Logga in

Här är årets grafiska gaseller

20 december, 2016 | Av: Branschkoll | Dela:
Gasell16

Dagens Industri presenterade i december 2016 års gaseller – Sveriges bäst växande och lönsamma bolag. Sex av de drygt 900 bolagen på listan finns i år i den grafiska branschen. (Bild: Klipp från bilaga med alla vinnare)

I år utsågs sex grafiska företag till gasellföretag av Dagens Industri. Företaget Medtryck som erbjuder promotionprodukter med tryck växte mest. För att komma med på listan ska man minst ha dubblat omsättningen mellan 2012 och 2015.

Gaseller 2016 lista

2016 års grafiska gaseller

  • CA Andersson i Malmö är det företag på listan som har det bredaste grafiska erbjudandet.
  • Skyltmax.se som säljer skyltar på nätet har varit med tidigare på gasell-listan och fortsätter att växa.
  • Medtryck är nischade inom produktmediet.
  • Peas and Understanding i Stockholm fortsätter att växa med sitt erbjudande inom fotografering och bildhantering vilket man gjort väldigt lönsamt under många år.
  • Mediaformat i Stockholm säljer lösningar inom exponering med en stor del förmedling av grafiska produkter.
  • KM Pack i Ängelholm säljer förpackningslösningar.

917 företag kvalade in på årets lista.

För att bli gasellföretag måste man:

  • Omsätta minst 10 miljoner kronor och ha minst 10 anställda
  • Ha mellan 2012 och 2015 minst fördubblat sin omsättning och ökat den varje år
  • Under samma period också ha varit lönsam
  • Ha i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner
  • Ha sunda finanser.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.

Komposterbara flaskor på väg mot butikshyllorna

En brittisk forskare har tagit fram en helt nedbrytbar flaska av återvunnet papper som snart kan börja massproduceras.  (mer…)

Ny maskin skräddarsyr lådan efter produkten – on-demand

 

Du matar in ett ark kartong och produktens dimensioner – ut kommer en färdigskuret ark som använder minimalt med material och som är redo att vikas ihop till en box. Maskinen skapar helt nya möjligheter för små e-handlare och företag med ett brett produktsortiment.