Företaget med tre ansikten: tryckeri, byrå och profilföretag

Alexander Jensen, Trotte Ramsin och Carl Zetterström på E-print jobbar hårt med att automatisera för kunden. Stefan Riehag (till vänster) på Primotek är en partner som hjälper E-prints med både mjuk- och hårdvara.

Alexander Jensen, Trotte Ramsin och Carl Zetterström på E-print jobbar hårt med att automatisera för kunden. Stefan Riehag (till vänster) på Primotek är en partner som hjälper E-prints med både mjuk- och hårdvara.

– E-print-koncernen når framgång med extrem automatisering

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

”Vi vill hjälpa våra kunder att växa och sälja mer”. Det är det första Alexander Jensen, vd för E-print-koncernen, berättar när vi träffar honom och några av hans kollegor i lokalerna mitt i centrala Stockholm.

Modern grafisk produktion, vid konserthuset mitt i stan, hur går det till? Den frågan får man ofta och Alexander gör som vanligt – bjuder in till en visning.

Verksamheten består av de tre delarna tryckeri, kommunikationsbyrå och promotionföretag som allt är samlat på tre våningar i lokalen på Oxtorgsgatan i Stockholm.

Och antagligen är det just det trånga läget mitt i stan som gjort att man sedan länge satsat så mycket på att automatisera alla flöden så långt det är möjligt. Primotek har varit en aktiv samarbetspartner i detta arbete.

– Allt går inte att automatisera, men nästan, säger IT-chefen Trotte Ramsin med ett leende.

Tre ansikten – utan förvirring

På ett smart sätt lyckas man att ibland vara både tryckeri och byrå för kunden och vid andra tillfällen bara vara byrå eller bara tryckeri.

– Vi har slutat att prata om trycksaker när vi träffar nya kunder, säger Alexander. Först lyssnar vi och försöker förstå kundens problem inom området kommunikation. Alla som jobbar här har en förmåga att se var i verksamheten kunden kan ha störst nytta av oss och kunderna slussas vidare till rätt plats i organisationen.

Byråverksamheten, som idag består av sex personer, har sedan årsskiftet en ny ledare i Micke Kuniholm med lång erfarenhet från byråbranschen.

– Den fristående byrån är viktig när vi träffar kunder som ”bara” vill ha en kommunikationslösning. säger Micke.

För byrån är läget mitt i stan perfekt och man har en egen del av lokalen som ligger mot gatan. Byrån går nu in i en ny fas där man, precis som tryckeriet har gjort i många år, ska hjälpa kunderna att effektivisera sina processer och sin kommunikation. Det handlar inte bara om enbart en kreativ lösning utan även om hur man får ut budskapet i rätt kanal så effektivt som möjligt.

– Mitt uppdrag är att styra kunderna till det effektivaste sättet att kommunicera. Oavsett om vi kommunicerar via analoga eller digitala kanaler.

Crossmedia effektiviserar på byråsidan

Den resa som E-print har gjort på tryckerisidan – att hjälpa kunden att effektivisera och sänka sina kostnader – har man stor nytta av när byråsidan ska göra en liknande resa. Det som blir allt viktigare är hur snabbt kunden kan komma ut med sitt budskap.

– Verktyg för att kommunicera automatiserat i olika kanaler, vi kallar det crossmedia, gör att våra kunder får direktaccess till sina kunder på bara några timmar i de digitala kanalerna, berättar Micke.

Den tryckta kanalen blir också mycket snabbare, och kostnaderna blir lägre, när den automatiseras. Den är en lika naturlig del av kundernas kommunikation som de digitala kanalerna och inom E-print-koncernen kan man hantera alla delarna.

– Att kunna leverera hela kedjan av kommunikation är en oerhörd styrka när kunden idag kräver helt nya, mycket kortare, ledtider, säger Micke Kuniholm.

”Vi andas automatisering”

Ungefär samtidigt som offsetpressarna byttes mot digitala pressar i slutet av 90-talet startade man resan mot det helt automatiserade tryckeriet. Insikten, som finns hos medarbetarna på E-print, om att kunden vill få ordning och reda på sina saker har lett till att man har en extrem automatiseringsgrad i sitt produktionsflöde.

Prodkutionen ligger en trappa ner och lokalens litenhet är en drivkraft att automatisera så långt det är möjligt.

