Logga in

Konica Minolta bizhub C8000 marknadsledande i Sverige och i Europa

20 mars, 2012 | Dela:

Pressmeddelande från Konica Minolta 2012-03-19

bizhub PRESS C8000 var under 2011 den mest sålda färgproduktionsmaskinen för ark i Sverige, med en marknadsandel på 15 procent. Detsamma gäller för Europa, där marknadsandelen var 13 procent.  Detta enligt oberoende marknadsanalysföretaget InfoSource.

– Det fanns en efterfrågan på vår bizhub PRESS C8000 redan när den lanserades i slutet av 2010. Den grafiska branschen hade väntat på en sådan maskin i detta segmentet, säger Roy Spennare, Affärsområdeschef Produktion Printing, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.– Vi på Konica Minolta gav oss in på marknaden för Production Printing – avancerade produkter och lösningar för digitalt tryck – 2005. Våra konkurrenter har funnits där betydligt längre. Det är glädjande att vi har nått så långt på kort tid men det mesta är ännu ogjort. Vi gör nu en kraftig satsning i Sverige för att fortsätta att växa. Digitalt tryck är nu så bra och kostnadseffektivt att man på allvar kan konkurrera med offset. Dessutom kan man ju göra variabeltryckt kommunikation med betydligt högre genomslagskraft, fortsätter Roy Spennare.

Bizhub PRESS C8000 höga bildkvalitet når nästan samma utskriftskvalitet som offset. Dessutom imponerar hastigheten samt förmågan att kunna skriva ut på en mängd olika media: den producerar 80 A4-sidor i färg per minut och stöder media på upp till 350 gram. Den klarar av månadsvolymer på upp till 500 000 ark. bizhub PRESS C8000 kan utrustas med olika kontrollenheter och efterbehandlingsalternativ.

På Drupa 2012 – världens ledande mässa för utskriftsbranschen i Düsseldorf, Tyskland – kommer de som besöker Konica Minoltas monter i hall 8b mellan 3-16 maj själva kunna titta på bizhub PRESS C8000 samt andra produkters utskrifter, prestanda och kvalitet.

Grafkom lär branschen om e-handel tillsammans med Åtta.45

Erik Mauritzon och Peter Carlén på Åtta.45 tillsammans med Grafkoms ordförande Ulf Sunnberg (tv).

Den 4 oktober bjuder nätverket Grafkom, i samarbete med Åtta.45, in till en heldag om e-handel för grafiska företag. Huvudtalare och kursledare är e-handelsexperten Urban Lindstedt. (mer…)

Toro-Götatryckeriet byter namn till Duplica

Nya Duplica i Göteborg har ett brett erbjudande av kommunikationslösningar. Från tryck till webbproduktion och crossmediakampanjer.

Nya Duplica i Göteborg har ett brett erbjudande av kommunikationslösningar. Från tryck till webbproduktion och crossmediakampanjer.

Första maj byter Toro-Götatryckeriet i Västra Frölunda strax utanför Göteborg namn till Duplica. (mer…)

UPPDATERAD: Visutech ökar kundvärdet med nytt segment

Visutech utökar erbjudandet med storformatslösningar och inleder strategiskt samarbete med Color Systems.

Schneidler förstärker med bransch- och industriveteraner

Anders Medbo mfl Schneidler

Anders Medbo och Christoffer Nilsson förstärker Schneidler som styrelseledamot och säljare. Johanna Tesdorpf är ny styrelseordförande.

Schneidler har tillsatt ny ordförande och två nya ledamöter till styrelsen. Man har också anställt ny säljare för Stockholm. (mer…)

Vindspelet byter vd

Vindspelet Grafiska i Borås byter vd. Tommy Dise, som varit vd de senaste nio åren, lämnar den första maj över vd-stolen till nuvarande försäljningschefen Hans Ekelund (bilden). (mer…)

Två tryckerier dominerar svensk boktryckarkonst

Svensk Bokkonst 2015 vinn

Fragment av Lars Noren är årets vackraste bok 2015. (foto: Jens Östman, KB)

Göteborgstryckeriet har tryckt sju av Sveriges vackraste böcker 2015. Tillsammans med Livonia Print, med sex böcker, dominerar man årets upplaga av Svensk Bokkonst. (mer…)

Alla vinnare i Guldägget

Tre av årets vinnare i Guldägget (Bilder: Guldägget)

Tre av årets vinnande kampanjer i Guldägget. 805 Million Names, Rudinski Fruktbrännvin och The Singing Sailor. (Bilder: Guldägget)

Forsman & Bodenfors ligger fortsatt i topp när man även i år vann flest guldägg

Antalet tryckeri- och byråkonkurser mot trenden

KK_Varsel_header

Konkurser och varsel i grafisk bransch är på väg upp igen efter flera år på rekordlåga nivåer. Antalet företagskonkurser i det svenska näringslivet minskar samtidigt – hittills i år med nio procentenheter 

Lanserar nya och bredare Eskils på butiksmässa

Nya Eskils 2016

Caroline Sildenstedt, Christian Nilsson och Fredrik Norén visade upp nya Eskils på Shop Nordic i Stockholm.

Eskils tryckeri i Borås har lanserat ny profil. Planen är att bli mer öppna och synliga på marknaden. (mer…)