Logga in

Önskefoto byter ägare när Cimpress decentraliserar produktionen

01 september, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Cimpress har sålt fotoprodukföretaget Albumprinters som bland annat äger svenska Önskefoto.

2011 köpte dåvarande Vistaprint – nu ett varumärke inom Cimpress-koncernen – Albumprinters med försäljning av fotoprodukter i sju europeiska länder. I samma veva kom också norska Allfoto och svenska Önskefoto in i Albumprinters. 2014 köpte man också norska Fotoknudsen.

Men nu har Cimpress sålt hela Albumprinters, som mot marknaden går under namnet Albelli, till investmentfonden Gilde i Nederländerna. Köpeskillingen uppgår enligt Printweek till en bit över 700 miljoner kronor.

Albelli säger i ett pressmeddelande att man tror att företaget kan utvecklas ännu bättre hos de nya ägarna – bland annat som underleverantör till Cimpress som en viktig del.

Cimpress säljer Albelli för att man ”vill kunna investera kapitalet i andra verksamheter” men man säger sig vara nöjda med ägandet av bolaget under de sex senaste åren.

Men försäljningen sker också i samband med att Cimpress precis redovisat en större förlust än väntat – rörelseförlusten uppgick till cirka 360 miljoner kronor under senaste året.

Bernd Zipper, som driver beyond-print.de, skriver att detta är ett sätt för Cimpress att bredda sin plattform för produktion av tryckta produkter så att den kan komma närmare slutanvändaren. Enligt uppgifter finns redan ett hundratal externa producenter kopplade till Cimpress plattform.

– Cimpress har gynnats av investeringen i Albelli på flera sätt, inklusive förvärv av kompetens och att vi stärkt vårt utbud av fotoprodukter inom flera Cimpress-företag, säger Robert Keane på Cimpress.

Albumprinters kommer fortsatt vara en produktionspartner i Cimpress plattform för ”massproduktion av unika tryckta produkter” som man kallar ”mass customization platform”.

Bild: Från www.onskefoto.se

QR-kodens revansch

Nu kan alla Iphone-användare läsa av QR-koder direkt med telefonens kamera. (mer…)

Ineko-koncernen: Nu heter alla bolag Brandfactory

Nya logotypen.

Ineko-koncernen samordnar alla sina varumärken under namnet Brandfactory. De svenska företagen Ineko, Ontime och Strålins byter namn till Brandfactory. Även danska Vangsgaard och Colorgruppen byter ut namnen.

Antalis nya tävling: Vill visa möjligheter med printad inredning

För att uppmärksamma inredningsarkitekter, designers, tryckare och reklamares kreativa förmåga startar Antalis tävlingen Antalis Interior Design Awards. (mer…)

Tryckeri säljer dotterbolag till e-handelskonsult

Vaimo förvärvar företaget Notitium som utvecklats till ett konsultbolag inom hantering och publicering av produktinformation

Grafiska nätverk samarbetar i Göteborg

Fredrik Bille är ordförande i Göteborgs Grafiska Kretsförening som samarbetar med nätverket Grafkom i höst.

Göteborgs Grafiska Kretsföreningen samarbetar med Grafkom med målet att skapa höstens bästa nätverksträff i grafisk bransch. (mer…)

Så levererar UPS trycksaker på en timme

UPS tryckeriverksamhet utmanar med extremt snabba leveranser i samarbete med nystartat logistikbolag. (Bild: från upsstoreprint.com)

Att kunna erbjuda extremt snabba leveranser har länge varit något som företag inom tryckbranschen jobbat med. Men det är en stor utmaning att lyckas.

Grafkom till Göteborg i november – ”det blir höstens största nätverksträff”

Höstens största nätverksträff i den grafiska branschen – Grafkom I/O – börjar ta form. Bland annat har de första fem talarna presenterats och anmälan är nu öppen. (mer…)

H&M och Ikea investerar i bolag som gör textil av skog

Ikea och H&M satsar tillsammans på att skapa textil av råvara från skogen. (Bilder: Ikea, Pixabay och H&M (Foto H&M: Mattias Bardå))

Allt fler gör anspråk på skogen som råvara. Nu har H&M och Ikea backat upp företaget Treetotextile som ska göra miljövänlig textil av trämassa.

Mitsubishi Sverige investerar i eget crossmedia-system

Karl-Thomas Albinsson är CRM-ansvarig på Mitsubishi Motors Sverige. Här med Anders Eriksson på VBS som säljer Directsmile.

Mitsubishi köper Directsmile från VBS. Man vill kommunicera relevant och händelsestyrt i rätt kanal, i rätt tid till rätt person. (mer…)