Logga in

Komposterbara flaskor på väg mot butikshyllorna

08 juni, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

En brittisk forskare har tagit fram en helt nedbrytbar flaska av återvunnet papper som snart kan börja massproduceras. 

Flaskan kommer från företaget Choose Water och har utvecklats av den brittiska forskaren James Longcroft, målsättningen är att ersätta plastflaskor och hjälpa till i kampen om plastfria hav. Flaskans yttre lager är gjort av återvunnet papper och det inre lagret är gjort av en komposit-lösning som James Longcroft och hans medarbetare tagit fram själva.

Alla beståndsdelar av flaskan förutom korken bryts ner inom tre veckor om den hamnar i vatten eller i en avfallsdeponi. Vidare så kan vattenlevande djur äta flaskan utan att det skadar dem. Flaskans stålkork rostar och bryts ner helt inom ett år.

Longcroft håller just nu på att få klart sina patent och har börjat söka gräsrotsfinansiering för att kunna massproducera flaskorna med målsättningen att de ska lanseras i september senare i år. Han har redan fått in över 35.000 pund, dessutom så kommer 100 procent av överskottet doneras till välgörenhetsorganisationen Water for Africa, uppger Two Sides.

 

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.

Ny maskin skräddarsyr lådan efter produkten – on-demand

 

Du matar in ett ark kartong och produktens dimensioner – ut kommer en färdigskuret ark som använder minimalt med material och som är redo att vikas ihop till en box. Maskinen skapar helt nya möjligheter för små e-handlare och företag med ett brett produktsortiment. 

Norskt etikettryckeri storsatsar på digitaltryck

På företagets webbplats berättar man om etiketter och företaget. Du hittar den på digitaletikett.no.

Norska Digital Etikett i Gaupne storsatsar och investerar i en HP Indigo 20000 för digital etikettproduktion. (mer…)