Logga in

Meganews Magazine imponerar – gör tidningskiosken till tryckeri

30 april, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

Gästkrönikör Ulf Sunnberg

Gästkrönika: Meganews Magazine är en mycket intressant satsning. Konceptet känns bra i hjärtat om man tänker på alla nya möjligheter som uppstår för den tryckta tidskriften.

Jag har även fått möjligheten att se ett färdigt tryckt exemplar och man kan inte bli annat än imponerad.

Meganews Magazine är en digital och obemannad tidningskiosk som trycker magasin på beställning. Om du inte tidigare hört talas om konceptet så kan du titta på den här konceptfilmen.

Man kan säkert gissa att det har funnits, och finns säkert kvar, en hel del tekniska utmaningar i att producera olika tidskrifter på några få minuter helt automatiskt.

Jag hoppas att Meganews Magazine ser många fler möjligheter med den digitala tekniken, och drar nytta av den variabeldata-teknik som finns tillgänglig i och med att tidningar trycks digitalt vid beställning. Det kommer att kunna öka värdet på tidskriften så att läsaren, förlaget och Meganews Magazine blir nöjda.

Om förlagen fattar galoppen kan tidskriftens innehåll varieras  beroende på tidpunkt, plats och vem kunden är. Anpassade och variabla annonser med erbjudanden och innehåll kan koppla ihop läsare och annonsörer på helt nya sätt.

Kan den digitala pressen i kiosken, en Ricoh, även användas till annat när den inte trycker tidskrifter? Kan kiosken erbjuda andra print-tjänster? Kanske fotoböcker med bilder hämtade från kundens facebookkonto – med eller utan reklam.

Hur är det då med tidskriftsköparen och dennes köpbeteende 2013 och framåt? I klarspråk: Hur många vill ”släpa” med sig papperstidningar på resan när man kan ladda ner mer och mer till surfplattan? Att det mobila beteendet accelererar kan vi nog vara överens om. Helt klart är detta något som Meganews Magazine kommer att få reda på när de första kioskerna kommer ut på försök under 2013.

Detta är en internationell satsning, och både köpbeteenden och teknikanvändning skiljer sig från marknad till marknad vilket säkert finns med i beräkningarna.

Kanske kommer man i Meganews-kiosken kunna köpa digitala magasin också. Köp ett tryckt exemplar och få två digitala nummer till surfplattan till ett bra pris.

Det finns onekligen många möjligheter och nya spännande koncept som kan komma ur detta. Jag kommer definitivt att testa Meganews Magasine så fort som möjligt och det hoppas jag du gör också.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Ulf har tidigare arbetat på bland annat Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.

QR-kodens revansch

Nu kan alla Iphone-användare läsa av QR-koder direkt med telefonens kamera. (mer…)

Ineko-koncernen: Nu heter alla bolag Brandfactory

Nya logotypen.

Ineko-koncernen samordnar alla sina varumärken under namnet Brandfactory. De svenska företagen Ineko, Ontime och Strålins byter namn till Brandfactory. Även danska Vangsgaard och Colorgruppen byter ut namnen.

Antalis nya tävling: Vill visa möjligheter med printad inredning

För att uppmärksamma inredningsarkitekter, designers, tryckare och reklamares kreativa förmåga startar Antalis tävlingen Antalis Interior Design Awards. (mer…)

Tryckeri säljer dotterbolag till e-handelskonsult

Vaimo förvärvar företaget Notitium som utvecklats till ett konsultbolag inom hantering och publicering av produktinformation

Grafiska nätverk samarbetar i Göteborg

Fredrik Bille är ordförande i Göteborgs Grafiska Kretsförening som samarbetar med nätverket Grafkom i höst.

Göteborgs Grafiska Kretsföreningen samarbetar med Grafkom med målet att skapa höstens bästa nätverksträff i grafisk bransch. (mer…)

Så levererar UPS trycksaker på en timme

UPS tryckeriverksamhet utmanar med extremt snabba leveranser i samarbete med nystartat logistikbolag. (Bild: från upsstoreprint.com)

Att kunna erbjuda extremt snabba leveranser har länge varit något som företag inom tryckbranschen jobbat med. Men det är en stor utmaning att lyckas.

Grafkom till Göteborg i november – ”det blir höstens största nätverksträff”

Höstens största nätverksträff i den grafiska branschen – Grafkom I/O – börjar ta form. Bland annat har de första fem talarna presenterats och anmälan är nu öppen. (mer…)

H&M och Ikea investerar i bolag som gör textil av skog

Ikea och H&M satsar tillsammans på att skapa textil av råvara från skogen. (Bilder: Ikea, Pixabay och H&M (Foto H&M: Mattias Bardå))

Allt fler gör anspråk på skogen som råvara. Nu har H&M och Ikea backat upp företaget Treetotextile som ska göra miljövänlig textil av trämassa.

Mitsubishi Sverige investerar i eget crossmedia-system

Karl-Thomas Albinsson är CRM-ansvarig på Mitsubishi Motors Sverige. Här med Anders Eriksson på VBS som säljer Directsmile.

Mitsubishi köper Directsmile från VBS. Man vill kommunicera relevant och händelsestyrt i rätt kanal, i rätt tid till rätt person. (mer…)