Logga in

Konica Minolta bizhub C8000 marknadsledande i Sverige och i Europa

20 mars, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Konica Minolta 2012-03-19

bizhub PRESS C8000 var under 2011 den mest sålda färgproduktionsmaskinen för ark i Sverige, med en marknadsandel på 15 procent. Detsamma gäller för Europa, där marknadsandelen var 13 procent.  Detta enligt oberoende marknadsanalysföretaget InfoSource.

– Det fanns en efterfrågan på vår bizhub PRESS C8000 redan när den lanserades i slutet av 2010. Den grafiska branschen hade väntat på en sådan maskin i detta segmentet, säger Roy Spennare, Affärsområdeschef Produktion Printing, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.– Vi på Konica Minolta gav oss in på marknaden för Production Printing – avancerade produkter och lösningar för digitalt tryck – 2005. Våra konkurrenter har funnits där betydligt längre. Det är glädjande att vi har nått så långt på kort tid men det mesta är ännu ogjort. Vi gör nu en kraftig satsning i Sverige för att fortsätta att växa. Digitalt tryck är nu så bra och kostnadseffektivt att man på allvar kan konkurrera med offset. Dessutom kan man ju göra variabeltryckt kommunikation med betydligt högre genomslagskraft, fortsätter Roy Spennare.

Bizhub PRESS C8000 höga bildkvalitet når nästan samma utskriftskvalitet som offset. Dessutom imponerar hastigheten samt förmågan att kunna skriva ut på en mängd olika media: den producerar 80 A4-sidor i färg per minut och stöder media på upp till 350 gram. Den klarar av månadsvolymer på upp till 500 000 ark. bizhub PRESS C8000 kan utrustas med olika kontrollenheter och efterbehandlingsalternativ.

På Drupa 2012 – världens ledande mässa för utskriftsbranschen i Düsseldorf, Tyskland – kommer de som besöker Konica Minoltas monter i hall 8b mellan 3-16 maj själva kunna titta på bizhub PRESS C8000 samt andra produkters utskrifter, prestanda och kvalitet.

UPPDATERAD: Nästa kapitel i momshärvan

Nästa steg tas nu i tryckerimomshärvan.

Rekordår för Göteborgstryckeriet som förvärvar displayspecialist

logo-newGöteborgstryckeriet breddar produktportföljen genom att förvärva displayspecialisten Emko som gick i konkurs i början av juli. Detta är bara ett av flera förvärv man gjort senaste året (mer…)

Varannan svensk kritisk till reklam

Appreklam

(Bild: Sveriges Annonsörer)

De som är kritiska till reklam blir allt fler. Reklam i appar är värst visar en ny undersökning.

Nätverket Grafkom storsatsar med fem aktiviteter i höst

Grafkom höst 16

Grafkom planerar fem nätverksträffar i höst. Alla hos olika medlemsföretag som tryckerier, leverantörer och universitet. Aktiva under hösten är bland många Kent Åberg (NewFormat), Erik Mauritzon (Åtta.45), Lukas Engqvist (Brobygrafiska) och Peter Forsström (Bantorget Grafiska). (Bilder: GrafKom)

Nätverket Grafkom utökar sina aktiviteter kraftigt i höst. Med start i slutet av september planerar man att genomföra hela fem aktiviteter. Den stora nätverksträffen I/O går i höst i Norrköping den 8-9 november. (mer…)

ÅJ Distribution bygger framtidens logistikcenter för tryckta produkter

AJ9_webb

Anders Norin jobbar med att skapa framtidens logistikcenter för tryckta produkter på ÅJ Distribution i Stockholm.

ÅJ Distribution går ”från hantverk till industri” när man bygger ett effektivt logistikcenter för fysiska produkter som företag använder i sin marknadsföring. (mer…)

Ljungbergs Tryckeri förvärvar Norra Skåne Offset

NSK, Ljungbergs och NS

Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar över Norra Skåne Offset av Skånska Dagbladet som därmed avvecklar även sin civiltrycksverksamhet.  (mer…)

Lasertryk vill ta delningsekonomin till den grafiska branschen – här är deras första partners

White Label Lasertryk Xera

Henrik Kruse är ”partner manager” på Lasertryk som satsar stort på att knyta till sig ett 80-tal partners i Sverige. Mikael Davidson (till höger) som driver byrån Xera i Göteborg har precis inlett ett samarbete med Lasertryk. (Bilder: Lasertryk)

Danska Lasertryk trappar upp sina aktiviteter mot den grafiska branschen.

Storaffär i förlagsbranschen – Storytel köper Norstedts

Jonas Tellander, Storytels vd (Bild: Press)

Jonas Tellander, Storytels vd. (Bild: Theresia Jatta Kölin)

Storytel köper Norstedts förlag, inklusive bland annat Rabén & Sjögren, av KF för 152 miljoner kronor. 

UPPDATERAD: Stampens rekonstruktion fortsätter

Stampen Rek

Peter Hjörne och Martin Alsander. (Bild: Press)

Stampen och V-tab går vidare med sin rekonstruktion – i veckan presenteras den preliminära rekonstruktionsplanen för tingsrätterna runt om i landet.