Logga in

Nytänkande utomhusreklam matar fåglar i Uppsala

11 april, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Går det att skapa innovation i en reklamvepa? Självklart – vilket blir tydligt i det här exemplet på ”omtänksam” utomhusreklam.

Ramböll, ett konsultföretag inom infrastruktur och samhällsbyggnad, satte under vintern upp en specialbyggd vepa på fasaden till sitt kontor i Uppsala. Vepan, vars motiv är två utsträcka händer som möjligtvis ska symbolisera givmildhet, hade en smart funktion. Den matade nämligen småfåglar under vintern genom en specialbyggd anordning.

Bakom kampanjen står Garbergs och syftet med kampanjen sägs vara att ”illustrera företagets ambition om att skapa värde för både människor och miljö”, skriver Resumé.

– Vårt arbete går ut på att med hjälp av teknik skapa ett hållbart samhälle där människor, djur och natur blomstrar, säger Linus Almqvist, kommunikationschef på Ramböll Sverige.

Reklamvepan mäter 106 kvadratmeter och hur den fungerar förklaras i videon nedan.

 

 

 

 

Billes utses till åretas företagare i sin kommun

Niklas och Fredrik Bille tar emot utmärkelsen Årets Företagare i Mölndals kommun.

Billes tryckeri i Göteborg drivs av bröderna Niklas och Fredrik Bille – den 19 april utsågs de till årets företagare i Mölndals kommun där de verkar. (mer…)

Elanders varslar 70 – avvecklar offset helt i Sverige

Elanders huvudkontor i Mölnlycke.

Elanders varslar 70 personer när man flyttar stora delar av verksamheten från Mölnlycke till Borås.

Mcdonalds ska skrota plastsugrör och byta till papper

Mcdonalds i Storbritannien ska byta ut sina plastsugrör och ersätta dem med sugrör av nedbrytbart papper. (mer…)

VD-byte på Antalis

Håkan Askenberger blir ny vd för Antalis. (Bild: Antalis)

Lars Löfgren lämnade plötsligt sin roll som vd för Antalis för några veckor sedan och nu står det klart att Håkan Askenberger, idag logistikansvarig för Norden och Baltikum, tar över som vd. (mer…)

Rikstäckande skylt- och profilkedja säljer för närmare en kvarts miljard

På sin webb visar 4Sign upp sitt breda utbud och rikstäckande service. (Bilder: från 4sign.se)

Kedjan 4Sign som producerar och levererar ”profilering” till sina kunder i Sverige och Norge omsätter nära en kvarts miljard kronor. Branschkoll har gjort en ekonomisk sammanställning av kedjans medlemmar.

Renovering pågår: Big Image har klätt in hela Grand Hotel

Big Image har klätt in Grand Hotel i Stockholm under pågående fasadrenovering – med en 2.000 kvadratmeter stor bild som visar hur det kommer att se ut när allt är klart. (mer…)

Nytt alternativ till QR-koden – lagrar information i text

En ny krypteringsteknik kan lagra information direkt i typsnittet på fysiska utskrifter – som kan läsas av på samma sätt som en QR-kod. (mer…)

Investerar i förädlingsutrustning – vill sälja kapacitet till andra tryckerier

Karl-Åke Ilberg, vd Scandipac tillsammans med operatören Arnie Ilberg framför nyinvesterngen Scodix Ultra Pro med Scodix Foil.

Scandipac, som tillhör bildförlaget Pictura och producerar gratulationskort för den svenska, norska och danska marknaden, har investerat i en Scodix Ultra Pro inklusive Scodix Foil för efterbehandling med partiellt lack samt foliering. (mer…)

Print Next: ”Du måste använda ny kunskap”

Grafkoms Ulf Sunnberg hjälper deltagarna på Print Next att konkretisera ny kunskap att bli nya möjligheter.

När Print Next går av stapeln den 25-26 april så kommer deltagarna få lära sig ett nyttigt verktyg för att enkelt anpassa föreläsarnas insikter till sin egen verksamhet. (mer…)