Logga in

Konica Minolta förvärvar Koneo

11 april, 2011 | Av: Branschkoll | Dela:
Pressmeddelande 2011-04-11
Konica Minolta, en världsledande leverantör av produkter och lösningar för dokumenthantering, förvärvar svenska IT-infrastrukturleverantören Koneo AB och dess 14 dotterbolag. Övriga 26 medlemmar kvarstår i rikstäckande Koneokedjan som fristående bolag. Koneo kommer att vara ett självständigt varumärke med ett eget erbjudande och verka som ett helägt dotterbolag till Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.
– Konica Minoltas strategi innebär att vi förstärker vårt erbjudande, från att vara ett ledande bolag inom lösningar för dokumenthantering, till att bli ett tjänsteföretag med ett heltäckande erbjudande. Då behöver vi komplettera vårt erbjudande med mer IT-kompetens. Förvärvet av Koneo, med de synergieffekter detta medför, passar perfekt in i vår strategi, säger Jaan Balod, vd, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.

 

Konica Minolta har i linje med denna strategi nyligen förvärvat en rikstäckande IT-kedja även i USA, med liknande struktur som Koneo.

 

– Vi känner Koneo väl, det är vår viktigaste partner i Sverige och vi har ett framgångsrikt samarbete sedan många år. Koneo stod högst på listan vad gäller tänkbara förvärv i Sverige och jag är glad att vi nu kan tillkännage den här affären. Koneo har hög kompetens såväl inom IT som dokument, är duktiga på att sätta ihop helhetslösningar, är rikstäckande och har starka kundrelationer. Det finns många synergieffekter i våra verksamheter, vi ser stora affärsmöjligheter framöver inom bland annat Production Printing, säger Jaan Balod.

 

– Vår försäljnings- och kanalstrategi ligger fast. Vi säljer direkt till kund, vi säljer via Koneo och vi säljer via de övriga återförsäljare som vi jobbar med idag, säger Jaan Balod vidare.

 

– Koneo är en ledande och expansiv leverantör av IT-infrastruktur, vi har ett komplett erbjudande av produkter, tjänster och funktioner. Exempelvis kan vi erbjuda mycket attrak­tiva molntjänster och de passar även mindre företag, säger Jan Gustafsson, vd, Koneo AB.

 

– För att fortsätta att utvecklas som en ledande infrastrukturleverantör söker vi dels synergier som gynnar vår verksamhet och utveckling, dels finansiella resurser för fortsatt expansion. Att Konica Minolta blir vår ägare är väldigt positivt för Koneos kunder och medarbetare, säger Jan Gustafsson.

 

TMG investerar för högre kvalitet, bättre miljö och kortare ledtider

TMG_LED-UV

Tomas Eklund (vd TMG Sthlm), Jimmy Carlsson (Sales and Technical Support, Ewotech), Mikael Lind (vd TMG Tabergs) och Torbjörn Häll (vd Ewotech). (Bild: TMG)

TMG Sthlm och TMG Tabergs investerar i led-uv-tekniken för kortare ledtider, bättre miljö och högre kvalitet. (mer…)

Tryckeri ursprungsmärker el från egen vindkraft

paboda_vindkraftverk_2-e1490105323252-1024x739

Danagårdlitho äger andelar i vindkraftsparken i Påboda. (Bild: Danagårdlitho)

Peter Hjelm som är vd på tryckeriet Danagårdlitho tycker att man borde höja ribban för miljöarbetet i grafisk bransch. Själva satsar man nu på egen ursprungsmärkt el. (mer…)

IT-utveckling och e-business för framtidens grafiska företag

Nätverksträff med Grafkom i Stockholm 2016. Nästa gång träffas man 26-27 april i Stockholm.

Nätverksträff med Grafkom 2016. Nästa gång träffas man 26-27 april i Stockholm.

För alla grafiska företag som funderar på sin it-utveckling och försäljning på nätet i olika former är nästa träff med nätverket Grafkom ett tillfälle att skaffa ny kunskap och diskutera framtiden. Under temat ”it och e-business” delar personer från hela värdekedjan med sig av kunskap och erfarenheter. (mer…)

Print by Sweden från Kuvertteamet – ”Stort värde i lokalproducerade trycksaker”

Parrik Sjölin från Kuvertteamet visade upp konceptet Print bya Sweden på mässan Sign & Print i februari.

Patrik Sjölin från Kuvertteamet visade upp konceptet ”Print by Sweden” på mässan Sign & Print i februari.

Kuvertteamet, med bas i Bankeryd, har lanserat konceptet ”Print by Sweden” där man framhåller fördelarna med svenskproducerade trycksaker.
(mer…)

”Branschen måste ta e-handel på allvar”

Peter Carlén, ansvarig för e-handel på Åtta.45, har intervjuats av podden E-handelstrender som drivs av journalisten Urban Lindstedt.

”Det viktigaste är att ta den här frågan på allvar”. (lyssna på hela inslaget längst ner på sidan) (mer…)

Delningsekonomin: Tryckerier bygger gemensamt produktionsbolag

.

Tre tryckerier bygger gemensamt produktionsbolag med inspiration från den nya delningsekonomin. ”Det är bättre att äga en andel av något som har potential att gå med överskott, än att äga hundra procent av något som går med förlust”. (mer…)

Lanserar koncept för klimatkompenserade förpackningar

Aterbara

Med konceptet Återbära erbjuder förpackningsföretaget Avisera – genom klimatanalys och kompensation – klimatneutrala förpackningar.

Onlinetryckeri breddar med boktryck

Boktryck onlineprint

(Bild: Letterpresso)

Tyska Onlineprinters utökar erbjudandet med exklusiva ”boktryckta” visitkort. (mer…)

”Branschen behöver bli mer lekfull”

Från den grafiska branschens perspektiv finns den största flygplatsen i norska Fornebu. (mer…)