Logga in

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

18 juni, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint.

– Kunderna vill köpa hela lösningar och inte bara trycksaker och här passar Gigantprint in perfekt in i våra tillväxtplaner, säger Sören Henriksen på Stibo.

Storformatstryckeriet med sin bas i Norrköping omsätter 140 miljoner på tjänster som man skriver ska ”främja försäljningen i butiker och till event”.

Stibo äger sedan 2016 Sörmlands Grafiska (heter idag Stibo Complete) i Katrineholm som man förvärvade efter den stora konkursen.

– Köpet av Gigantprint är en markering av ett viktigt strategiskt steg – vi utökar vår grafiska verksamhet från att primärt vara en stor industriell spelare till att bli en grafisk supermarknad. På så sätt uppfyller vi kundernas behov av one-stop- shopping, säger Sören Henriksen, direktör för Stibo Complete i ett meddelande.

Gigantprint fortsätter att driva verksamheten med samma ledning men med ny ägare i Stibo Complete.

Esa Mäntynen på Gigantprint säger att man med Stibokoncernen som ägare kan snabba på planen med sin expansion i Skandinavien. Man säger att marknaden för ”point of sales-lösningar” växer starkt och man fortsätter titta efter nya företag att förvärva.

Addbrand investerar – först i Skandinavien med den nya utrustningen

Addbrand, före detta Kuvertteamet, investerar i ny utrustning från HP.

Print hjälpte Oatly ta över Stockholms Centralstation

Men hjälp av printade produkter ”ägde” Oatly Stockholms central under en vecka i maj. (Bilder: Havelle)

Printade produkter stod i fokus när Oatly under en vecka i maj helt tog över Stockholm Centralstation. (mer…)

Nyckelringar, shotglasbrickor och huvuddockor – allt produktmedia, allt 3D-utskrivet

Företaget har skaffat 200 stycken 3D-skrivare på bara två år.

Ett företag i Brooklyn använder 3D-print för att producera unika produkter för marknadsföring. Med över 200 3D-skrivare och stora produktmediaföretag som kunder har de snabbt blivit en betydande aktör i branschen.

Ny utrustning effektiviserar arbetet medan personalen fokuserar på helhetslösningar

Jennie Åndberg (Franchisetagare), Annelie Jonsson (produktion) och Jimmie Humby (produktion) ej närvarande är kollegan Roxana Guillén som jobbar med sälj.

“Det ska räcka med ett ställe för kunden att vända sig till”, säger Jennie Åndberg på Nyköpings Kopiering. (mer…)

Facebook satsar offline – lanserar magasin med svensk på omslaget

(Bilder: Juan Señor, INNOVATION Media Consulting)

En dag för inte så länge sedan stod det ett nytt magasin i business class-loungen på Heathrow, det visar sig att det är Facebook som står bakom publikationen.

Hoff köper produktionsbyrå

Byrågruppen House of Friends (Hoff) förvärvar produktionsbyrån Blomquist & Co.

PÅ Media investerar i fullmatad digitalpress – för alla som vill sticka ut med sina trycksaker

PÅ Media i Stockholm investerar i en ny HP Indigo 5900. Pressen är utrustad med alla tillbehör som går att köpa. (mer…)

Norrlands Guld trycker tweets i skummet på ölen

Ölskummet ska användas som mediakanal för att få människor att lägga ner mobiltelefonen under matchen.

Snart kan du prata med tryckpressen – Xerox lanserar röststyrning

Hur många exemplar behöver du? Berätta för Gabi, så fixar hon det.