Logga in

Kodak rusar på börsen efter lansering av kryptovaluta

11 januari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Kodak lanserar i ett samarbete med Wenn Digital den egna kryptovaluta Kodakcoin tillsammans med en plattform för att sälja och kontrollera bilder. Börsvärdet rusade på nyheten och aktien var som mest upp nästan 300 procent.

Genom blockkedjeteknologi ska Kodaks nya plattform, som fått namnet Kodakone, hjälpa fotografer och bildskapare att kontrollera upphovsrätten för deras bilder. Blockkedjan kommer möjliggöra en krypterad, digital huvudbok som håller koll på vem som äger de bilder som ingår i plattformen. Vidare kommer fotografer kunna få betalt för sina bilder genom plattformen.

Fotografer och bildskapare kommer kunna ladda upp nytt och befintligt material till Kokadone och licensiera det genom plattformen. Tanken bakom initiativet är att underlätta licensiering och försäljning av bilder för fotografer. Vidare kommer Kodakone använda ”spindlar” för att skydda och säkra registrerade bilder.

– För många i teknikindustrin är blockkedja och kryptovaluta heta ord. För fotografer som länge kämpat med att få kontroll över var och hur deras arbete används så är dessa ord nycklar till att lösa det som har känts som ett olösbart problem, säger Kodaks vd Jeff Clarke, i ett pressmeddelande.

Marknaden tog emot beskedet väl

Kursgrafen efter nyheten.

Kodaks aktie sköt i höjden och med en stängningskurs på 10,60 USD i går – jämfört med 3,13 USD i tisdags. Kryptovalutor är väldigt hett just nu och kombinerat med ett stort företag så blir det intressant för en större målgrupp.

Det är samarbetspartnern Wenn Digital som utvecklat teknologin åt Kodak med deras expertis från blockkedjor och kryptovalutor. Och deras dotterbolag Wenn Media som samarbetar med 2.500 professionella fotografer.

Mer om projektet och dess framtid kan du läsa om här.

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.