Logga in

Grafkom till Göteborg i november – ”det blir höstens största nätverksträff”

06 september, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Höstens största nätverksträff i den grafiska branschen – Grafkom I/O – börjar ta form. Bland annat har de första fem talarna presenterats och anmälan är nu öppen.

Bland talarna finns Jan Nordlund från start-up-företaget Yaygoo, Anders Harling från Berghs School of Communications och en uppföljning på ett av de mest populära inslagen från I/O i våras – Chris Jordans genomgång av inkjetmarknaden.

Flera talare presenteras kommande veckor och totalt blir det ett 20-tal presentationer i två spår.

Första gången i Göteborg

Grafkom I/O hösten 2017 arrangeras på Kviberg Park i Göteborg den 8-9 november.

– Det blir höstens bästa nätverksträff. Det händer väldigt mycket i branschen på västkusten just så det är extra intressant att vara där i höst, säger Ulf Sunnberg, nätverksansvarig på Grafkom.

Lokalt samarbete

Nätverksträffen samarbetar också med Göteborgs Grafiska Kretsförening som har valt att göra GrafKom I/O till sin höstaktivitet.

Studiebesök och live-sändning

Förutom nätverksträff och seminarier kommer det även ske pre-meetings den 8 november. De sker hos Arkitektkopia som visar upp sin verksamhet i Göteborg samt hos Salomonssons Grafiska.

Inkish.tv kommer dessutom tillbaka med sin live-sändning efter succén från i våras då över 500 personer från hela Norden, som inte hade möjlighet att vara på plats, följde träffen online.

All information om Grafkom I/O finns på grafkom.se/io och anmälan kan göras här.

– Det är ett begränsat antal platser så säkra en plats direkt, säger Ulf Sunnberg.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.