Logga in

Göteborgstryckeriet mot strömmen – ”Finns en stor marknad för bra trycksaker”

08 december, 2016 | Av: Ola Karlsson | Dela:
GBGT3_web

Maria Iversén, Tobias Hinton och Magnus Iversén driver passionerat Göteborgstryckeriet tillsammans med runt 100 anställda.

För 30 år sedan tog Magnus Iversén över Göteborgstryckeriet med tre anställda. Han har sedan dess utvecklat bolaget till något mycket större än ett tryckeri – idag är man ett grafiskt produktutvecklingsbolag som med stor passion tar fram unika trycksaker och förpackningar vilka skapar stora värden för kunderna.

Göteborgstryckeriet är inget vanligt tryckeri. Det är ett bolag som utvecklar och tillverkar grafiska produkter – och då behöver man förutom tryckpressar också massor av andra maskiner som kan bearbeta papper och kartong på olika sätt. Just detta finns hos Göteborgstryckeriet och en stor del av maskinparken är man helt ensam om i det grafiska Sverige.

Men mest av allt behöver man kunskap, en ständig ström av nya idéer och en portion galenskap. Och passion för att skapa trycksaker och förpackningar som ingen tidigare gjort.

Samtidigt som många tryckerier har standardiserat sitt utbud har Göteborgstryckeriet gått helt åt andra hållet – man gör allt för att erbjuda varje kund en unik produkt.

Industrialiserat hantverk

Inom ett område har man dock följt med strömmen – precis som alla andra har man de senaste åren investerat i it, affärssystem och effektiva processer för att kunna ha en effektiv och industriell produktion. Samtidigt som det hantverksmässiga finns kvar i allt man gör.

– För oss handlar det om att smart utnyttja och kombinera material och maskiner – på sätt som ingen annan tidigare gjort – och därmed skapa något unikt som bygger stort värde för kunderna, säger Maria Iversén som driver bolaget tillsammans med sin man Magnus.

– Men det måste också göras konkurrensmässigt – man kan säga att vi har industrialiserat hantverket, lägger Magnus Iversén till.

– Vi måste vara extremt duktiga på produktion samtidigt som det är och ser ut som ett hantverk – men det måste vara industrialiserat, säger Tobias Hinton som är vd för bolaget Business Print inom koncernen.

GBGT9_web

Tobias Hinton driver verksamheten i bolaget Business Print. Digitalt, offset och boktryck tillsammans med foliering, prägling och många andra efterbehandlingstekniker utgör kärnan i erbjudandet. En handfull ”Vingar” är i daglig produktion.

”Kunderna vill ha bra print”

2010 bestämde man sig för att satsa på en ny teknik inom tryckning som gjorde att man kunde få en mycket högre kvalitet på framför allt obestruket papper. Projektet utvecklades till det man idag kallar Hybridtryck (Hybrid Print Technology) som gör att man kan lägga på mycket mer färg på papperet vilket ger en större färgrymd som skapar en extremt hög upplevd kvalitet.

– Vi är världsbäst på att trycka på obestruket papper – det har vi fått bekräftat från våra kunder som inte vill sluta trycka hos oss när de väl har börjat, säger Magnus.

– Det är en dyrare process men kunderna som vill ha bra print förstår det, säger Tobias.

– Det finns en stor marknad för bra trycksaker, människor från hela världen är inne på vår webb och inspireras av våra case, kommenterar Maria. Vi får även tryckuppdrag från andra länder, exempelvis Sydkorea, USA och England.

R&D i tryckeri och binderi

Ska du bara producera det kunderna frågar efter – eller ska du utveckla en egen produkt? För Göteborgstryckeriet är svaret självklart. Man säljer sin kunskap att kombinera olika material och produktionsmetoder för att få fram nya och unika produkter.

Foliering av trycksaker är en viktig ingrediens i erbjudandet.

– Kunderna kommer till oss för att få hjälp med idéer och utveckling – ofta ser de inte från början framför sig vad de vill göra och det hjälper vi dem med. Möjligheterna är oändliga och ju mer vi provar desto mer lär vi oss – och kan göra nya saker.

– Kunderna vet ofta inte vad de ska fråga efter så för oss gäller det att produktifiera så att det blir visuellt.

Det kan vara så galet som att att man vänder en förpackning ut-och in, eller trycker på papperets baksida för att skapa en ny känsla. Eller gör vassa 90-gradiga hörn på en box.

– Det är omöjligt att känna känslan om man inte håller den fysiska produkten i sin hand.

– Först då förstår man på riktigt vad till exempel ett annorlunda material kan betyda för hur det känns att hålla i en produkt.

GBGT1_web

Nyligen var Magnus i Italien och köpte en hel container med begagnade maskiner och tog med hem till Göteborg. Bland annat tre nya Heidelberg Vingar som används till att skapa lyxiga trycksaker i små upplagor – varje dag stansar, folierar, bigar och skär man i nya kombinationer för att skapa unika produkter. En hörnhäftmaskin kom till exempel också med i lasset från Italien.

