Logga in

”Många företag kör med förbundna ögon” – Lönsamhet genom strategi och ledarskap

16 Nov, 2016 | Av: Morten Reitoft | Dela:
Jenny Aros Inkish

Inkish.tv besökte tidigare i år Aros Bokbinderi och Jenny Holmén berättade hur man ska utveckla företaget. (Bild: Inkish.tv)

Krönika: De flesta företag bedöms utifrån sina finansiella resultat –men ibland måste det göras utifrån ett större perspektiv.

Av: Morten Reitoft (LinkedIn), bland annat grundare av Inkish.tv, skriver om vikten av strategi och ledarskap för att lyckas med företagandet.

Jeff Bezos från Amazon anses idag vara en av världens mest visionära ledare. Många har nog glömt hur lång tid utvecklingen av Amazon tog, hur mycket tålamod han och hans investerare hade innan den globala succén blev ett faktum. Utan andra jämförelser så gäller förmodligen samma sak också för Jenny Holmén från Aros Bokbinderi.

Hon och hennes två partners investerade i ett bokbinderi och har skapat en plan för tillväxt och lönsamhet. Nu väntar alla med spänning på hur det hela ska utveckla sig.

Idag, ett år efter uppköpet, har Aros flyttat in i nya lokaler, man har ett nytt affärssystem, nya kunder, mer jobb och även om något resultat inte redovisats finns optimismen kvar.

Jenny Holmén har fått en roll som är lite annorlunda än hon tänkt sig. Inte nog med att hon har ansvar för ett företag med fler än 30 anställda, hon anlitas också som föreläsare där hon förväntas ge sin syn på marknaden och trender.

Jag är säker på att om hon lyckas med Aros Bokbinderi, även ur ett finansiellt perspektiv, då har hon bevisat att en klar strategi i kombination med ett starkt ledarskap kan skapa framgångsrika företag – även på en vikande marknad!

Om Aros Bokbinderi kan växa, investera och vara lönsamt bevisar det att en tydlig strategi och ledarskap är ytterligare faktorer vi måste ta hänsyn till för att lösa branschens problem. Alldeles för många tryckerier har agerat som om inget förändrats och det förekommer fortfarande, trots att konkurrensen är hård, att familjeägda företag helt enkelt bara lämnar över företaget till nästa generation. I sig själv är naturligtvis inte detta ett problem, men det blir ett problem om personen i fråga saknar förmåga, kvalifikationer och kunskap om omvärlden.

Idag saknar många grafiska företag en styrelse. Hur kan man utveckla sitt företag utan stöd från kompetenta människor? Var hämtar man inspiration och nödvändig support när man som bäst behöver den? Aros Bokbinderi har givetvis en professionell styrelse, de vill ju tjäna pengar, dessutom har man tillgång till styrelsemedlemmar och rådgivare som kan vägleda med kunskap inom såväl teknik som hur man gör affärer. Detta är absolut nödvändigt i dagens affärsklimat.

Så vad kan du lära dig av Jenny Holmén? Du kan lära dig att oavsett när du uppnår dina finansiella mål, så måste du ha en plan. Du kan inte köra från punkt A till punkt B utan en karta, men faktum är att många företag kör med förbundna ögon. Du måste också sätta väldigt tydliga mål för din verksamhet, lära dig att ibland måste man fatta svåra beslut och förmodligen lära sig av sina misstag. Som det gamla ordspråket säger ”det som inte dödar, härdar”.

Inkish.tv besökte tidigare i år Aros Bokbinderi och filmen finns att se här.

Denna text publicerades först på engelska på LinkedIn.

Ny molntjänst hjälper företag uppfylla GDPR

Emelie Terlinder och Anna-Lena Isaksson på Insatt AB ligger bakom den nya molntjänsten Qnister-GDPR. (Bild: Insatt)

Juristfirman Insatt har lanserat molntjänsten Qnister-GDPR som hjälper små och medelstora företag att hantera den nya lagstiftningen kring personuppgifter. Lösningen presenteras för den grafiska branschen på Grafkom I/O i Göteborg i november. (mer…)

Antalis Sverige breddar med HPs latexskrivare

Bengt Bjälmén från Antalis (mitten) visar HPs latexutskrifter för Anders Hammarström och Victoria Hedblom på Penny Lane Communication i Stockholm.

Antalis har börjat sälja HPs latexskrivare även i Sverige (mer…)

Apples vd besökte Iggesund – ”partner i innovation och hållbara förpackningar”

Apple vd Tim Cook tweetaed i torsdags efter besöket hos sin kartoongleverantör Iggesund – vilket visades upp på Twitter.

Tim Cook besökte under torsdagen Holmens pappersbruk i Iggesund (mer…)

”Robotiseringen går för långsamt i Sverige”

Sverige har hamnat efter när det kommer till inköp av industrirobotar. ”Det går fort nu och många länder går om oss”, säger Joacim Lorentsson på branschorganisationen Swira och robottillverkaren Kuka. Han är också en av talarna på Grafkom I/O i Göteborg i november. (mer…)

Norska Schjærven öppnar kontor i Stockholm

Stefan Nordin ska leda Schjærven i Stockhom (Bild: Sjærven)

Den norska reklambyrån Schjærven öppnar ett kontor i Stockholm. Schjærven, som jobbar mest inom ”retail marketing”, har kunder som XXL sport & vildmark och elektronikkedjan Power.

Grafkom rekryterar norsk branschprofil

Magnus Thorkildsen blir ny delägare i nätverket Grafkom. Han lämnar därmed sin tjänst som vd för Grafisk bransjeforening i Norge. (mer…)

Nordiska kartongtillverkare dominerar

Domenis 1898 SRL vann ”Carton of the Year”. Tryckeriet var Lucaprint i Italien med kartong från Billerudkorsnäs.

Kartong från Billerudkorsnäs vann tre av de tio klasser i prestigefyllda tävlingen European Carton Excellence Award 2017. I nio av tio klasser använde vinnaren kartong från nordiska tillverkare.

Elanders uppgraderar backup och datalagring

Elanders har investerat i en ny backupplösning från Veeam och HP för att säkerställa att den snabbt ökande mängden data alltid finns tillgänglig.  (mer…)

Aba mångmiljonsatsar på personal och maskiner

Curt Vinterstö och Robine Hedlund driver Aba tillsammans med ett team på snart 30 personer. Nu investerar man stort i sitt grafiska center i Stockholm.

Aba i Stockholm investerar nu mångmiljonbelopp i nya maskiner och dessutom utökar man sälj- och marknadsavdelningen med flera personer. Målet är att flytta arbetstimmar från produktion för att istället läggas på kommunikation med kunderna. (mer…)