Logga in

Ny säljutbildning för alla i den grafiska branschen

07 juni, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
sales2

Johan Dahl är säljcoach – och kursledare för Grafkoms nya säljutbildning i höst.

Nätverket Grafkom lanserar en helt ny tvådagars säljutbildning för grafisk bransch. Första omgången av kursen blir den 13 och 26 september.

Kursen vänder sig till alla som jobbar med försäljning i värdekedjan för grafiska kommunikation – till exempel på tryckerier och produktionsbyråer men också på maskin- och materialleverantörer.

– Man måste träna för att bli bättre. Om man bara ”spelar match” hela tiden och inte lär sig nya saker så blir man aldrig bättre – man bli bara van och resultatet sjunker, säger säljcoachen Johan Dahl som är kursledare tillsammans med Grafkoms Ulf Sunnberg.

I takt med att branschens tjänster blir allt mer komplexa behövs nya sätt att sälja. Kursledare Johan Dahl går så långt som att säga att det är dags för ”Säljstopp i den grafiska branschen”. Detta höll han en föreläsning om på GrafKom I/O i slutet av april som du kan titta på här.

Vänder sig till hela branschen

– Vi hoppas att få med säljare från hela värdekedjan – både från tryckerier och från deras leverantörer – för det kommer skapa en dynamik och ett erfarenhetsutbyte som vi ser fungerar så bra på Grafkoms andra aktiviteter.

Kursledare är säljcoachen och förändraren Johan Dahl som tillsammans med Grafkoms Ulf Sunnberg har skapat en unik utbildning anpassad för grafisk bransch.

Kursen är uppdelat på två dagar med hemläxa efter dag 1 för att träna de olika moment och färdigheter som ingår.

På de två kursdagarna är man hos medlemsföretag i Grafkom. Första dagen är Kuvertteamet i Bankeryd värd och dag två är man hos Visutech i Göteborg.

Mer information finns på grafkom.se.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.