Logga in

Konica Minolta förvärvar Koneo

11 april, 2011 | Dela:
Pressmeddelande 2011-04-11
Konica Minolta, en världsledande leverantör av produkter och lösningar för dokumenthantering, förvärvar svenska IT-infrastrukturleverantören Koneo AB och dess 14 dotterbolag. Övriga 26 medlemmar kvarstår i rikstäckande Koneokedjan som fristående bolag. Koneo kommer att vara ett självständigt varumärke med ett eget erbjudande och verka som ett helägt dotterbolag till Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.
– Konica Minoltas strategi innebär att vi förstärker vårt erbjudande, från att vara ett ledande bolag inom lösningar för dokumenthantering, till att bli ett tjänsteföretag med ett heltäckande erbjudande. Då behöver vi komplettera vårt erbjudande med mer IT-kompetens. Förvärvet av Koneo, med de synergieffekter detta medför, passar perfekt in i vår strategi, säger Jaan Balod, vd, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.

 

Konica Minolta har i linje med denna strategi nyligen förvärvat en rikstäckande IT-kedja även i USA, med liknande struktur som Koneo.

 

– Vi känner Koneo väl, det är vår viktigaste partner i Sverige och vi har ett framgångsrikt samarbete sedan många år. Koneo stod högst på listan vad gäller tänkbara förvärv i Sverige och jag är glad att vi nu kan tillkännage den här affären. Koneo har hög kompetens såväl inom IT som dokument, är duktiga på att sätta ihop helhetslösningar, är rikstäckande och har starka kundrelationer. Det finns många synergieffekter i våra verksamheter, vi ser stora affärsmöjligheter framöver inom bland annat Production Printing, säger Jaan Balod.

 

– Vår försäljnings- och kanalstrategi ligger fast. Vi säljer direkt till kund, vi säljer via Koneo och vi säljer via de övriga återförsäljare som vi jobbar med idag, säger Jaan Balod vidare.

 

– Koneo är en ledande och expansiv leverantör av IT-infrastruktur, vi har ett komplett erbjudande av produkter, tjänster och funktioner. Exempelvis kan vi erbjuda mycket attrak­tiva molntjänster och de passar även mindre företag, säger Jan Gustafsson, vd, Koneo AB.

 

– För att fortsätta att utvecklas som en ledande infrastrukturleverantör söker vi dels synergier som gynnar vår verksamhet och utveckling, dels finansiella resurser för fortsatt expansion. Att Konica Minolta blir vår ägare är väldigt positivt för Koneos kunder och medarbetare, säger Jan Gustafsson.

 

Toro-Götatryckeriet byter namn till Duplica

Nya Duplica i Göteborg har ett brett erbjudande av kommunikationslösningar. Från tryck till webbproduktion och crossmediakampanjer.

Nya Duplica i Göteborg har ett brett erbjudande av kommunikationslösningar. Från tryck till webbproduktion och crossmediakampanjer.

Första maj byter Toro-Götatryckeriet i Västra Frölunda strax utanför Göteborg namn till Duplica. (mer…)

Visutech ökar kundvärdet med nytt segment

Visutech utökar erbjudandet med storformatslösningar och inleder strategiskt samarbete med Color Systems.

Schneidler förstärker med bransch- och industriveteraner

Anders Medbo mfl Schneidler

Anders Medbo och Christoffer Nilsson förstärker Schneidler som styrelseledamot och säljare. Johanna Tesdorpf är ny styrelseordförande.

Schneidler har tillsatt ny ordförande och två nya ledamöter till styrelsen. Man har också anställt ny säljare för Stockholm. (mer…)

Vindspelet byter vd

Vindspelet Grafiska i Borås byter vd. Tommy Dise, som varit vd de senaste nio åren, lämnar den första maj över vd-stolen till nuvarande försäljningschefen Hans Ekelund (bilden). (mer…)

Två tryckerier dominerar svensk boktryckarkonst

Svensk Bokkonst 2015 vinn

Fragment av Lars Noren är årets vackraste bok 2015. (foto: Jens Östman, KB)

Göteborgstryckeriet har tryckt sju av Sveriges vackraste böcker 2015. Tillsammans med Livonia Print, med sex böcker, dominerar man årets upplaga av Svensk Bokkonst. (mer…)

Alla vinnare i Guldägget

Tre av årets vinnare i Guldägget (Bilder: Guldägget)

Tre av årets vinnande kampanjer i Guldägget. 805 Million Names, Rudinski Fruktbrännvin och The Singing Sailor. (Bilder: Guldägget)

Forsman & Bodenfors ligger fortsatt i topp när man även i år vann flest guldägg

Antalet tryckeri- och byråkonkurser mot trenden

KK_Varsel_header

Konkurser och varsel i grafisk bransch är på väg upp igen efter flera år på rekordlåga nivåer. Antalet företagskonkurser i det svenska näringslivet minskar samtidigt – hittills i år med nio procentenheter 

Lanserar nya och bredare Eskils på butiksmässa

Nya Eskils 2016

Caroline Sildenstedt, Christian Nilsson och Fredrik Norén visade upp nya Eskils på Shop Nordic i Stockholm.

Eskils tryckeri i Borås har lanserat ny profil. Planen är att bli mer öppna och synliga på marknaden. (mer…)

Reklamstrateg tar plats i Heidelbergs styrelse

Karen Heumann (50), entreprenör och reklamstrateg, tar plats i Heidelbergs styrelse. (mer…)