Logga in

Lenanders inleder samarbete med digitaltryckeri i Stockholm

21 juni, 2017 | Av: Ola Karlsson | Dela:
Svante Oledal_head

Svante Oledal är vd på Lenanders. (Foto: Lasse Peterson)

Lenanders Grafiska i Kalmar satsar ytterligare på Stockholmsmarknaden genom att inleda ett samarbete med digitaltryckeriet Team Repro på Södermalm. Där bygger man sitt säljkontor samtidigt som man också investerar i tryckeriet i Kalmar.

– Vi vill ha ett ”riktigt” kontor i Stockholm och med det nya samarbetet kan vi nu bland annat erbjuda kunderna konsultation och provtryck på plats, säger Svante Oledal som är vd för Lenanders till Branschkoll.

Svante säger att det finns en marknad som Lenanders ännu inte riktigt har mött i Stockholm vilket är de mindre och medelstora företagen. Dessa ska man nu locka med nya tjänster tillsammans med Jörgen Lundhquist på Team Repro.

– De kan repro och vi kommer då mycket närmare kunderna i Stockholm med nya tjänster.

I och med det nya samarbetet söker man nu en säljare.

– Vi söker en person som vill jobba på ett litet företag – och gärna har erfarenhet från den grafiska branschen. Det blir en ganska komplicerad tjänst som handlar både om nyförsäljning och om kundvård, säger Svante.

Andreas Boustedt som började på Lenanders så sent som i februari i år har valt att gå vidare till en av Lenaders kunder där han börjar i augusti.

– Vi har haft väldigt stor hjälp av Andreas i vårt strategiarbete och vi är glada att han går till en av våra kunder där vi kan fortsätta samarbetet, säger Svante.

Investerar för säkrare leveranser och mindre miljöpåverkan

För att bygga en ännu mer säker leverans investerar Lenanders dels i en ny plåtsättare men också i nya falsmaskiner till bokbinderiet. Med den nya plåtsättaren från Heidelberg ökar kapaciteten och sårbarhet vid stopp minskar

– Vi är ett offsettryckeri med tre 8-färgare och vi säkerställer nu att dessa kan rulla kontinuerligt i skift och att vi också kan ta hand om allt när det kommer in till efterbearbetningen.

Svante säger att man snart också behöver anställa personal till bokbinderiet.

Effektiviserar distributionen

Den stora mängden tidningar och andra trycksaker som går direkt till distribution gör att man under en tid sökt en maskin för adressering som är snabb och kan skriva på alla material och kan användas flexibelt i hela produktionen.

– Vi måste kunna köra hela kedjan i huset så vi slipper transporter mellan underleverantörer. Det blir en viktig miljöaspekt att vi kan klara av hela kedjan. Detta är något som fram för allt våra tidningskunder efterfrågar.

För Lenanders är det viktigt att kunna hantera alla delar internt för att minimera transporterna mellan olika leverantörer.

– Vi försöker hela tiden ta bort miljöpåverkan – när vi till exempel kan dra pallen med en eltruck från pressen till bokbinderiet och vidare till adressering sparar vi både tid och miljö jämfört med externa transporter.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.