Logga in

Kommentar: Är det viktigt att köpa trycksaker lokalt?

11 april, 2018 | Av: Morten Reitoft | Dela:

Morten Reitoft, redaktör på Inkish, delar med sig av sina tankar kring lokal och global konkurrens inom tryckeribranschen. ”jag tror inte att det är tryggare eller säkrare att köpa från er än från någon annan.”.

Branschkoll publicerade den 19 mars en artikel om ett nytt svenskt initiativ som kallas flipptryck.se – som drivs av det Stockholmsbaserade tryckeriet Åtta45.

Artikeln hade rubriken ”Trygghet och flippade priser ska ta hem trycket till Sverige – ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match”” och texten nedan är en kommentar från Morten Reitoft, redaktör Inkish, till artikeln.

Är det viktigt att köpa tryck lokalt? om svaret är ja – är prismatchning viktigt? Och om det är så – kan ett svenskt tryckeri matcha priser från var som helst?

Morten Reifot, redaktör Inkish.

Av: Morten Reitoft, Redaktör Inkish

Artikelns titeln tyder på att kunder i Sverige inte längre behöver köpa från utländska leverantörer – eftersom också priserna kommer att matchas. För mig väcker det en hel del frågor som kan vara intressanta att diskutera – och vem vet, vi kanske kan göra det när vi träffas på Print Next 18 i Stockholm i slutet av april.

En av de återkommande frågorna i alla branscher är lokalt eller globalt. Sverige har blivit en rik nation genom att exportera vapen, bilar, flygplan, järn, industriella produkter, tjänster och många fler produkter, och Sverige har blivit mycket framgångsrikt och förmöget trots de höga skatterna och höga levnadskostnader – vissa säger även på grund av välfärden.

Många människor i de Skandinaviska länderna uppskattar den Nordiska modellen där vi oavsett dessa odds har kunnat föra handel och blivit vinnare – även i ett globalt perspektiv. Globalisering och öppenhet i den internationella handeln har gynnat medborgarna enormt. Kapitalism och fri handel har gett konsumenterna bättre produkter, bättre service, lägre priser och har fått företagen att säkerställa utvecklingen av bättre produkter, bättre incitament för högre produktivitet och många andra delar som också har bidragit till välståndet.

Så vad är det som oroar mig mest över globaliseringen? När Flipptryck väljer termer som ”vår marknad” och ”ge de utländska aktörerna en match” – är det en trend vi ser på många andra ställen. När Donald Trump vill ”Make America Great Again”, understrycker han en trend man ser i många länder, att man inte vill ha den internationella konkurrensen. Att man inte vill ha fri handel och att man inte vill ha de fördelar som en dynamisk marknad ger.

I åratal har det varit en megatrend att ”köpa lokalt” och ”vara ansvarsfull” på många olika nivåer. Detta har varit i förhållande till mat, lokalt hantverk och många andra saker – och tydligen nu också när det gäller att köpa tryck. Kuvertteamet har under flera år främjat ”Print by Sweden” och nu blir Flipptryck en ny aktör som beslutat sig för att följa med i denna utveckling. Jag är säker på att många svenska tryckerier hoppas på en konsument-efterfrågan för lokalt producerade produkter – eller? 

Jag tycker att det är konstigt och oroande. Tänk dig att du tar det till nästa nivå där du endast köper från den kommun du är en del av? Eller bara väljer att köpa från den staden du bor i? Konkurrensen kommer att vara begränsad. Produktutveckling kommer att vara begränsad och jag har svårt att se vem som kommer att dra nytta av detta trångsynta inriktade fokus. Vad händer om ett tryckeri blir framgångsrikt och vill expandera till andra marknader? Hur ska marknaden reagerar på detta fåniga ”köpa svenskt”-synsätt när säljaren är belägen i ett annat land?

Men låt oss anta att detta är en bra idé (det är det inte i min mening) – nästa fråga är om priserna ska matchas? Eller om kunderna kommer att köpa tryck som är ”Made in Sweden” trots priserna från exempelvis utländska tryckerier. Om detta är kvalitet – bör priserna spegla kostnaden för att producera lokalt. Detta bör per definition öppna upp för lokal konkurrens och sedan hålla en balans som gynnar konsumenten.

Flipptryck lägger emellertid till en annan term till ekvationen som enligt min mening inte är bra – att de ska ge de utländska tryckerierna en match – innebär det inte att man också matchar priserna? I artikeln på Branschkoll säger man att tre parametrar kommer att stödja deras konverteringpriser, funktioner, och slutligen ”trygghet”.

Om detta också innebär matchade priser från utländska tryckerier så betyder det att den lokala konkurrensen inte kommer att kunna etableras och Flipptryck kommer själva att gynnas av mass-tryck, och exakt samma problem som är anledningen till att utländska tryckerier är fruktade och ses som orättvis konkurrens. 

