Logga in

kommunikation/PR i Sverige omsätter 34,6 miljarder

17 mars, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Sveriges Informationsförening 2012-03-15

Det index som mäter kommunikationsbranschens omsättning har gått upp två procent efter förra mätningens nedgång. Allt som allt omsätter branschen 34,6 miljarder, och det satsas mest på det digitala.

Informationsindex mäter kommunikationsavdelningarnas budgetar samt den del av marknadsbudgeten som går till kommunikation/PR i alla typer av organisationer; myndigheter, kommuner, företag och NGO:s. Metoden i årets mätning har förändrats något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner, men har i själva verket gått upp. Tidigare års index har också räknats om för att kunna jämföras.

2009 gick Informationsindex ner för första gången sedan mätningarna började. I år har branschen hämtat upp lite av tappet, men det är fortfarande en bit kvar till rekordåret 2007. Dock spår 35 procent att man kommer att få en ökad budget nästa år och nästan lika många, 34 procent, kommer att ha en oförändrad budget.

Totalt omsatte kommunikationsbranschen 34,6 miljarder kronor 2010, cirka en procent av BNP.

Av pengarna som omsätts i branschen går hälften till personal.  En kommunikationsavdelning har i genomsnitt 7,6 personer anställda. Flest kommunikatörer har landstingen, i genomsnitt 14,7, därefter myndigheter (11,4) och börsnoterat företag med fler än 500 anställda (11,1). Antalet anställda hänger ihop med organisationens omsättning.

I övrigt går pengarna främst till undersökningar, produktionstjänster, mediebyråer och webbyråer.

I framtiden spår branschens budgetansvariga att satsningar på sociala medier, digital kommunikation och branding kommer att öka. IR, CSR och köpta produktionstjänster är det dock få som tror kommer att få större betydelse i budgeten.

Informationsindex mäter kommunikationsavdelningarnas budgetar samt den del av marknadsbudgeten som går till kommunikation/PR i alla typer av organisationer; myndigheter, kommuner, företag och NGO:s. Metoden i årets mätning har förändrats något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner, men har i själva verket gått upp. Tidigare års index har också räknats om för att kunna jämföras.

Informationsindex mäts av Informationsföreningen och Precis. Tidigare undersökningar hittas här.

Åtta.45 i nytt förvärv – köper hela Edita Bobergs

Nordic Morning och familjen Boberg säljer sin tryckverksamhet Edita Bobergs i Falun till Åtta.45. (mer…)

Praktikplats sökes: Här hittar du din nästa medarbetare

Ett nytt koncept från Branschkoll ska hjälpa företag att hitta studenter i den grafiska sektorn som söker praktik, och hjälpa studenter att hitta praktikplats. (mer…)

Tar tag i reklamhatet: ”oroade över utvecklingen”

Adjö reklam – adjö mångfald. (Bild: Sveriges Annonsörer)

Adjö reklam – adjö mångfald. (Bild: Sveriges Annonsörer)

Sveriges Annonsörer gör sin största satsning hittills genom kampanjen ”Reklam – inte bara störande”, som ska visa på varför reklam är viktigt och vad som skulle hända om reklamen inte fanns. (mer…)

Omfattande genomgång av möjligheterna med inkjet

Inkjetpresses-1024x418

Nätverket Grafkom har publicerat rapporten ”What they don’t tell you about inkjet presses”. Det är en omfattande genomgång av möjligheterna med inkjet. (mer…)

Värmekänslig tryckfärg hjälper löpare välja rätt sko

asics

Asics tidningsannons hjälper dig välja rätt skotyp. (Bild från film på Youtube)

Skoföretaget Asics, som tillverkar löparskor, har gjort en tidningsannons tryckt med värmekänslig färg (mer…)

Lenanders inleder samarbete med digitaltryckeri i Stockholm

Svante Oledal_head

Svante Oledal är vd på Lenanders. (Foto: Lasse Peterson)

Lenanders Grafiska i Kalmar satsar ytterligare på Stockholmsmarknaden genom att inleda ett samarbete med digitaltryckeriet Team Repro på Södermalm. (mer…)

Individanpassad katalog vann Swedish Content Awards

dromkatalogen

Skidstahus kunder skapar sin egen tryckta katalog på företagets webbplats. (Bild: Skärmdump från skidstahus.se)

Byrån Oh My! och hustillverkaren Skidstahus vann nyligen Swedish Content Awards med kampanjen Drömkatalogen. Innehållet i den tryckta katalogen anpassas ner på individnivå. (mer…)

Laritryck investerar 17 miljoner i nya etikettpressar

Etikettryckeriet Laritryck investerar i en digital hybridpress för etiketter från Mark Andy. (mer…)

Ljudböcker blir till pocket

Storytel pocket

Ljudboksförlaget Storytel ger i sommar ut sina egenproducerade ljudböcker – Storytel Originals – som pocketböcker. (mer…)