Logga in

Planerar stämma staten i tryckerimomsfrågan

27 januari, 2015 | Av: Branschkoll | Dela:

Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som representerar en stor del av Sveriges tryckerier, ifrågasätter lagligheten i Skatteverkets följdändringar och vill nu få till en civilrättslig sakprövning. Målet är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

Kaj Flick är sekreterare i tryckeriernas branschförening SGM.

– Vi vill göra vad vi kan för att pröva lagligheten i att Skatteverket kan kräva våra medlemmars kunder på mellanskillnaden, säger Kaj Flick som är sekreterare i Sveriges Grafiska Medieförening i en kommentar till Branschkoll.

Förhoppningen är också att förhindra en del av alla de processer som just nu pågår, och kommer att startas, i landets domstolar.

I information till medlemmarna skriver man att när Högsta förvaltningsdomstolen kom fram till att följdändringar ska göras var det inte bara en stor överraskning. Följden av domen kommer att bli tusentals civilrättsliga tvister som blir dyra, tidsödande och skapar konflikter.

Det juridiska problemet, som inte uppmärksammats av Skatteverket eller domstolar, säger SGMs jurist Mikael Edman är att efterbeskattning skett enligt Skattebetalningslagen av belopp som tryckerier har återfått från Skatteverket.

Grunden för att återfå beloppen har dock varit att dessa belopp inte utgör mervärdesskatt, vilket gör att Skattebetalningslagen inte är tillämplig.

Pilotmål

Med hjälp av ett medlemsföretag som har köpt trycksaker av ett annat tryckeri, och därmed är en tryckerikund som fått ett följdändringsbeslut, tänker man gå till justitiekanslern (JK) och hävda att Högsta förvaltningsdomstolen utslag från februari 2014 är felaktigt.

– Om Justitiekanslern inte vill ta upp fallet kan vi istället gå den civilrättsliga vägen och stämma staten, säger Kaj Flick i en kommentar till Branschkoll.

Att tryckerier köper trycksaker av andra tryckerier, och därmed själva är tryckerikunder, är mycket vanligt och nu har man kommit överens med en medlem som är beredd att driva ett pilotmål. Målet för SGM är att lösa upp alla de tusentals tvister som har uppstått mellan tryckerierna och deras kunder.

– Tryckeriernas kunder ska inte behöva ta den smällen och vi hoppas också visa att Skatteverket har fel när man kräver tillbaka 19 procent av momspengarna av kunderna, säger Kaj Flick till Branschkoll.

Processen startas direkt och SGM kommer löpande att informera sina medlemmar – och förhoppningsvis kan de få sina civilrättsliga mål vilande i väntan på utslaget i pilotmålet.

Det är Sveriges Grafiska Medieförening (SGM) som driver fallet med hjälp av Edman & Partners och det aktuella medlemsföretaget. SGM är en branschföreningen för tryckerier och prepressföretag inom Grafiska Företagen och har drygt 320 medlemsföretag.

Replik: Svanen har ”ständiga förbättringar” i sitt DNA

Svanen_head

Anna Norberg and Anders Jacobsson at Ecolabelling Sweden responding to Laurel Brunners criticism.

Laurel Brunner skriver i en krönika att miljömärkningen Svanen ”måste anpassa sig till verkligheten”. Nu svarar Svanen att Laurel har fel fakta och att ständiga förbättringar finns i Svanens DNA. ”Vi kan försäkra Laurel Brunner om att syftet med att presentera nya kriterier gradvis är ett försök att följa med industrins utveckling”, skriver Anna Norberg and Anders Jacobsson på Svanen. (mer…)

Krönika: Svanen måste anpassa sig till verkligheten i den grafiska industrin

svanLaurel Brunner, som skriver om miljö och grafisk bransch, säger i en krönika att Svanen måste anpassa sig till verkligheten i den grafiska industrin. Hon får svar från Svanen som säger att ”ständiga förbättringar” ligger i Svanens DNA och man pekar också på direkta felaktigheter i kritiken.

Below is Laurel Brunners view on the Nordic Swan and (mer…)

Platser kvar: Utbilda dig för jobb i grafiska branschen

Brobygrafiska i Sunne är inne i en intensiv period med att få in ansökningar till utbildningarna som startar i höst. De passar för den som vill in i branschen eller vill vidareutbilda sig. (mer…)

Justnu förvärvar i Stockholm – startar nytt affärsområde

Diabolaget

Peter Veres, Justnu och Christer Hammarborg, Diabolaget. (Bild: Justnu)

”Stockholm är ett av våra viktigaste områden”, säger Justnu och därför växer man genom förvärvet av Diabolaget på Östermalm.
(mer…)

Elanders skickar personliga bröllopsaffischer till hela världen

weddingposter

Personliga bröllopsaffischer säljs av The Wedding Poster och produceras av Elanders för leverans till hela världen. (Bild från theweddingposter.com)

Hos Svenska The Wedding Poster kan man för 58o kronor beställa en personlig affisch för att hylla sitt (eller någon annans) bröllop. (mer…)

Antalis frågar Bindefeld om kraften i fysisk kommunikation

Ask_Antalis

Antalis visar i ett unikt samarbete med eventmakaren Micael Bindefeld upp mer än 30 års innovation inom fysisk kommunikation i form av inbjudningar till event. (mer…)

Primotek ska sälja Canons Colorado

Canon Primotek

Hans Öberg från Pirmotek skriver på för att sälja Canons storformatsskrivare i Sverige. (Bild: Canon)

Primotek blir återförsäljare för Canons storformatsskrivare. (mer…)

Mikrobryggeri skalar upp produktionen med egen etikettproduktion

Dykes

Dykes Brewery, ett mikrobryggeri utanför Sundsvall, skalar upp produktionen med ett nytt bryggverk och utökad distribution i landet. Etiketterna, med individuell spårningsinformation, produceras inhouse. (mer…)

Mediebyråbarometern: Kraftigt ner för sökordsmarknadsföring

Mediebyrabarometern april 17

Källa: Sverige Mediebyråer

I Mediebyråbarometern för april minskar sökordsmarknadsföring med 23 procent. Storstadspress och fackpress har det ännu tuffare och tappade stort med 34 respektive 24 procent.