Man kan inte leverera på detta löfte. Priserna är en relation mellan kapitalkostnad, arbetskostnad, materialkostnad och era driftskostnader. Så antingen är detta bara en marknadsförings-”bluff” eller så kommer det att leda till förlust och en negativ pris-spiral för hela marknaden.

Det leder mig till den sista frågan från min rubrik. Kan ett svenskt tryckeri alls konkurrera i pris? Ok, så om vi bara tar några av de priser de har på sin hemsida så ligger de HÖGT över priserna i Danmark. Ett exempel kan vara en roll-up som på Flipptryck kostar 745 SEK + moms – det är cirka 73€ – samma mekanism och liknande kvalitet i Danmark säljs för 53€, vilket är cirka 27% billigare och jag gissar, utan att kontrollera, att priserna i Polen och Tyskland är ännu lägre. Tänk på att mekanismen troligen är tillverkad i Kina, materialet i Tyskland, skrivaren i Japan – det enda som finns kvar i ekvationen att ”köpa svenskt” är enligt min mening arbetskraften. Arbetskostnaden är högre i Sverige. Arbetsförhållanden är olika och värdet på den produkt som trycks i Sverige – ja, jag vet inte om det är värt ett sådant värde som kan rättfärdiga ett betydligt högre pris?

Så gör Flipptryck något galet? Nej – naturligtvis finns det lokala intressen i att hålla företag inom landet. Naturligtvis är det viktigt att hålla en aktiv arbetskraft. Och det finns naturligtvis de nationella känslorna som ingen kan avvisa – tydligen både för tryckerier och för Trump. Men – er konkurrens ska avse service, kvalitet, klokhet och alla saker som kan motivera ett högre pris och även ge ett fokus på värde snarare än pris.

Konsekvenser – absolut. När Flipptryck kommer att justera priserna till Europeisk nivå (jag har inte kollat upp något annat än en roll-up) så kommer andra tryckeri i Sverige att antingen SÄNKA priserna eller komma upp med produkter och tjänster som motiverar ett högre pris och ett högre värde för kunden – vilket så småningom kommer att göra Flipptryck och andra online-tryckerier som främst fokuserar på priser mindre lönsamma och mindre intressanta att jobba med – så alla goda intentioner och i min mening helt fel fokus kommer bara att skapa en negativ pris-spiral, kommer inte att stödja vår bransch, inte vara stöd för expansion och tillväxt, utan bara för kunder som kanske inte bryr sig om de köper från Print24 eller från Flipptryck – om pris, produkt och service ändå är den samma.

Mitt påstående är att konverteringen på tryckta produkter huvudsakligen har att göra med priser och mindre att göra med andra parametrar eftersom online-tryck är standardiserade produkter och tjänster. Om du tror att du kan göra köpupplevelsen bättre – då borde många saker bli bättre – vad sägs om att bara använda svenska ord och uttryck (’Don’t have an account? Register a new account!’, etc.)

Köpupplevelsen på flipptryck.se är mer eller mindre den samma som hos alla andra standardiserade webb-till-tryck lösningar. Bra eller dåligt beror på kompetens och hur van du redan är att använda webb-till-tryck tjänster.

Detta är inte en vendetta mot Flipptryck eller något annat online-företag för den delen. Jag gillar bara inte när företag hävdar saker som de sedan inte levererar på. Er webbplats är inte lättare att använda än någon annan och jag tror inte att det är tryggare eller säkrare att köpa från er än från någon annan.

Ska vi prata om detta?

Av Morten Reitoft, Redaktör Inkish

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)

Hon ska utveckla lagerverksamheten på ÅJ

Carina Olsson tillträdde som lagerchef på ÅJ Distribution i Augusti.

ÅJ Distribution i Stockholm ska satsa mer på lagerverksamheten – främst inom kundkategorin varumärken och säljbolag – och har anställt Carina Olsson som ny lagerchef. (mer…)

Här är alla grafiska företag som kan vinna i Publishingpriset

Alexander Jensson som driver E-print har producerat boken Power of Friendship för Becker Network som drivs av Mikael Becker. Nu tävlar man i Publishingpriset med den unika boken i kategorin Bokasin.

Tävlingen Publishingpriset avgörs på en gala i november i Stockholm. Det brukar bli en stor uppvisning i vad den grafiska branschen är med och skapar för värde för det svenska näringslivet när årets bästa trycksaker utses av en namnkunnig jury. Även i år är flera grafiska företag med (förutom att ”bara” ha producerat bidragen) och tävlar i olika klasser. (mer…)

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

(mer…)

Bröderna Bille får ny utmärkelse – tävlar om att bli årets företagare i Sverige

Billes Tryckeri tar sig vidare i ”tävlingen” Årets Företagare. (mer…)

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter (mer…)