”Många företag kör med förbundna ögon” – Lönsamhet genom strategi och ledarskap

Jenny Aros Inkish

Inkish.tv besökte tidigare i år Aros Bokbinderi och Jenny Holmén berättade hur man ska utveckla företaget. (Bild: Inkish.tv)

Krönika: De flesta företag bedöms utifrån sina finansiella resultat –men ibland måste det göras utifrån ett större perspektiv.

Av: Morten Reitoft (LinkedIn), bland annat grundare av Inkish.tv, skriver om vikten av strategi och ledarskap för att lyckas med företagandet.

Jeff Bezos från Amazon anses idag vara en av världens mest visionära ledare. Många har nog glömt hur lång tid utvecklingen av Amazon tog, hur mycket tålamod han och hans investerare hade innan den globala succén blev ett faktum. Utan andra jämförelser så gäller förmodligen samma sak också för Jenny Holmén från Aros Bokbinderi.

Hon och hennes två partners investerade i ett bokbinderi och har skapat en plan för tillväxt och lönsamhet. Nu väntar alla med spänning på hur det hela ska utveckla sig.

Idag, ett år efter uppköpet, har Aros flyttat in i nya lokaler, man har ett nytt affärssystem, nya kunder, mer jobb och även om något resultat inte redovisats finns optimismen kvar.

Annons

Jenny Holmén har fått en roll som är lite annorlunda än hon tänkt sig. Inte nog med att hon har ansvar för ett företag med fler än 30 anställda, hon anlitas också som föreläsare där hon förväntas ge sin syn på marknaden och trender.

Jag är säker på att om hon lyckas med Aros Bokbinderi, även ur ett finansiellt perspektiv, då har hon bevisat att en klar strategi i kombination med ett starkt ledarskap kan skapa framgångsrika företag – även på en vikande marknad!

Om Aros Bokbinderi kan växa, investera och vara lönsamt bevisar det att en tydlig strategi och ledarskap är ytterligare faktorer vi måste ta hänsyn till för att lösa branschens problem. Alldeles för många tryckerier har agerat som om inget förändrats och det förekommer fortfarande, trots att konkurrensen är hård, att familjeägda företag helt enkelt bara lämnar över företaget till nästa generation. I sig själv är naturligtvis inte detta ett problem, men det blir ett problem om personen i fråga saknar förmåga, kvalifikationer och kunskap om omvärlden.

Idag saknar många grafiska företag en styrelse. Hur kan man utveckla sitt företag utan stöd från kompetenta människor? Var hämtar man inspiration och nödvändig support när man som bäst behöver den? Aros Bokbinderi har givetvis en professionell styrelse, de vill ju tjäna pengar, dessutom har man tillgång till styrelsemedlemmar och rådgivare som kan vägleda med kunskap inom såväl teknik som hur man gör affärer. Detta är absolut nödvändigt i dagens affärsklimat.

Så vad kan du lära dig av Jenny Holmén? Du kan lära dig att oavsett när du uppnår dina finansiella mål, så måste du ha en plan. Du kan inte köra från punkt A till punkt B utan en karta, men faktum är att många företag kör med förbundna ögon. Du måste också sätta väldigt tydliga mål för din verksamhet, lära dig att ibland måste man fatta svåra beslut och förmodligen lära sig av sina misstag. Som det gamla ordspråket säger ”det som inte dödar, härdar”.

Inkish.tv besökte tidigare i år Aros Bokbinderi och filmen finns att se här.

Denna text publicerades först på engelska på LinkedIn.

Annons

Över hundra miljoner saknas i Brandfactorys konkursbo

BF KK 1800
Ämnen i artikeln: Brandfactory

Stora skatteskulder och 150 underleverantörer drabbade.

Ämnen i artikeln: Brandfactory
redaktionen@branschkoll.se
Annons

36 månaders garanti över hela maskinlinjen

swissQprint trade fair impression 23 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han bygger framtidens skyltbutik

Markus 2 1800

Alla möjliga mindre designade standardskyltar, och unika 3d-printade skyltar, produceras i eget hus och säljs via e-handel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De får uppdraget att leverera skyltar till Svenska Spels alla ombud

U A 1800

Om upphandlingsvinsten: ”Ännu en bekräftelse på att vår affärsmodell är såväl unik som attraktiv.”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tappade största kunden – nu går det lilla bokbinderiet i konkurs

Konkurs 800

”Svårt att få in nya kunder som kan täcka omsättnings- och resultattapp, enligt företaget.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Europeisk aktör köper in sig i anrikt pappersbruk

20240220 Fedrigoni Mohawk News Bg 1x 1800

Den italienska tillverkaren av specialpapper stärker sin position genom förvärv av anrikt pappersföretag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Utomhuskampanj med dubbla tryck

Marabou 7
Ämnen i artikeln: Havelle Media

För att lansera den nya förpackningen för Marabous chokladkakor går just nu en utomhuskampanj i Sverige storstäder.

