Logga in

Lundéns Tryckeri investerar i digital etikettprinter

02 januari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Lundéns Tryckeri i Göteborg blir först i Norden med nya digitala etikett-pressen Accuriolabel 190 från Konica Minolta.

Vidare så har de också investerat i konverteringsmaskinen GM dc330 miniflex med möjlighet att UV-lacka, spotlacka, laminera, foliera och stansa.

En stor del av Lundéns verksamhet består i tryck av etiketter och inköpet av den nya printern är ett steg i att vidareutveckla tryckeriets digitala produktion.

– Vi har funderat på hur vi ska vidareutveckla vår digitala produktion och Konica Minolta har presenterat en affärslösning och en produkt som väl uppfyller våra utvecklingsbehov, säger Lundéns vd, Hans Sandén, i ett pressmeddelande.

Lundéns har tio anställda och omsatte 11,3 miljoner kronor under 2016.

Accuriolabel 190 bygger på Konica Minoltas arkprinter C1070 och trycker från rulle till rulle. Enligt leverantören behövs det inte specialmedia och inte heller någon förbehandling av ytan med coating eller primer. Den nya etikett-printern är förberedd med en ”bypass” för möjligheten att köra konverteringsmaskinen online.

– Vårt mål är att kunna hjälpa våra kunder med konkurrenskraftiga och nytänkande lösningar inom etikettproduktion och andra delar av industriell print. Det är ett nytt fokusområde för oss inom Konica Minolta, säger Mikael Pettersson som är nordisk produktchef industrial printing på Konica Minolta.

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.