Logga in

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

14 februari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong.

Konsumenterna fick välja mellan: glas, metall, papper/kartong och plast. Och de flesta föredrog av en mängd olika skäl papper och kartong. Bland de vanligaste skälen fanns:

  • bättre för miljön
  • enklare att återvinna
  • mer praktiskt och enklare att öppna och använda

Av de tillfrågade svarade 41 procent att de tycker papper och kartong var enklast att återvinna. Och 38 procent svarade att de föredrog papper och kartong av miljöskäl, en siffra som går att jämföra med de som föredrog plast av samma skäl, vilket var endast 1 procent av de tillfrågade.

Vidare så var papper och kartong de material som flest var benägna att lämna in till återvinning. 63 procent återvinner alla sina kartonger av papper, jämfört med plast där motsvarande siffra var 43 procent.

Two Sides skriver att de ser papper och kartong som en vital del i förflyttningen mot en cirkulär ekonomi. Och kommer tillsammans med sina medlemmar fortsätta samla tillförlitlig data som stärker detta.

– I nuvarande förpacknings-klimat är det härligt att se att konsumenter uppskattar papper och kartong för dess utomordentliga miljöegenskaper, säger Martyn Eustace, vd för Two Sides.

Mer information

För den som vill fördjupa sig i materialet finns det mer information om studien hos Two Sides. Bilden nedan visar styrkor och svagheter som olika material har enligt konsumenterna. (klicka på bilden för att förstora)

500 konsumenter i Storbritannien ingick i studien.

Omikai satsar i Norge – värvar från tryckeri

Mathias Erlandsson, grundare av Omikai, tillsammans med Knut Grav som snart ska sälja Omikai i Norge.

Omikai, som utvecklar ett affärs- och produktionssystem för den grafiska branschen, ökar sin satsning på Norge.

Gelato öppnar upp globalt tryckerinätverk med API

Norska Gelato har lanserat ett API som gör det möjligt för vem som helst att använda det globala tryckerinätverket. Du kan därmed sälja tryckta produkter som produceras och distribueras av Gelatos uppkopplade tryckeripartners över hela världen.

Kalle Anka fyller 70 år – firar med jubileumsutgåva och nytryck

Nu i september fyller Sveriges största serietidning Kalle Anka 70 år. Det firas med en jubileumsutgåva och med en nytryckt version av det första numret från 1948. (mer…)

E-papper och bluetooth gör förpackning till läkemedelsindustrin smart

Förpackningen kan följa doktorns ordinering, hålla koll på hur många tabletter som finns kvar och påminna patienten om när det är dags att ta nästa tablett. 

Vad kan ett träd göra?

På en jätteposter från Cepi framkommer tydligt att träd används till mycket annat än bara papper.

Ja vad kan människor egentligen använda ett träd till? En ny poster från Cepi gör ett försök att svara på den frågan genom att sammanfatta alla användningsområden på en gigantisk poster. (mer…)

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)