Logga in

kommunikation/PR i Sverige omsätter 34,6 miljarder

17 mars, 2012 | Dela:

Pressmeddelande från Sveriges Informationsförening 2012-03-15

Det index som mäter kommunikationsbranschens omsättning har gått upp två procent efter förra mätningens nedgång. Allt som allt omsätter branschen 34,6 miljarder, och det satsas mest på det digitala.

Informationsindex mäter kommunikationsavdelningarnas budgetar samt den del av marknadsbudgeten som går till kommunikation/PR i alla typer av organisationer; myndigheter, kommuner, företag och NGO:s. Metoden i årets mätning har förändrats något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner, men har i själva verket gått upp. Tidigare års index har också räknats om för att kunna jämföras.

2009 gick Informationsindex ner för första gången sedan mätningarna började. I år har branschen hämtat upp lite av tappet, men det är fortfarande en bit kvar till rekordåret 2007. Dock spår 35 procent att man kommer att få en ökad budget nästa år och nästan lika många, 34 procent, kommer att ha en oförändrad budget.

Totalt omsatte kommunikationsbranschen 34,6 miljarder kronor 2010, cirka en procent av BNP.

Av pengarna som omsätts i branschen går hälften till personal.  En kommunikationsavdelning har i genomsnitt 7,6 personer anställda. Flest kommunikatörer har landstingen, i genomsnitt 14,7, därefter myndigheter (11,4) och börsnoterat företag med fler än 500 anställda (11,1). Antalet anställda hänger ihop med organisationens omsättning.

I övrigt går pengarna främst till undersökningar, produktionstjänster, mediebyråer och webbyråer.

I framtiden spår branschens budgetansvariga att satsningar på sociala medier, digital kommunikation och branding kommer att öka. IR, CSR och köpta produktionstjänster är det dock få som tror kommer att få större betydelse i budgeten.

Informationsindex mäter kommunikationsavdelningarnas budgetar samt den del av marknadsbudgeten som går till kommunikation/PR i alla typer av organisationer; myndigheter, kommuner, företag och NGO:s. Metoden i årets mätning har förändrats något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner, men har i själva verket gått upp. Tidigare års index har också räknats om för att kunna jämföras.

Informationsindex mäts av Informationsföreningen och Precis. Tidigare undersökningar hittas här.

Grafkom lär branschen om e-handel tillsammans med Åtta.45

Erik Mauritzon och Peter Carlén på Åtta.45 tillsammans med Grafkoms ordförande Ulf Sunnberg (tv).

Den 4 oktober bjuder nätverket Grafkom, i samarbete med Åtta.45, in till en heldag om e-handel för grafiska företag. Huvudtalare och kursledare är e-handelsexperten Urban Lindstedt. (mer…)

Toro-Götatryckeriet byter namn till Duplica

Nya Duplica i Göteborg har ett brett erbjudande av kommunikationslösningar. Från tryck till webbproduktion och crossmediakampanjer.

Nya Duplica i Göteborg har ett brett erbjudande av kommunikationslösningar. Från tryck till webbproduktion och crossmediakampanjer.

Första maj byter Toro-Götatryckeriet i Västra Frölunda strax utanför Göteborg namn till Duplica. (mer…)

UPPDATERAD: Visutech ökar kundvärdet med nytt segment

Visutech utökar erbjudandet med storformatslösningar och inleder strategiskt samarbete med Color Systems.

Schneidler förstärker med bransch- och industriveteraner

Anders Medbo mfl Schneidler

Anders Medbo och Christoffer Nilsson förstärker Schneidler som styrelseledamot och säljare. Johanna Tesdorpf är ny styrelseordförande.

Schneidler har tillsatt ny ordförande och två nya ledamöter till styrelsen. Man har också anställt ny säljare för Stockholm. (mer…)

Vindspelet byter vd

Vindspelet Grafiska i Borås byter vd. Tommy Dise, som varit vd de senaste nio åren, lämnar den första maj över vd-stolen till nuvarande försäljningschefen Hans Ekelund (bilden). (mer…)

Två tryckerier dominerar svensk boktryckarkonst

Svensk Bokkonst 2015 vinn

Fragment av Lars Noren är årets vackraste bok 2015. (foto: Jens Östman, KB)

Göteborgstryckeriet har tryckt sju av Sveriges vackraste böcker 2015. Tillsammans med Livonia Print, med sex böcker, dominerar man årets upplaga av Svensk Bokkonst. (mer…)

Alla vinnare i Guldägget

Tre av årets vinnare i Guldägget (Bilder: Guldägget)

Tre av årets vinnande kampanjer i Guldägget. 805 Million Names, Rudinski Fruktbrännvin och The Singing Sailor. (Bilder: Guldägget)

Forsman & Bodenfors ligger fortsatt i topp när man även i år vann flest guldägg

Antalet tryckeri- och byråkonkurser mot trenden

KK_Varsel_header

Konkurser och varsel i grafisk bransch är på väg upp igen efter flera år på rekordlåga nivåer. Antalet företagskonkurser i det svenska näringslivet minskar samtidigt – hittills i år med nio procentenheter 

Lanserar nya och bredare Eskils på butiksmässa

Nya Eskils 2016

Caroline Sildenstedt, Christian Nilsson och Fredrik Norén visade upp nya Eskils på Shop Nordic i Stockholm.

Eskils tryckeri i Borås har lanserat ny profil. Planen är att bli mer öppna och synliga på marknaden. (mer…)