Logga in

Mikrobryggeri skalar upp produktionen med egen etikettproduktion

10 maj, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Dykes

Dykes Brewery, ett mikrobryggeri utanför Sundsvall, skalar upp produktionen med ett nytt bryggverk och utökad distribution i landet. Etiketterna, med individuell spårningsinformation, produceras inhouse.

Bryggeriet är ett familjeföretag som drivs sedan starten år 2013 av Dick Dykes och hans son Robert. Med investeringen går man från 200 liter per bryggning till 1.000 liter vilket ger en kapacitet på 60.000 liter per år varav omkring 80 procent buteljeras på flaska.

Tidigare köpte man etiketter från ett tryckeri med nu har man valt en lösning där de trycks inhouse med utrustning från Epson.

– Det blev ofta ganska dyrt – särskilt då vi kör mindre volymer ibland. Och när vi gör mindre serier kunde kostnaderna skena ordentligt, säger Robert Dykes i ett meddelande från leverantören Epson.

Med lösningen har man automatiserat spårbarhet av individuella flaskor. Varje flaska märks automatiskt med ett unikt serienummer och en batchkod.

– Vi kunde själva rigga maskinen och installera programvaran. Det tog ett par timmar att komma igång och sedan var allt up and running, säger Robert Dykes.

Dels har man den löpande produktionen men också mindre serier om de gör något samarbete. Vissa dagar producerar man 100 flaskor och andra 1000 flaskor.

– Vår förhoppning är att sälja mer till Systembolaget och då kommer vi att producera ännu mer på flaska.

Bild: Epson

Elanders varslar 70 – avvecklar offset helt i Sverige

Elanders huvudkontor i Mölnlycke.

Elanders varslar 70 personer när man flyttar stora delar av verksamheten från Mölnlycke till Borås.

Mcdonalds ska skrota plastsugrör och byta till papper

Mcdonalds i Storbritannien ska byta ut sina plastsugrör och ersätta dem med sugrör av nedbrytbart papper. (mer…)

VD-byte på Antalis

Håkan Askenberger blir ny vd för Antalis. (Bild: Antalis)

Lars Löfgren lämnade plötsligt sin roll som vd för Antalis för några veckor sedan och nu står det klart att Håkan Askenberger, idag logistikansvarig för Norden och Baltikum, tar över som vd. (mer…)

Rikstäckande skylt- och profilkedja säljer för närmare en kvarts miljard

På sin webb visar 4Sign upp sitt breda utbud och rikstäckande service. (Bilder: från 4sign.se)

Kedjan 4Sign som producerar och levererar ”profilering” till sina kunder i Sverige och Norge omsätter nära en kvarts miljard kronor. Branschkoll har gjort en ekonomisk sammanställning av kedjans medlemmar.

Renovering pågår: Big Image har klätt in hela Grand Hotel

Big Image har klätt in Grand Hotel i Stockholm under pågående fasadrenovering – med en 2.000 kvadratmeter stor bild som visar hur det kommer att se ut när allt är klart. (mer…)

Nytt alternativ till QR-koden – lagrar information i text

En ny krypteringsteknik kan lagra information direkt i typsnittet på fysiska utskrifter – som kan läsas av på samma sätt som en QR-kod. (mer…)

Investerar i förädlingsutrustning – vill sälja kapacitet till andra tryckerier

Karl-Åke Ilberg, vd Scandipac tillsammans med operatören Arnie Ilberg framför nyinvesterngen Scodix Ultra Pro med Scodix Foil.

Scandipac, som tillhör bildförlaget Pictura och producerar gratulationskort för den svenska, norska och danska marknaden, har investerat i en Scodix Ultra Pro inklusive Scodix Foil för efterbehandling med partiellt lack samt foliering. (mer…)

Print Next: ”Du måste använda ny kunskap”

Grafkoms Ulf Sunnberg hjälper deltagarna på Print Next att konkretisera ny kunskap att bli nya möjligheter.

När Print Next går av stapeln den 25-26 april så kommer deltagarna få lära sig ett nyttigt verktyg för att enkelt anpassa föreläsarnas insikter till sin egen verksamhet. (mer…)

Europeiska tryckerijättar satsar allt mer på produktmedia

Tre stora onlinetryckerier med kunder över hela Europa har den senaste tiden allt mer börjat lyfta sitt sortiment av produktmedia.