Logga in

Konica Minolta bizhub C8000 marknadsledande i Sverige och i Europa

20 mars, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Konica Minolta 2012-03-19

bizhub PRESS C8000 var under 2011 den mest sålda färgproduktionsmaskinen för ark i Sverige, med en marknadsandel på 15 procent. Detsamma gäller för Europa, där marknadsandelen var 13 procent.  Detta enligt oberoende marknadsanalysföretaget InfoSource.

– Det fanns en efterfrågan på vår bizhub PRESS C8000 redan när den lanserades i slutet av 2010. Den grafiska branschen hade väntat på en sådan maskin i detta segmentet, säger Roy Spennare, Affärsområdeschef Produktion Printing, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.– Vi på Konica Minolta gav oss in på marknaden för Production Printing – avancerade produkter och lösningar för digitalt tryck – 2005. Våra konkurrenter har funnits där betydligt längre. Det är glädjande att vi har nått så långt på kort tid men det mesta är ännu ogjort. Vi gör nu en kraftig satsning i Sverige för att fortsätta att växa. Digitalt tryck är nu så bra och kostnadseffektivt att man på allvar kan konkurrera med offset. Dessutom kan man ju göra variabeltryckt kommunikation med betydligt högre genomslagskraft, fortsätter Roy Spennare.

Bizhub PRESS C8000 höga bildkvalitet når nästan samma utskriftskvalitet som offset. Dessutom imponerar hastigheten samt förmågan att kunna skriva ut på en mängd olika media: den producerar 80 A4-sidor i färg per minut och stöder media på upp till 350 gram. Den klarar av månadsvolymer på upp till 500 000 ark. bizhub PRESS C8000 kan utrustas med olika kontrollenheter och efterbehandlingsalternativ.

På Drupa 2012 – världens ledande mässa för utskriftsbranschen i Düsseldorf, Tyskland – kommer de som besöker Konica Minoltas monter i hall 8b mellan 3-16 maj själva kunna titta på bizhub PRESS C8000 samt andra produkters utskrifter, prestanda och kvalitet.

Adare vann Coca-Colas upphandling av trycksaker och promotionprodukter

Coca-cola EP

Adare International, leverantör av globala marknadsföringstjänster, vann nyligen Coca-Colas upphandling av tryckt marknadsföringsmaterial och promotionprodukter i tio europeiska länder. (mer…)

Grafkom bjuder in till nätverksträff: ”Vi kommer ha både människor och en robot på scen”

Intro Saltis 4

Några av de som kommer att stå på scen på Grafkoms nästa nätverksträff.

Nätverket Grafkom har sitt nästa event i Stockholm den 26-27 april och programmet börjar ta form. Den här gången har man bland annat en professor i ekonomi och en robot som delar med sig av kunskap på någon av de två scenerna. (mer…)

Roboten som automatiserar och tar bort tunga lyft i bokbinderiet

Robot_ai

Ceejay Graphics som drivs av Christer Jönsson i Malmö visade nyligen upp en ny robotlösning för grafisk bransch. Här kan du se hur den jobbar. (mer…)

Värdet på europeisk tryckmarknad ökar – värd 160 miljarder euro 2021

Så här utvecklas olika tryckta produkter fram till 2021 enligt analysföretaget Smithers Pira.

Digitaltryck driver fram innovationer. Utvecklingen av tryckta produkter och nya värdeskapande alternativ bidrar till att omforma det kommersiella landskapet för tryck i Europa. Enligt Smithers Pira ökar det totala värdet i den grafiska branschen i Europa fram till 2021. (mer…)

Bröderna Bille driver tio tryckerier under samma tak

Billes Brothers

Billes tryckeri i Göteborg har på fem år gått från ett offsettryckeri med 90 anställda till ett i stora delar digitalt företag med en omsättning på 250 miljoner kronor och 125 anställda. Den stora utmaningen de kommande åren är att bli lönsamma (mer…)

Danagårdlitho investerar 12 miljoner i nybygge – samordnar produktionen till Ödeshög

Danagårdlitho bygger ut tryckeriet i Ödeshög dit den digitala produktionen som idag finns i Motala ska flytta. Första spadtaget till den 1.400 kvadratmeter stora utbyggnaden är taget och när den står klar till sommaren kommer där att finnas ”en toppmodern maskinpark” för digitaltryck, storformat och efterbehandling. (mer…)

Bokförsäljningen ökar – stabilt för pocket och specialformat

Bokförsäljningen ökade med 1,6 procent under 2016 – digitala format står för ökningen. Totalt såldes över 25 miljoner tryckta tryckta böcker i Sverige. Inbundna böcker med skyddsomslag minskar men pocket och andra specialformat ligger oförändrat jämfört med 2015.

Visade upp nya Elanders för branschen

Ettomo Elanders

En av alla produkter som Elanders producerar är popconförpackningar.

Elanders hade en monter på mässan Sign & Print i förra veckan där man visade upp den kraftiga förändring som bolaget gjort de senaste åren. (mer…)

Logistik- och it-företaget Strömberg bygger ut tryckeriet – för att säkerställa kundernas kommunikation

ANders Molin, koncernchef och Rob Peart, inköpschef på Strömberg berättar om sina tankar kring logistik, tryck och kommunikation.

Anders Molin, koncernchef och Rob Peart, inköpschef på Strömberg berättar om sina tankar kring logistik, tryck och kommunikation.

Strömberg tar hand om sina kunders marknadskommunikation. Med stor kunskap inom logistik har man utvecklat avancerade it-lösningar som gör att man idag effektivt distribuerar kundernas budskap oavsett kanal. (mer…)