Logga in

Mikrobryggeri skalar upp produktionen med egen etikettproduktion

10 maj, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Dykes

Dykes Brewery, ett mikrobryggeri utanför Sundsvall, skalar upp produktionen med ett nytt bryggverk och utökad distribution i landet. Etiketterna, med individuell spårningsinformation, produceras inhouse.

Bryggeriet är ett familjeföretag som drivs sedan starten år 2013 av Dick Dykes och hans son Robert. Med investeringen går man från 200 liter per bryggning till 1.000 liter vilket ger en kapacitet på 60.000 liter per år varav omkring 80 procent buteljeras på flaska.

Tidigare köpte man etiketter från ett tryckeri med nu har man valt en lösning där de trycks inhouse med utrustning från Epson.

– Det blev ofta ganska dyrt – särskilt då vi kör mindre volymer ibland. Och när vi gör mindre serier kunde kostnaderna skena ordentligt, säger Robert Dykes i ett meddelande från leverantören Epson.

Med lösningen har man automatiserat spårbarhet av individuella flaskor. Varje flaska märks automatiskt med ett unikt serienummer och en batchkod.

– Vi kunde själva rigga maskinen och installera programvaran. Det tog ett par timmar att komma igång och sedan var allt up and running, säger Robert Dykes.

Dels har man den löpande produktionen men också mindre serier om de gör något samarbete. Vissa dagar producerar man 100 flaskor och andra 1000 flaskor.

– Vår förhoppning är att sälja mer till Systembolaget och då kommer vi att producera ännu mer på flaska.

Bild: Epson

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.