Nya krav på miljöinnovation – framtidens trycksaker måste cirkulera i kretsloppet

Vindkraft

Det finns inga hemligheter hur man idag kan producera hundra procent återvinningsbara trycksaker. Men för att nå dit krävs mycket hårt arbete och en vision om hur framtidens grafiska produkter ska produceras och fungera i kretsloppet. Läs mer om pionjärerna och hur du själv kan komma vidare.

Den här artikeln publicerades på Branschkoll den 7 april 2017 men har publicerats igen eftersom många den senaste tiden har frågat efter den.

Nu börjar enstaka företag i branschen ta större steg i arbetet mot en hållbar kommunikation med trycksaker och nedan finns mer om detta – men också idéer om varför och hur detta görs.

Från vagga till vagga

Det schweiziska tryckeriet Vögeli är det fjärde tryckeriet i världen som blir så kallat ”cradle to cradle”-certifierat. Det betyder att man kan producera trycksaker som är 100 procent återvinningsbara – alltså att allt material som används vid tillverkningen kan gå tillbaka i det biologiska kretsloppet – det vill säga komposteras.

Print the change

Genom certifieringen är man en del av samarbetet ”Print the change” tillsammans med danska KLS Pureprint  och Gugler från Österrike. Dessa tre företag är pionjärer – som nu producerar trycksaker under varumärket Pureprint.

Tillsammans planerar man att utveckla nya, hållbara produkter, så att man i slutet av 2018 ska kunna leverera alla grafiska produkter som ”cradle to cradle”.

Holländska Dekkers van gerwen har ett eget koncept man kallar Infinite Paper Products med ett liknande upplägg som Pureprint.

Få bort klimatpåverkan – eller ”bara” kompensera

Att (klimat)kompensera för till exempel de växthusgas-utsläpp man genererar är en sak – det finns en hel del ”klimatneutrala” tryckerier och tryckta produkter. Men att jobba målmedvetet med att minska sin påverkan är en helt annan sak. Det senare är det enda sättet på vilket vi kan skapa ett hållbart samhälle.

Därför är det också mer trovärdigt i längden för företag att jobba med åtgärder som att installera solceller/vindkraft, effektivisera materialåtgången, minska användningen av farliga material och till slut helt övergå till insatsvaror som kan gå runt i kretsloppet. Det kommer att löna sig ekonomiskt, marknadsmässigt – och till slut vara ett måste för att ens kunna bedriva en verksamhet.

Ingen kan göra allt direkt – men man måste börja och det finns knappast tid att ta för små steg.

Energi är inget problem – naturresurserna är begränsade

c-2-c_logo
Konceptet med ”cradle to cradle” innebär att en produkt till hundra procent kan återgå till kretsloppet – så är det inte med trycksaker idag.

Över tid kommer tillgång på energi inte att vara ett problem – sol och vind finns i obegränsade mängder och vi börjar bli väldigt duktiga på att ta hand om denna energi. Naturresurser däremot har vi begränsat av och det är därför de här projekten är så viktiga.

Det var med denna insikt som professor Michael Braungart tog fram konceptet för  ”cradle to cradle”. På mässan Ecoprint 2012 sa han att ”det hjälper inte att förstöra lite mindre” – det handlar inte om att ändra ett beteende utan om design and innovation.

Annons

Hittills har grafiska branschen jobbat med att successivt minska sin påverkan på miljön. Men det är precis den här typen av innovation som behövs – att branschen tar större steg som det här där även slutprodukten blir ”neutral” i det biologiska kretsloppet.

Ta nästa steg

Svanen, FSC och andra verktyg är bra men det kommer inte att vara tillräckligt – kunderna och samhället kommer att kräva mycket mer av företag när det gäller att få bort den påverkan som produktion, insatsvaror och den slutliga produkten har på jorden.

–> Börja fundera på hur du och ditt företag kan göra mer än alla andra när det gäller att spara på dessa ändliga resurser.

Hur värmer/kyler du din byggnad? Vilka krav ställer du på dina leverantörer kring möjligheterna att återanvända/återvinna begagnad utrustning? Hur sker transporterna av varor? Hur transporterar sig dina medarbetare? Vilka material använder ni? Hur påverkar ni vattnet?

Det handlar inte om att kompensera eller om att minska påverkan lite i taget. Grafiska branschen måste jobba på helt nya sätt med innovation för att få ner resursspillet till noll – allt som används i tillverkningen av framtidens trycksaker måste gå att använda om och om igen.

Och varför erbjuder till exempel inte alla storformatstryckerier sina kunder lösningar som renar luften som den här?

Vem blir först med att bli ett klimatpositivt grafiskt företag istället för klimatneutralt?

