Logga in

Nytt kollektivavtal för grafisk bransch ger 6,5 procent löneökning över tre år

31 mars, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Industrifacken presenterade avtalet på en presskonferens idag.

Fack och arbetsgivare har idag tecknat ett nytt treårigt kollektivavtal som ger löneökningar på två procent per år i den grafiska branschen.

”Konstruktiva förhandlingar” säger facken inom industrin. Arbetsgivarna tycker dock att det är för stora löneökningar men är nöjda med ett treårsavtal och säger att det ”skapar förutsättningar att göra de effektiviseringar som behövs för att klara kostnadsläget”.

Eva Glückman, förhandlingschef Grafiska Företagen. (Foto: Niklas Palmklint)

Eva Glückman, förhandlingschef Grafiska Företagen. (Foto: Niklas Palmklint)

– Vi hade ambitionen att växla ned kostnadstakten mer än vad som skett eftersom vi legat för högt under en lång rad av år. Nu nådde vi inte ända fram, men vi är nöjda med att det blev ett treårsavtal, det är bra för Sverige, industrin och vår bransch, säger Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis i ett pressmeddelande.

Utöver löneökningarna sker avsättning för att öka medlemmarnas deltidspension/flexpension. Ökningen för 2017 är 0,2 procent och 0,3 procent år 2019. Alltså totalt 0,5 procent, skriver GS i ett pressmeddelande.

De nya avtalen träder i kraft den 1 april 2017 och löper ut den 31 mars 2020.

H-Tryck i Markaryd bygger ut för ökad produktion

H-tryck utbyggnad

Tryckeriet H-Tryck i Markaryd ser fortsatt tillväxt och bygger ut fastigheten för nio miljoner kronor (mer…)

Lenanders inleder samarbete med digitaltryckeri i Stockholm

Svante Oledal_head

Svante Oledal är vd på Lenanders. (Foto: Lasse Peterson)

Lenanders Grafiska i Kalmar satsar ytterligare på Stockholmsmarknaden genom att inleda ett samarbete med digitaltryckeriet Team Repro på Södermalm. (mer…)

Individanpassad katalog vann Swedish Content Awards

dromkatalogen

Skidstahus kunder skapar sin egen tryckta katalog på företagets webbplats. (Bild: Skärmdump från skidstahus.se)

Byrån Oh My! och hustillverkaren Skidstahus vann nyligen Swedish Content Awards med kampanjen Drömkatalogen. Innehållet i den tryckta katalogen anpassas ner på individnivå. (mer…)

Laritryck investerar 17 miljoner i nya etikettpressar

Etikettryckeriet Laritryck investerar i en digital hybridpress för etiketter från Mark Andy. (mer…)

Ljudböcker blir till pocket

Storytel pocket

Ljudboksförlaget Storytel ger i sommar ut sina egenproducerade ljudböcker – Storytel Originals – som pocketböcker. (mer…)

Svensk är bäst i världen på att foliera bilar och båtar

World_Wrap_Masters_Winner_Jonas_Sjstrm

Svensken Jonas Sjöström är bäst på foliering av fordon. I finalen av Fespa World Wrap Masters Series 2017 vann han över Martynas Betulis från Irland och Ruan Greef från Sydafrika. (mer…)

Heidelberg expanderar inom förbrukningsmaterial – köper två fabriker

01_Location_Kruibeke_IMAGE_RATIO_1_5

Heidelberg tar över två europeiska kemifabriker från Fujifilm. (mer…)

Ny säljutbildning för alla i den grafiska branschen

sales2

Johan Dahl är säljcoach – och kursledare för Grafkoms nya säljutbildning i höst.

Nätverket Grafkom lanserar en helt ny tvådagars säljutbildning för grafisk bransch. Första omgången av kursen blir den 13 och 26 september. (mer…)

Automatiserar trycksaksinköp med API – tar in 173 miljoner i kapital

lob

Amerikanska Lob har utvecklat ett API som låter företag koppla ihop mjukvaror med tryckpressar. Nu har investerare stoppat in 20 miljoner dollar (mer…)