Logga in

Önskefoto byter ägare när Cimpress decentraliserar produktionen

01 september, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Cimpress har sålt fotoprodukföretaget Albumprinters som bland annat äger svenska Önskefoto.

2011 köpte dåvarande Vistaprint – nu ett varumärke inom Cimpress-koncernen – Albumprinters med försäljning av fotoprodukter i sju europeiska länder. I samma veva kom också norska Allfoto och svenska Önskefoto in i Albumprinters. 2014 köpte man också norska Fotoknudsen.

Men nu har Cimpress sålt hela Albumprinters, som mot marknaden går under namnet Albelli, till investmentfonden Gilde i Nederländerna. Köpeskillingen uppgår enligt Printweek till en bit över 700 miljoner kronor.

Albelli säger i ett pressmeddelande att man tror att företaget kan utvecklas ännu bättre hos de nya ägarna – bland annat som underleverantör till Cimpress som en viktig del.

Cimpress säljer Albelli för att man ”vill kunna investera kapitalet i andra verksamheter” men man säger sig vara nöjda med ägandet av bolaget under de sex senaste åren.

Men försäljningen sker också i samband med att Cimpress precis redovisat en större förlust än väntat – rörelseförlusten uppgick till cirka 360 miljoner kronor under senaste året.

Bernd Zipper, som driver beyond-print.de, skriver att detta är ett sätt för Cimpress att bredda sin plattform för produktion av tryckta produkter så att den kan komma närmare slutanvändaren. Enligt uppgifter finns redan ett hundratal externa producenter kopplade till Cimpress plattform.

– Cimpress har gynnats av investeringen i Albelli på flera sätt, inklusive förvärv av kompetens och att vi stärkt vårt utbud av fotoprodukter inom flera Cimpress-företag, säger Robert Keane på Cimpress.

Albumprinters kommer fortsatt vara en produktionspartner i Cimpress plattform för ”massproduktion av unika tryckta produkter” som man kallar ”mass customization platform”.

Bild: Från www.onskefoto.se

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.