Logga in

Önskefoto byter ägare när Cimpress decentraliserar produktionen

01 september, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Cimpress har sålt fotoprodukföretaget Albumprinters som bland annat äger svenska Önskefoto.

2011 köpte dåvarande Vistaprint – nu ett varumärke inom Cimpress-koncernen – Albumprinters med försäljning av fotoprodukter i sju europeiska länder. I samma veva kom också norska Allfoto och svenska Önskefoto in i Albumprinters. 2014 köpte man också norska Fotoknudsen.

Men nu har Cimpress sålt hela Albumprinters, som mot marknaden går under namnet Albelli, till investmentfonden Gilde i Nederländerna. Köpeskillingen uppgår enligt Printweek till en bit över 700 miljoner kronor.

Albelli säger i ett pressmeddelande att man tror att företaget kan utvecklas ännu bättre hos de nya ägarna – bland annat som underleverantör till Cimpress som en viktig del.

Cimpress säljer Albelli för att man ”vill kunna investera kapitalet i andra verksamheter” men man säger sig vara nöjda med ägandet av bolaget under de sex senaste åren.

Men försäljningen sker också i samband med att Cimpress precis redovisat en större förlust än väntat – rörelseförlusten uppgick till cirka 360 miljoner kronor under senaste året.

Bernd Zipper, som driver beyond-print.de, skriver att detta är ett sätt för Cimpress att bredda sin plattform för produktion av tryckta produkter så att den kan komma närmare slutanvändaren. Enligt uppgifter finns redan ett hundratal externa producenter kopplade till Cimpress plattform.

– Cimpress har gynnats av investeringen i Albelli på flera sätt, inklusive förvärv av kompetens och att vi stärkt vårt utbud av fotoprodukter inom flera Cimpress-företag, säger Robert Keane på Cimpress.

Albumprinters kommer fortsatt vara en produktionspartner i Cimpress plattform för ”massproduktion av unika tryckta produkter” som man kallar ”mass customization platform”.

Bild: Från www.onskefoto.se

Grafkom: Digitalisering och kunder i fokus när branschens samlades i Göteborg

Digitalisering i fokus. Nätverket Grafkom samlade total 160 personer från hela den grafiska branschen till en nätverksträff i Göteborg. (mer…)

Exakta förvärvar logistikbolag för trycksaker

Exakta förvärvar Malmöföretaget DR Experten (DRX) och bygger ett fullfillmentbolag med en förväntad omsättning på 30 miljoner kronor.

Avknoppat Stockholmstryckeri byter namn

Verksamheten delades i två under 2016 – nu byter man namn.

Produktmediamässa permanentas i Jönköping

Nordic profile fair har hållits i Jönköping två gånger och det står nu klart att mässan kommer fortsätta hållas där.

Grafkom sänder live från nätverksträff i Göteborg

Grafkom inledde tidigare idag sin stora nätverksträff i Göteborg. Här kan du följa den live via Inkish.tv. (mer…)

Arkitektkopia öppnar 3D-printcenter i Stockholm

Gunnar Duintjer är vd på Arkitektkopia som investerar i ett 3D-printcenter i Stockholm med två nya skrivare.

Arkitektkopia har startat ett eget 3D-printcenter med en investering i två 3D-skrivare från 3D Systems som levereras av Canon. ”Marknaden för 3D-utskrifter har exploderat”. (mer…)

Storbildsbolaget investerar i sublimeringsteknik

Jonas Hellke på Storbildsbolaget investerar i nya sublimeringsmaskiner för tryck främst på tyg.

Storbildsbolaget i Helsingborg meddelar att man investerar i en EFI Vutek Fabrvu 340 och en värmepress från Monti Antonio. (mer…)

Succé för bröllopskort till en miljon hushåll – överväldigande respons

RIX FMs DR-kampanj blev en succé. Tackkortet som skickades till 1 miljon hushåll uppmärksammades av nästan hälften. (mer…)

Göteborgstryckeriet dominerade i Publishingpriset – kraftig ökning av svensktryckta bidrag

Magda Lipka Falck på Designkontoret Silver och Malin Eriksson på Ica tar emot Publishingprisets ”Grand Prix” för rapporten 100 år och framåt som är tryckt av Göteborgstryckeriet. (Bild: Stina Stjernkvist)

Göteborgstryckeriet tryckte hela 12 av de nominerade bidragen i årets upplaga av Publishingpriset inklusive vinnaren av årets Grad Prix – bästa trycksak alla kategorier. (mer…)