Logga in

IT-utveckling och e-business för framtidens grafiska företag

20 Mar, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
Nätverksträff med Grafkom i Stockholm 2016. Nästa gång träffas man 26-27 april i Stockholm.

Nätverksträff med Grafkom 2016. Nästa gång träffas man 26-27 april i Stockholm.

För alla grafiska företag som funderar på sin it-utveckling och försäljning på nätet i olika former är nästa träff med nätverket Grafkom ett tillfälle att skaffa ny kunskap och diskutera framtiden. Under temat ”it och e-business” delar personer från hela värdekedjan med sig av kunskap och erfarenheter.

E-handel handlar om väldigt många olika saker – exempelvis strategi, utveckling, it och försäljning – och dessa delar lyfts fram under fyra olika presentationer på nätverksträffen 26-27 april i Stockholm.

  • Så här bygger Bobergs nästa generation e-handel för grafisk bransch
    Jonas Ullberg, ansvarig e-handel, Edita Bobergs
  • Outsourca systemutveckling till andra sidan jorden – fallgropar och möjligheter
    Thobias Ålund, Vintrex och Magnus Huglén, Unileap
  • Därför ska du inte investera i web-to-print
    Morten B. Reitoft, CEO, Print Provider International
  • Viktiga trender inom e-handel
    Olle Lindberg, Country Manager Sweden, Vaimo

Totalt är det över 20 presentationer på GrafKom I/O som nätverksträffen kallas och andra teman är bland annat automatisering med robotar och försäljning/CRM.

Alla talare presenteras på grafkom.se/io där man också kan se vilka som redan anmält sig.

Grafkom är en medlemsorganisation som är öppen för alla aktörer i värdekedjan för grafisk kommunikation.

Ny molntjänst hjälper företag uppfylla GDPR

Emelie Terlinder och Anna-Lena Isaksson på Insatt AB ligger bakom den nya molntjänsten Qnister-GDPR. (Bild: Insatt)

Juristfirman Insatt har lanserat molntjänsten Qnister-GDPR som hjälper små och medelstora företag att hantera den nya lagstiftningen kring personuppgifter. Lösningen presenteras för den grafiska branschen på Grafkom I/O i Göteborg i november. (mer…)

Antalis Sverige breddar med HPs latexskrivare

Bengt Bjälmén från Antalis (mitten) visar HPs latexutskrifter för Anders Hammarström och Victoria Hedblom på Penny Lane Communication i Stockholm.

Antalis har börjat sälja HPs latexskrivare även i Sverige (mer…)

Apples vd besökte Iggesund – ”partner i innovation och hållbara förpackningar”

Apple vd Tim Cook tweetaed i torsdags efter besöket hos sin kartoongleverantör Iggesund – vilket visades upp på Twitter.

Tim Cook besökte under torsdagen Holmens pappersbruk i Iggesund (mer…)

”Robotiseringen går för långsamt i Sverige”

Sverige har hamnat efter när det kommer till inköp av industrirobotar. ”Det går fort nu och många länder går om oss”, säger Joacim Lorentsson på branschorganisationen Swira och robottillverkaren Kuka. Han är också en av talarna på Grafkom I/O i Göteborg i november. (mer…)

Norska Schjærven öppnar kontor i Stockholm

Stefan Nordin ska leda Schjærven i Stockhom (Bild: Sjærven)

Den norska reklambyrån Schjærven öppnar ett kontor i Stockholm. Schjærven, som jobbar mest inom ”retail marketing”, har kunder som XXL sport & vildmark och elektronikkedjan Power.

Grafkom rekryterar norsk branschprofil

Magnus Thorkildsen blir ny delägare i nätverket Grafkom. Han lämnar därmed sin tjänst som vd för Grafisk bransjeforening i Norge. (mer…)

Nordiska kartongtillverkare dominerar

Domenis 1898 SRL vann ”Carton of the Year”. Tryckeriet var Lucaprint i Italien med kartong från Billerudkorsnäs.

Kartong från Billerudkorsnäs vann tre av de tio klasser i prestigefyllda tävlingen European Carton Excellence Award 2017. I nio av tio klasser använde vinnaren kartong från nordiska tillverkare.

Elanders uppgraderar backup och datalagring

Elanders har investerat i en ny backupplösning från Veeam och HP för att säkerställa att den snabbt ökande mängden data alltid finns tillgänglig.  (mer…)

Aba mångmiljonsatsar på personal och maskiner

Curt Vinterstö och Robine Hedlund driver Aba tillsammans med ett team på snart 30 personer. Nu investerar man stort i sitt grafiska center i Stockholm.

Aba i Stockholm investerar nu mångmiljonbelopp i nya maskiner och dessutom utökar man sälj- och marknadsavdelningen med flera personer. Målet är att flytta arbetstimmar från produktion för att istället läggas på kommunikation med kunderna. (mer…)