Logga in

kommunikation/PR i Sverige omsätter 34,6 miljarder

17 mars, 2012 | Dela:

Pressmeddelande från Sveriges Informationsförening 2012-03-15

Det index som mäter kommunikationsbranschens omsättning har gått upp två procent efter förra mätningens nedgång. Allt som allt omsätter branschen 34,6 miljarder, och det satsas mest på det digitala.

Informationsindex mäter kommunikationsavdelningarnas budgetar samt den del av marknadsbudgeten som går till kommunikation/PR i alla typer av organisationer; myndigheter, kommuner, företag och NGO:s. Metoden i årets mätning har förändrats något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner, men har i själva verket gått upp. Tidigare års index har också räknats om för att kunna jämföras.

2009 gick Informationsindex ner för första gången sedan mätningarna började. I år har branschen hämtat upp lite av tappet, men det är fortfarande en bit kvar till rekordåret 2007. Dock spår 35 procent att man kommer att få en ökad budget nästa år och nästan lika många, 34 procent, kommer att ha en oförändrad budget.

Totalt omsatte kommunikationsbranschen 34,6 miljarder kronor 2010, cirka en procent av BNP.

Av pengarna som omsätts i branschen går hälften till personal.  En kommunikationsavdelning har i genomsnitt 7,6 personer anställda. Flest kommunikatörer har landstingen, i genomsnitt 14,7, därefter myndigheter (11,4) och börsnoterat företag med fler än 500 anställda (11,1). Antalet anställda hänger ihop med organisationens omsättning.

I övrigt går pengarna främst till undersökningar, produktionstjänster, mediebyråer och webbyråer.

I framtiden spår branschens budgetansvariga att satsningar på sociala medier, digital kommunikation och branding kommer att öka. IR, CSR och köpta produktionstjänster är det dock få som tror kommer att få större betydelse i budgeten.

Informationsindex mäter kommunikationsavdelningarnas budgetar samt den del av marknadsbudgeten som går till kommunikation/PR i alla typer av organisationer; myndigheter, kommuner, företag och NGO:s. Metoden i årets mätning har förändrats något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner, men har i själva verket gått upp. Tidigare års index har också räknats om för att kunna jämföras.

Informationsindex mäts av Informationsföreningen och Precis. Tidigare undersökningar hittas här.

Danska Stibo köper Sörmlands Grafiska

StiboSörmlands Grafiska blir Sörmlands Printing Solutions när danska Stibo tar över efter konkursen. (mer…)

Han ska leda Lenanders mot 150 miljoner

Lenanders_Bengt_M

Bengt Mårtensson är ny vd på Lenanders i Kalmar – och ägaren Magnus Gottfridsson. (Bild: Rickard Runne, Vibra Reklambyrå)

Lenanders Grafiska i Kalmar har anställt Bengt Mårtensson som ny vd (mer…)

Alla vinnare i ”den stora tryckeriupphandlingen”

Kuvertteamet lanserar Printmarket – ska hjälpa kunderna sälja mer trycksaker

Patrik Sjölin, vd för Kuvertteamet, visade upp nya Printmarket på Promotionmässan.

Patrik Sjölin, vd för Kuvertteamet, visade upp nya Printmarket på Promotionmässan.

Kuvertteamet lanserar Printmarket – en nyutvecklad lösning för e-handel av trycksaker. (mer…)

Nya affärer i fokus när Grafkom samlar branschen

GrafkomBarkarby

Några av deltagarna på Grafkoms nätverksträff i Stockholm den 17 mars.

Efter succén i Malmö i november med över 150 deltagare ökar Grafkom nu fokus ännu mer på nya affärsmöjligheter. (mer…)

Flera nya utbildningar inom grafiska området

YH

Myndigheten för Yrkeshögskolan har beslutat om vilka utbildningar man väljer att finansiera med start i höst. Den grafiska branschen har all anledning att vara glad eftersom det tillkommer flera helt nya utbildningar till branschen.

Intercopy skriver ramavtal med Olsonic – har valt HPs pagewideteknik

Intercopy-kedjan har skrivit ett ramavtal med Olsonic för HPs nya storformatsskrivare med pagewideteknik. Fem företag inom Intercopy har redan valt att investera. (mer…)

Xerox tar över printproduktionen på CGI

Xerox utökar sitt samarbete med CGI och tecknar ett nytt sjuårigt avtal som innebär att Xerox tar över CGIs verksamhet inom printproduktion.  (mer…)

Amazon trycker t-shirts on-demand med utrustning från Kornit

oca1

I höstas lanserade e-handelsjätten Amazon tjänsten Merch där vem som helst kan börja sälja t-shirts med tryck. På grund av det stora intresset stängde Amazon tjänsten för nya kunder och nu krävs en inbjudan för att kunna komma igång.