Logga in

Ica fortsatt största annonsören – men gapet till tvåan minskade

02 februari, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
ica

(Fotograf: Peter Gehrke)

Ica var Sveriges största annonsör under 2016 visar en sammanställning från Kantar Sifo. Men gapet till tvåan, P&G, minskar.

De största annonsörerna ökade reklaminvesteringarna med tio procent under 2016. Ica toppar listan fortsatt listan men gapet till tvåan, som 2016 var Procter & Gamble, minskade. Rörligt och digitalt var huvudmedierna som flyttade fram sina positioner ytterligare, skriver Sveriges Annonsörer i ett meddelande.

Totalt investerade Ica över 1,2 miljarder kronor 2016 vilket var en minskning med 1,1 procent mot 2015. Största kanalminskningen procentuellt sett var populärpress med minus 86,5 procent.

Tvåan Procter & Gamble (P&G) ökade sina investeringar stort – från 590 miljoner 2015 till över 1 miljard 2016 och kliver upp från en fjärdeplats året innan. Framförallt ökade företaget i TV (70 procent) som var den största kanalen.

Hallon.se och Bauhaus är nya på årets topplista. Totalt investerade de 20 största företagen närmare 9,6 miljarder, en ökning med tio procent jämfört med 2015.

Kantar Sifos sammanställning över landets investeringar i marknadskommunikation för 2016 är nu sammanställda.

Största annonsörerna år 2016 

Reklamin 2016

Källa: Kantar Sifos Reklammätningar 2016 och 2015 (RM). Tabellen visar bruttoinvesteringar i Mkr och tar enbart med reklamköp i huvudmedier. De utgår från mätningar av annonsvolymen och använder sig därefter av de ordinarie prislistorna för att beräkna investeringen.

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)

Hon ska utveckla lagerverksamheten på ÅJ

Carina Olsson tillträdde som lagerchef på ÅJ Distribution i Augusti.

ÅJ Distribution i Stockholm ska satsa mer på lagerverksamheten – främst inom kundkategorin varumärken och säljbolag – och har anställt Carina Olsson som ny lagerchef. (mer…)

Här är alla grafiska företag som kan vinna i Publishingpriset

Alexander Jensson som driver E-print har producerat boken Power of Friendship för Becker Network som drivs av Mikael Becker. Nu tävlar man i Publishingpriset med den unika boken i kategorin Bokasin.

Tävlingen Publishingpriset avgörs på en gala i november i Stockholm. Det brukar bli en stor uppvisning i vad den grafiska branschen är med och skapar för värde för det svenska näringslivet när årets bästa trycksaker utses av en namnkunnig jury. Även i år är flera grafiska företag med (förutom att ”bara” ha producerat bidragen) och tävlar i olika klasser. (mer…)

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

(mer…)

Bröderna Bille får ny utmärkelse – tävlar om att bli årets företagare i Sverige

Billes Tryckeri tar sig vidare i ”tävlingen” Årets Företagare. (mer…)

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter (mer…)