Logga in

kommunikation/PR i Sverige omsätter 34,6 miljarder

17 Mar, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Sveriges Informationsförening 2012-03-15

Det index som mäter kommunikationsbranschens omsättning har gått upp två procent efter förra mätningens nedgång. Allt som allt omsätter branschen 34,6 miljarder, och det satsas mest på det digitala.

Informationsindex mäter kommunikationsavdelningarnas budgetar samt den del av marknadsbudgeten som går till kommunikation/PR i alla typer av organisationer; myndigheter, kommuner, företag och NGO:s. Metoden i årets mätning har förändrats något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner, men har i själva verket gått upp. Tidigare års index har också räknats om för att kunna jämföras.

2009 gick Informationsindex ner för första gången sedan mätningarna började. I år har branschen hämtat upp lite av tappet, men det är fortfarande en bit kvar till rekordåret 2007. Dock spår 35 procent att man kommer att få en ökad budget nästa år och nästan lika många, 34 procent, kommer att ha en oförändrad budget.

Totalt omsatte kommunikationsbranschen 34,6 miljarder kronor 2010, cirka en procent av BNP.

Av pengarna som omsätts i branschen går hälften till personal.  En kommunikationsavdelning har i genomsnitt 7,6 personer anställda. Flest kommunikatörer har landstingen, i genomsnitt 14,7, därefter myndigheter (11,4) och börsnoterat företag med fler än 500 anställda (11,1). Antalet anställda hänger ihop med organisationens omsättning.

I övrigt går pengarna främst till undersökningar, produktionstjänster, mediebyråer och webbyråer.

I framtiden spår branschens budgetansvariga att satsningar på sociala medier, digital kommunikation och branding kommer att öka. IR, CSR och köpta produktionstjänster är det dock få som tror kommer att få större betydelse i budgeten.

Informationsindex mäter kommunikationsavdelningarnas budgetar samt den del av marknadsbudgeten som går till kommunikation/PR i alla typer av organisationer; myndigheter, kommuner, företag och NGO:s. Metoden i årets mätning har förändrats något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner, men har i själva verket gått upp. Tidigare års index har också räknats om för att kunna jämföras.

Informationsindex mäts av Informationsföreningen och Precis. Tidigare undersökningar hittas här.

Ny molntjänst hjälper företag uppfylla GDPR

Emelie Terlinder och Anna-Lena Isaksson på Insatt AB ligger bakom den nya molntjänsten Qnister-GDPR. (Bild: Insatt)

Juristfirman Insatt har lanserat molntjänsten Qnister-GDPR som hjälper små och medelstora företag att hantera den nya lagstiftningen kring personuppgifter. Lösningen presenteras för den grafiska branschen på Grafkom I/O i Göteborg i november. (mer…)

Antalis Sverige breddar med HPs latexskrivare

Bengt Bjälmén från Antalis (mitten) visar HPs latexutskrifter för Anders Hammarström och Victoria Hedblom på Penny Lane Communication i Stockholm.

Antalis har börjat sälja HPs latexskrivare även i Sverige (mer…)

Apples vd besökte Iggesund – ”partner i innovation och hållbara förpackningar”

Apple vd Tim Cook tweetaed i torsdags efter besöket hos sin kartoongleverantör Iggesund – vilket visades upp på Twitter.

Tim Cook besökte under torsdagen Holmens pappersbruk i Iggesund (mer…)

”Robotiseringen går för långsamt i Sverige”

Sverige har hamnat efter när det kommer till inköp av industrirobotar. ”Det går fort nu och många länder går om oss”, säger Joacim Lorentsson på branschorganisationen Swira och robottillverkaren Kuka. Han är också en av talarna på Grafkom I/O i Göteborg i november. (mer…)

Norska Schjærven öppnar kontor i Stockholm

Stefan Nordin ska leda Schjærven i Stockhom (Bild: Sjærven)

Den norska reklambyrån Schjærven öppnar ett kontor i Stockholm. Schjærven, som jobbar mest inom ”retail marketing”, har kunder som XXL sport & vildmark och elektronikkedjan Power.

Grafkom rekryterar norsk branschprofil

Magnus Thorkildsen blir ny delägare i nätverket Grafkom. Han lämnar därmed sin tjänst som vd för Grafisk bransjeforening i Norge. (mer…)

Nordiska kartongtillverkare dominerar

Domenis 1898 SRL vann ”Carton of the Year”. Tryckeriet var Lucaprint i Italien med kartong från Billerudkorsnäs.

Kartong från Billerudkorsnäs vann tre av de tio klasser i prestigefyllda tävlingen European Carton Excellence Award 2017. I nio av tio klasser använde vinnaren kartong från nordiska tillverkare.

Elanders uppgraderar backup och datalagring

Elanders har investerat i en ny backupplösning från Veeam och HP för att säkerställa att den snabbt ökande mängden data alltid finns tillgänglig.  (mer…)

Aba mångmiljonsatsar på personal och maskiner

Curt Vinterstö och Robine Hedlund driver Aba tillsammans med ett team på snart 30 personer. Nu investerar man stort i sitt grafiska center i Stockholm.

Aba i Stockholm investerar nu mångmiljonbelopp i nya maskiner och dessutom utökar man sälj- och marknadsavdelningen med flera personer. Målet är att flytta arbetstimmar från produktion för att istället läggas på kommunikation med kunderna. (mer…)