Logga in

Laritryck investerar 17 miljoner i nya etikettpressar

19 juni, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Etikettryckeriet Laritryck investerar i en digital hybridpress för etiketter från Mark Andy. Samtidigt köper man också en fjärde flexopress från samma leverantör. Investeringen uppgår till två miljoner dollar, meddelar Mark Andy.

Björn Clarén och Johan Ripa från Laritryck med Joakim Marcusson från Convertec och Timo Donati från Mark Andy framför hybridpressen Laritryck nyligen investerat i. (Bild: Mark Andy)

– Mark Andys P7-press har gjort det möjligt för oss att växa med 15 procent årligen, så vi behöver akut mer flexokapacitet. Men när jag tittade på demonstrationen av den digitala pressen kunde jag genast se hur det öppnar möjligheter för oss på nya marknader. Av alla tillverkare av digital pressar har Mark Andy den bästa förståelsen för etikettmarknaden, säger Laritrycks vd Johan Ripa i en kommentar.

Hybridpressen trycker digitalt med inkjet (fyra färger + vitt) samt har tre flexoverk och en stans för att kunna producera helt färdiga etiketter i en körning. Banbredden är 330 millimeter.

Flexopressen är en 430 millimeters uv-press som är utrustad med kallfoliering och stans – leverans sker redan i juni 2017.

Convertec är agent för Mark Andy i Skandinavien som har ett Europeiskt showroom i Polen. Laritryck finns på www.laritryck.se.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.