Logga in

Mikrobryggeri skalar upp produktionen med egen etikettproduktion

10 maj, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Dykes

Dykes Brewery, ett mikrobryggeri utanför Sundsvall, skalar upp produktionen med ett nytt bryggverk och utökad distribution i landet. Etiketterna, med individuell spårningsinformation, produceras inhouse.

Bryggeriet är ett familjeföretag som drivs sedan starten år 2013 av Dick Dykes och hans son Robert. Med investeringen går man från 200 liter per bryggning till 1.000 liter vilket ger en kapacitet på 60.000 liter per år varav omkring 80 procent buteljeras på flaska.

Tidigare köpte man etiketter från ett tryckeri med nu har man valt en lösning där de trycks inhouse med utrustning från Epson.

– Det blev ofta ganska dyrt – särskilt då vi kör mindre volymer ibland. Och när vi gör mindre serier kunde kostnaderna skena ordentligt, säger Robert Dykes i ett meddelande från leverantören Epson.

Med lösningen har man automatiserat spårbarhet av individuella flaskor. Varje flaska märks automatiskt med ett unikt serienummer och en batchkod.

– Vi kunde själva rigga maskinen och installera programvaran. Det tog ett par timmar att komma igång och sedan var allt up and running, säger Robert Dykes.

Dels har man den löpande produktionen men också mindre serier om de gör något samarbete. Vissa dagar producerar man 100 flaskor och andra 1000 flaskor.

– Vår förhoppning är att sälja mer till Systembolaget och då kommer vi att producera ännu mer på flaska.

Bild: Epson

QR-kodens revansch

Nu kan alla Iphone-användare läsa av QR-koder direkt med telefonens kamera. (mer…)

Ineko-koncernen: Nu heter alla bolag Brandfactory

Nya logotypen.

Ineko-koncernen samordnar alla sina varumärken under namnet Brandfactory. De svenska företagen Ineko, Ontime och Strålins byter namn till Brandfactory. Även danska Vangsgaard och Colorgruppen byter ut namnen.

Antalis nya tävling: Vill visa möjligheter med printad inredning

För att uppmärksamma inredningsarkitekter, designers, tryckare och reklamares kreativa förmåga startar Antalis tävlingen Antalis Interior Design Awards. (mer…)

Tryckeri säljer dotterbolag till e-handelskonsult

Vaimo förvärvar företaget Notitium som utvecklats till ett konsultbolag inom hantering och publicering av produktinformation

Grafiska nätverk samarbetar i Göteborg

Fredrik Bille är ordförande i Göteborgs Grafiska Kretsförening som samarbetar med nätverket Grafkom i höst.

Göteborgs Grafiska Kretsföreningen samarbetar med Grafkom med målet att skapa höstens bästa nätverksträff i grafisk bransch. (mer…)

Så levererar UPS trycksaker på en timme

UPS tryckeriverksamhet utmanar med extremt snabba leveranser i samarbete med nystartat logistikbolag. (Bild: från upsstoreprint.com)

Att kunna erbjuda extremt snabba leveranser har länge varit något som företag inom tryckbranschen jobbat med. Men det är en stor utmaning att lyckas.

Grafkom till Göteborg i november – ”det blir höstens största nätverksträff”

Höstens största nätverksträff i den grafiska branschen – Grafkom I/O – börjar ta form. Bland annat har de första fem talarna presenterats och anmälan är nu öppen. (mer…)

H&M och Ikea investerar i bolag som gör textil av skog

Ikea och H&M satsar tillsammans på att skapa textil av råvara från skogen. (Bilder: Ikea, Pixabay och H&M (Foto H&M: Mattias Bardå))

Allt fler gör anspråk på skogen som råvara. Nu har H&M och Ikea backat upp företaget Treetotextile som ska göra miljövänlig textil av trämassa.

Mitsubishi Sverige investerar i eget crossmedia-system

Karl-Thomas Albinsson är CRM-ansvarig på Mitsubishi Motors Sverige. Här med Anders Eriksson på VBS som säljer Directsmile.

Mitsubishi köper Directsmile från VBS. Man vill kommunicera relevant och händelsestyrt i rätt kanal, i rätt tid till rätt person. (mer…)