Logga in

Lenanders inleder samarbete med digitaltryckeri i Stockholm

21 juni, 2017 | Av: Ola Karlsson | Dela:
Svante Oledal_head

Svante Oledal är vd på Lenanders. (Foto: Lasse Peterson)

Lenanders Grafiska i Kalmar satsar ytterligare på Stockholmsmarknaden genom att inleda ett samarbete med digitaltryckeriet Team Repro på Södermalm. Där bygger man sitt säljkontor samtidigt som man också investerar i tryckeriet i Kalmar.

– Vi vill ha ett ”riktigt” kontor i Stockholm och med det nya samarbetet kan vi nu bland annat erbjuda kunderna konsultation och provtryck på plats, säger Svante Oledal som är vd för Lenanders till Branschkoll.

Svante säger att det finns en marknad som Lenanders ännu inte riktigt har mött i Stockholm vilket är de mindre och medelstora företagen. Dessa ska man nu locka med nya tjänster tillsammans med Jörgen Lundhquist på Team Repro.

– De kan repro och vi kommer då mycket närmare kunderna i Stockholm med nya tjänster.

I och med det nya samarbetet söker man nu en säljare.

– Vi söker en person som vill jobba på ett litet företag – och gärna har erfarenhet från den grafiska branschen. Det blir en ganska komplicerad tjänst som handlar både om nyförsäljning och om kundvård, säger Svante.

Andreas Boustedt som började på Lenanders så sent som i februari i år har valt att gå vidare till en av Lenaders kunder där han börjar i augusti.

– Vi har haft väldigt stor hjälp av Andreas i vårt strategiarbete och vi är glada att han går till en av våra kunder där vi kan fortsätta samarbetet, säger Svante.

Investerar för säkrare leveranser och mindre miljöpåverkan

För att bygga en ännu mer säker leverans investerar Lenanders dels i en ny plåtsättare men också i nya falsmaskiner till bokbinderiet. Med den nya plåtsättaren från Heidelberg ökar kapaciteten och sårbarhet vid stopp minskar

– Vi är ett offsettryckeri med tre 8-färgare och vi säkerställer nu att dessa kan rulla kontinuerligt i skift och att vi också kan ta hand om allt när det kommer in till efterbearbetningen.

Svante säger att man snart också behöver anställa personal till bokbinderiet.

Effektiviserar distributionen

Den stora mängden tidningar och andra trycksaker som går direkt till distribution gör att man under en tid sökt en maskin för adressering som är snabb och kan skriva på alla material och kan användas flexibelt i hela produktionen.

– Vi måste kunna köra hela kedjan i huset så vi slipper transporter mellan underleverantörer. Det blir en viktig miljöaspekt att vi kan klara av hela kedjan. Detta är något som fram för allt våra tidningskunder efterfrågar.

För Lenanders är det viktigt att kunna hantera alla delar internt för att minimera transporterna mellan olika leverantörer.

– Vi försöker hela tiden ta bort miljöpåverkan – när vi till exempel kan dra pallen med en eltruck från pressen till bokbinderiet och vidare till adressering sparar vi både tid och miljö jämfört med externa transporter.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.