Logga in

Laritryck investerar 17 miljoner i nya etikettpressar

19 juni, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Etikettryckeriet Laritryck investerar i en digital hybridpress för etiketter från Mark Andy. Samtidigt köper man också en fjärde flexopress från samma leverantör. Investeringen uppgår till två miljoner dollar, meddelar Mark Andy.

Björn Clarén och Johan Ripa från Laritryck med Joakim Marcusson från Convertec och Timo Donati från Mark Andy framför hybridpressen Laritryck nyligen investerat i. (Bild: Mark Andy)

– Mark Andys P7-press har gjort det möjligt för oss att växa med 15 procent årligen, så vi behöver akut mer flexokapacitet. Men när jag tittade på demonstrationen av den digitala pressen kunde jag genast se hur det öppnar möjligheter för oss på nya marknader. Av alla tillverkare av digital pressar har Mark Andy den bästa förståelsen för etikettmarknaden, säger Laritrycks vd Johan Ripa i en kommentar.

Hybridpressen trycker digitalt med inkjet (fyra färger + vitt) samt har tre flexoverk och en stans för att kunna producera helt färdiga etiketter i en körning. Banbredden är 330 millimeter.

Flexopressen är en 430 millimeters uv-press som är utrustad med kallfoliering och stans – leverans sker redan i juni 2017.

Convertec är agent för Mark Andy i Skandinavien som har ett Europeiskt showroom i Polen. Laritryck finns på www.laritryck.se.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.