Logga in

”Många företag kör med förbundna ögon” – Lönsamhet genom strategi och ledarskap

16 november, 2016 | Av: Morten Reitoft | Dela:
Jenny Aros Inkish

Inkish.tv besökte tidigare i år Aros Bokbinderi och Jenny Holmén berättade hur man ska utveckla företaget. (Bild: Inkish.tv)

Krönika: De flesta företag bedöms utifrån sina finansiella resultat –men ibland måste det göras utifrån ett större perspektiv.

Av: Morten Reitoft (LinkedIn), bland annat grundare av Inkish.tv, skriver om vikten av strategi och ledarskap för att lyckas med företagandet.

Jeff Bezos från Amazon anses idag vara en av världens mest visionära ledare. Många har nog glömt hur lång tid utvecklingen av Amazon tog, hur mycket tålamod han och hans investerare hade innan den globala succén blev ett faktum. Utan andra jämförelser så gäller förmodligen samma sak också för Jenny Holmén från Aros Bokbinderi.

Hon och hennes två partners investerade i ett bokbinderi och har skapat en plan för tillväxt och lönsamhet. Nu väntar alla med spänning på hur det hela ska utveckla sig.

Idag, ett år efter uppköpet, har Aros flyttat in i nya lokaler, man har ett nytt affärssystem, nya kunder, mer jobb och även om något resultat inte redovisats finns optimismen kvar.

Jenny Holmén har fått en roll som är lite annorlunda än hon tänkt sig. Inte nog med att hon har ansvar för ett företag med fler än 30 anställda, hon anlitas också som föreläsare där hon förväntas ge sin syn på marknaden och trender.

Jag är säker på att om hon lyckas med Aros Bokbinderi, även ur ett finansiellt perspektiv, då har hon bevisat att en klar strategi i kombination med ett starkt ledarskap kan skapa framgångsrika företag – även på en vikande marknad!

Om Aros Bokbinderi kan växa, investera och vara lönsamt bevisar det att en tydlig strategi och ledarskap är ytterligare faktorer vi måste ta hänsyn till för att lösa branschens problem. Alldeles för många tryckerier har agerat som om inget förändrats och det förekommer fortfarande, trots att konkurrensen är hård, att familjeägda företag helt enkelt bara lämnar över företaget till nästa generation. I sig själv är naturligtvis inte detta ett problem, men det blir ett problem om personen i fråga saknar förmåga, kvalifikationer och kunskap om omvärlden.

Idag saknar många grafiska företag en styrelse. Hur kan man utveckla sitt företag utan stöd från kompetenta människor? Var hämtar man inspiration och nödvändig support när man som bäst behöver den? Aros Bokbinderi har givetvis en professionell styrelse, de vill ju tjäna pengar, dessutom har man tillgång till styrelsemedlemmar och rådgivare som kan vägleda med kunskap inom såväl teknik som hur man gör affärer. Detta är absolut nödvändigt i dagens affärsklimat.

Så vad kan du lära dig av Jenny Holmén? Du kan lära dig att oavsett när du uppnår dina finansiella mål, så måste du ha en plan. Du kan inte köra från punkt A till punkt B utan en karta, men faktum är att många företag kör med förbundna ögon. Du måste också sätta väldigt tydliga mål för din verksamhet, lära dig att ibland måste man fatta svåra beslut och förmodligen lära sig av sina misstag. Som det gamla ordspråket säger ”det som inte dödar, härdar”.

Inkish.tv besökte tidigare i år Aros Bokbinderi och filmen finns att se här.

Denna text publicerades först på engelska på LinkedIn.

H-Tryck i Markaryd bygger ut för ökad produktion

H-tryck utbyggnad

Tryckeriet H-Tryck i Markaryd ser fortsatt tillväxt och bygger ut fastigheten för nio miljoner kronor (mer…)

Lenanders inleder samarbete med digitaltryckeri i Stockholm

Svante Oledal_head

Svante Oledal är vd på Lenanders. (Foto: Lasse Peterson)

Lenanders Grafiska i Kalmar satsar ytterligare på Stockholmsmarknaden genom att inleda ett samarbete med digitaltryckeriet Team Repro på Södermalm. (mer…)

Individanpassad katalog vann Swedish Content Awards

dromkatalogen

Skidstahus kunder skapar sin egen tryckta katalog på företagets webbplats. (Bild: Skärmdump från skidstahus.se)

Byrån Oh My! och hustillverkaren Skidstahus vann nyligen Swedish Content Awards med kampanjen Drömkatalogen. Innehållet i den tryckta katalogen anpassas ner på individnivå. (mer…)

Laritryck investerar 17 miljoner i nya etikettpressar

Etikettryckeriet Laritryck investerar i en digital hybridpress för etiketter från Mark Andy. (mer…)

Ljudböcker blir till pocket

Storytel pocket

Ljudboksförlaget Storytel ger i sommar ut sina egenproducerade ljudböcker – Storytel Originals – som pocketböcker. (mer…)

Svensk är bäst i världen på att foliera bilar och båtar

World_Wrap_Masters_Winner_Jonas_Sjstrm

Svensken Jonas Sjöström är bäst på foliering av fordon. I finalen av Fespa World Wrap Masters Series 2017 vann han över Martynas Betulis från Irland och Ruan Greef från Sydafrika. (mer…)

Heidelberg expanderar inom förbrukningsmaterial – köper två fabriker

01_Location_Kruibeke_IMAGE_RATIO_1_5

Heidelberg tar över två europeiska kemifabriker från Fujifilm. (mer…)

Ny säljutbildning för alla i den grafiska branschen

sales2

Johan Dahl är säljcoach – och kursledare för Grafkoms nya säljutbildning i höst.

Nätverket Grafkom lanserar en helt ny tvådagars säljutbildning för grafisk bransch. Första omgången av kursen blir den 13 och 26 september. (mer…)

Automatiserar trycksaksinköp med API – tar in 173 miljoner i kapital

lob

Amerikanska Lob har utvecklat ett API som låter företag koppla ihop mjukvaror med tryckpressar. Nu har investerare stoppat in 20 miljoner dollar (mer…)