Kommentar: Är det viktigt att köpa trycksaker lokalt?

prints morten

Morten Reitoft, redaktör på Inkish, delar med sig av sina tankar kring lokal och global konkurrens inom tryckeribranschen. ”jag tror inte att det är tryggare eller säkrare att köpa från er än från någon annan.”.

Branschkoll publicerade den 19 mars en artikel om ett nytt svenskt initiativ som kallas flipptryck.se – som drivs av det Stockholmsbaserade tryckeriet Åtta45.

Artikeln hade rubriken ”Trygghet och flippade priser ska ta hem trycket till Sverige – ”Vi ska ge de utländska aktörerna en match”” och texten nedan är en kommentar från Morten Reitoft, redaktör Inkish, till artikeln.

Är det viktigt att köpa tryck lokalt? om svaret är ja – är prismatchning viktigt? Och om det är så – kan ett svenskt tryckeri matcha priser från var som helst?

Morten Reitoft

Morten Reifot, redaktör Inkish.

Av: Morten Reitoft, Redaktör Inkish

Artikelns titeln tyder på att kunder i Sverige inte längre behöver köpa från utländska leverantörer – eftersom också priserna kommer att matchas. För mig väcker det en hel del frågor som kan vara intressanta att diskutera – och vem vet, vi kanske kan göra det när vi träffas på Print Next 18 i Stockholm i slutet av april.

En av de återkommande frågorna i alla branscher är lokalt eller globalt. Sverige har blivit en rik nation genom att exportera vapen, bilar, flygplan, järn, industriella produkter, tjänster och många fler produkter, och Sverige har blivit mycket framgångsrikt och förmöget trots de höga skatterna och höga levnadskostnader – vissa säger även på grund av välfärden.

Många människor i de Skandinaviska länderna uppskattar den Nordiska modellen där vi oavsett dessa odds har kunnat föra handel och blivit vinnare – även i ett globalt perspektiv. Globalisering och öppenhet i den internationella handeln har gynnat medborgarna enormt. Kapitalism och fri handel har gett konsumenterna bättre produkter, bättre service, lägre priser och har fått företagen att säkerställa utvecklingen av bättre produkter, bättre incitament för högre produktivitet och många andra delar som också har bidragit till välståndet.

Så vad är det som oroar mig mest över globaliseringen? När Flipptryck väljer termer som ”vår marknad” och ”ge de utländska aktörerna en match” – är det en trend vi ser på många andra ställen. När Donald Trump vill ”Make America Great Again”, understrycker han en trend man ser i många länder, att man inte vill ha den internationella konkurrensen. Att man inte vill ha fri handel och att man inte vill ha de fördelar som en dynamisk marknad ger.

I åratal har det varit en megatrend att ”köpa lokalt” och ”vara ansvarsfull” på många olika nivåer. Detta har varit i förhållande till mat, lokalt hantverk och många andra saker – och tydligen nu också när det gäller att köpa tryck. Kuvertteamet har under flera år främjat ”Print by Sweden” och nu blir Flipptryck en ny aktör som beslutat sig för att följa med i denna utveckling. Jag är säker på att många svenska tryckerier hoppas på en konsument-efterfrågan för lokalt producerade produkter – eller? 

Annons

Jag tycker att det är konstigt och oroande. Tänk dig att du tar det till nästa nivå där du endast köper från den kommun du är en del av? Eller bara väljer att köpa från den staden du bor i? Konkurrensen kommer att vara begränsad. Produktutveckling kommer att vara begränsad och jag har svårt att se vem som kommer att dra nytta av detta trångsynta inriktade fokus. Vad händer om ett tryckeri blir framgångsrikt och vill expandera till andra marknader? Hur ska marknaden reagerar på detta fåniga ”köpa svenskt”-synsätt när säljaren är belägen i ett annat land?

Men låt oss anta att detta är en bra idé (det är det inte i min mening) – nästa fråga är om priserna ska matchas? Eller om kunderna kommer att köpa tryck som är ”Made in Sweden” trots priserna från exempelvis utländska tryckerier. Om detta är kvalitet – bör priserna spegla kostnaden för att producera lokalt. Detta bör per definition öppna upp för lokal konkurrens och sedan hålla en balans som gynnar konsumenten.

