Logga in

Lenanders inleder samarbete med digitaltryckeri i Stockholm

21 juni, 2017 | Av: Ola Karlsson | Dela:
Svante Oledal_head

Svante Oledal är vd på Lenanders. (Foto: Lasse Peterson)

Lenanders Grafiska i Kalmar satsar ytterligare på Stockholmsmarknaden genom att inleda ett samarbete med digitaltryckeriet Team Repro på Södermalm. Där bygger man sitt säljkontor samtidigt som man också investerar i tryckeriet i Kalmar.

– Vi vill ha ett ”riktigt” kontor i Stockholm och med det nya samarbetet kan vi nu bland annat erbjuda kunderna konsultation och provtryck på plats, säger Svante Oledal som är vd för Lenanders till Branschkoll.

Svante säger att det finns en marknad som Lenanders ännu inte riktigt har mött i Stockholm vilket är de mindre och medelstora företagen. Dessa ska man nu locka med nya tjänster tillsammans med Jörgen Lundhquist på Team Repro.

– De kan repro och vi kommer då mycket närmare kunderna i Stockholm med nya tjänster.

I och med det nya samarbetet söker man nu en säljare.

– Vi söker en person som vill jobba på ett litet företag – och gärna har erfarenhet från den grafiska branschen. Det blir en ganska komplicerad tjänst som handlar både om nyförsäljning och om kundvård, säger Svante.

Andreas Boustedt som började på Lenanders så sent som i februari i år har valt att gå vidare till en av Lenaders kunder där han börjar i augusti.

– Vi har haft väldigt stor hjälp av Andreas i vårt strategiarbete och vi är glada att han går till en av våra kunder där vi kan fortsätta samarbetet, säger Svante.

Investerar för säkrare leveranser och mindre miljöpåverkan

För att bygga en ännu mer säker leverans investerar Lenanders dels i en ny plåtsättare men också i nya falsmaskiner till bokbinderiet. Med den nya plåtsättaren från Heidelberg ökar kapaciteten och sårbarhet vid stopp minskar

– Vi är ett offsettryckeri med tre 8-färgare och vi säkerställer nu att dessa kan rulla kontinuerligt i skift och att vi också kan ta hand om allt när det kommer in till efterbearbetningen.

Svante säger att man snart också behöver anställa personal till bokbinderiet.

Effektiviserar distributionen

Den stora mängden tidningar och andra trycksaker som går direkt till distribution gör att man under en tid sökt en maskin för adressering som är snabb och kan skriva på alla material och kan användas flexibelt i hela produktionen.

– Vi måste kunna köra hela kedjan i huset så vi slipper transporter mellan underleverantörer. Det blir en viktig miljöaspekt att vi kan klara av hela kedjan. Detta är något som fram för allt våra tidningskunder efterfrågar.

För Lenanders är det viktigt att kunna hantera alla delar internt för att minimera transporterna mellan olika leverantörer.

– Vi försöker hela tiden ta bort miljöpåverkan – när vi till exempel kan dra pallen med en eltruck från pressen till bokbinderiet och vidare till adressering sparar vi både tid och miljö jämfört med externa transporter.

QR-kodens revansch

Nu kan alla Iphone-användare läsa av QR-koder direkt med telefonens kamera. (mer…)

Ineko-koncernen: Nu heter alla bolag Brandfactory

Nya logotypen.

Ineko-koncernen samordnar alla sina varumärken under namnet Brandfactory. De svenska företagen Ineko, Ontime och Strålins byter namn till Brandfactory. Även danska Vangsgaard och Colorgruppen byter ut namnen.

Antalis nya tävling: Vill visa möjligheter med printad inredning

För att uppmärksamma inredningsarkitekter, designers, tryckare och reklamares kreativa förmåga startar Antalis tävlingen Antalis Interior Design Awards. (mer…)

Tryckeri säljer dotterbolag till e-handelskonsult

Vaimo förvärvar företaget Notitium som utvecklats till ett konsultbolag inom hantering och publicering av produktinformation

Grafiska nätverk samarbetar i Göteborg

Fredrik Bille är ordförande i Göteborgs Grafiska Kretsförening som samarbetar med nätverket Grafkom i höst.

Göteborgs Grafiska Kretsföreningen samarbetar med Grafkom med målet att skapa höstens bästa nätverksträff i grafisk bransch. (mer…)

Så levererar UPS trycksaker på en timme

UPS tryckeriverksamhet utmanar med extremt snabba leveranser i samarbete med nystartat logistikbolag. (Bild: från upsstoreprint.com)

Att kunna erbjuda extremt snabba leveranser har länge varit något som företag inom tryckbranschen jobbat med. Men det är en stor utmaning att lyckas.

Grafkom till Göteborg i november – ”det blir höstens största nätverksträff”

Höstens största nätverksträff i den grafiska branschen – Grafkom I/O – börjar ta form. Bland annat har de första fem talarna presenterats och anmälan är nu öppen. (mer…)

H&M och Ikea investerar i bolag som gör textil av skog

Ikea och H&M satsar tillsammans på att skapa textil av råvara från skogen. (Bilder: Ikea, Pixabay och H&M (Foto H&M: Mattias Bardå))

Allt fler gör anspråk på skogen som råvara. Nu har H&M och Ikea backat upp företaget Treetotextile som ska göra miljövänlig textil av trämassa.

Mitsubishi Sverige investerar i eget crossmedia-system

Karl-Thomas Albinsson är CRM-ansvarig på Mitsubishi Motors Sverige. Här med Anders Eriksson på VBS som säljer Directsmile.

Mitsubishi köper Directsmile från VBS. Man vill kommunicera relevant och händelsestyrt i rätt kanal, i rätt tid till rätt person. (mer…)