Logga in

Omfattande genomgång av möjligheterna med inkjet

28 juni, 2017 | Av: Ola Karlsson | Dela:

Inkjetpresses-1024x418

Nätverket Grafkom har publicerat rapporten ”What they don’t tell you about inkjet presses”. Det är en omfattande genomgång av möjligheterna med inkjet.De kommande åren finns stora möjligheter att göra bra investeringar i inkjet. Oavsett om man är tryckeri, leverantör eller användare av trycksaker kommer Chris Jordan, som skrivit rapporten, att ge dig nya idéer kring ditt företags utveckling.

Grafkom har knutit till sig den oberoende konsulten Chris Jordan för att skriva denna och flera andra rapporter om aktuella ämnen i branschen under det kommande året. Alla kommer att delas fritt på Grafkom.se.

– Chris var med på vår senaste nätverksträff i april och höll ett uppskattat föredrag om de möjligheter som uppstår med inkjetmarknadens framväxt. Nu har han fördjupat sig ytterligare och vi är väldigt glada att han vill dela med sig av sin kunskap i nätverket, säger Ulf Sunnberg som är Grafkoms ordförande.

Möjligheterna med inkjet

Enligt Chris Jordan kommer priset på inkjetpressar att sjunka dramatiskt kommande två till tre åren.

– Det finns stora möjligheter för grafiska producenter att göra bra investeringar i inkjet eftersom tillverkarna, efter inledande beta-tester, måste maximera försäljningen och skapa trovärdighet på marknaden, säger Chris Jordan.

Men det gäller att tänka och sälja på nya sätt och att hitta rätt form för finansiering. Och vara en duktig förhandlare och veta vad man vill.

Läs hela rapporten här: ”What they don’t tell you about inkjet presses”.

Missa inte: Ny säljutbildning för alla i den grafiska branschen

Chris 30-minuters föredrag på Grafkom I/O i april kan du se nedan.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.