Logga in

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

06 september, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Brandfactory lämnar sina lokaler i Årsta (tidigare Ineko) och samordnar verksamheten i Farsta där Brandfactory sedan tidigare haft sin produktion i Stockholm. Lokalerna i Farsta utökas från dagens 6.700 kvadratmeter till 11.000 kvadratmeter för att efter årsskiftet kunna ta emot hela verksamheten från Årsta.

Varslar 30 och investerar stort

Samtidigt minskar man personalstyrkan med runt 30 personer i Sverige och investerar i ny tryck- och efterbehandlingsutrustning.

– Det är en tryckpress (Heidelberg Speedmaster XL 106-5+LX3 med UV), en CTP, några falsar och en ny stans, berättar koncernchef Annica Axelsson i ett mail till Branschkoll.

Lokalerna kommer inrymma kontor, en flexibel och modern produktionsanläggning och ett showroom för att ge besökarna inspiration och upplevelser av företagets tjänsteutbud inom både tryckt och digital kommunikation.

– Genom att samla våra digitala och kreativa tjänster tillsammans med vår egen produktion inom all slags tryck och avancerade it-lösningar, kan vi stärka vårt erbjudande och skapa ännu större mervärde till våra kunder, säger Annica Axelsson i ett meddelande.

– Det är naturligtvis stora fördelar att produktionen nu kommer under samma tak, och att vi samtidigt ges möjligheten att investera i ny tryckpress och ny efterbehandlingsutrustning, säger Serbaz Shali, produktionschef för Brandfactory i Sverige.

Brandfactory har en omsättning på cirka 1,1 miljarder kronor och sysselsätter 500 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge. Nyligen skrev man ett avtal med Mcdonalds Sverige avseende skylt för deras dryga 200 restauranger (Källa: LinkedIn)

Omikai satsar i Norge – värvar från tryckeri

Mathias Erlandsson, grundare av Omikai, tillsammans med Knut Grav som snart ska sälja Omikai i Norge.

Omikai, som utvecklar ett affärs- och produktionssystem för den grafiska branschen, ökar sin satsning på Norge.

Gelato öppnar upp globalt tryckerinätverk med API

Norska Gelato har lanserat ett API som gör det möjligt för vem som helst att använda det globala tryckerinätverket. Du kan därmed sälja tryckta produkter som produceras och distribueras av Gelatos uppkopplade tryckeripartners över hela världen.

Kalle Anka fyller 70 år – firar med jubileumsutgåva och nytryck

Nu i september fyller Sveriges största serietidning Kalle Anka 70 år. Det firas med en jubileumsutgåva och med en nytryckt version av det första numret från 1948. (mer…)

E-papper och bluetooth gör förpackning till läkemedelsindustrin smart

Förpackningen kan följa doktorns ordinering, hålla koll på hur många tabletter som finns kvar och påminna patienten om när det är dags att ta nästa tablett. 

Vad kan ett träd göra?

På en jätteposter från Cepi framkommer tydligt att träd används till mycket annat än bara papper.

Ja vad kan människor egentligen använda ett träd till? En ny poster från Cepi gör ett försök att svara på den frågan genom att sammanfatta alla användningsområden på en gigantisk poster. (mer…)

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)