av de över 20 talarna.

Nätverket Grafkom förbereder sig för höstens största nätverksträff i Norrköping den 8-9 november. 20 talare är klara och det är i år en unik kombination av personer från branschen och branschens kunder som på scen delar med sig av sin kunskap. (mer…)

Bygger eye-trackingfabrik – vill hjälpa tryckerier skapa högre värde

Need Insights verktyg för yeye-trackning tar inte ”bara” fram en heat-map – utan mäter också ögats reaktion vid den första kontakten med budskapet. Detta används för att få fram hur ett budskap och utformningen fungerar i verkligheten. (Bild: Need Insights)

Företaget Need Insights har utvecklat ett standardiserat sätt att med hjälp av eye-tracking analysera hur bra olika typer av marknadskommunikation fungerar. Nu vill man få den grafiska branschen att erbjuda tjänsten till sina kunder. (mer…)

Digitalisering i fokus när Elanders bygger nya kretslopp för kundernas affärer

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar kring kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar om kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Med global närvaro och lokal produktion tar sig Elanders allt högre upp i sina kunders värdekedja. Senaste åren har man genom flera förvärv vuxit och breddat erbjudandet kraftigt från ”bara” tryck till helintegrerade lösningar inom det man kallar ”supply chain managment”. (mer…)

Unikt event visar upp framtidens alla tryckta produkter

Digaloo inbjudan_webb

Tryckeriet Digaloo visar i en unik utställning upp framtiden för tryck. Det handlar om hur det tryckta mediet väcks till liv, hur det får nya dimensioner och om kopplingen till digitala medier. Och inte minst om hur helt nya produkter kan skapas i framtidens tryckeri. (mer…)

Billes köper Zetterqvist

Billes Tryckeri köper Zetterqvist tryckeri. Från vänster: Niklas Bille, vd Billes Tryckeri, Thomas Molin, vd Zetterqvist tryckeri.

Niklas Bille, vd Billes Tryckeri och Thomas Molin, vd Zetterqvist tryckeri. (Bild: Billes)

Billes tryckeri i Mölndal förvärvar Göteborgstryckeriet Zetterqvist tryckeri. (mer…)

220.000 unika affischer – ”förändrar vårt sätt att tänka kring det tryckta mediet”

T-wallpaper_HP_3--C-tcm245-2329435--CT-tcm245-1085601-32

Ett tryckeri i London har hjälp tidningen Wallpaper att producera 220.000 unika afischer i samband med tidningens 20-årsjubileum. (mer…)

Etikett kopplar upp 40.000 flaskor

Sprittillverkaren Pernod Ricard utrustar 40.000 flaskor med ett chip som skapar en direkt koppling mellan flaskan och din telefon. Det är märket Malibu som provar tekniken i England under hösten.

– Vi har identifierat en möjlighet att använda våra flaskor som en mediaplattform och 

EU Ecolabel för trycksaker breder ut sig – här är alla 27 tryckerier

ecolabel_logoEuropas gemensamma miljömärkning för trycksaker fick sina första certifierade tryckerier 2013. Idag har antalet ökat till nästan 30 stycken och totalt har nu nio tryckerier rätt att leverera Ecolabel-märkta trycksaker till Sverige enligt katalogen över certifierade tryckerier. Men det finns ännu inget svenskt tryckeri på listan.