Logga in

kommunikation/PR i Sverige omsätter 34,6 miljarder

17 mars, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Sveriges Informationsförening 2012-03-15

Det index som mäter kommunikationsbranschens omsättning har gått upp två procent efter förra mätningens nedgång. Allt som allt omsätter branschen 34,6 miljarder, och det satsas mest på det digitala.

Informationsindex mäter kommunikationsavdelningarnas budgetar samt den del av marknadsbudgeten som går till kommunikation/PR i alla typer av organisationer; myndigheter, kommuner, företag och NGO:s. Metoden i årets mätning har förändrats något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner, men har i själva verket gått upp. Tidigare års index har också räknats om för att kunna jämföras.

2009 gick Informationsindex ner för första gången sedan mätningarna började. I år har branschen hämtat upp lite av tappet, men det är fortfarande en bit kvar till rekordåret 2007. Dock spår 35 procent att man kommer att få en ökad budget nästa år och nästan lika många, 34 procent, kommer att ha en oförändrad budget.

Totalt omsatte kommunikationsbranschen 34,6 miljarder kronor 2010, cirka en procent av BNP.

Av pengarna som omsätts i branschen går hälften till personal.  En kommunikationsavdelning har i genomsnitt 7,6 personer anställda. Flest kommunikatörer har landstingen, i genomsnitt 14,7, därefter myndigheter (11,4) och börsnoterat företag med fler än 500 anställda (11,1). Antalet anställda hänger ihop med organisationens omsättning.

I övrigt går pengarna främst till undersökningar, produktionstjänster, mediebyråer och webbyråer.

I framtiden spår branschens budgetansvariga att satsningar på sociala medier, digital kommunikation och branding kommer att öka. IR, CSR och köpta produktionstjänster är det dock få som tror kommer att få större betydelse i budgeten.

Informationsindex mäter kommunikationsavdelningarnas budgetar samt den del av marknadsbudgeten som går till kommunikation/PR i alla typer av organisationer; myndigheter, kommuner, företag och NGO:s. Metoden i årets mätning har förändrats något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner, men har i själva verket gått upp. Tidigare års index har också räknats om för att kunna jämföras.

Informationsindex mäts av Informationsföreningen och Precis. Tidigare undersökningar hittas här.

Göteborgstryckeriet mot strömmen – ”Finns en stor marknad för bra trycksaker”

GBGT3_web

Maria Iversén, Tobias Hinton och Magnus Iversén driver passionerat Göteborgstryckeriet tillsammans med runt 100 anställda.

För 30 år sedan tog Magnus Iversén över Göteborgstryckeriet med tre anställda. Han har sedan dess utvecklat bolaget till något mycket större än ett tryckeri – idag är man ett grafiskt produktutvecklingsbolag som med stor passion tar fram unika trycksaker och förpackningar vilka skapar stora värden för kunderna. (mer…)

Holmbergs köper Nyaljus – vill skapa Nordens största storformatsföretag

HolmbergsNyaLjus

Holmbergs i Malmö förvärvar Nyaljus i Helsingborg med målet att skapa ett av Nordens största och mest spännande storformatsföretag.  (mer…)

26 nyutbildade grafiska producenter redo för arbetsmarknaden

14 av de 26 nya grafiska producenterna som är redo för näringslivet. (Bild: Xenter)

14 av de 26 nyutbildade grafiska producenterna som är redo för näringslivet. (Bild: Xenter)

I december tar 26 nya trycksaksproducenter examen från Xenter i Botkyrka. (mer…)

Grattis! Tryckfriheten 250 år idag – firas av tryckerier

Tryckfrihet

Offentlighetsprincipen och den första svenska tryckfrihetsförordningen fyller 250 år den 2 december 2016. Detta firas av organisationer och företag – bland annat tryckerier – som under året uppmärksammat det fria ordet och rätten till fri information. (mer…)

Nya provböcker från Arctic – Så här kan pappersval och tryckteknik hänföra

Vad händer i gränssnittet mellan den gamla taktila världen och den nya digitala världen? metamorfos från naturliga till virtuella naturbilder

Vad händer i gränssnittet mellan den taktila och den digitala världen? Arctic beskriver det i sin nya provbokskollektion med en metamorfos från naturliga till virtuella naturbilder. (Bild: Arctic Paper)

Arctics nya provbokskollektioner för Munken Design Range och Arctic Volume Range ska göra det enklare för kreatörer att hitta rätt papper till både konstnärlig och kundorienterad kommunikation. (mer…)

Smartsign nominerad till bästa digitala skylt-lösning

Smartsign Clas Olsson_web

Svenska Smartsign har tillsammans med Nec och Smart Media Solution kan vinna pris för bästa digitala skylt-lösning. (mer…)

Ineko förvärvar danskt högkvalitetstryckeri

colorIneko Group köper danska kvalitetstryckeriet Colorgruppen med 14 anställda. Från och med första januari 2017 blir företaget en del av Vangsgaard som Ineko-ägda Brand Factory köpte 2013. (mer…)

Tryckta tröjor skapade pr-värde för 88 miljoner

Adobes kampanj ”Adobe Stock Apparel” och Stora Ensos koncept för tävlingen Recreate Packaging blev båda belönade i årets 100-wattare.

Adobes kampanj Adobe Stock Apparel och Stora Ensos koncept för tävlingen Recreate Packaging blev båda belönade i årets 100-wattare.

Tryckta tröjor och pokaler av papper prisades i reklamtävlingen 100-wattaren. (mer…)

Lastbilar med elektroniskt papper erbjuder ny kommunikationsplattform

Electronic paper truck displays

Snart kommer lastbilar i Tyskland att utrustas med billiga och strömsnåla displayer. (Bild: visionect.com)

Det kommer hela tiden nya sätt att använda e-ink – det som ofta kallas elektroniskt papper. (mer…)