Logga in

Grafkom till Göteborg i november – ”det blir höstens största nätverksträff”

06 september, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Höstens största nätverksträff i den grafiska branschen – Grafkom I/O – börjar ta form. Bland annat har de första fem talarna presenterats och anmälan är nu öppen.

Bland talarna finns Jan Nordlund från start-up-företaget Yaygoo, Anders Harling från Berghs School of Communications och en uppföljning på ett av de mest populära inslagen från I/O i våras – Chris Jordans genomgång av inkjetmarknaden.

Flera talare presenteras kommande veckor och totalt blir det ett 20-tal presentationer i två spår.

Första gången i Göteborg

Grafkom I/O hösten 2017 arrangeras på Kviberg Park i Göteborg den 8-9 november.

– Det blir höstens bästa nätverksträff. Det händer väldigt mycket i branschen på västkusten just så det är extra intressant att vara där i höst, säger Ulf Sunnberg, nätverksansvarig på Grafkom.

Lokalt samarbete

Nätverksträffen samarbetar också med Göteborgs Grafiska Kretsförening som har valt att göra GrafKom I/O till sin höstaktivitet.

Studiebesök och live-sändning

Förutom nätverksträff och seminarier kommer det även ske pre-meetings den 8 november. De sker hos Arkitektkopia som visar upp sin verksamhet i Göteborg samt hos Salomonssons Grafiska.

Inkish.tv kommer dessutom tillbaka med sin live-sändning efter succén från i våras då över 500 personer från hela Norden, som inte hade möjlighet att vara på plats, följde träffen online.

All information om Grafkom I/O finns på grafkom.se/io och anmälan kan göras här.

– Det är ett begränsat antal platser så säkra en plats direkt, säger Ulf Sunnberg.

QR-kodens revansch

Nu kan alla Iphone-användare läsa av QR-koder direkt med telefonens kamera. (mer…)

Ineko-koncernen: Nu heter alla bolag Brandfactory

Nya logotypen.

Ineko-koncernen samordnar alla sina varumärken under namnet Brandfactory. De svenska företagen Ineko, Ontime och Strålins byter namn till Brandfactory. Även danska Vangsgaard och Colorgruppen byter ut namnen.

Antalis nya tävling: Vill visa möjligheter med printad inredning

För att uppmärksamma inredningsarkitekter, designers, tryckare och reklamares kreativa förmåga startar Antalis tävlingen Antalis Interior Design Awards. (mer…)

Tryckeri säljer dotterbolag till e-handelskonsult

Vaimo förvärvar företaget Notitium som utvecklats till ett konsultbolag inom hantering och publicering av produktinformation

Grafiska nätverk samarbetar i Göteborg

Fredrik Bille är ordförande i Göteborgs Grafiska Kretsförening som samarbetar med nätverket Grafkom i höst.

Göteborgs Grafiska Kretsföreningen samarbetar med Grafkom med målet att skapa höstens bästa nätverksträff i grafisk bransch. (mer…)

Så levererar UPS trycksaker på en timme

UPS tryckeriverksamhet utmanar med extremt snabba leveranser i samarbete med nystartat logistikbolag. (Bild: från upsstoreprint.com)

Att kunna erbjuda extremt snabba leveranser har länge varit något som företag inom tryckbranschen jobbat med. Men det är en stor utmaning att lyckas.

H&M och Ikea investerar i bolag som gör textil av skog

Ikea och H&M satsar tillsammans på att skapa textil av råvara från skogen. (Bilder: Ikea, Pixabay och H&M (Foto H&M: Mattias Bardå))

Allt fler gör anspråk på skogen som råvara. Nu har H&M och Ikea backat upp företaget Treetotextile som ska göra miljövänlig textil av trämassa.

Mitsubishi Sverige investerar i eget crossmedia-system

Karl-Thomas Albinsson är CRM-ansvarig på Mitsubishi Motors Sverige. Här med Anders Eriksson på VBS som säljer Directsmile.

Mitsubishi köper Directsmile från VBS. Man vill kommunicera relevant och händelsestyrt i rätt kanal, i rätt tid till rätt person. (mer…)

Göteborgstryckeri i storförvärv – skapar storaktör inom tryck och promotion