Logga in

Konica Minolta bizhub C8000 marknadsledande i Sverige och i Europa

20 mars, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Konica Minolta 2012-03-19

bizhub PRESS C8000 var under 2011 den mest sålda färgproduktionsmaskinen för ark i Sverige, med en marknadsandel på 15 procent. Detsamma gäller för Europa, där marknadsandelen var 13 procent.  Detta enligt oberoende marknadsanalysföretaget InfoSource.

– Det fanns en efterfrågan på vår bizhub PRESS C8000 redan när den lanserades i slutet av 2010. Den grafiska branschen hade väntat på en sådan maskin i detta segmentet, säger Roy Spennare, Affärsområdeschef Produktion Printing, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.– Vi på Konica Minolta gav oss in på marknaden för Production Printing – avancerade produkter och lösningar för digitalt tryck – 2005. Våra konkurrenter har funnits där betydligt längre. Det är glädjande att vi har nått så långt på kort tid men det mesta är ännu ogjort. Vi gör nu en kraftig satsning i Sverige för att fortsätta att växa. Digitalt tryck är nu så bra och kostnadseffektivt att man på allvar kan konkurrera med offset. Dessutom kan man ju göra variabeltryckt kommunikation med betydligt högre genomslagskraft, fortsätter Roy Spennare.

Bizhub PRESS C8000 höga bildkvalitet når nästan samma utskriftskvalitet som offset. Dessutom imponerar hastigheten samt förmågan att kunna skriva ut på en mängd olika media: den producerar 80 A4-sidor i färg per minut och stöder media på upp till 350 gram. Den klarar av månadsvolymer på upp till 500 000 ark. bizhub PRESS C8000 kan utrustas med olika kontrollenheter och efterbehandlingsalternativ.

På Drupa 2012 – världens ledande mässa för utskriftsbranschen i Düsseldorf, Tyskland – kommer de som besöker Konica Minoltas monter i hall 8b mellan 3-16 maj själva kunna titta på bizhub PRESS C8000 samt andra produkters utskrifter, prestanda och kvalitet.

Göteborgstryckeriet mot strömmen – ”Finns en stor marknad för bra trycksaker”

GBGT3_web

Maria Iversén, Tobias Hinton och Magnus Iversén driver passionerat Göteborgstryckeriet tillsammans med runt 100 anställda.

För 30 år sedan tog Magnus Iversén över Göteborgstryckeriet med tre anställda. Han har sedan dess utvecklat bolaget till något mycket större än ett tryckeri – idag är man ett grafiskt produktutvecklingsbolag som med stor passion tar fram unika trycksaker och förpackningar vilka skapar stora värden för kunderna. (mer…)

Holmbergs köper Nyaljus – vill skapa Nordens största storformatsföretag

HolmbergsNyaLjus

Holmbergs i Malmö förvärvar Nyaljus i Helsingborg med målet att skapa ett av Nordens största och mest spännande storformatsföretag.  (mer…)

26 nyutbildade grafiska producenter redo för arbetsmarknaden

14 av de 26 nya grafiska producenterna som är redo för näringslivet. (Bild: Xenter)

14 av de 26 nyutbildade grafiska producenterna som är redo för näringslivet. (Bild: Xenter)

I december tar 26 nya trycksaksproducenter examen från Xenter i Botkyrka. (mer…)

Grattis! Tryckfriheten 250 år idag – firas av tryckerier

Tryckfrihet

Offentlighetsprincipen och den första svenska tryckfrihetsförordningen fyller 250 år den 2 december 2016. Detta firas av organisationer och företag – bland annat tryckerier – som under året uppmärksammat det fria ordet och rätten till fri information. (mer…)

Nya provböcker från Arctic – Så här kan pappersval och tryckteknik hänföra

Vad händer i gränssnittet mellan den gamla taktila världen och den nya digitala världen? metamorfos från naturliga till virtuella naturbilder

Vad händer i gränssnittet mellan den taktila och den digitala världen? Arctic beskriver det i sin nya provbokskollektion med en metamorfos från naturliga till virtuella naturbilder. (Bild: Arctic Paper)

Arctics nya provbokskollektioner för Munken Design Range och Arctic Volume Range ska göra det enklare för kreatörer att hitta rätt papper till både konstnärlig och kundorienterad kommunikation. (mer…)

Smartsign nominerad till bästa digitala skylt-lösning

Smartsign Clas Olsson_web

Svenska Smartsign har tillsammans med Nec och Smart Media Solution kan vinna pris för bästa digitala skylt-lösning. (mer…)

Ineko förvärvar danskt högkvalitetstryckeri

colorIneko Group köper danska kvalitetstryckeriet Colorgruppen med 14 anställda. Från och med första januari 2017 blir företaget en del av Vangsgaard som Ineko-ägda Brand Factory köpte 2013. (mer…)

Tryckta tröjor skapade pr-värde för 88 miljoner

Adobes kampanj ”Adobe Stock Apparel” och Stora Ensos koncept för tävlingen Recreate Packaging blev båda belönade i årets 100-wattare.

Adobes kampanj Adobe Stock Apparel och Stora Ensos koncept för tävlingen Recreate Packaging blev båda belönade i årets 100-wattare.

Tryckta tröjor och pokaler av papper prisades i reklamtävlingen 100-wattaren. (mer…)

Lastbilar med elektroniskt papper erbjuder ny kommunikationsplattform

Electronic paper truck displays

Snart kommer lastbilar i Tyskland att utrustas med billiga och strömsnåla displayer. (Bild: visionect.com)

Det kommer hela tiden nya sätt att använda e-ink – det som ofta kallas elektroniskt papper. (mer…)