Logga in

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

18 juni, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint.

– Kunderna vill köpa hela lösningar och inte bara trycksaker och här passar Gigantprint in perfekt in i våra tillväxtplaner, säger Sören Henriksen på Stibo.

Storformatstryckeriet med sin bas i Norrköping omsätter 140 miljoner på tjänster som man skriver ska ”främja försäljningen i butiker och till event”.

Stibo äger sedan 2016 Sörmlands Grafiska (heter idag Stibo Complete) i Katrineholm som man förvärvade efter den stora konkursen.

– Köpet av Gigantprint är en markering av ett viktigt strategiskt steg – vi utökar vår grafiska verksamhet från att primärt vara en stor industriell spelare till att bli en grafisk supermarknad. På så sätt uppfyller vi kundernas behov av one-stop- shopping, säger Sören Henriksen, direktör för Stibo Complete i ett meddelande.

Gigantprint fortsätter att driva verksamheten med samma ledning men med ny ägare i Stibo Complete.

Esa Mäntynen på Gigantprint säger att man med Stibokoncernen som ägare kan snabba på planen med sin expansion i Skandinavien. Man säger att marknaden för ”point of sales-lösningar” växer starkt och man fortsätter titta efter nya företag att förvärva.

Omikai satsar i Norge – värvar från tryckeri

Mathias Erlandsson, grundare av Omikai, tillsammans med Knut Grav som snart ska sälja Omikai i Norge.

Omikai, som utvecklar ett affärs- och produktionssystem för den grafiska branschen, ökar sin satsning på Norge.

Gelato öppnar upp globalt tryckerinätverk med API

Norska Gelato har lanserat ett API som gör det möjligt för vem som helst att använda det globala tryckerinätverket. Du kan därmed sälja tryckta produkter som produceras och distribueras av Gelatos uppkopplade tryckeripartners över hela världen.

Kalle Anka fyller 70 år – firar med jubileumsutgåva och nytryck

Nu i september fyller Sveriges största serietidning Kalle Anka 70 år. Det firas med en jubileumsutgåva och med en nytryckt version av det första numret från 1948. (mer…)

E-papper och bluetooth gör förpackning till läkemedelsindustrin smart

Förpackningen kan följa doktorns ordinering, hålla koll på hur många tabletter som finns kvar och påminna patienten om när det är dags att ta nästa tablett. 

Vad kan ett träd göra?

På en jätteposter från Cepi framkommer tydligt att träd används till mycket annat än bara papper.

Ja vad kan människor egentligen använda ett träd till? En ny poster från Cepi gör ett försök att svara på den frågan genom att sammanfatta alla användningsområden på en gigantisk poster. (mer…)

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)