Logga in

Laritryck investerar 17 miljoner i nya etikettpressar

19 juni, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Etikettryckeriet Laritryck investerar i en digital hybridpress för etiketter från Mark Andy. Samtidigt köper man också en fjärde flexopress från samma leverantör. Investeringen uppgår till två miljoner dollar, meddelar Mark Andy.

Björn Clarén och Johan Ripa från Laritryck med Joakim Marcusson från Convertec och Timo Donati från Mark Andy framför hybridpressen Laritryck nyligen investerat i. (Bild: Mark Andy)

– Mark Andys P7-press har gjort det möjligt för oss att växa med 15 procent årligen, så vi behöver akut mer flexokapacitet. Men när jag tittade på demonstrationen av den digitala pressen kunde jag genast se hur det öppnar möjligheter för oss på nya marknader. Av alla tillverkare av digital pressar har Mark Andy den bästa förståelsen för etikettmarknaden, säger Laritrycks vd Johan Ripa i en kommentar.

Hybridpressen trycker digitalt med inkjet (fyra färger + vitt) samt har tre flexoverk och en stans för att kunna producera helt färdiga etiketter i en körning. Banbredden är 330 millimeter.

Flexopressen är en 430 millimeters uv-press som är utrustad med kallfoliering och stans – leverans sker redan i juni 2017.

Convertec är agent för Mark Andy i Skandinavien som har ett Europeiskt showroom i Polen. Laritryck finns på www.laritryck.se.

QR-kodens revansch

Nu kan alla Iphone-användare läsa av QR-koder direkt med telefonens kamera. (mer…)

Ineko-koncernen: Nu heter alla bolag Brandfactory

Nya logotypen.

Ineko-koncernen samordnar alla sina varumärken under namnet Brandfactory. De svenska företagen Ineko, Ontime och Strålins byter namn till Brandfactory. Även danska Vangsgaard och Colorgruppen byter ut namnen.

Antalis nya tävling: Vill visa möjligheter med printad inredning

För att uppmärksamma inredningsarkitekter, designers, tryckare och reklamares kreativa förmåga startar Antalis tävlingen Antalis Interior Design Awards. (mer…)

Tryckeri säljer dotterbolag till e-handelskonsult

Vaimo förvärvar företaget Notitium som utvecklats till ett konsultbolag inom hantering och publicering av produktinformation

Grafiska nätverk samarbetar i Göteborg

Fredrik Bille är ordförande i Göteborgs Grafiska Kretsförening som samarbetar med nätverket Grafkom i höst.

Göteborgs Grafiska Kretsföreningen samarbetar med Grafkom med målet att skapa höstens bästa nätverksträff i grafisk bransch. (mer…)

Så levererar UPS trycksaker på en timme

UPS tryckeriverksamhet utmanar med extremt snabba leveranser i samarbete med nystartat logistikbolag. (Bild: från upsstoreprint.com)

Att kunna erbjuda extremt snabba leveranser har länge varit något som företag inom tryckbranschen jobbat med. Men det är en stor utmaning att lyckas.

Grafkom till Göteborg i november – ”det blir höstens största nätverksträff”

Höstens största nätverksträff i den grafiska branschen – Grafkom I/O – börjar ta form. Bland annat har de första fem talarna presenterats och anmälan är nu öppen. (mer…)

H&M och Ikea investerar i bolag som gör textil av skog

Ikea och H&M satsar tillsammans på att skapa textil av råvara från skogen. (Bilder: Ikea, Pixabay och H&M (Foto H&M: Mattias Bardå))

Allt fler gör anspråk på skogen som råvara. Nu har H&M och Ikea backat upp företaget Treetotextile som ska göra miljövänlig textil av trämassa.

Mitsubishi Sverige investerar i eget crossmedia-system

Karl-Thomas Albinsson är CRM-ansvarig på Mitsubishi Motors Sverige. Här med Anders Eriksson på VBS som säljer Directsmile.

Mitsubishi köper Directsmile från VBS. Man vill kommunicera relevant och händelsestyrt i rätt kanal, i rätt tid till rätt person. (mer…)