Logga in

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

29 juni, 2018 | Av: Primotek | Dela:

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av den kostnadsfria tjänsten ”Öppet innehåll”.

I västra Nyköping ligger tryckeriet Nyköpings Kopiering som hjälper allt från stora bolag till lokala konstnärer med trycksaker och exponeringsmaterial. I höstas köpte de en Xerox Versant 180 av Primotek. En investering som har resulterat i mer tid till andra uppdrag och en större möjlighet att hjälpa kunder med helhetslösningar.

Nyköpings Kopiering är sedan år 2000 franchisetagare till Arkitektkopia och i Nyköping är de för närvarande fyra personer som arbetar med att producera bland annat ritningar, broschyrer, vepor och vinyl till bilar.

Kunderna är mer än nöjda

Svensk Fastighetsförmedling är en stor kund, likaså Connect Hotel och Peab, till vilka man gör allt från småtryck till jättevepor.
– Fasiken vad bra tryck ni gör nu med den nya printern har några kunder sagt, säger Jimmie Humby.

Och att kunderna är nöjda beror inte bara på att det blir bra produkter, det är hela servicen, från att ta fram en vepa till montering. Nyligen tog de fram “jättevepor” åt Peab som sitter vid Nyköpings slott, och förutom trycksaken så fixade de även en skylift och såg till att veporna kom på plats.

– Det handlar om att underlätta för kunderna, de beställer jobben och vill ha sin produkt monterad, då sköter vi allt så de slipper tänka på detaljerna, säger Jennie Åndberg.
Vidare så hjälper de kunderna med att ta fram original, Jimmie Humby kommer tidigare från en reklambyrå och är van att hjälpa kunder med design vid behov.

Nyköpings Kopiering är också nöjda

Samtliga på företaget är nöjda med den nya maskinen och att valet föll på just Xerox berodde till stor del på deras goda erfarenhet, framförallt beträffande snabb service. 
– Efterbehandlingen är den absolut största skillnaden, A4-broschyrerna går mycket smidigare att trycka och kräver i princip ingen efterbehandling, säger Jimmie Humby.

De nya möjligheterna att ta fram broschyrer lämpar sig väl till exempelvis mäklarprospekts och nu hoppas de att fler mäklarfirmor ska få upp ögonen för deras kapacitet och bredden av tjänster och produkter som erbjuds. Att i större grad leverera helhetslösningar till kunderna har blivit vanligare de senaste åren.
– Kunden blir såklart nöjd när vi levererar från ax till limpa, men det är också viktigt för oss att bredda vår kompetens, det handlar om att vara konkurrenskraftig, säger Jennie Åndberg.

Smugit sig in i profilbranschen

Under de senaste två åren så har Nyköpings Kopiering också börjat med profilmaterial, det har varit en naturlig övergång för dem och är en tydlig fortsättning i helhetstänket.
Numera så kan de ta fram ett färdigt mässpaket till de kunder som ska iväg på mässa, de fixar monter-disken, komplett med pennor, godis, vepor, trycksaker och allt annat som kan tänkas behövas.
– Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till, säger Jennie Åndberg.
Idag står digitaltryck tillsammans med exponeringsmaterial för över 50 procent av Nyköpings Kopierings omsättning.

Inte bara booklets

“Gott nog åt konstnärer”, så beskriver Jimmie Humby kapaciteten i den nya tryckpressen. Nyköpings Kopiering har nämligen en lokal konstnär som kund, och hon vill ha sina fina bilder tryckta på akvarellpapper. Det här var inte möjligt med deras förra tryckeriutrustning eftersom färgen inte gick ner i pappret. Men med den nya utrustningen så blir även konstnären Anna Hedeklint nöjd med hur bilderna kommer ut.

Bilder av Anna Hedeklint, tryckta i Versanten.

Fördel att vara del av Arkitektkopia

Arkitektkopia är ett välkänt varumärke som finns på många ställen i landet, det här underlättar såklart arbetet med att sticka ut och vara ett välkänt varumärke.
– Det är skönt att ha ett stort bolag bakom sig, det gör att vi blir rikstäckande och får ett varumärke som är lättare att känna igen, säger Jennie Åndberg.

Vidare så gör Nyköpings Kopiering såklart egen marknadsföring, främst genom att nätverka och träffa lokala företag. Samt genom att sponsra lokala föreningar.

Avslutningsvis så frågar jag om hur medarbetarna på Nyköpings Kopiering ser på framtiden för det tryckta mediet. Och svaret kokas ner till att det gäller att hänga med i hur marknaden ser ut, automatisera de rutiner man har, och vara beredd på att arbeta bredare.

– Inget jobb är för litet eller för stort för oss, avslutar Jennie Åndberg.

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)

Hon ska utveckla lagerverksamheten på ÅJ

Carina Olsson tillträdde som lagerchef på ÅJ Distribution i Augusti.

ÅJ Distribution i Stockholm ska satsa mer på lagerverksamheten – främst inom kundkategorin varumärken och säljbolag – och har anställt Carina Olsson som ny lagerchef. (mer…)

Här är alla grafiska företag som kan vinna i Publishingpriset

Alexander Jensson som driver E-print har producerat boken Power of Friendship för Becker Network som drivs av Mikael Becker. Nu tävlar man i Publishingpriset med den unika boken i kategorin Bokasin.

Tävlingen Publishingpriset avgörs på en gala i november i Stockholm. Det brukar bli en stor uppvisning i vad den grafiska branschen är med och skapar för värde för det svenska näringslivet när årets bästa trycksaker utses av en namnkunnig jury. Även i år är flera grafiska företag med (förutom att ”bara” ha producerat bidragen) och tävlar i olika klasser. (mer…)

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

(mer…)

Bröderna Bille får ny utmärkelse – tävlar om att bli årets företagare i Sverige

Billes Tryckeri tar sig vidare i ”tävlingen” Årets Företagare. (mer…)

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter (mer…)