Över 50 procent av känslan skapas i binderiet

En stor del av produktutvecklingen sker idag i bokbinderiet och där har Göteborgstryckeriet senaste åren byggt upp en helt egen verksamhet på 13 personer.

– Ska vi vara en trovärdig leverantör måste vi binda själva – långt över 50 procent av känslan i en trycksak eller förpackning skapas i binderiet så det är extremt viktigt med en hög nivå, säger Magnus.

Det blir väldigt komplext och det behövs många händer när man ska göra specialsaker i efterbearbetningen.

– Nya material, tunna och tjocka, trådar som ska synas på olika ställen, olika lim, papper och väv … kombinationer som varje dag skapar nya utmaningar, enligt Tobias.

– Ibland känns det som att man är med i ett OS varje dag, säger Magnus.

– Utan återhämtning, lägger Tobias till.

GBGT2_web

Materialkunskap

Enligt Magnus räcker det inte att bara kunna göra det alla andra kan. Man måste vara unik. På materialsidan jobbar Göteborgstryckeriet med leverantörer från hela världen. Och om ett material man vill ha inte redan finns så låter man tillverka det.

Detta gör att man har byggt upp en stor materialkunskap och för Magnus är det självklart så här det måste vara om man ska lyckas som grafiskt företag. Man måste vara expert.

– Vi tror inte på det breda försäljningserbjudandet. Alla kan inte var experter på allt – det handlar om trovärdighet mot kunden. Det är också därför som de olika verksamheterna är uppdelade i olika bolag. Tryckeri, förpackningskonvertering och systemlösningar och senaste tillskotten med display- och kalenderproduktion som man fått in genom förvärv senaste åren.

– För första gången ska vi med kalendrar ta oss an en konsumentprodukt, säger Maria. Men det är fortfarande en produkt som går att utveckla och passar därför väldigt bra in i det övergripande tänket.

Trycksaken är trendig igen

Affärsområdet Business Print har vuxit snabbt med specialtrycksaker i mindre upplagor. Idag omsätter det 30 miljoner kronor.

– Det är tryck som försvunnit för många andra – men det har växt hos oss eftersom vi har ett annat erbjudande och kan göra det hantverksmässiga mycket mer industriellt, säger Magnus.

– Vi har skapat en marknad som inte fanns och webben har hjälp oss enormt genom att vi har kunnat visa upp det vi gör, enligt Tobias.

– Vi har till exempel fyra maskiner som folierar åtta timmar om dagen, lägger Magnus till.

Även om man på Göteborgstryckeriet funderar mycket på vad som kommer hända med trycksaker i framtiden när de unga och digitala generationerna växer upp så möter man många som är väldigt positiva till tryckta produkter just nu.

– Vi möter allt fler kunder som säger att trycksaken är trendig igen, säger Maria med ett leende.

GBGT6_web

Tobias Hinton.

Elanders satsning på logistik – hyr 14.500 kvm i Borås

Elanders Sverige hyr en logistikbyggnad på 14.500 kvadratmeter i Viared utanför Borås.

Walmart lanserar webbshop för produktmedia

Det amerikanska jättebolaget Walmart har startat en webbshop för produktmedia. 

Pantone släpper årets färg: Ultraviolett

Dramatisk, provokativ och tankfull, så beskriver Pantone årets färg.

(mer…)

”Hållbarhet är framtidens starkaste konkurrensfördel” – De har satt målet att bli bäst i branschen

Sofia Brax (mitten) ska hjälpa Olsson & Co att bli bäst på hållbarhet. Tomas Olsson, vd och grundare av Olsson & Co till höger.(Bild: Olsson & Co)

Olsson & Co, som säljer produktmedia, trycksaker, profilkläder och expomaterial, har målet klart – att bli bäst i branschen på hållbarhet.

CA Andersson köper Printfabriken i Karlskrona

Printfabriken i Karlskrona blir en del av CA Andersson. Enligt ett meddelande behåller man namnet och investerar också i en offsetpress till Karlskrona. (mer…)

Hotar svenska skogsbolag med handelsblockad

70 FSC-certifierade företag från Europa, bland annat tryckerier, kräver i ett öppet brev till regeringen och stora svenska skogsbolag att man slutar avverka skog i Sverige med höga naturvärden. Det ”undergräver FSC:s trovärdighet” skriver man.

Inkish.tv hos Intermail: Ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring

Anders Ertmann är vd för Intermail sedan i somras. (Bild: Inkish.tv)

Inkish.tv har besökt Intermails anläggning i Danmark och intervjuat Anders Ertmann som är vd sedan i somras. Nu berättar han om hur man ska växa både inom digital och pappersbaserad marknadsföring.

Branschveteran tar över vd-stolen på Scandbook

Håvard Grjotheim lämnar ordförandeposten i Scandbook – blir koncernchef. (Bild: Inkish.tv)

Håvard Grjotheim blir ny koncernchef i Scandbook från årsskiftet. Han blir också vd för den svenska verksamheten i Falun. (mer…)

Digitaliserad projektledare måste skapa trygghet för kunden

”Trygghet” är en av de största utmaningarna som onlinetryckerierna kämpar med.