Logga in

Konica Minolta bizhub C8000 marknadsledande i Sverige och i Europa

20 mars, 2012 | Dela:

Pressmeddelande från Konica Minolta 2012-03-19

bizhub PRESS C8000 var under 2011 den mest sålda färgproduktionsmaskinen för ark i Sverige, med en marknadsandel på 15 procent. Detsamma gäller för Europa, där marknadsandelen var 13 procent.  Detta enligt oberoende marknadsanalysföretaget InfoSource.

– Det fanns en efterfrågan på vår bizhub PRESS C8000 redan när den lanserades i slutet av 2010. Den grafiska branschen hade väntat på en sådan maskin i detta segmentet, säger Roy Spennare, Affärsområdeschef Produktion Printing, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.– Vi på Konica Minolta gav oss in på marknaden för Production Printing – avancerade produkter och lösningar för digitalt tryck – 2005. Våra konkurrenter har funnits där betydligt längre. Det är glädjande att vi har nått så långt på kort tid men det mesta är ännu ogjort. Vi gör nu en kraftig satsning i Sverige för att fortsätta att växa. Digitalt tryck är nu så bra och kostnadseffektivt att man på allvar kan konkurrera med offset. Dessutom kan man ju göra variabeltryckt kommunikation med betydligt högre genomslagskraft, fortsätter Roy Spennare.

Bizhub PRESS C8000 höga bildkvalitet når nästan samma utskriftskvalitet som offset. Dessutom imponerar hastigheten samt förmågan att kunna skriva ut på en mängd olika media: den producerar 80 A4-sidor i färg per minut och stöder media på upp till 350 gram. Den klarar av månadsvolymer på upp till 500 000 ark. bizhub PRESS C8000 kan utrustas med olika kontrollenheter och efterbehandlingsalternativ.

På Drupa 2012 – världens ledande mässa för utskriftsbranschen i Düsseldorf, Tyskland – kommer de som besöker Konica Minoltas monter i hall 8b mellan 3-16 maj själva kunna titta på bizhub PRESS C8000 samt andra produkters utskrifter, prestanda och kvalitet.

Grafkom gör tv av nätverksträff – i samarbete med Inkish

Grafkom Inkish

Nätverket Grafkom har inlett ett samarbete med danska Inkish – en global tv-plattform för den grafiska branschen. (mer…)

Body Shop introducerar fossilfria förpackningar

Bodyshop

Butikskedjan The Body Shop introducerar under 2016 Aircarbon – ett fossilfritt förpackningsmaterial baserat på metangas och koldioxid. (mer…)

Danska Stibo köper Sörmlands Grafiska

StiboSörmlands Grafiska blir Sörmlands Printing Solutions när danska Stibo tar över efter konkursen. (mer…)

Han ska leda Lenanders mot 150 miljoner

Lenanders_Bengt_M

Bengt Mårtensson är ny vd på Lenanders i Kalmar – och ägaren Magnus Gottfridsson. (Bild: Rickard Runne, Vibra Reklambyrå)

Lenanders Grafiska i Kalmar har anställt Bengt Mårtensson som ny vd (mer…)

Alla vinnare i ”den stora tryckeriupphandlingen”

Kuvertteamet lanserar Printmarket – ska hjälpa kunderna sälja mer trycksaker

Patrik Sjölin, vd för Kuvertteamet, visade upp nya Printmarket på Promotionmässan.

Patrik Sjölin, vd för Kuvertteamet, visade upp nya Printmarket på Promotionmässan.

Kuvertteamet lanserar Printmarket – en nyutvecklad lösning för e-handel av trycksaker. (mer…)

Nya affärer i fokus när Grafkom samlar branschen

GrafkomBarkarby

Några av deltagarna på Grafkoms nätverksträff i Stockholm den 17 mars.

Efter succén i Malmö i november med över 150 deltagare ökar Grafkom nu fokus ännu mer på nya affärsmöjligheter. (mer…)

Flera nya utbildningar inom grafiska området

YH

Myndigheten för Yrkeshögskolan har beslutat om vilka utbildningar man väljer att finansiera med start i höst. Den grafiska branschen har all anledning att vara glad eftersom det tillkommer flera helt nya utbildningar till branschen.

Intercopy skriver ramavtal med Olsonic – har valt HPs pagewideteknik

Intercopy-kedjan har skrivit ett ramavtal med Olsonic för HPs nya storformatsskrivare med pagewideteknik. Fem företag inom Intercopy har redan valt att investera. (mer…)