Logga in

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

25 juni, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa.

– Tanken är att kunna erbjuda kunderna stora möjligheter att vara unika i sin tryckta kommunikation, säger Thomas Pall, vd på PÅ Media i en kommentar till Branschkoll.

Den uttalade strategin är att bli Stockholms och Sveriges bästa leverantör för de som verkligen vill göra mer unika tryckproduktioner. Med den nya pressen kan kunderna vara extra kreativa till en rimlig kostnad samt få snabba ledtider även vid utmanande effekttrycksaker.

– Det är där marknaden för lönsamhet kommer att vara enligt vår mening, det är där PÅ Media vill vara framgent, säger Thomas Pall.

Pressen ersätter en äldre HP Indigo och installation sker i juli.

– Självklart kommer vi också att serva kunderna på bästa sätt med allt traditionellt tryck med hög kvalité och snabba leveranser.

Trycksaker som sticker ut

Pressen har förutom sju färgverk också möjlighet att genom ett tillval trycka på extra tjocka material – upp till 600 micron – och man ska satsa på att producera förpackningar och andra produkter som kräver hög styvhet i kartong och papper.

Den nya pressen.

Den har också tillbehör för att kunna trycka på mörka och transparenta material samt andra specialmedia som canvas, metalliska papper och syntetiska material som till exempel plast.

– Detta innebär att vi kan erbjuda produktion direkt i pressen med flera options som att trycka på substrat ända upp till 600 micron, matt och blank partiell effekt, trycka vitt på kulörta och transparenta material, Pantonefärger och då även silver Pantone, trycka med light-färger, fluorescerande färger, trycka på canvasmaterial, ”Invisible red ink” för säkerhetstryck är några exempel.

Kraftig konkurrens på nätet

PÅ Media har också sedan 2013 försäljning via nätet på Prinero.se. Enligt Thomas Pall rullar försäljningen på, men man har halverat marknadskostnaden på Adwords sedan ett år tillbaka utan att tappa märkbar försäljning.
– Det vi kan se är att det är många aktörer på nätbutiker för tryck och storformat, konkurrensen har ökat kraftigt sedan vi lanserade Prinero.se 2013.

Färre kontakter för grafisk och digital produktion

PÅ Media startade för 18 år sedan och har ett brett erbjudande med tryckeri, produktionsbyrå och kommunikationsbyrå inom området som man kallar ”crossmedia marketing”. Det är på kunderna där man arbetar med dedikerade projektledare som man har sina största intäkter idag.

– Vi märker tydligt att vårt utbud passar vår kunder väldigt bra då de inte behöver ha lika många kontaktpersoner för att hantera sin vardag för grafisk och digital produktion, säger Thomas Pall.

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)

Hon ska utveckla lagerverksamheten på ÅJ

Carina Olsson tillträdde som lagerchef på ÅJ Distribution i Augusti.

ÅJ Distribution i Stockholm ska satsa mer på lagerverksamheten – främst inom kundkategorin varumärken och säljbolag – och har anställt Carina Olsson som ny lagerchef. (mer…)

Här är alla grafiska företag som kan vinna i Publishingpriset

Alexander Jensson som driver E-print har producerat boken Power of Friendship för Becker Network som drivs av Mikael Becker. Nu tävlar man i Publishingpriset med den unika boken i kategorin Bokasin.

Tävlingen Publishingpriset avgörs på en gala i november i Stockholm. Det brukar bli en stor uppvisning i vad den grafiska branschen är med och skapar för värde för det svenska näringslivet när årets bästa trycksaker utses av en namnkunnig jury. Även i år är flera grafiska företag med (förutom att ”bara” ha producerat bidragen) och tävlar i olika klasser. (mer…)

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

(mer…)

Bröderna Bille får ny utmärkelse – tävlar om att bli årets företagare i Sverige

Billes Tryckeri tar sig vidare i ”tävlingen” Årets Företagare. (mer…)

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter (mer…)