Logga in

Konica Minolta förvärvar Koneo

11 april, 2011 | Av: Branschkoll | Dela:
Pressmeddelande 2011-04-11
Konica Minolta, en världsledande leverantör av produkter och lösningar för dokumenthantering, förvärvar svenska IT-infrastrukturleverantören Koneo AB och dess 14 dotterbolag. Övriga 26 medlemmar kvarstår i rikstäckande Koneokedjan som fristående bolag. Koneo kommer att vara ett självständigt varumärke med ett eget erbjudande och verka som ett helägt dotterbolag till Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.
– Konica Minoltas strategi innebär att vi förstärker vårt erbjudande, från att vara ett ledande bolag inom lösningar för dokumenthantering, till att bli ett tjänsteföretag med ett heltäckande erbjudande. Då behöver vi komplettera vårt erbjudande med mer IT-kompetens. Förvärvet av Koneo, med de synergieffekter detta medför, passar perfekt in i vår strategi, säger Jaan Balod, vd, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.

 

Konica Minolta har i linje med denna strategi nyligen förvärvat en rikstäckande IT-kedja även i USA, med liknande struktur som Koneo.

 

– Vi känner Koneo väl, det är vår viktigaste partner i Sverige och vi har ett framgångsrikt samarbete sedan många år. Koneo stod högst på listan vad gäller tänkbara förvärv i Sverige och jag är glad att vi nu kan tillkännage den här affären. Koneo har hög kompetens såväl inom IT som dokument, är duktiga på att sätta ihop helhetslösningar, är rikstäckande och har starka kundrelationer. Det finns många synergieffekter i våra verksamheter, vi ser stora affärsmöjligheter framöver inom bland annat Production Printing, säger Jaan Balod.

 

– Vår försäljnings- och kanalstrategi ligger fast. Vi säljer direkt till kund, vi säljer via Koneo och vi säljer via de övriga återförsäljare som vi jobbar med idag, säger Jaan Balod vidare.

 

– Koneo är en ledande och expansiv leverantör av IT-infrastruktur, vi har ett komplett erbjudande av produkter, tjänster och funktioner. Exempelvis kan vi erbjuda mycket attrak­tiva molntjänster och de passar även mindre företag, säger Jan Gustafsson, vd, Koneo AB.

 

– För att fortsätta att utvecklas som en ledande infrastrukturleverantör söker vi dels synergier som gynnar vår verksamhet och utveckling, dels finansiella resurser för fortsatt expansion. Att Konica Minolta blir vår ägare är väldigt positivt för Koneos kunder och medarbetare, säger Jan Gustafsson.

 

Inkish.tv: Norska ”informationsproducenten” 07 Media om sin roll som rådgivare

Håvard Grjotheim, vd för 07 Media i Norge, berättar för Inkish.tv om sin verksamhet, hur man jobbar med rådgivning inom kommunikation och om hur den grafiska branschens ska kunna utvecklas på ett positivt sätt. (mer…)

UPPDATERAD: Nästa kapitel i momshärvan

Nästa steg tas nu i tryckerimomshärvan.

Rekordår för Göteborgstryckeriet som förvärvar displayspecialist

logo-newGöteborgstryckeriet breddar produktportföljen genom att förvärva displayspecialisten Emko som gick i konkurs i början av juli. Detta är bara ett av flera förvärv man gjort senaste året (mer…)

Varannan svensk kritisk till reklam

Appreklam

(Bild: Sveriges Annonsörer)

De som är kritiska till reklam blir allt fler. Reklam i appar är värst visar en ny undersökning.

Nätverket Grafkom storsatsar med fem aktiviteter i höst

Grafkom höst 16

Grafkom planerar fem nätverksträffar i höst. Alla hos olika medlemsföretag som tryckerier, leverantörer och universitet. Aktiva under hösten är bland många Kent Åberg (NewFormat), Erik Mauritzon (Åtta.45), Lukas Engqvist (Brobygrafiska) och Peter Forsström (Bantorget Grafiska). (Bilder: GrafKom)

Nätverket Grafkom utökar sina aktiviteter kraftigt i höst. Med start i slutet av september planerar man att genomföra hela fem aktiviteter. Den stora nätverksträffen I/O går i höst i Norrköping den 8-9 november. (mer…)

ÅJ Distribution bygger framtidens logistikcenter för tryckta produkter

AJ9_webb

Anders Norin jobbar med att skapa framtidens logistikcenter för tryckta produkter på ÅJ Distribution i Stockholm.

ÅJ Distribution går ”från hantverk till industri” när man bygger ett effektivt logistikcenter för fysiska produkter som företag använder i sin marknadsföring. (mer…)

Ljungbergs Tryckeri förvärvar Norra Skåne Offset

NSK, Ljungbergs och NS

Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar över Norra Skåne Offset av Skånska Dagbladet som därmed avvecklar även sin civiltrycksverksamhet.  (mer…)

Lasertryk vill ta delningsekonomin till den grafiska branschen – här är deras första partners

White Label Lasertryk Xera

Henrik Kruse är ”partner manager” på Lasertryk som satsar stort på att knyta till sig ett 80-tal partners i Sverige. Mikael Davidson (till höger) som driver byrån Xera i Göteborg har precis inlett ett samarbete med Lasertryk. (Bilder: Lasertryk)

Danska Lasertryk trappar upp sina aktiviteter mot den grafiska branschen.

Storaffär i förlagsbranschen – Storytel köper Norstedts

Jonas Tellander, Storytels vd (Bild: Press)

Jonas Tellander, Storytels vd. (Bild: Theresia Jatta Kölin)

Storytel köper Norstedts förlag, inklusive bland annat Rabén & Sjögren, av KF för 152 miljoner kronor.