Logga in

”Många företag kör med förbundna ögon” – Lönsamhet genom strategi och ledarskap

16 november, 2016 | Av: Morten Reitoft | Dela:
Jenny Aros Inkish

Inkish.tv besökte tidigare i år Aros Bokbinderi och Jenny Holmén berättade hur man ska utveckla företaget. (Bild: Inkish.tv)

Krönika: De flesta företag bedöms utifrån sina finansiella resultat –men ibland måste det göras utifrån ett större perspektiv.

Av: Morten Reitoft (LinkedIn), bland annat grundare av Inkish.tv, skriver om vikten av strategi och ledarskap för att lyckas med företagandet.

Jeff Bezos från Amazon anses idag vara en av världens mest visionära ledare. Många har nog glömt hur lång tid utvecklingen av Amazon tog, hur mycket tålamod han och hans investerare hade innan den globala succén blev ett faktum. Utan andra jämförelser så gäller förmodligen samma sak också för Jenny Holmén från Aros Bokbinderi.

Hon och hennes två partners investerade i ett bokbinderi och har skapat en plan för tillväxt och lönsamhet. Nu väntar alla med spänning på hur det hela ska utveckla sig.

Idag, ett år efter uppköpet, har Aros flyttat in i nya lokaler, man har ett nytt affärssystem, nya kunder, mer jobb och även om något resultat inte redovisats finns optimismen kvar.

Jenny Holmén har fått en roll som är lite annorlunda än hon tänkt sig. Inte nog med att hon har ansvar för ett företag med fler än 30 anställda, hon anlitas också som föreläsare där hon förväntas ge sin syn på marknaden och trender.

Jag är säker på att om hon lyckas med Aros Bokbinderi, även ur ett finansiellt perspektiv, då har hon bevisat att en klar strategi i kombination med ett starkt ledarskap kan skapa framgångsrika företag – även på en vikande marknad!

Om Aros Bokbinderi kan växa, investera och vara lönsamt bevisar det att en tydlig strategi och ledarskap är ytterligare faktorer vi måste ta hänsyn till för att lösa branschens problem. Alldeles för många tryckerier har agerat som om inget förändrats och det förekommer fortfarande, trots att konkurrensen är hård, att familjeägda företag helt enkelt bara lämnar över företaget till nästa generation. I sig själv är naturligtvis inte detta ett problem, men det blir ett problem om personen i fråga saknar förmåga, kvalifikationer och kunskap om omvärlden.

Idag saknar många grafiska företag en styrelse. Hur kan man utveckla sitt företag utan stöd från kompetenta människor? Var hämtar man inspiration och nödvändig support när man som bäst behöver den? Aros Bokbinderi har givetvis en professionell styrelse, de vill ju tjäna pengar, dessutom har man tillgång till styrelsemedlemmar och rådgivare som kan vägleda med kunskap inom såväl teknik som hur man gör affärer. Detta är absolut nödvändigt i dagens affärsklimat.

Så vad kan du lära dig av Jenny Holmén? Du kan lära dig att oavsett när du uppnår dina finansiella mål, så måste du ha en plan. Du kan inte köra från punkt A till punkt B utan en karta, men faktum är att många företag kör med förbundna ögon. Du måste också sätta väldigt tydliga mål för din verksamhet, lära dig att ibland måste man fatta svåra beslut och förmodligen lära sig av sina misstag. Som det gamla ordspråket säger ”det som inte dödar, härdar”.

Inkish.tv besökte tidigare i år Aros Bokbinderi och filmen finns att se här.

Denna text publicerades först på engelska på LinkedIn.

Elanders satsning på logistik – hyr 14.500 kvm i Borås

Elanders Sverige hyr en logistikbyggnad på 14.500 kvadratmeter i Viared utanför Borås.

Walmart lanserar webbshop för produktmedia

Det amerikanska jättebolaget Walmart har startat en webbshop för produktmedia. 

Pantone släpper årets färg: Ultraviolett

Dramatisk, provokativ och tankfull, så beskriver Pantone årets färg.

(mer…)

”Hållbarhet är framtidens starkaste konkurrensfördel” – De har satt målet att bli bäst i branschen

Sofia Brax (mitten) ska hjälpa Olsson & Co att bli bäst på hållbarhet. Tomas Olsson, vd och grundare av Olsson & Co till höger.(Bild: Olsson & Co)

Olsson & Co, som säljer produktmedia, trycksaker, profilkläder och expomaterial, har målet klart – att bli bäst i branschen på hållbarhet.

CA Andersson köper Printfabriken i Karlskrona

Printfabriken i Karlskrona blir en del av CA Andersson. Enligt ett meddelande behåller man namnet och investerar också i en offsetpress till Karlskrona. (mer…)

Hotar svenska skogsbolag med handelsblockad

70 FSC-certifierade företag från Europa, bland annat tryckerier, kräver i ett öppet brev till regeringen och stora svenska skogsbolag att man slutar avverka skog i Sverige med höga naturvärden. Det ”undergräver FSC:s trovärdighet” skriver man.

Inkish.tv hos Intermail: Ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring

Anders Ertmann är vd för Intermail sedan i somras. (Bild: Inkish.tv)

Inkish.tv har besökt Intermails anläggning i Danmark och intervjuat Anders Ertmann som är vd sedan i somras. Nu berättar han om hur man ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring.

Branschveteran tar över vd-stolen på Scandbook

Håvard Grjotheim lämnar ordförandeposten i Scandbook – blir koncernchef. (Bild: Inkish.tv)

Håvard Grjotheim blir ny koncernchef i Scandbook från årsskiftet. Han blir också vd för den svenska verksamheten i Falun. (mer…)

Digitaliserad projektledare måste skapa trygghet för kunden

”Trygghet” är en av de största utmaningarna som onlinetryckerierna kämpar med.