Logga in

Fyra av tio känner till GDPR – många kommer använda sig av sina nya rättigheter

15 maj, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Fyra av tio svenskar känner till att GDPR träder i kraft den 25 maj, enligt en ny undersökning från Novus och Sveriges Annonsörer. Och nästan lika många svarar att det är sannolikt att de kommer använda sig av sina GDPR-rättigheter – att man som privatperson kan ställa krav på företag att se, begränsa, eller radera sina personuppgifter.

47 procent svarade att de inte känner till GDPR och 12 procent var osäkra.

Pensionärer och unga har sämre kännedom om kommande lagstiftning.

Känsliga uppgifter

På frågan vilken uppgift om dem själva som de skulle vara villiga att lämna ifrån sig är

  • boendeort det allra vanligaste (67 %)
  • kön (61 %)
  • ålder (58 %).

Uppgifterna man är minst villig att dela med sig av är

  • platsinformation/GPS information (4 %)
  • personnummer (12 %)
  • intressen (26 %)

Mer information om undersökningen finns här.

Unikt event i Stockholm – automatisering och arbetsflöden i den grafiska branschen

Ledande mjukvaruaktörer och mindre uppstickare delar kunskap på unikt event för den grafiska branschen. Nätverket Grafkom dedikerar en heldag – 13 november – till olika lösningar inom arbetsflöde och automatisering.  (mer…)

”Drömduo” ska bygga Sveriges största koncept- och contentbyrå

Malin Lundberg Aguilera och Emelie Grahn (Bild: Pressbild)

Bonnier Magazines & Brands ska ta fram vad de hoppas ska bli  Sveriges största koncept- och contentbyrå.

Skicka vykort med Mailchimp – ”Ett smart tillägg till din marknadsföring”

Ett av världens största verktyg för e-postmarknadsföring utvidgar med tryckt kommunikation.

Heidelberg tillverkar elbilsladdare – levererar till tyskt tryckeri

Kohlhammer Group har i och med de stundande bannlysningen av diesel i Stuttgart köpt in tre elbilar – dessa laddas upp av Heidelbergs laddstation Wallbox. (mer…)

Hon ska utveckla lagerverksamheten på ÅJ

Carina Olsson tillträdde som lagerchef på ÅJ Distribution i Augusti.

ÅJ Distribution i Stockholm ska satsa mer på lagerverksamheten – främst inom kundkategorin varumärken och säljbolag – och har anställt Carina Olsson som ny lagerchef. (mer…)

Här är alla grafiska företag som kan vinna i Publishingpriset

Alexander Jensson som driver E-print har producerat boken Power of Friendship för Becker Network som drivs av Mikael Becker. Nu tävlar man i Publishingpriset med den unika boken i kategorin Bokasin.

Tävlingen Publishingpriset avgörs på en gala i november i Stockholm. Det brukar bli en stor uppvisning i vad den grafiska branschen är med och skapar för värde för det svenska näringslivet när årets bästa trycksaker utses av en namnkunnig jury. Även i år är flera grafiska företag med (förutom att ”bara” ha producerat bidragen) och tävlar i olika klasser. (mer…)

Konsoliderar i Stockholm – investerar stort i tryck- och efterbehandling

(mer…)

Bröderna Bille får ny utmärkelse – tävlar om att bli årets företagare i Sverige

Billes Tryckeri tar sig vidare i ”tävlingen” Årets Företagare. (mer…)

Cimpress i nytt förvärv – lägger till tryck på tyg och 3D-print till sin plattform

Cimpress förvärvar modeföretaget Vida & Co som producerar kläder, assessorer, smycken och heminredningsprodukter (mer…)