Logga in

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

25 juni, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa.

– Tanken är att kunna erbjuda kunderna stora möjligheter att vara unika i sin tryckta kommunikation, säger Thomas Pall, vd på PÅ Media i en kommentar till Branschkoll.

Den uttalade strategin är att bli Stockholms och Sveriges bästa leverantör för de som verkligen vill göra mer unika tryckproduktioner. Med den nya pressen kan kunderna vara extra kreativa till en rimlig kostnad samt få snabba ledtider även vid utmanande effekttrycksaker.

– Det är där marknaden för lönsamhet kommer att vara enligt vår mening, det är där PÅ Media vill vara framgent, säger Thomas Pall.

Pressen ersätter en äldre HP Indigo och installation sker i juli.

– Självklart kommer vi också att serva kunderna på bästa sätt med allt traditionellt tryck med hög kvalité och snabba leveranser.

Trycksaker som sticker ut

Pressen har förutom sju färgverk också möjlighet att genom ett tillval trycka på extra tjocka material – upp till 600 micron – och man ska satsa på att producera förpackningar och andra produkter som kräver hög styvhet i kartong och papper.

Den nya pressen.

Den har också tillbehör för att kunna trycka på mörka och transparenta material samt andra specialmedia som canvas, metalliska papper och syntetiska material som till exempel plast.

– Detta innebär att vi kan erbjuda produktion direkt i pressen med flera options som att trycka på substrat ända upp till 600 micron, matt och blank partiell effekt, trycka vitt på kulörta och transparenta material, Pantonefärger och då även silver Pantone, trycka med light-färger, fluorescerande färger, trycka på canvasmaterial, ”Invisible red ink” för säkerhetstryck är några exempel.

Kraftig konkurrens på nätet

PÅ Media har också sedan 2013 försäljning via nätet på Prinero.se. Enligt Thomas Pall rullar försäljningen på, men man har halverat marknadskostnaden på Adwords sedan ett år tillbaka utan att tappa märkbar försäljning.
– Det vi kan se är att det är många aktörer på nätbutiker för tryck och storformat, konkurrensen har ökat kraftigt sedan vi lanserade Prinero.se 2013.

Färre kontakter för grafisk och digital produktion

PÅ Media startade för 18 år sedan och har ett brett erbjudande med tryckeri, produktionsbyrå och kommunikationsbyrå inom området som man kallar ”crossmedia marketing”. Det är på kunderna där man arbetar med dedikerade projektledare som man har sina största intäkter idag.

– Vi märker tydligt att vårt utbud passar vår kunder väldigt bra då de inte behöver ha lika många kontaktpersoner för att hantera sin vardag för grafisk och digital produktion, säger Thomas Pall.

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.