Logga in

Meganews Magazine imponerar – gör tidningskiosken till tryckeri

30 april, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

Gästkrönikör Ulf Sunnberg

Gästkrönika: Meganews Magazine är en mycket intressant satsning. Konceptet känns bra i hjärtat om man tänker på alla nya möjligheter som uppstår för den tryckta tidskriften.

Jag har även fått möjligheten att se ett färdigt tryckt exemplar och man kan inte bli annat än imponerad.

Meganews Magazine är en digital och obemannad tidningskiosk som trycker magasin på beställning. Om du inte tidigare hört talas om konceptet så kan du titta på den här konceptfilmen.

Man kan säkert gissa att det har funnits, och finns säkert kvar, en hel del tekniska utmaningar i att producera olika tidskrifter på några få minuter helt automatiskt.

Jag hoppas att Meganews Magazine ser många fler möjligheter med den digitala tekniken, och drar nytta av den variabeldata-teknik som finns tillgänglig i och med att tidningar trycks digitalt vid beställning. Det kommer att kunna öka värdet på tidskriften så att läsaren, förlaget och Meganews Magazine blir nöjda.

Om förlagen fattar galoppen kan tidskriftens innehåll varieras  beroende på tidpunkt, plats och vem kunden är. Anpassade och variabla annonser med erbjudanden och innehåll kan koppla ihop läsare och annonsörer på helt nya sätt.

Kan den digitala pressen i kiosken, en Ricoh, även användas till annat när den inte trycker tidskrifter? Kan kiosken erbjuda andra print-tjänster? Kanske fotoböcker med bilder hämtade från kundens facebookkonto – med eller utan reklam.

Hur är det då med tidskriftsköparen och dennes köpbeteende 2013 och framåt? I klarspråk: Hur många vill ”släpa” med sig papperstidningar på resan när man kan ladda ner mer och mer till surfplattan? Att det mobila beteendet accelererar kan vi nog vara överens om. Helt klart är detta något som Meganews Magazine kommer att få reda på när de första kioskerna kommer ut på försök under 2013.

Detta är en internationell satsning, och både köpbeteenden och teknikanvändning skiljer sig från marknad till marknad vilket säkert finns med i beräkningarna.

Kanske kommer man i Meganews-kiosken kunna köpa digitala magasin också. Köp ett tryckt exemplar och få två digitala nummer till surfplattan till ett bra pris.

Det finns onekligen många möjligheter och nya spännande koncept som kan komma ur detta. Jag kommer definitivt att testa Meganews Magasine så fort som möjligt och det hoppas jag du gör också.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Ulf har tidigare arbetat på bland annat Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.

Grafkom bjuder in till nätverksträff: ”Vi kommer ha både människor och en robot på scen”

Intro Saltis 4

Några av de som kommer att stå på scen på Grafkoms nästa nätverksträff.

Nätverket Grafkom har sitt nästa event i Stockholm den 26-27 april och programmet börjar ta form. Den här gången har man bland annat en professor i ekonomi och en robot som delar med sig av kunskap på någon av de två scenerna. (mer…)

Roboten som automatiserar och tar bort tunga lyft i bokbinderiet

Robot_ai

Ceejay Graphics som drivs av Christer Jönsson i Malmö visade nyligen upp en ny robotlösning för grafisk bransch. Här kan du se hur den jobbar. (mer…)

Värdet på europeisk tryckmarknad ökar – värd 160 miljarder euro 2021

Så här utvecklas olika tryckta produkter fram till 2021 enligt analysföretaget Smithers Pira.

Digitaltryck driver fram innovationer. Utvecklingen av tryckta produkter och nya värdeskapande alternativ bidrar till att omforma det kommersiella landskapet för tryck i Europa. Enligt Smithers Pira ökar det totala värdet i den grafiska branschen i Europa fram till 2021. (mer…)

Bröderna Bille driver tio tryckerier under samma tak

Billes Brothers

Billes tryckeri i Göteborg har på fem år gått från ett offsettryckeri med 90 anställda till ett i stora delar digitalt företag med en omsättning på 250 miljoner kronor och 125 anställda. Den stora utmaningen de kommande åren är att bli lönsamma (mer…)

Danagårdlitho investerar 12 miljoner i nybygge – samordnar produktionen till Ödeshög

Danagårdlitho bygger ut tryckeriet i Ödeshög dit den digitala produktionen som idag finns i Motala ska flytta. Första spadtaget till den 1.400 kvadratmeter stora utbyggnaden är taget och när den står klar till sommaren kommer där att finnas ”en toppmodern maskinpark” för digitaltryck, storformat och efterbehandling. (mer…)

Bokförsäljningen ökar – stabilt för pocket och specialformat

Bokförsäljningen ökade med 1,6 procent under 2016 – digitala format står för ökningen. Totalt såldes över 25 miljoner tryckta tryckta böcker i Sverige. Inbundna böcker med skyddsomslag minskar men pocket och andra specialformat ligger oförändrat jämfört med 2015.

Visade upp nya Elanders för branschen

Ettomo Elanders

En av alla produkter som Elanders producerar är popconförpackningar.

Elanders hade en monter på mässan Sign & Print i förra veckan där man visade upp den kraftiga förändring som bolaget gjort de senaste åren. (mer…)

Logistik- och it-företaget Strömberg bygger ut tryckeriet – för att säkerställa kundernas kommunikation

ANders Molin, koncernchef och Rob Peart, inköpschef på Strömberg berättar om sina tankar kring logistik, tryck och kommunikation.

Anders Molin, koncernchef och Rob Peart, inköpschef på Strömberg berättar om sina tankar kring logistik, tryck och kommunikation.

Strömberg tar hand om sina kunders marknadskommunikation. Med stor kunskap inom logistik har man utvecklat avancerade it-lösningar som gör att man idag effektivt distribuerar kundernas budskap oavsett kanal. (mer…)

Plockmatic bildar nytt affärsområde inom efterbehandling för industriell inkjet

Tommy Segelberg börjar i april på Plockmatic för att utveckla det nya affärsområdet Industrial. (mer…)