Logga in

Grafkom till Göteborg i november – ”det blir höstens största nätverksträff”

06 september, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Höstens största nätverksträff i den grafiska branschen – Grafkom I/O – börjar ta form. Bland annat har de första fem talarna presenterats och anmälan är nu öppen.

Bland talarna finns Jan Nordlund från start-up-företaget Yaygoo, Anders Harling från Berghs School of Communications och en uppföljning på ett av de mest populära inslagen från I/O i våras – Chris Jordans genomgång av inkjetmarknaden.

Flera talare presenteras kommande veckor och totalt blir det ett 20-tal presentationer i två spår.

Första gången i Göteborg

Grafkom I/O hösten 2017 arrangeras på Kviberg Park i Göteborg den 8-9 november.

– Det blir höstens bästa nätverksträff. Det händer väldigt mycket i branschen på västkusten just så det är extra intressant att vara där i höst, säger Ulf Sunnberg, nätverksansvarig på Grafkom.

Lokalt samarbete

Nätverksträffen samarbetar också med Göteborgs Grafiska Kretsförening som har valt att göra GrafKom I/O till sin höstaktivitet.

Studiebesök och live-sändning

Förutom nätverksträff och seminarier kommer det även ske pre-meetings den 8 november. De sker hos Arkitektkopia som visar upp sin verksamhet i Göteborg samt hos Salomonssons Grafiska.

Inkish.tv kommer dessutom tillbaka med sin live-sändning efter succén från i våras då över 500 personer från hela Norden, som inte hade möjlighet att vara på plats, följde träffen online.

All information om Grafkom I/O finns på grafkom.se/io och anmälan kan göras här.

– Det är ett begränsat antal platser så säkra en plats direkt, säger Ulf Sunnberg.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.