Logga in

Konica Minolta förvärvar Koneo

11 april, 2011 | Av: Branschkoll | Dela:
Pressmeddelande 2011-04-11
Konica Minolta, en världsledande leverantör av produkter och lösningar för dokumenthantering, förvärvar svenska IT-infrastrukturleverantören Koneo AB och dess 14 dotterbolag. Övriga 26 medlemmar kvarstår i rikstäckande Koneokedjan som fristående bolag. Koneo kommer att vara ett självständigt varumärke med ett eget erbjudande och verka som ett helägt dotterbolag till Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.
– Konica Minoltas strategi innebär att vi förstärker vårt erbjudande, från att vara ett ledande bolag inom lösningar för dokumenthantering, till att bli ett tjänsteföretag med ett heltäckande erbjudande. Då behöver vi komplettera vårt erbjudande med mer IT-kompetens. Förvärvet av Koneo, med de synergieffekter detta medför, passar perfekt in i vår strategi, säger Jaan Balod, vd, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.

 

Konica Minolta har i linje med denna strategi nyligen förvärvat en rikstäckande IT-kedja även i USA, med liknande struktur som Koneo.

 

– Vi känner Koneo väl, det är vår viktigaste partner i Sverige och vi har ett framgångsrikt samarbete sedan många år. Koneo stod högst på listan vad gäller tänkbara förvärv i Sverige och jag är glad att vi nu kan tillkännage den här affären. Koneo har hög kompetens såväl inom IT som dokument, är duktiga på att sätta ihop helhetslösningar, är rikstäckande och har starka kundrelationer. Det finns många synergieffekter i våra verksamheter, vi ser stora affärsmöjligheter framöver inom bland annat Production Printing, säger Jaan Balod.

 

– Vår försäljnings- och kanalstrategi ligger fast. Vi säljer direkt till kund, vi säljer via Koneo och vi säljer via de övriga återförsäljare som vi jobbar med idag, säger Jaan Balod vidare.

 

– Koneo är en ledande och expansiv leverantör av IT-infrastruktur, vi har ett komplett erbjudande av produkter, tjänster och funktioner. Exempelvis kan vi erbjuda mycket attrak­tiva molntjänster och de passar även mindre företag, säger Jan Gustafsson, vd, Koneo AB.

 

– För att fortsätta att utvecklas som en ledande infrastrukturleverantör söker vi dels synergier som gynnar vår verksamhet och utveckling, dels finansiella resurser för fortsatt expansion. Att Konica Minolta blir vår ägare är väldigt positivt för Koneos kunder och medarbetare, säger Jan Gustafsson.

 

Adare vann Coca-Colas upphandling av trycksaker och promotionprodukter

Coca-cola EP

Adare International, leverantör av globala marknadsföringstjänster, vann nyligen Coca-Colas upphandling av tryckt marknadsföringsmaterial och promotionprodukter i tio europeiska länder. (mer…)

Grafkom bjuder in till nätverksträff: ”Vi kommer ha både människor och en robot på scen”

Intro Saltis 4

Några av de som kommer att stå på scen på Grafkoms nästa nätverksträff.

Nätverket Grafkom har sitt nästa event i Stockholm den 26-27 april och programmet börjar ta form. Den här gången har man bland annat en professor i ekonomi och en robot som delar med sig av kunskap på någon av de två scenerna. (mer…)

Roboten som automatiserar och tar bort tunga lyft i bokbinderiet

Robot_ai

Ceejay Graphics som drivs av Christer Jönsson i Malmö visade nyligen upp en ny robotlösning för grafisk bransch. Här kan du se hur den jobbar. (mer…)

Värdet på europeisk tryckmarknad ökar – värd 160 miljarder euro 2021

Så här utvecklas olika tryckta produkter fram till 2021 enligt analysföretaget Smithers Pira.

Digitaltryck driver fram innovationer. Utvecklingen av tryckta produkter och nya värdeskapande alternativ bidrar till att omforma det kommersiella landskapet för tryck i Europa. Enligt Smithers Pira ökar det totala värdet i den grafiska branschen i Europa fram till 2021. (mer…)

Bröderna Bille driver tio tryckerier under samma tak

Billes Brothers

Billes tryckeri i Göteborg har på fem år gått från ett offsettryckeri med 90 anställda till ett i stora delar digitalt företag med en omsättning på 250 miljoner kronor och 125 anställda. Den stora utmaningen de kommande åren är att bli lönsamma (mer…)

Danagårdlitho investerar 12 miljoner i nybygge – samordnar produktionen till Ödeshög

Danagårdlitho bygger ut tryckeriet i Ödeshög dit den digitala produktionen som idag finns i Motala ska flytta. Första spadtaget till den 1.400 kvadratmeter stora utbyggnaden är taget och när den står klar till sommaren kommer där att finnas ”en toppmodern maskinpark” för digitaltryck, storformat och efterbehandling. (mer…)

Bokförsäljningen ökar – stabilt för pocket och specialformat

Bokförsäljningen ökade med 1,6 procent under 2016 – digitala format står för ökningen. Totalt såldes över 25 miljoner tryckta tryckta böcker i Sverige. Inbundna böcker med skyddsomslag minskar men pocket och andra specialformat ligger oförändrat jämfört med 2015.

Visade upp nya Elanders för branschen

Ettomo Elanders

En av alla produkter som Elanders producerar är popconförpackningar.

Elanders hade en monter på mässan Sign & Print i förra veckan där man visade upp den kraftiga förändring som bolaget gjort de senaste åren. (mer…)

Logistik- och it-företaget Strömberg bygger ut tryckeriet – för att säkerställa kundernas kommunikation

ANders Molin, koncernchef och Rob Peart, inköpschef på Strömberg berättar om sina tankar kring logistik, tryck och kommunikation.

Anders Molin, koncernchef och Rob Peart, inköpschef på Strömberg berättar om sina tankar kring logistik, tryck och kommunikation.

Strömberg tar hand om sina kunders marknadskommunikation. Med stor kunskap inom logistik har man utvecklat avancerade it-lösningar som gör att man idag effektivt distribuerar kundernas budskap oavsett kanal. (mer…)