Här är årets grafiska gasellerBranschkoll
Logga in

Här är årets grafiska gaseller

20 december, 2016 | Av: Branschkoll | Dela:
Gasell16

Dagens Industri presenterade i december 2016 års gaseller – Sveriges bäst växande och lönsamma bolag. Sex av de drygt 900 bolagen på listan finns i år i den grafiska branschen. (Bild: Klipp från bilaga med alla vinnare)

I år utsågs sex grafiska företag till gasellföretag av Dagens Industri. Företaget Medtryck som erbjuder promotionprodukter med tryck växte mest. För att komma med på listan ska man minst ha dubblat omsättningen mellan 2012 och 2015.

Gaseller 2016 lista

2016 års grafiska gaseller

  • CA Andersson i Malmö är det företag på listan som har det bredaste grafiska erbjudandet.
  • Skyltmax.se som säljer skyltar på nätet har varit med tidigare på gasell-listan och fortsätter att växa.
  • Medtryck är nischade inom produktmediet.
  • Peas and Understanding i Stockholm fortsätter att växa med sitt erbjudande inom fotografering och bildhantering vilket man gjort väldigt lönsamt under många år.
  • Mediaformat i Stockholm säljer lösningar inom exponering med en stor del förmedling av grafiska produkter.
  • KM Pack i Ängelholm säljer förpackningslösningar.

917 företag kvalade in på årets lista.

För att bli gasellföretag måste man:

  • Omsätta minst 10 miljoner kronor och ha minst 10 anställda
  • Ha mellan 2012 och 2015 minst fördubblat sin omsättning och ökat den varje år
  • Under samma period också ha varit lönsam
  • Ha i allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner
  • Ha sunda finanser.

Ny maskin trycker och packar kaffe on-demand

Bolagets maskin som nyligen introducerades har hamnat hos en kaffeförsäljare.

Regeringens nya system för källsortering – det här har hänt

I juni slog regeringen fast att det nya systemet för källsortering ska träda i kraft den 1 januari 2019. Beslutet har blivit omtalat och har både kritiserats och välkomnats.

Startar webbutik för posters

Posters är en trend och allt fler aktörer ger sig in i branschen. Senast ut är BGA som ska starta en webbshop som delvis överlappar med deras huvudverksamhet. 

Svenskarna positiva till att använda skogen till klimatsmarta produkter

Kläder, förpackningar och batterier är några av de saker som cirka 90 procent av befolkningen tycker det är bra att använda skogen till. 

Det rör på sig i Danmark – branschorganisationerna för print- och promotionaktörer slår sig samman

I slutet av juni stod det klart att de två aktörerna kommer bilda en ännu bredare organisation.

Arkitektkopia vill bli marknadsledande på 3D-print

3D-printad modell av Ebbepark i Linköping. (Bild: Arkitektkopia)

Nöjda kunder och ökande efterfrågan uppges vara anledningarna till att Arkitektkopia nu fortsätter satsa på 3D-print. 

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.