Komposterbara flaskor på väg mot butikshyllornaBranschkoll
Logga in

Komposterbara flaskor på väg mot butikshyllorna

08 juni, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

En brittisk forskare har tagit fram en helt nedbrytbar flaska av återvunnet papper som snart kan börja massproduceras. 

Flaskan kommer från företaget Choose Water och har utvecklats av den brittiska forskaren James Longcroft, målsättningen är att ersätta plastflaskor och hjälpa till i kampen om plastfria hav. Flaskans yttre lager är gjort av återvunnet papper och det inre lagret är gjort av en komposit-lösning som James Longcroft och hans medarbetare tagit fram själva.

Alla beståndsdelar av flaskan förutom korken bryts ner inom tre veckor om den hamnar i vatten eller i en avfallsdeponi. Vidare så kan vattenlevande djur äta flaskan utan att det skadar dem. Flaskans stålkork rostar och bryts ner helt inom ett år.

Longcroft håller just nu på att få klart sina patent och har börjat söka gräsrotsfinansiering för att kunna massproducera flaskorna med målsättningen att de ska lanseras i september senare i år. Han har redan fått in över 35.000 pund, dessutom så kommer 100 procent av överskottet doneras till välgörenhetsorganisationen Water for Africa, uppger Two Sides.

 

Ny maskin trycker och packar kaffe on-demand

Bolagets maskin som nyligen introducerades har hamnat hos en kaffeförsäljare.

Regeringens nya system för källsortering – det här har hänt

I juni slog regeringen fast att det nya systemet för källsortering ska träda i kraft den 1 januari 2019. Beslutet har blivit omtalat och har både kritiserats och välkomnats.

Startar webbutik för posters

Posters är en trend och allt fler aktörer ger sig in i branschen. Senast ut är BGA som ska starta en webbshop som delvis överlappar med deras huvudverksamhet. 

Svenskarna positiva till att använda skogen till klimatsmarta produkter

Kläder, förpackningar och batterier är några av de saker som cirka 90 procent av befolkningen tycker det är bra att använda skogen till. 

Det rör på sig i Danmark – branschorganisationerna för print- och promotionaktörer slår sig samman

I slutet av juni stod det klart att de två aktörerna kommer bilda en ännu bredare organisation.

Arkitektkopia vill bli marknadsledande på 3D-print

3D-printad modell av Ebbepark i Linköping. (Bild: Arkitektkopia)

Nöjda kunder och ökande efterfrågan uppges vara anledningarna till att Arkitektkopia nu fortsätter satsa på 3D-print. 

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.