Annons
Prodkutionen ligger en trappa ner och lokalens litenhet är en drivkraft att automatisera så långt det är möjligt.

Allt fler och mindre ordrar i kombination med den snabba utvecklingen inom personalisering skapar stort behov av automatisering för att man ska få till ett effektivt flöde som blir lönsamt både för företaget och för kunderna.

– Hela företaget andas automatisering, säger Trotte Ramsin som är ansvarig för alla IT-lösningar på företaget. De som har hand om tryckpressarna jobbar hela tiden med att hitta nya sätt att effektivisera sitt jobb. Hos projektledarna och på prepress fungerar det på samma sätt. De vet att det är bra för företaget, för kunderna och därmed också för dem själva.

Grunden i alla jobb är att allt ska automatiserat till 100 procent. Inför ett nytt projekt samlas personer från hela värdekedjan och planerar flödet tillsammans. Detta arbetssätt har lett till att stora delar av produktionen egentligen bara övervakas så att det flyter på som det är tänkt – det mesta förutom att fylla på papper går av sig själv.

– Sedan finns det alltid moment, fram för allt i efterbearbetningen, som än så länge är svåra att automatisera, och då blir det så klart handpåläggning, säger Carl Zetterström som är produktionschef i tryckeriet.

Kunden har tillgång till tryckpressarna

Hos många är det bara gränssnittet mot kunden som är automatiserat – men E-print har också automatiserat insidan av tryckeriet.

– Så länge vi har prepress, projektledare eller säljare mellan kunderna och tryckpressarna så fungerar automatiseringen inte 100-procentigt, säger Trotte.

Allt startade 2006 när man vann en upphandling att göra utbildningsmaterial för STF Ingenjörsutbildning. Det var ett oerhört stort manuellt arbete som slutade i att man tillsammans med mjukvaruföretaget HaiKom tog fram ett verktyg där kunden skapar utbildningsmaterialet digitalt och när det är klart skicka det direkt till tryckpressen. Helt utan mellanhänder.

– Vi ville hitta det enklaste sättet för kunden att komma åt insidan av tryckeriet, säger Trotte.

Och det slutade med att kunden gjorde radikala förtjänster redan första året och samtidigt höjde kvaliteten på produkten.

Idag finns det väldigt mycket logik upparbetad i systemet så där är ofta lätt att ta in nya kunder som kan utnyttja den kunskap som redan finns.

Samarbeten nyckel till framgång

STF-projektet blev starten på det automatiseringsverktyg man idag kallar för E-View och som används av 150 av företagets kunder för att automatisera långsamma och besvärliga flöden.

Men IT-avdelningen består faktiskt bara av en person. Insikten att det är omöjligt att utveckla allt själva gör att man jobbar tätt ihop med en stor mängd partners som är experter på sina områden. Inom mjukvara och automatisering är Primotek och HaiKom två av de företagen.

– Att jag är helt ensam på IT beror också på att kompetensen är fördelad över hela företaget. Alla jobbar egentligen med IT, berättar Trotte.

För E-print, Nimbus och AMAB handlar det om trovärdighet – det finns ingen som kan lösa alla problem – man måste ha partners som tillsammans kan leverera en helhetslösning. Detta gäller både för de tjänster man levererar till sina kunder och i det man själva köper av sina leverantörer.

– Vi måste samarbeta med de bästa så att vi kan gå tillsammans mot kunden med en bra lösning, säger Alexander. Primotek är en av de aktörer som vi jobbar tillsammans med.

Och varje dag drivs man av att ta automatiseringen ett steg längre och hjälpa kunderna att både växa och tjäna mer pengar.

– Det är så vi försöker bygga upp det långsiktiga förtroendet vi får av våra kunder, avslutar Alexander.

Om E-print

E-print-koncernen består av tryckeriet E-Print, kommunikationsbyrån Nimbus och profil- och kontorsproduktföretaget AMAB. 2014 omsatte koncernen över 50 miljoner kronor och växer ständigt både organiskt och även ibland genom förvärv.

Tryckeriet har 25 medarbetare, Nimbus har sex och AMAB fyra medarbetare. Alla sitter centralt i Stockholm.

Denna artikel är skriven av Primotek och publiceras som en del av projektet ”Öppet innehåll”.

Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons