Logga in

kommunikation/PR i Sverige omsätter 34,6 miljarder

17 mars, 2012 | Av: Branschkoll | Dela:

Pressmeddelande från Sveriges Informationsförening 2012-03-15

Det index som mäter kommunikationsbranschens omsättning har gått upp två procent efter förra mätningens nedgång. Allt som allt omsätter branschen 34,6 miljarder, och det satsas mest på det digitala.

Informationsindex mäter kommunikationsavdelningarnas budgetar samt den del av marknadsbudgeten som går till kommunikation/PR i alla typer av organisationer; myndigheter, kommuner, företag och NGO:s. Metoden i årets mätning har förändrats något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner, men har i själva verket gått upp. Tidigare års index har också räknats om för att kunna jämföras.

2009 gick Informationsindex ner för första gången sedan mätningarna började. I år har branschen hämtat upp lite av tappet, men det är fortfarande en bit kvar till rekordåret 2007. Dock spår 35 procent att man kommer att få en ökad budget nästa år och nästan lika många, 34 procent, kommer att ha en oförändrad budget.

Totalt omsatte kommunikationsbranschen 34,6 miljarder kronor 2010, cirka en procent av BNP.

Av pengarna som omsätts i branschen går hälften till personal.  En kommunikationsavdelning har i genomsnitt 7,6 personer anställda. Flest kommunikatörer har landstingen, i genomsnitt 14,7, därefter myndigheter (11,4) och börsnoterat företag med fler än 500 anställda (11,1). Antalet anställda hänger ihop med organisationens omsättning.

I övrigt går pengarna främst till undersökningar, produktionstjänster, mediebyråer och webbyråer.

I framtiden spår branschens budgetansvariga att satsningar på sociala medier, digital kommunikation och branding kommer att öka. IR, CSR och köpta produktionstjänster är det dock få som tror kommer att få större betydelse i budgeten.

Informationsindex mäter kommunikationsavdelningarnas budgetar samt den del av marknadsbudgeten som går till kommunikation/PR i alla typer av organisationer; myndigheter, kommuner, företag och NGO:s. Metoden i årets mätning har förändrats något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner, men har i själva verket gått upp. Tidigare års index har också räknats om för att kunna jämföras.

Informationsindex mäts av Informationsföreningen och Precis. Tidigare undersökningar hittas här.

Nätverket Grafkom storsatsar med fem aktiviteter i höst

Grafkom höst 16

Grafkom planerar fem nätverksträffar i höst. Alla hos olika medlemsföretag som tryckerier, leverantörer och universitet. Aktiva under hösten är bland många Kent Åberg (NewFormat), Erik Mauritzon (Åtta.45), Lukas Engqvist (Brobygrafiska) och Peter Forsström (Bantorget Grafiska). (Bilder: GrafKom)

Nätverket Grafkom utökar sina aktiviteter kraftigt i höst. Med start i slutet av september planerar man att genomföra hela fem aktiviteter. Den stora nätverksträffen I/O går i höst i Norrköping den 8-9 november. (mer…)

ÅJ Distribution bygger framtidens logistikcenter för tryckta produkter

AJ9_webb

Anders Norin jobbar med att skapa framtidens logistikcenter för tryckta produkter på ÅJ Distribution i Stockholm.

ÅJ Distribution går ”från hantverk till industri” när man bygger ett effektivt logistikcenter för fysiska produkter som företag använder i sin marknadsföring. (mer…)

Ljungbergs Tryckeri förvärvar Norra Skåne Offset

NSK, Ljungbergs och NS

Ljungbergs Tryckeri i Klippan tar över Norra Skåne Offset av Skånska Dagbladet som därmed avvecklar även sin civiltrycksverksamhet.  (mer…)

Lasertryk vill ta delningsekonomin till den grafiska branschen – här är deras första partners

White Label Lasertryk Xera

Henrik Kruse är ”partner manager” på Lasertryk som satsar stort på att knyta till sig ett 80-tal partners i Sverige. Mikael Davidson (till höger) som driver byrån Xera i Göteborg har precis inlett ett samarbete med Lasertryk. (Bilder: Lasertryk)

Danska Lasertryk trappar upp sina aktiviteter mot den grafiska branschen.

Storaffär i förlagsbranschen – Storytel köper Norstedts

Jonas Tellander, Storytels vd (Bild: Press)

Jonas Tellander, Storytels vd. (Bild: Theresia Jatta Kölin)

Storytel köper Norstedts förlag, inklusive bland annat Rabén & Sjögren, av KF för 152 miljoner kronor. 

UPPDATERAD: Stampens rekonstruktion fortsätter

Stampen Rek

Peter Hjörne och Martin Alsander. (Bild: Press)

Stampen och V-tab går vidare med sin rekonstruktion – i veckan presenteras den preliminära rekonstruktionsplanen för tingsrätterna runt om i landet.

TMG Öresund växer med digital omställning

xxx

Jakob Grahn är vd på TMG Öresund sedan 2012.

TMG Öresund har det lilla företagets närhet till kunderna samtidigt som man backas upp av en större koncern i sin ägare Taberg Media Group.  (mer…)

Schneidler delas i två – Spandex köper storformat och screen

Alexander Pierrou, ansvarig för Spandex nordiska verksamhet och Jan Skantze, en av ägarna till Schneidler.

Alexander Pierrou, ansvarig för Spandex nordiska verksamhet och Jan Skantze, en av ägarna till Schneidler som nu delas i två delar. (Foto: Press)

Schneidler Grafiska delas i två – den globala Spandex-koncernen växer i Sverige och Norge genom att förvärva den ena delen. (mer…)

Finansbolaget som tror på det tryckta mediet

Henrik Olsson är vd för Pedab Finance.

För fyra år sedan började finansbolaget Pedab Finance öka sitt intresse för att finansiera produktionsutrusning i den grafiska branschen.

Sedan dess har man tagit in flera tryckerier bland sina kunder. (mer…)