Ny svensk tryckeritjänst satsar på förmedling och e-handel
Colourpicture.se har lanserat en ny e-handelsplats för trycksaker och vill bli en länk mellan tryckerier och trycksaksköpare. Man har ingen egen produktion och i dagsläget jobbar man med nio underleverantörer.
Grundare är Daniel Wisarve (LinkedIn) som har en bakgrund som säljare i den grafiska branschen men som nu provar nya vägar.
– Vi satsar på både försäljning via nätet och traditionell marknadsbearbetning – men vi kommer aldrig att ha några egna maskiner, säger Daniel Wisarve i en kommentar till Branschkoll.
Sajten är byggd med en stor mängd olika moduler för filkontroll, prissättning och betalningar och till detta har man skapat en front-end på colourpicture.se.
Produkterna spänner över en lång rad områden från traditionellt reklamtryck till storformatstryck. Det som man gör annonrlunda jämfört med många andra är presentationen av produkterna som är uppdelade efter kundmålgrupp snarare än produkt. Mäklare, kontor, restaurang och så vidare är avdelningar på sajten och under varje avdelning hittar man vanliga produkter i segmentet.
Pris visas direkt och man kan också välja när man vill ha leveransen – vilket påverkar priset. Allt produceras av underleverantörerna men distributionen sker via Colourpictures distributionscenter.
– Vi har ett distributionscenter i Helsingborg som gör att vi kan kontrollera och säkerställa kvalitet och leverans på alla ordrar, säger Daniel till Branschkoll.
Betalning med kort eller faktura
Man erbjuder automatisk kreditupplysning av företag och kan därmed ge direkt svar på om man accepterar 30 dagars kredit via faktura eller om kortbetalning krävs.
– Betalmodulen fungerar även för företag och vi letade länge efter någon som kunde sättta upp ett automatiserat flöde för detta, säger Daniel.
Idag levererar man enbart till Sverige men man för diskutioner med Handelskammaren om hur en expansion skulle kunna göras.
– Vi är sugna på att gå in i Norge också, säger Daniel.
Daniel Wisarve är ensam ägare till bolaget och berättar att första delmålet är 1.000 unika besökare per dag. Idag har man 300 besökare per dag med ”en bra konvertering” enligt Daniel.
– Vi vill så fort som möjligt komma upp i 30 miljoner kronor i omsättning och följer än så länge budget på både e-handeln och den traditionella försäljningen.
Målgruppen är små och medelstora företag där kontaktpersonen har ett grafiskt kunnande.