Det är reklambyrån Ingo och mediabyrån Publicis som på uppdrag av Mondelez tagit fram kampanjen som går på Clear Channels stortavlor. Tanken var att den gamla förpackningen kläs av för att bli till den nya.

Produktionen står Havelle för som tagit hjälp av Gigantprint för trycket av både den utvändiga förpackningen och affischen inne i skåpet.

Man gjorde totalt tio stycken (5 i Stockholm, 3 i Malmö och 2 i Göteborg), berättar Tobbe Christell på Havelle för Branschkoll.

Ämnen i artikeln: Havelle Media
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Grafiska branschens skatteskuld minskar

skatt print 0324
Ämnen i artikeln: Skatteanstånd

Så här mycket betalade branschen tillbaka senaste månaden.

Ämnen i artikeln: Skatteanstånd
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandrafts vd: ”Fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur”

Anders Trillkott ny 1800

Scandraft är i förändring. Branschkoll intervjuar Scandrafts vd Anders Trillkott om vart den nya koncernen är på väg.

Igepa Group förvärvade Scandraft i fjol och det stod klart att ägargruppens grafiska leverantör, Signcom skulle fusioneras in i Scandraft, vilket vi rapporterade om i november i fjol. Anders Trillkott, vd på Scandraft, berättar nu i en intervju med Branschkoll vad som sedan skett sedan Igepas förvärv blev känt och var de befinner sig i dag:

– Marknadssituationen i vår bransch är tuff och många företag kämpar med lönsamhet med mera. På Scandraft har vi med Igepas förvärv fått möjlighet att satsa framåt och expanderar trots lågkonjunktur. Vi har precis slutfört flytt av Viscomprodukter ifrån Signcoms lager i Borås och Stockholm och konsoliderat det till Scandrafts lager. Från måndag 18 mars så kommer alla leveranser att gå ifrån Scandraft.

Hur förändras Scandrafts produktportfölj och tjänster?

– Många av de produkter som Signcom och Scandraft har sålt har varit lika. De produkter som Signcom har varit unika med kommer istället att finnas i vårt sortiment på Scandraft.

– Signcom AB är fortfarande ett eget bolag. Vi flyttar över relevanta affärsområden till Scandraft såsom Viscom och gravyr, säger han och tillägger att Signcom är kvar som varumärke eftersom verksamheterna i Danmark och Finland fortfarande heter Signcom Aps och Signcom OY.

Hur ser processen ut med införlivandet av Signcom. När är det helt klart?

Annons

– Vi införlivar och konsoliderar en bit i taget under 2024.

Hur ska ni se till att kunna behålla Signcoms kunder i processen?

– Vi ser med tillförsikt fram emot att hjälpa alla våra kunder med bästa kunskap, service och leverans. Många av kunderna till Signcom har även varit kunder hos Scandraft och med vårt utökade sortiment så tror vi att vi kan hjälpa kunderna på allra bästa sätt.

Hur många i Signcom-teamet blir kvar efter integreringen i Scandraft?

– Flera från Signcom arbetar redan hos Scandraft, en del har hittat andra arbeten och de andra arbetar vidare på Signcom.

Anders Trillkott påtalar att Igepa-gruppen som de numera är en del av är en av Europas största distributörer av papper, förpackning och Viscom. Scandraft blir navet för den nordiska delen av Igepa, som finns i Norge, Danmark och Finland.

– Att tillhöra en större företagsgrupp som finns i 25 länder ger oss många fördelar. Redan idag hjälps vi åt med produkter över hela Europa. Våra kunder kommer att se det som att vi blir mer kompletta som leverantör och kanske inte bara storformatsmedia. Även vårt dotterbolag Rangefabriken utvecklas och växer med nya produkter och effektivare industriell produktion.

– I Norden är vi stora återförsäljare av Orafol och i Sverige har vi fått förmånen att bli ensam officiell distributör av Orafols sortiment.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte för tryckerikoncern

magnus andersson 1800

I kölvattnet av stora omstruktureringar och nedläggningar. Nu byts vd:n ut efter knappt ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons