Logga in

Omfattande genomgång av möjligheterna med inkjet

28 juni, 2017 | Av: Ola Karlsson | Dela:

Inkjetpresses-1024x418

Nätverket Grafkom har publicerat rapporten ”What they don’t tell you about inkjet presses”. Det är en omfattande genomgång av möjligheterna med inkjet.De kommande åren finns stora möjligheter att göra bra investeringar i inkjet. Oavsett om man är tryckeri, leverantör eller användare av trycksaker kommer Chris Jordan, som skrivit rapporten, att ge dig nya idéer kring ditt företags utveckling.

Grafkom har knutit till sig den oberoende konsulten Chris Jordan för att skriva denna och flera andra rapporter om aktuella ämnen i branschen under det kommande året. Alla kommer att delas fritt på Grafkom.se.

– Chris var med på vår senaste nätverksträff i april och höll ett uppskattat föredrag om de möjligheter som uppstår med inkjetmarknadens framväxt. Nu har han fördjupat sig ytterligare och vi är väldigt glada att han vill dela med sig av sin kunskap i nätverket, säger Ulf Sunnberg som är Grafkoms ordförande.

Möjligheterna med inkjet

Enligt Chris Jordan kommer priset på inkjetpressar att sjunka dramatiskt kommande två till tre åren.

– Det finns stora möjligheter för grafiska producenter att göra bra investeringar i inkjet eftersom tillverkarna, efter inledande beta-tester, måste maximera försäljningen och skapa trovärdighet på marknaden, säger Chris Jordan.

Men det gäller att tänka och sälja på nya sätt och att hitta rätt form för finansiering. Och vara en duktig förhandlare och veta vad man vill.

Läs hela rapporten här: ”What they don’t tell you about inkjet presses”.

Missa inte: Ny säljutbildning för alla i den grafiska branschen

Chris 30-minuters föredrag på Grafkom I/O i april kan du se nedan.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.