Logga in

Konica Minolta bizhub C8000 marknadsledande i Sverige och i Europa

20 mars, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Konica Minolta 2012-03-19

bizhub PRESS C8000 var under 2011 den mest sålda färgproduktionsmaskinen för ark i Sverige, med en marknadsandel på 15 procent. Detsamma gäller för Europa, där marknadsandelen var 13 procent.  Detta enligt oberoende marknadsanalysföretaget InfoSource.

– Det fanns en efterfrågan på vår bizhub PRESS C8000 redan när den lanserades i slutet av 2010. Den grafiska branschen hade väntat på en sådan maskin i detta segmentet, säger Roy Spennare, Affärsområdeschef Produktion Printing, Konica Minolta Business Solutions Sweden AB.– Vi på Konica Minolta gav oss in på marknaden för Production Printing – avancerade produkter och lösningar för digitalt tryck – 2005. Våra konkurrenter har funnits där betydligt längre. Det är glädjande att vi har nått så långt på kort tid men det mesta är ännu ogjort. Vi gör nu en kraftig satsning i Sverige för att fortsätta att växa. Digitalt tryck är nu så bra och kostnadseffektivt att man på allvar kan konkurrera med offset. Dessutom kan man ju göra variabeltryckt kommunikation med betydligt högre genomslagskraft, fortsätter Roy Spennare.

Bizhub PRESS C8000 höga bildkvalitet når nästan samma utskriftskvalitet som offset. Dessutom imponerar hastigheten samt förmågan att kunna skriva ut på en mängd olika media: den producerar 80 A4-sidor i färg per minut och stöder media på upp till 350 gram. Den klarar av månadsvolymer på upp till 500 000 ark. bizhub PRESS C8000 kan utrustas med olika kontrollenheter och efterbehandlingsalternativ.

På Drupa 2012 – världens ledande mässa för utskriftsbranschen i Düsseldorf, Tyskland – kommer de som besöker Konica Minoltas monter i hall 8b mellan 3-16 maj själva kunna titta på bizhub PRESS C8000 samt andra produkters utskrifter, prestanda och kvalitet.

Bygger eye-trackingfabrik – vill hjälpa tryckerier skapa högre värde

Need Insights verktyg för yeye-trackning tar inte ”bara” fram en heat-map – utan mäter också ögats reaktion vid den första kontakten med budskapet. Detta används för att få fram hur ett budskap och utformningen fungerar i verkligheten. (Bild: Need Insights)

Företaget Need Insights har utvecklat ett standardiserat sätt att med hjälp av eye-tracking analysera hur bra olika typer av marknadskommunikation fungerar. Nu vill man få den grafiska branschen att erbjuda tjänsten till sina kunder. (mer…)

Digitalisering i fokus när Elanders bygger nya kretslopp för kundernas affärer

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar kring kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar om kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Med global närvaro och lokal produktion tar sig Elanders allt högre upp i sina kunders värdekedja. Senaste åren har man genom flera förvärv vuxit och breddat erbjudandet kraftigt från ”bara” tryck till helintegrerade lösningar inom det man kallar ”supply chain managment”. (mer…)

Unikt event visar upp framtidens alla tryckta produkter

Digaloo inbjudan_webb

Tryckeriet Digaloo visar i en unik utställning upp framtiden för tryck. Det handlar om hur det tryckta mediet väcks till liv, hur det får nya dimensioner och om kopplingen till digitala medier. Och inte minst om hur helt nya produkter kan skapas i framtidens tryckeri. (mer…)

Billes köper Zetterqvist

Billes Tryckeri köper Zetterqvist tryckeri. Från vänster: Niklas Bille, vd Billes Tryckeri, Thomas Molin, vd Zetterqvist tryckeri.

Niklas Bille, vd Billes Tryckeri och Thomas Molin, vd Zetterqvist tryckeri. (Bild: Billes)

Billes tryckeri i Mölndal förvärvar Göteborgstryckeriet Zetterqvist tryckeri. (mer…)

220.000 unika affischer – ”förändrar vårt sätt att tänka kring det tryckta mediet”

T-wallpaper_HP_3--C-tcm245-2329435--CT-tcm245-1085601-32

Ett tryckeri i London har hjälp tidningen Wallpaper att producera 220.000 unika afischer i samband med tidningens 20-årsjubileum. (mer…)

Etikett kopplar upp 40.000 flaskor

Sprittillverkaren Pernod Ricard utrustar 40.000 flaskor med ett chip som skapar en direkt koppling mellan flaskan och din telefon. Det är märket Malibu som provar tekniken i England under hösten.

– Vi har identifierat en möjlighet att använda våra flaskor som en mediaplattform och 

EU Ecolabel för trycksaker breder ut sig – här är alla 27 tryckerier

ecolabel_logoEuropas gemensamma miljömärkning för trycksaker fick sina första certifierade tryckerier 2013. Idag har antalet ökat till nästan 30 stycken och totalt har nu nio tryckerier rätt att leverera Ecolabel-märkta trycksaker till Sverige enligt katalogen över certifierade tryckerier. Men det finns ännu inget svenskt tryckeri på listan.

Dansk tar över vd-stolen på Holmbergs

dsfdsf

Per Klavsen tar över som vd för Holmbergs efter Fredrik Borg som fortsätter jobba med affärsutveckling. (Bilder: Press/Holmbergs)

Holmbergs i Malmö har ny vd. (mer…)

Ikea-katalogen 2017 – Ny app går hand i hand med papperskatalogen

(Bild: Ikea)

(Bild: Press/Ikea)

Den tryckta Ikea-katalogen har levererats världen över sedan 1951 och i år trycks den i 211 miljoner exemplar.