Logga in

Grafkom: Digitalisering och kunder i fokus när branschens samlades i Göteborg

17 november, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Digitalisering i fokus. Nätverket Grafkom samlade total 160 personer från hela den grafiska branschen till en nätverksträff i Göteborg. Ett tiotal internationella gäster hade också hittat dit för att inspireras och diskutera branschens framtid.

En genomgående tema genom de två dagarna var digitalisering och diskussionerna landade ofta i att det handlar om att digitalisera företagets och kundernas affärsprocesser snarare än den grafiska tillverkningen.

Vad kan ni hjälpa mig med?

Något som också återkom ofta var vikten av att lära sig mycket mer om sina kunder och vilka utmaningar de har. Av denna anledning var det extra intressant att lyssna på Anna Levegård, inhouse manager på Lindex, som bland annat är med och gör Lindex alla grafiska inköp.

Hon började med att ställa den fråga som hon vill ha svår på av sin grafiska leverantör – vad kan ni hjälpa mig med? Berätta om allt nytt som händer i er bransch så att vi kan göra nya saker tillsammans, sa hon.

När Anna frågade publiken ”Vem här inne skulle vilja ha Lindex som kund?” räckte alla i lokalen upp sin hand och när följdfrågan kom – ”vem har varit inne i en Lindex-butik?” – så var det många som fick sig en tankeställare. Det Anna ville förmedla var att det är extremt viktigt att lära känna sin kund för att man ska kunna hjälpa den på bästa sätt.

Ett stort problem som man just nu försöker hitta en lösning på är logistik – att få ut sitt budskap till över 500 butiker på 19 marknader och med tre olika affärsområden.

Prissättning – Det olösta mysteriet i grafisk bransch

Störst debatt och diskussion väckte Morten Reitoft från Inkish när han i ett inlägg som avslutade den första dagen gav sin syn på hur branschen måste tänka för att kunna bli mer lönsam. Detta inslag finns bland många andra att titta på via länken nedan.

Se Grafkom I/O på Inkish.tv

Inkish.tv var på plats och sände en stor del av alla föredrag live. I och med detta finns nu den kunskap som förmedlades kvar att ta till sig för alla som vill lära sig nya saker.

Länkar till presentationerna på Youtube:

Innehåll i filmerna ovan:

Dag 1:

  • Så här tänker Lindex kring grafisk kommunikation
    Anna Levegård | Inhouse Manager | Lindex
  • Customers drives the development when 55 million books are to be printed digitally Marc Freitag | Head of Business Development Digital | Livonia Print
    Trond-Erik Isaksen | Owner | Livonia Print
  • Print that pops
    Shaun Stanley | Global Sales Director | Motioncutter
  • 110 percent automation at Livonia Print
    Marc Freitag | Head of Business Development Digital | Livonia Print
  • Smart PR och kommunikation för att stärka din marknadsposition
    Madelene Kornfehl | Partner, ansvarig Tech PR | Cloudberry Communications
  • Prissättning – Det olösta mysteriet i grafisk bransch
    Morten B. Reitoft | CEO, Print Provider International, INKISH.TV

Dag 2:

  • Branschen halkar efter i robotiseringen
    Joacim Lorentsson | ordförande branschorganisationen Swira och försäljningschef KUKA Nordic
  • Case: A future print communication provider in central London
    Adé Onabanjo | Production Director | F E Burman, London
  • GDPR
    Anna-Lena Isaksson | Lawyer & Owner | Insatt AB och Qnister
  • Innovation i förpackningens värdekedja
    Niclas Björkholtz | Sektionschef | ÅF Förpackningsutveckling
  • “Ständig förändring är den nya konstanten”
    Anders Harling | Head of Business Development | Berghs School of Communication

Elanders satsning på logistik – hyr 14.500 kvm i Borås

Elanders Sverige hyr en logistikbyggnad på 14.500 kvadratmeter i Viared utanför Borås.

Walmart lanserar webbshop för produktmedia

Det amerikanska jättebolaget Walmart har startat en webbshop för produktmedia. 

Pantone släpper årets färg: Ultraviolett

Dramatisk, provokativ och tankfull, så beskriver Pantone årets färg.

(mer…)

”Hållbarhet är framtidens starkaste konkurrensfördel” – De har satt målet att bli bäst i branschen

Sofia Brax (mitten) ska hjälpa Olsson & Co att bli bäst på hållbarhet. Tomas Olsson, vd och grundare av Olsson & Co till höger.(Bild: Olsson & Co)

Olsson & Co, som säljer produktmedia, trycksaker, profilkläder och expomaterial, har målet klart – att bli bäst i branschen på hållbarhet.

CA Andersson köper Printfabriken i Karlskrona

Printfabriken i Karlskrona blir en del av CA Andersson. Enligt ett meddelande behåller man namnet och investerar också i en offsetpress till Karlskrona. (mer…)

Hotar svenska skogsbolag med handelsblockad

70 FSC-certifierade företag från Europa, bland annat tryckerier, kräver i ett öppet brev till regeringen och stora svenska skogsbolag att man slutar avverka skog i Sverige med höga naturvärden. Det ”undergräver FSC:s trovärdighet” skriver man.

Inkish.tv hos Intermail: Ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring

Anders Ertmann är vd för Intermail sedan i somras. (Bild: Inkish.tv)

Inkish.tv har besökt Intermails anläggning i Danmark och intervjuat Anders Ertmann som är vd sedan i somras. Nu berättar han om hur man ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring.

Branschveteran tar över vd-stolen på Scandbook

Håvard Grjotheim lämnar ordförandeposten i Scandbook – blir koncernchef. (Bild: Inkish.tv)

Håvard Grjotheim blir ny koncernchef i Scandbook från årsskiftet. Han blir också vd för den svenska verksamheten i Falun. (mer…)

Digitaliserad projektledare måste skapa trygghet för kunden

”Trygghet” är en av de största utmaningarna som onlinetryckerierna kämpar med.