Logga in

”Många företag kör med förbundna ögon” – Lönsamhet genom strategi och ledarskap

16 november, 2016 | Av: Morten Reitoft | Dela:
Jenny Aros Inkish

Inkish.tv besökte tidigare i år Aros Bokbinderi och Jenny Holmén berättade hur man ska utveckla företaget. (Bild: Inkish.tv)

Krönika: De flesta företag bedöms utifrån sina finansiella resultat –men ibland måste det göras utifrån ett större perspektiv.

Av: Morten Reitoft (LinkedIn), bland annat grundare av Inkish.tv, skriver om vikten av strategi och ledarskap för att lyckas med företagandet.

Jeff Bezos från Amazon anses idag vara en av världens mest visionära ledare. Många har nog glömt hur lång tid utvecklingen av Amazon tog, hur mycket tålamod han och hans investerare hade innan den globala succén blev ett faktum. Utan andra jämförelser så gäller förmodligen samma sak också för Jenny Holmén från Aros Bokbinderi.

Hon och hennes två partners investerade i ett bokbinderi och har skapat en plan för tillväxt och lönsamhet. Nu väntar alla med spänning på hur det hela ska utveckla sig.

Idag, ett år efter uppköpet, har Aros flyttat in i nya lokaler, man har ett nytt affärssystem, nya kunder, mer jobb och även om något resultat inte redovisats finns optimismen kvar.

Jenny Holmén har fått en roll som är lite annorlunda än hon tänkt sig. Inte nog med att hon har ansvar för ett företag med fler än 30 anställda, hon anlitas också som föreläsare där hon förväntas ge sin syn på marknaden och trender.

Jag är säker på att om hon lyckas med Aros Bokbinderi, även ur ett finansiellt perspektiv, då har hon bevisat att en klar strategi i kombination med ett starkt ledarskap kan skapa framgångsrika företag – även på en vikande marknad!

Om Aros Bokbinderi kan växa, investera och vara lönsamt bevisar det att en tydlig strategi och ledarskap är ytterligare faktorer vi måste ta hänsyn till för att lösa branschens problem. Alldeles för många tryckerier har agerat som om inget förändrats och det förekommer fortfarande, trots att konkurrensen är hård, att familjeägda företag helt enkelt bara lämnar över företaget till nästa generation. I sig själv är naturligtvis inte detta ett problem, men det blir ett problem om personen i fråga saknar förmåga, kvalifikationer och kunskap om omvärlden.

Idag saknar många grafiska företag en styrelse. Hur kan man utveckla sitt företag utan stöd från kompetenta människor? Var hämtar man inspiration och nödvändig support när man som bäst behöver den? Aros Bokbinderi har givetvis en professionell styrelse, de vill ju tjäna pengar, dessutom har man tillgång till styrelsemedlemmar och rådgivare som kan vägleda med kunskap inom såväl teknik som hur man gör affärer. Detta är absolut nödvändigt i dagens affärsklimat.

Så vad kan du lära dig av Jenny Holmén? Du kan lära dig att oavsett när du uppnår dina finansiella mål, så måste du ha en plan. Du kan inte köra från punkt A till punkt B utan en karta, men faktum är att många företag kör med förbundna ögon. Du måste också sätta väldigt tydliga mål för din verksamhet, lära dig att ibland måste man fatta svåra beslut och förmodligen lära sig av sina misstag. Som det gamla ordspråket säger ”det som inte dödar, härdar”.

Inkish.tv besökte tidigare i år Aros Bokbinderi och filmen finns att se här.

Denna text publicerades först på engelska på LinkedIn.

Live: Inkish.tv sänder Grafkoms nätverksträff

Med start idag 26 april klockan 13 visas Grafkoms nätverksträff via nätet av Inkish. På scenen finns bland annat Adobe, Audi, Universal Robots, Donewell och Resolut.

(mer…)

AM-tryck blir Exakta Creative – investerar och integrerar byrån

AM_Exakta Creative

AM-tryck byter namn till Exakta Creative och integrerar tryckeri- och byråverksamheterna. (Bild: Skärmdump från amtryck.se)

En komplett reklambyrå med fokus på e-handel och ett vasst digitaltryckeri har blivit ett framgångskonceptet för AM-tryck i Hässleholm. (mer…)

Reklammarknaden 2016: Största ökningen på fem år – så här utvecklas de olika kanalerna

Small IRM Stora reklamkakan 2016 och 2015

Årsrapporten från IRM visar att de totala reklaminvesteringarna – inklusive medieköp, investering i marknadsaktiviteter och produktionskostnader – under 2016 uppgick till knappt 74,1 miljarder kronor vilket innebär en ökning på 4,8 procent gentemot 2015.

De hjälper dig öka försäljningen av grafiska tjänster

Grafkom_sales_Saltis

Grafkom samlar i nästa vecka den grafiska branschen för vårens största nätverksträff i Stockholm, lunch-till-lunch, den 26 och 27 april. Ett av flera teman är försäljning med en unik möjlighet att lära sig nya saker inom kundvård, crm, nya digitala verktyg och marknadsföring. (mer…)

Nya krav på miljöinnovation – framtidens trycksaker måste cirkulera i kretsloppet

Vindkraft

Det finns inga hemligheter hur man idag kan producera hundra procent återvinningsbara trycksaker. Men för att nå dit krävs mycket hårt arbete och en vision om hur framtidens grafiska produkter ska produceras och fungera i kretsloppet. Läs mer om pionjärerna och hur du själv kan komma vidare.

Exakta blir huvudägare i Vindspelet

Vindspelet-vid-E4-600x211_2

Vindspelet blir en del av Exakta-koncernen. De nybyggda lokalerna utanför Borås blir fortsatt basen för verksamheten.

Malmöbaserade Exakta förvärvar 51 procent av aktierna i Vindspelet. Tillsammans med Exaktas verksamhet i Borås bildar man från 2 maj ett gemensamt bolag under namnet Exakta Vindspelet. (mer…)

Nytt kollektivavtal för grafisk bransch ger 6,5 procent löneökning över tre år

Industrifacken presenterade avtalet på en presskonferens idag.

Fack och arbetsgivare har idag tecknat ett nytt treårigt kollektivavtal som ger löneökningar på två procent per år i den grafiska branschen. (mer…)

Sveriges vackraste böcker – Göteborgstryckeriet och Livonia Print dominerar

Här är årets 25 vackraste böcker utsedda av Svensk Bokkonst. (foto: Jens Östman, KB)

Här är årets 25 vackraste böcker 2016 utsedda av Svensk Bokkonst. (foto: Jens Östman, KB)

2016 års vackraste böcker har utsetts av Svensk Bokkonst. Sex av dem är producerade av Göteborgstryckeriet och åtta av Livonia Print i Lettland. Precis som förra året dominerar dessa två tryckerier tävlingen. (mer…)

TMG investerar för högre kvalitet, bättre miljö och kortare ledtider

TMG_LED-UV

Tomas Eklund (vd TMG Sthlm), Jimmy Carlsson (Sales and Technical Support, Ewotech), Mikael Lind (vd TMG Tabergs) och Torbjörn Häll (vd Ewotech). (Bild: TMG)

TMG Sthlm och TMG Tabergs investerar i led-uv-tekniken för kortare ledtider, bättre miljö och högre kvalitet. (mer…)