Logga in

Göteborgstryckeriet dominerade i Publishingpriset – kraftig ökning av svensktryckta bidrag

31 oktober, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:

Magda Lipka Falck på Designkontoret Silver och Malin Eriksson på Ica tar emot Publishingprisets ”Grand Prix” för rapporten 100 år och framåt som är tryckt av Göteborgstryckeriet. (Bild: Stina Stjernkvist)

Göteborgstryckeriet tryckte hela 12 av de nominerade bidragen i årets upplaga av Publishingpriset inklusive vinnaren av årets Grad Prix – bästa trycksak alla kategorier.

Fyra av de tolv nominerade som tryckts av Göteborgstryckeriet vann sin kategori och i klassen rapporter vann Icas ”100 år och framåt” som också tog hem årets ”Grand Prix”.

Fem andra tryckerier har tryckt ett tiotal av bidragen men ingen hade så många vinnare som Göteborgstryckeriet.

Prenumeranter på Branschkoll kan läsa mer om alla tryckerier – svenska och utländska – samt alla vinnare i årets Publishingpris i De tryckte flest bidrag i Publishingpriset – Alla svenska och utländska tryckerier.

Vinnarna utsågs på en gala i stockholm den 23 oktober.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.

Norska tryckeriet Flisa investerar i 3D-print

Per-Otto Sletten och Ole Peder Berggren på Flisa Trykkeri.

Ett av Norges mest kända tryckerier, Flisa Trykkeri, har investerat i en 3D-skrivare och satsar på nya kundgrupper.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.