Logga in

Konica Minolta förvärvar Koneo

11 april, 2011 | Av: Branschkoll | Dela:
Pressmeddelande 2011-04-11
Konica Minolta, en världsledande leverantör av produkter och lösningar för dokumenthantering, förvärvar svenska IT-infrastrukturleverantören Koneo AB och dess 14 dotterbolag. Övriga 26 medlemmar kvarstår i rikstäckande Koneokedjan som fristående bolag. Koneo kommer att vara ett självständigt varumärke med ett eget erbjudande och verka som ett helägt dotterbolag till Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.
– Konica Minoltas strategi innebär att vi förstärker vårt erbjudande, från att vara ett ledande bolag inom lösningar för dokumenthantering, till att bli ett tjänsteföretag med ett heltäckande erbjudande. Då behöver vi komplettera vårt erbjudande med mer IT-kompetens. Förvärvet av Koneo, med de synergieffekter detta medför, passar perfekt in i vår strategi, säger Jaan Balod, vd, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.

 

Konica Minolta har i linje med denna strategi nyligen förvärvat en rikstäckande IT-kedja även i USA, med liknande struktur som Koneo.

 

– Vi känner Koneo väl, det är vår viktigaste partner i Sverige och vi har ett framgångsrikt samarbete sedan många år. Koneo stod högst på listan vad gäller tänkbara förvärv i Sverige och jag är glad att vi nu kan tillkännage den här affären. Koneo har hög kompetens såväl inom IT som dokument, är duktiga på att sätta ihop helhetslösningar, är rikstäckande och har starka kundrelationer. Det finns många synergieffekter i våra verksamheter, vi ser stora affärsmöjligheter framöver inom bland annat Production Printing, säger Jaan Balod.

 

– Vår försäljnings- och kanalstrategi ligger fast. Vi säljer direkt till kund, vi säljer via Koneo och vi säljer via de övriga återförsäljare som vi jobbar med idag, säger Jaan Balod vidare.

 

– Koneo är en ledande och expansiv leverantör av IT-infrastruktur, vi har ett komplett erbjudande av produkter, tjänster och funktioner. Exempelvis kan vi erbjuda mycket attrak­tiva molntjänster och de passar även mindre företag, säger Jan Gustafsson, vd, Koneo AB.

 

– För att fortsätta att utvecklas som en ledande infrastrukturleverantör söker vi dels synergier som gynnar vår verksamhet och utveckling, dels finansiella resurser för fortsatt expansion. Att Konica Minolta blir vår ägare är väldigt positivt för Koneos kunder och medarbetare, säger Jan Gustafsson.

 

Småföretagare underskattar den grafiska identitetens betydelse

Mikael Morén och Christer Florén på Bananbyrån i Falun vann GYFs uppsatspris för sitt arbete med småföretagares grafiska identitet. (Bild: GYF)

Mikael Morén och Christer Florén på Bananbyrån i Falun vann GYFs uppsatspris för ”Den grafiska identitetens betydelse i småföretagarens värld”. (Bild: GYF)

Prisbelönt arbete visar på betydelsen av en konsekvent grafisk identitet för landets alla småföretagare. Detta är goda nyheter för grafiska kommunikationsföretag som byråer och tryckerier. (mer…)

Unikt startfält på Grafkoms nätverksträff i Norrköping

GrafKomIO_16

Talarna på Grafkoms nästa nätverksträff i Norrköping kommer från hela kommunikationsbranschen – från byråer och varumärkesägare till tryckerier och mjukvaruföretag. Bilderna visar några av de över 20 talarna.

Nätverket Grafkom förbereder sig för höstens största nätverksträff i Norrköping den 8-9 november. 20 talare är klara och det är i år en unik kombination av personer från branschen och branschens kunder som på scen delar med sig av sin kunskap. (mer…)

Bygger eye-trackingfabrik – vill hjälpa tryckerier skapa högre värde

Need Insights verktyg för yeye-trackning tar inte ”bara” fram en heat-map – utan mäter också ögats reaktion vid den första kontakten med budskapet. Detta används för att få fram hur ett budskap och utformningen fungerar i verkligheten. (Bild: Need Insights)

Företaget Need Insights har utvecklat ett standardiserat sätt att med hjälp av eye-tracking analysera hur bra olika typer av marknadskommunikation fungerar. Nu vill man få den grafiska branschen att erbjuda tjänsten till sina kunder. (mer…)

Digitalisering i fokus när Elanders bygger nya kretslopp för kundernas affärer

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar kring kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar om kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Med global närvaro och lokal produktion tar sig Elanders allt högre upp i sina kunders värdekedja. Senaste åren har man genom flera förvärv vuxit och breddat erbjudandet kraftigt från ”bara” tryck till helintegrerade lösningar inom det man kallar ”supply chain managment”. (mer…)

Unikt event visar upp framtidens alla tryckta produkter

Digaloo inbjudan_webb

Tryckeriet Digaloo visar i en unik utställning upp framtiden för tryck. Det handlar om hur det tryckta mediet väcks till liv, hur det får nya dimensioner och om kopplingen till digitala medier. Och inte minst om hur helt nya produkter kan skapas i framtidens tryckeri. (mer…)

Billes köper Zetterqvist

Billes Tryckeri köper Zetterqvist tryckeri. Från vänster: Niklas Bille, vd Billes Tryckeri, Thomas Molin, vd Zetterqvist tryckeri.

Niklas Bille, vd Billes Tryckeri och Thomas Molin, vd Zetterqvist tryckeri. (Bild: Billes)

Billes tryckeri i Mölndal förvärvar Göteborgstryckeriet Zetterqvist tryckeri. (mer…)

220.000 unika affischer – ”förändrar vårt sätt att tänka kring det tryckta mediet”

T-wallpaper_HP_3--C-tcm245-2329435--CT-tcm245-1085601-32

Ett tryckeri i London har hjälp tidningen Wallpaper att producera 220.000 unika afischer i samband med tidningens 20-årsjubileum. (mer…)

Etikett kopplar upp 40.000 flaskor

Sprittillverkaren Pernod Ricard utrustar 40.000 flaskor med ett chip som skapar en direkt koppling mellan flaskan och din telefon. Det är märket Malibu som provar tekniken i England under hösten.

– Vi har identifierat en möjlighet att använda våra flaskor som en mediaplattform och 

EU Ecolabel för trycksaker breder ut sig – här är alla 27 tryckerier

ecolabel_logoEuropas gemensamma miljömärkning för trycksaker fick sina första certifierade tryckerier 2013. Idag har antalet ökat till nästan 30 stycken och totalt har nu nio tryckerier rätt att leverera Ecolabel-märkta trycksaker till Sverige enligt katalogen över certifierade tryckerier. Men det finns ännu inget svenskt tryckeri på listan.