Logga in

Kuvertteamet växer med köp av pappersgrossist

01 september, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Stefan Jansson säljer sitt Turnex till Kuvertteamet. Patrik Sjölin är vd och delägare i Kuvertteamet.

Kuvertteamet med bas i Bankeryd tar genom förvärvet av Turnex i Göteborg ett stort kliv i återförsäljarledet av papper. Visionen är att bli ”Skandinaviens ledande grossist inom trycksaker”.

Man säljer redan pappersprodukter utan tryck – bland annat från Arctic och UPM – och med affären ökar man volymerna och breddar utbudet inom papper, kartong och annat grafiskt material.

Innan affären omsätter Kuvertteamet runt 225 miljoner kronor och Turnex omsätter drygt 30 miljoner.

– Turnex kontor och lager kommer att vara kvar i Göteborg, säger Kuvertteamets vd Patrik Sjölin i en kommentar.

I Norge finns Kuvertteamet med bolaget Lyche som man förvärvade för ett par år sedan.

Turnex in i Kuvertteamet

Turnex med säte i Göteborg har som affärsidé är att ”vara ett oberoende grossistföretag inom den grafiska branschen med egna agenturer och exklusiva försäljningsavtal”.

– Vi fokuserar på enkelhet och jobbar enbart med återförsäljare vilket gör att detta förvärv känns helt perfekt för oss och våra kunder, säger Patrik Sjölin, delägare och vd för Kuvertteamet.

– De synergier som vi genom detta kan ta ut är nödvändiga i en tuff marknad, säger Stefan Jansson, ägare och vd för Turnex. Vi har även sett att Kuvertteamet är duktiga på web-lösningar och detta kommer vi nu att kunna erbjudas våra kunder.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.