Logga in

Mikrobryggeri skalar upp produktionen med egen etikettproduktion

10 maj, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Dykes

Dykes Brewery, ett mikrobryggeri utanför Sundsvall, skalar upp produktionen med ett nytt bryggverk och utökad distribution i landet. Etiketterna, med individuell spårningsinformation, produceras inhouse.

Bryggeriet är ett familjeföretag som drivs sedan starten år 2013 av Dick Dykes och hans son Robert. Med investeringen går man från 200 liter per bryggning till 1.000 liter vilket ger en kapacitet på 60.000 liter per år varav omkring 80 procent buteljeras på flaska.

Tidigare köpte man etiketter från ett tryckeri med nu har man valt en lösning där de trycks inhouse med utrustning från Epson.

– Det blev ofta ganska dyrt – särskilt då vi kör mindre volymer ibland. Och när vi gör mindre serier kunde kostnaderna skena ordentligt, säger Robert Dykes i ett meddelande från leverantören Epson.

Med lösningen har man automatiserat spårbarhet av individuella flaskor. Varje flaska märks automatiskt med ett unikt serienummer och en batchkod.

– Vi kunde själva rigga maskinen och installera programvaran. Det tog ett par timmar att komma igång och sedan var allt up and running, säger Robert Dykes.

Dels har man den löpande produktionen men också mindre serier om de gör något samarbete. Vissa dagar producerar man 100 flaskor och andra 1000 flaskor.

– Vår förhoppning är att sälja mer till Systembolaget och då kommer vi att producera ännu mer på flaska.

Bild: Epson

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.