Logga in

Konica Minolta förvärvar Koneo

11 april, 2011 | Av: Branschkoll | Dela:
Pressmeddelande 2011-04-11
Konica Minolta, en världsledande leverantör av produkter och lösningar för dokumenthantering, förvärvar svenska IT-infrastrukturleverantören Koneo AB och dess 14 dotterbolag. Övriga 26 medlemmar kvarstår i rikstäckande Koneokedjan som fristående bolag. Koneo kommer att vara ett självständigt varumärke med ett eget erbjudande och verka som ett helägt dotterbolag till Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.
– Konica Minoltas strategi innebär att vi förstärker vårt erbjudande, från att vara ett ledande bolag inom lösningar för dokumenthantering, till att bli ett tjänsteföretag med ett heltäckande erbjudande. Då behöver vi komplettera vårt erbjudande med mer IT-kompetens. Förvärvet av Koneo, med de synergieffekter detta medför, passar perfekt in i vår strategi, säger Jaan Balod, vd, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.

 

Konica Minolta har i linje med denna strategi nyligen förvärvat en rikstäckande IT-kedja även i USA, med liknande struktur som Koneo.

 

– Vi känner Koneo väl, det är vår viktigaste partner i Sverige och vi har ett framgångsrikt samarbete sedan många år. Koneo stod högst på listan vad gäller tänkbara förvärv i Sverige och jag är glad att vi nu kan tillkännage den här affären. Koneo har hög kompetens såväl inom IT som dokument, är duktiga på att sätta ihop helhetslösningar, är rikstäckande och har starka kundrelationer. Det finns många synergieffekter i våra verksamheter, vi ser stora affärsmöjligheter framöver inom bland annat Production Printing, säger Jaan Balod.

 

– Vår försäljnings- och kanalstrategi ligger fast. Vi säljer direkt till kund, vi säljer via Koneo och vi säljer via de övriga återförsäljare som vi jobbar med idag, säger Jaan Balod vidare.

 

– Koneo är en ledande och expansiv leverantör av IT-infrastruktur, vi har ett komplett erbjudande av produkter, tjänster och funktioner. Exempelvis kan vi erbjuda mycket attrak­tiva molntjänster och de passar även mindre företag, säger Jan Gustafsson, vd, Koneo AB.

 

– För att fortsätta att utvecklas som en ledande infrastrukturleverantör söker vi dels synergier som gynnar vår verksamhet och utveckling, dels finansiella resurser för fortsatt expansion. Att Konica Minolta blir vår ägare är väldigt positivt för Koneos kunder och medarbetare, säger Jan Gustafsson.

 

Göteborgstryckeriet mot strömmen – ”Finns en stor marknad för bra trycksaker”

GBGT3_web

Maria Iversén, Tobias Hinton och Magnus Iversén driver passionerat Göteborgstryckeriet tillsammans med runt 100 anställda.

För 30 år sedan tog Magnus Iversén över Göteborgstryckeriet med tre anställda. Han har sedan dess utvecklat bolaget till något mycket större än ett tryckeri – idag är man ett grafiskt produktutvecklingsbolag som med stor passion tar fram unika trycksaker och förpackningar vilka skapar stora värden för kunderna. (mer…)

Holmbergs köper Nyaljus – vill skapa Nordens största storformatsföretag

HolmbergsNyaLjus

Holmbergs i Malmö förvärvar Nyaljus i Helsingborg med målet att skapa ett av Nordens största och mest spännande storformatsföretag.  (mer…)

26 nyutbildade grafiska producenter redo för arbetsmarknaden

14 av de 26 nya grafiska producenterna som är redo för näringslivet. (Bild: Xenter)

14 av de 26 nyutbildade grafiska producenterna som är redo för näringslivet. (Bild: Xenter)

I december tar 26 nya trycksaksproducenter examen från Xenter i Botkyrka. (mer…)

Grattis! Tryckfriheten 250 år idag – firas av tryckerier

Tryckfrihet

Offentlighetsprincipen och den första svenska tryckfrihetsförordningen fyller 250 år den 2 december 2016. Detta firas av organisationer och företag – bland annat tryckerier – som under året uppmärksammat det fria ordet och rätten till fri information. (mer…)

Nya provböcker från Arctic – Så här kan pappersval och tryckteknik hänföra

Vad händer i gränssnittet mellan den gamla taktila världen och den nya digitala världen? metamorfos från naturliga till virtuella naturbilder

Vad händer i gränssnittet mellan den taktila och den digitala världen? Arctic beskriver det i sin nya provbokskollektion med en metamorfos från naturliga till virtuella naturbilder. (Bild: Arctic Paper)

Arctics nya provbokskollektioner för Munken Design Range och Arctic Volume Range ska göra det enklare för kreatörer att hitta rätt papper till både konstnärlig och kundorienterad kommunikation. (mer…)

Smartsign nominerad till bästa digitala skylt-lösning

Smartsign Clas Olsson_web

Svenska Smartsign har tillsammans med Nec och Smart Media Solution kan vinna pris för bästa digitala skylt-lösning. (mer…)

Ineko förvärvar danskt högkvalitetstryckeri

colorIneko Group köper danska kvalitetstryckeriet Colorgruppen med 14 anställda. Från och med första januari 2017 blir företaget en del av Vangsgaard som Ineko-ägda Brand Factory köpte 2013. (mer…)

Tryckta tröjor skapade pr-värde för 88 miljoner

Adobes kampanj ”Adobe Stock Apparel” och Stora Ensos koncept för tävlingen Recreate Packaging blev båda belönade i årets 100-wattare.

Adobes kampanj Adobe Stock Apparel och Stora Ensos koncept för tävlingen Recreate Packaging blev båda belönade i årets 100-wattare.

Tryckta tröjor och pokaler av papper prisades i reklamtävlingen 100-wattaren. (mer…)

Lastbilar med elektroniskt papper erbjuder ny kommunikationsplattform

Electronic paper truck displays

Snart kommer lastbilar i Tyskland att utrustas med billiga och strömsnåla displayer. (Bild: visionect.com)

Det kommer hela tiden nya sätt att använda e-ink – det som ofta kallas elektroniskt papper. (mer…)