Logga in

Nytt kollektivavtal för grafisk bransch ger 6,5 procent löneökning över tre år

31 mars, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Industrifacken presenterade avtalet på en presskonferens idag.

Fack och arbetsgivare har idag tecknat ett nytt treårigt kollektivavtal som ger löneökningar på två procent per år i den grafiska branschen.

”Konstruktiva förhandlingar” säger facken inom industrin. Arbetsgivarna tycker dock att det är för stora löneökningar men är nöjda med ett treårsavtal och säger att det ”skapar förutsättningar att göra de effektiviseringar som behövs för att klara kostnadsläget”.

Eva Glückman, förhandlingschef Grafiska Företagen. (Foto: Niklas Palmklint)

Eva Glückman, förhandlingschef Grafiska Företagen. (Foto: Niklas Palmklint)

– Vi hade ambitionen att växla ned kostnadstakten mer än vad som skett eftersom vi legat för högt under en lång rad av år. Nu nådde vi inte ända fram, men vi är nöjda med att det blev ett treårsavtal, det är bra för Sverige, industrin och vår bransch, säger Grafiska Företagens vd Ravindra Parasnis i ett pressmeddelande.

Utöver löneökningarna sker avsättning för att öka medlemmarnas deltidspension/flexpension. Ökningen för 2017 är 0,2 procent och 0,3 procent år 2019. Alltså totalt 0,5 procent, skriver GS i ett pressmeddelande.

De nya avtalen träder i kraft den 1 april 2017 och löper ut den 31 mars 2020.

Åtta.45 i nytt förvärv – köper hela Edita Bobergs

Nordic Morning och familjen Boberg säljer sin tryckverksamhet Edita Bobergs i Falun till Åtta.45. (mer…)

203 miljoner Ikea-kataloger – ”lika populär som Harry Potter”

Årets Ikea-katalogen har en upplaga på 203 miljoner exemplar och distribueras i 52 länder på 35 olika språk.

Praktikplats sökes: Här hittar du din nästa medarbetare

Ett nytt koncept från Branschkoll ska hjälpa företag att hitta studenter i den grafiska sektorn som söker praktik, och hjälpa studenter att hitta praktikplats. (mer…)

Tar tag i reklamhatet: ”oroade över utvecklingen”

Adjö reklam – adjö mångfald. (Bild: Sveriges Annonsörer)

Adjö reklam – adjö mångfald. (Bild: Sveriges Annonsörer)

Sveriges Annonsörer gör sin största satsning hittills genom kampanjen ”Reklam – inte bara störande”, som ska visa på varför reklam är viktigt och vad som skulle hända om reklamen inte fanns. (mer…)

Omfattande genomgång av möjligheterna med inkjet

Inkjetpresses-1024x418

Nätverket Grafkom har publicerat rapporten ”What they don’t tell you about inkjet presses”. Det är en omfattande genomgång av möjligheterna med inkjet. (mer…)

Värmekänslig tryckfärg hjälper löpare välja rätt sko

asics

Asics tidningsannons hjälper dig välja rätt skotyp. (Bild från film på Youtube)

Skoföretaget Asics, som tillverkar löparskor, har gjort en tidningsannons tryckt med värmekänslig färg (mer…)

Lenanders inleder samarbete med digitaltryckeri i Stockholm

Svante Oledal_head

Svante Oledal är vd på Lenanders. (Foto: Lasse Peterson)

Lenanders Grafiska i Kalmar satsar ytterligare på Stockholmsmarknaden genom att inleda ett samarbete med digitaltryckeriet Team Repro på Södermalm. (mer…)

Individanpassad katalog vann Swedish Content Awards

dromkatalogen

Skidstahus kunder skapar sin egen tryckta katalog på företagets webbplats. (Bild: Skärmdump från skidstahus.se)

Byrån Oh My! och hustillverkaren Skidstahus vann nyligen Swedish Content Awards med kampanjen Drömkatalogen. Innehållet i den tryckta katalogen anpassas ner på individnivå. (mer…)

Laritryck investerar 17 miljoner i nya etikettpressar

Etikettryckeriet Laritryck investerar i en digital hybridpress för etiketter från Mark Andy. (mer…)