Logga in

Grafkom rekryterar norsk branschprofil

03 oktober, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Magnus Thorkildsen blir ny delägare i nätverket Grafkom. Han lämnar därmed sin tjänst som vd för Grafisk bransjeforening i Norge.

Grafkom skriver i ett meddelande att man i och med detta expanderar både resursmässigt och geografiskt ”för att hjälpa branschen utnyttja de möjligheter som finns med digitalisering och en allt större geografisk marknad”.

– Både digitaliseringen och globaliseringen skapar stora möjligheter för branschens företag och det är Grafkoms uppgift att möta detta tillsammans med medlemmarna, säger ordförande Ulf Sunnberg.

Från och med första januari 2018 kommer Grafkom att drivas av Magnus Thorkildsen, Ulf Sunnberg och Ola Karlsson (som också driver Branschkoll).

Magnus Thorkildsen har de senaste fem åren varit vd för den grafiska branschföreningen i Norge och tidigare jobbat på bland annat Cision i både Norge och Sverige. Magnus börjar på Grafkom 1 januari 2018.

På samma sätt som Ulf Sunnberg driver en konsultverksamhet och Ola Karlsson driver Branschkoll kommer Magnus att jobba med Grafkom som ett projekt bland andra uppdrag. Detta upplägg säger man är en av framgångsfaktorerna för Grafkom.

Göteborg 8-9 november

Grafkoms nästa aktivitet är nätverksträffen Grafkom I/O i Göteborg den 8-9 november. Mer information om Grafkom finns på grafkom.se och allt om träffen i Göteborg finns på grafkom.se/io

Transparens: Ola Karlsson som driver Branschkoll är också med och driver Grafkom.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.