Flipptryck lägger emellertid till en annan term till ekvationen som enligt min mening inte är bra – att de ska ge de utländska tryckerierna en match – innebär det inte att man också matchar priserna? I artikeln på Branschkoll säger man att tre parametrar kommer att stödja deras konverteringpriser, funktioner, och slutligen ”trygghet”.

Om detta också innebär matchade priser från utländska tryckerier så betyder det att den lokala konkurrensen inte kommer att kunna etableras och Flipptryck kommer själva att gynnas av mass-tryck, och exakt samma problem som är anledningen till att utländska tryckerier är fruktade och ses som orättvis konkurrens. 

Man kan inte leverera på detta löfte. Priserna är en relation mellan kapitalkostnad, arbetskostnad, materialkostnad och era driftskostnader. Så antingen är detta bara en marknadsförings-”bluff” eller så kommer det att leda till förlust och en negativ pris-spiral för hela marknaden.

Det leder mig till den sista frågan från min rubrik. Kan ett svenskt tryckeri alls konkurrera i pris? Ok, så om vi bara tar några av de priser de har på sin hemsida så ligger de HÖGT över priserna i Danmark. Ett exempel kan vara en roll-up som på Flipptryck kostar 745 SEK + moms – det är cirka 73€ – samma mekanism och liknande kvalitet i Danmark säljs för 53€, vilket är cirka 27% billigare och jag gissar, utan att kontrollera, att priserna i Polen och Tyskland är ännu lägre. Tänk på att mekanismen troligen är tillverkad i Kina, materialet i Tyskland, skrivaren i Japan – det enda som finns kvar i ekvationen att ”köpa svenskt” är enligt min mening arbetskraften. Arbetskostnaden är högre i Sverige. Arbetsförhållanden är olika och värdet på den produkt som trycks i Sverige – ja, jag vet inte om det är värt ett sådant värde som kan rättfärdiga ett betydligt högre pris?

Så gör Flipptryck något galet? Nej – naturligtvis finns det lokala intressen i att hålla företag inom landet. Naturligtvis är det viktigt att hålla en aktiv arbetskraft. Och det finns naturligtvis de nationella känslorna som ingen kan avvisa – tydligen både för tryckerier och för Trump. Men – er konkurrens ska avse service, kvalitet, klokhet och alla saker som kan motivera ett högre pris och även ge ett fokus på värde snarare än pris.

Konsekvenser – absolut. När Flipptryck kommer att justera priserna till Europeisk nivå (jag har inte kollat upp något annat än en roll-up) så kommer andra tryckeri i Sverige att antingen SÄNKA priserna eller komma upp med produkter och tjänster som motiverar ett högre pris och ett högre värde för kunden – vilket så småningom kommer att göra Flipptryck och andra online-tryckerier som främst fokuserar på priser mindre lönsamma och mindre intressanta att jobba med – så alla goda intentioner och i min mening helt fel fokus kommer bara att skapa en negativ pris-spiral, kommer inte att stödja vår bransch, inte vara stöd för expansion och tillväxt, utan bara för kunder som kanske inte bryr sig om de köper från Print24 eller från Flipptryck – om pris, produkt och service ändå är den samma.

Mitt påstående är att konverteringen på tryckta produkter huvudsakligen har att göra med priser och mindre att göra med andra parametrar eftersom online-tryck är standardiserade produkter och tjänster. Om du tror att du kan göra köpupplevelsen bättre – då borde många saker bli bättre – vad sägs om att bara använda svenska ord och uttryck (’Don’t have an account? Register a new account!’, etc.)

Köpupplevelsen på flipptryck.se är mer eller mindre den samma som hos alla andra standardiserade webb-till-tryck lösningar. Bra eller dåligt beror på kompetens och hur van du redan är att använda webb-till-tryck tjänster.

Detta är inte en vendetta mot Flipptryck eller något annat online-företag för den delen. Jag gillar bara inte när företag hävdar saker som de sedan inte levererar på. Er webbplats är inte lättare att använda än någon annan och jag tror inte att det är tryggare eller säkrare att köpa från er än från någon annan.

Ska vi prata om detta?

Av Morten Reitoft, Redaktör Inkish

Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons