Logga in

Meganews Magazine imponerar – gör tidningskiosken till tryckeri

30 april, 2013 | Av: Branschkoll | Dela:

Gästkrönikör Ulf Sunnberg

Gästkrönika: Meganews Magazine är en mycket intressant satsning. Konceptet känns bra i hjärtat om man tänker på alla nya möjligheter som uppstår för den tryckta tidskriften.

Jag har även fått möjligheten att se ett färdigt tryckt exemplar och man kan inte bli annat än imponerad.

Meganews Magazine är en digital och obemannad tidningskiosk som trycker magasin på beställning. Om du inte tidigare hört talas om konceptet så kan du titta på den här konceptfilmen.

Man kan säkert gissa att det har funnits, och finns säkert kvar, en hel del tekniska utmaningar i att producera olika tidskrifter på några få minuter helt automatiskt.

Jag hoppas att Meganews Magazine ser många fler möjligheter med den digitala tekniken, och drar nytta av den variabeldata-teknik som finns tillgänglig i och med att tidningar trycks digitalt vid beställning. Det kommer att kunna öka värdet på tidskriften så att läsaren, förlaget och Meganews Magazine blir nöjda.

Om förlagen fattar galoppen kan tidskriftens innehåll varieras  beroende på tidpunkt, plats och vem kunden är. Anpassade och variabla annonser med erbjudanden och innehåll kan koppla ihop läsare och annonsörer på helt nya sätt.

Kan den digitala pressen i kiosken, en Ricoh, även användas till annat när den inte trycker tidskrifter? Kan kiosken erbjuda andra print-tjänster? Kanske fotoböcker med bilder hämtade från kundens facebookkonto – med eller utan reklam.

Hur är det då med tidskriftsköparen och dennes köpbeteende 2013 och framåt? I klarspråk: Hur många vill ”släpa” med sig papperstidningar på resan när man kan ladda ner mer och mer till surfplattan? Att det mobila beteendet accelererar kan vi nog vara överens om. Helt klart är detta något som Meganews Magazine kommer att få reda på när de första kioskerna kommer ut på försök under 2013.

Detta är en internationell satsning, och både köpbeteenden och teknikanvändning skiljer sig från marknad till marknad vilket säkert finns med i beräkningarna.

Kanske kommer man i Meganews-kiosken kunna köpa digitala magasin också. Köp ett tryckt exemplar och få två digitala nummer till surfplattan till ett bra pris.

Det finns onekligen många möjligheter och nya spännande koncept som kan komma ur detta. Jag kommer definitivt att testa Meganews Magasine så fort som möjligt och det hoppas jag du gör också.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Ulf har tidigare arbetat på bland annat Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.

Replik: Svanen har ”ständiga förbättringar” i sitt DNA

Svanen_head

Anna Norberg and Anders Jacobsson at Ecolabelling Sweden responding to Laurel Brunners criticism.

Laurel Brunner skriver i en krönika att miljömärkningen Svanen ”måste anpassa sig till verkligheten”. Nu svarar Svanen att Laurel har fel fakta och att ständiga förbättringar finns i Svanens DNA. ”Vi kan försäkra Laurel Brunner om att syftet med att presentera nya kriterier gradvis är ett försök att följa med industrins utveckling”, skriver Anna Norberg and Anders Jacobsson på Svanen. (mer…)

Krönika: Svanen måste anpassa sig till verkligheten i den grafiska industrin

svanLaurel Brunner, som skriver om miljö och grafisk bransch, säger i en krönika att Svanen måste anpassa sig till verkligheten i den grafiska industrin. Hon får svar från Svanen som säger att ”ständiga förbättringar” ligger i Svanens DNA och man pekar också på direkta felaktigheter i kritiken.

Below is Laurel Brunners view on the Nordic Swan and (mer…)

Platser kvar: Utbilda dig för jobb i grafiska branschen

Brobygrafiska i Sunne är inne i en intensiv period med att få in ansökningar till utbildningarna som startar i höst. De passar för den som vill in i branschen eller vill vidareutbilda sig. (mer…)

Justnu förvärvar i Stockholm – startar nytt affärsområde

Diabolaget

Peter Veres, Justnu och Christer Hammarborg, Diabolaget. (Bild: Justnu)

”Stockholm är ett av våra viktigaste områden”, säger Justnu och därför växer man genom förvärvet av Diabolaget på Östermalm.
(mer…)

Elanders skickar personliga bröllopsaffischer till hela världen

weddingposter

Personliga bröllopsaffischer säljs av The Wedding Poster och produceras av Elanders för leverans till hela världen. (Bild från theweddingposter.com)

Hos Svenska The Wedding Poster kan man för 58o kronor beställa en personlig affisch för att hylla sitt (eller någon annans) bröllop. (mer…)

Antalis frågar Bindefeld om kraften i fysisk kommunikation

Ask_Antalis

Antalis visar i ett unikt samarbete med eventmakaren Micael Bindefeld upp mer än 30 års innovation inom fysisk kommunikation i form av inbjudningar till event. (mer…)

Primotek ska sälja Canons Colorado

Canon Primotek

Hans Öberg från Pirmotek skriver på för att sälja Canons storformatsskrivare i Sverige. (Bild: Canon)

Primotek blir återförsäljare för Canons storformatsskrivare. (mer…)

Mikrobryggeri skalar upp produktionen med egen etikettproduktion

Dykes

Dykes Brewery, ett mikrobryggeri utanför Sundsvall, skalar upp produktionen med ett nytt bryggverk och utökad distribution i landet. Etiketterna, med individuell spårningsinformation, produceras inhouse. (mer…)

Mediebyråbarometern: Kraftigt ner för sökordsmarknadsföring

Mediebyrabarometern april 17

Källa: Sverige Mediebyråer

I Mediebyråbarometern för april minskar sökordsmarknadsföring med 23 procent. Storstadspress och fackpress har det ännu tuffare och tappade stort med 34 respektive 24 procent.