Unikt Europeiskt projekt

Healthy printing

För bara några veckor sedan startades ett omfattande projekt – Healthy printing – i Holland av Tysklandsbaserade konsult- och forskningsinstitutet Epea. Syftet är att samla alla i den grafiska värdekedjan som vill vara med och utveckla en cirkulär ekonomi kring det tryckta mediet.

–> För dig som vill ta ett rejält kliv i ditt arbete med dessa frågor är detta just nu en unik möjlighet att komma vidare. Läs mer i den här informationsbroschyren. Man har redan 25 företag med i processen.

UPPDATERING okt 2019: Över 50 företag har nu anslutit sig till projektet – men fortfarande inget från Sverige.

Resurser

  • På c2ccertified.org/products/registry går det att söka fram tryckfärger och papper som behövs för att producera enligt metoden ”cradle to cradle” – sök på ”
  • Där finns också tryckeriernas och leverantörernas certifikat och information om hur man kan certifiera sig. Till exempel finns papper från Steinbeis Papier på rulle och i ark och offsetfärg, lacker och annan kemi från Green4print.
  • Konceptet Print the change från tre tryckerier finns på printthechange.com med mycket information om hur man tänker och jobbar.
  • På C2C-Center samlas nyheter och information om produkter inom området. En bra källa för att hitta partners och få nya idéer.
  • På Epea Holland finns mer information om det nya projektet Healthy printing. Genom detta kan du få mer kunskap om arbetssätt och vilka material som behövs.

Läs också: Verdens (kanskje) grønneste trykkeri ligger i Danmark

Den här filmen förklarar kretsloppet på ett bra sätt:

Ämnen i artikeln: C2C
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Robot tar över hanteringen av 73.000 tryckplåtar på danskt tryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Det går långsamt med skatteåterbetalningarna för profilbranschen

skatt promo 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Det tillfälliga anståndet med skatten som företag kunde ansöka om under pandemin och fram till förra hösten, spökar för svenska företag när räntan har höjts och återbetalningarna ska göras.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Workwear-aktör lanserar tjänst för reparation av arbetskläder

repair textile

”Vi lanserar en utökad reparationstjänst för utvalda kunder”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

YP satsar i Skellefteå med förvärv och större butik

Blåkläders dedikerade yrkesbutik gör satsning i Norra Sverige.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera arbetskläder till 4.000 anställda

vattenfall workwear

Vattenfall har valt leverantör av arbetskläder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilplagg för 8 miljoner ska eldas upp efter tvist

klader eld

Två branschaktörer och ett byggföretag är inblandade i den tragiska historien.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

OLW släpper merchkollektion – redan slutsålt

pyajamas

För att fira ”ostbågens dag” den 5 mars har OLW släppt en kollektion med merchandise, med totalt fyra unika produkter.

Kollektionen kallas för ”The Cheezier Collection” och säljs via egen ehandel som heter ”The Cheezier store”. I skrivande stund är pyjamasen, hoodien och strumporna slutsålda medan de finns kvar några tofflor.

olw cheezier
Produkterna i OLW:s merchkollektion.

Vem OLW (eller kanske Orkla som äger OLW) har samarbetat med för att ta fram kollektionen framgår inte.

På OLW:s sociala medier är det fullt av kunder som inte hann köpa på sig av de redan slutsålda produkterna.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Namn och första stora event klart för Torstens idrottshall

craft arena
Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group

Craft Arena blir namnet på Torsten Janssons nya idrottsanläggning i Kosta Boda.

Det står också klart att det första stora evenemanget som kommer hållas där är bordtennis-EM för 13-åringar – ”European Under 13 Championships”.

Läs också: Torsten Jansson storsäljer i NWG

Arenan väntas stå klar i november 2024 och ska bli en en samlingsplats för flera olika sporter, inte minst pingis där man redan har ett damlag som spelar i Superettan och ett herrlag som är en kvalmatch ifrån detsamma.

– Vi är otroligt stolta över att det europeiska bordtennisförbundet, ETTU, har tilldelat bordtennis-EM för 13-åringar till Kosta och vår nya Craft Arena. Vår förhoppning är att detta kommer stärka och utveckla bordtennisintresset i hela regionen och innebära ett riktigt mervärde till den stora satsning vi gör på idrott i allmänhet och bordtennis i synnerhet, säger Torsten Jansson, vd för New Wave Group som Craft Scandinavia är ett dotterbolag till, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: CraftNew Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Torsten Jansson storsäljer i NWG

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell fortsätter förvärva i Norge

Ahsell har köpt ännu en norsk aktör som bland annat säljer PSU.

redaktionen@branschkoll.se
Annons