Logga in

Lundéns Tryckeri investerar i digital etikettprinter

02 januari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Lundéns Tryckeri i Göteborg blir först i Norden med nya digitala etikett-pressen Accuriolabel 190 från Konica Minolta.

Vidare så har de också investerat i konverteringsmaskinen GM dc330 miniflex med möjlighet att UV-lacka, spotlacka, laminera, foliera och stansa.

En stor del av Lundéns verksamhet består i tryck av etiketter och inköpet av den nya printern är ett steg i att vidareutveckla tryckeriets digitala produktion.

– Vi har funderat på hur vi ska vidareutveckla vår digitala produktion och Konica Minolta har presenterat en affärslösning och en produkt som väl uppfyller våra utvecklingsbehov, säger Lundéns vd, Hans Sandén, i ett pressmeddelande.

Lundéns har tio anställda och omsatte 11,3 miljoner kronor under 2016.

Accuriolabel 190 bygger på Konica Minoltas arkprinter C1070 och trycker från rulle till rulle. Enligt leverantören behövs det inte specialmedia och inte heller någon förbehandling av ytan med coating eller primer. Den nya etikett-printern är förberedd med en ”bypass” för möjligheten att köra konverteringsmaskinen online.

– Vårt mål är att kunna hjälpa våra kunder med konkurrenskraftiga och nytänkande lösningar inom etikettproduktion och andra delar av industriell print. Det är ett nytt fokusområde för oss inom Konica Minolta, säger Mikael Pettersson som är nordisk produktchef industrial printing på Konica Minolta.

Holmbergs värvar två till ledningsgruppen – ökat fokus på it-lösningar

Magnus Granath (it-chef), Fredrik Fenberg (försäljningschef), Fredrik Nilsson (produktionschef), Peter Wessner (ekonomichef) på Holmbergs i Malmö.

Holmbergs i Malmö har nyligen rekryterat både ny försäljningschef och ny ekonomichef. Båda tar plats i ledningsgruppen. (mer…)

UPPDATERAD: Lägger ner kuvertverksamheten i Norden – de tar över

Upphör helt med sin kuvertverksamhet i Norden.

Investerar 10 miljoner i svensk förpackningstillverkning

Göteborgstryckeriet blir först i Norden/Baltikum att investera i Kolbus automatiserade linje för tillverkning av exklusiva boxar. ”Kunder vill undvika förpackningsproducenter i Asien och baltländerna”. (mer…)

Egmont startar tidning om e-sport

Omslaget till första numret, samt förlagsdirektör Marika Bark. (Bild: Egmont)

Tidningen, som fått namnet GLHF, kommer fokusera på några av de största titlarna inom e-sport såsom CS:GO, Leauge of Legends och Overwatch. I framtiden hoppas Egmont att tidningen ska gå att lansera på den brittiska, polska och norska marknaden. (mer…)

Kodak rusar på börsen efter lansering av kryptovaluta

Kodak lanserar i ett samarbete med Wenn Digital den egna kryptovaluta Kodakcoin tillsammans med en plattform för att sälja och kontrollera bilder. Börsvärdet rusade på nyheten och aktien var som mest upp nästan 300 procent. (mer…)

Tio kontor lämnar Koneo och bildar nytt bolag

Mia Åslander är marknadschef och Erik Asker är talesperson för nya Gibon-gruppen. (Bild: Gibon)

En ny medlemsägd företagsgrupp lanseras under namnet Gibon, bolaget satsar på att hjälpa små och medelstora företag med sin digitala transformation. (mer…)

Får order på digitala skyltar värd 65 miljoner kronor

Hurtigrutens nya hybridskepp MS Roald Amundsen och MS Fridtjof Nansen ska ta gäster närmare naturen med grön teknologi – blir världens första första elhybriddrivna expeditionsskepp. Zetadisplay-koncernen levererar digitala skyltar. (Bild: Hurtigruten)

ProntoTV som är en del av Zetadisplay-koncernen har tecknat ett avtal med Hurtigruten om digitala skyltar.

Grafokett ordnar mötesplats för etikettbranschen

Grafokett kommer tillsammans med konsultbolaget ÅF anordna ”LabelDay”

(mer…)

Svenskarna föredrar fortfarande fysiska julkort – minskade ”bara” med 9 procent

Enligt Postens prognos delade brevbärarna ut 20,5 miljoner vykort runt om i landet 2017. 

(mer…)