Logga in

Nytt kollektivavtal för grafisk bransch ger 6,5 procent löneökning över tre år

31 Mar, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Industrifacken presenterade avtalet på en presskonferens idag.

Fack och arbetsgivare har idag tecknat ett nytt treårigt kollektivavtal som ger löneökningar på två procent per år i den grafiska branschen.

”Konstruktiva förhandlingar” säger facken inom industrin. Arbetsgivarna tycker dock att det är för stora löneökningar men är nöjda med ett treårsavtal och säger att det ”skapar förutsättningar att göra de effektiviseringar som behövs för att klara kostnadsläget”.

Eva Glückman, förhandlingschef Grafiska Företagen. (Foto: Niklas Palmklint)

Eva Glückman, förhandlingschef Grafiska Företagen. (Foto: Niklas Palmklint)

– Vi hade ambitionen att växla ned kostnadstakten mer än vad som skett eftersom vi legat för högt under en lång rad av år. Nu nådde vi inte ända fram, men vi är nöjda med att det blev ett treårsavtal, det är bra för Sverige, industrin och vår bransch, säger Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis i ett pressmeddelande.

Utöver löneökningarna sker avsättning för att öka medlemmarnas deltidspension/flexpension. Ökningen för 2017 är 0,2 procent och 0,3 procent år 2019. Alltså totalt 0,5 procent, skriver GS i ett pressmeddelande.

De nya avtalen träder i kraft den 1 april 2017 och löper ut den 31 mars 2020.

Ny molntjänst hjälper företag uppfylla GDPR

Emelie Terlinder och Anna-Lena Isaksson på Insatt AB ligger bakom den nya molntjänsten Qnister-GDPR. (Bild: Insatt)

Juristfirman Insatt har lanserat molntjänsten Qnister-GDPR som hjälper små och medelstora företag att hantera den nya lagstiftningen kring personuppgifter. Lösningen presenteras för den grafiska branschen på Grafkom I/O i Göteborg i november. (mer…)

Antalis Sverige breddar med HPs latexskrivare

Bengt Bjälmén från Antalis (mitten) visar HPs latexutskrifter för Anders Hammarström och Victoria Hedblom på Penny Lane Communication i Stockholm.

Antalis har börjat sälja HPs latexskrivare även i Sverige (mer…)

Apples vd besökte Iggesund – ”partner i innovation och hållbara förpackningar”

Apple vd Tim Cook tweetaed i torsdags efter besöket hos sin kartoongleverantör Iggesund – vilket visades upp på Twitter.

Tim Cook besökte under torsdagen Holmens pappersbruk i Iggesund (mer…)

”Robotiseringen går för långsamt i Sverige”

Sverige har hamnat efter när det kommer till inköp av industrirobotar. ”Det går fort nu och många länder går om oss”, säger Joacim Lorentsson på branschorganisationen Swira och robottillverkaren Kuka. Han är också en av talarna på Grafkom I/O i Göteborg i november. (mer…)

Norska Schjærven öppnar kontor i Stockholm

Stefan Nordin ska leda Schjærven i Stockhom (Bild: Sjærven)

Den norska reklambyrån Schjærven öppnar ett kontor i Stockholm. Schjærven, som jobbar mest inom ”retail marketing”, har kunder som XXL sport & vildmark och elektronikkedjan Power.

Grafkom rekryterar norsk branschprofil

Magnus Thorkildsen blir ny delägare i nätverket Grafkom. Han lämnar därmed sin tjänst som vd för Grafisk bransjeforening i Norge. (mer…)

Nordiska kartongtillverkare dominerar

Domenis 1898 SRL vann ”Carton of the Year”. Tryckeriet var Lucaprint i Italien med kartong från Billerudkorsnäs.

Kartong från Billerudkorsnäs vann tre av de tio klasser i prestigefyllda tävlingen European Carton Excellence Award 2017. I nio av tio klasser använde vinnaren kartong från nordiska tillverkare.

Elanders uppgraderar backup och datalagring

Elanders har investerat i en ny backupplösning från Veeam och HP för att säkerställa att den snabbt ökande mängden data alltid finns tillgänglig.  (mer…)

Aba mångmiljonsatsar på personal och maskiner

Curt Vinterstö och Robine Hedlund driver Aba tillsammans med ett team på snart 30 personer. Nu investerar man stort i sitt grafiska center i Stockholm.

Aba i Stockholm investerar nu mångmiljonbelopp i nya maskiner och dessutom utökar man sälj- och marknadsavdelningen med flera personer. Målet är att flytta arbetstimmar från produktion för att istället läggas på kommunikation med kunderna. (mer…)