Logga in

Exakta blir huvudägare i Vindspelet

05 april, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
Vindspelet-vid-E4-600x211_2

Vindspelet blir en del av Exakta-koncernen. De nybyggda lokalerna utanför Borås blir fortsatt basen för verksamheten.

Malmöbaserade Exakta förvärvar 51 procent av aktierna i Vindspelet. Tillsammans med Exaktas verksamhet i Borås bildar man från 2 maj ett gemensamt bolag under namnet Exakta Vindspelet.

Det var 2014 som Exakta förvärvade Sjuhäradsbygdens Tryckeri i Borås och gemensamt får man en förväntad omsättning på 90 miljoner kronor per år i Exakta Vindspelet. Man blir nu ”en stark grafisk helhetsaktör i sydvästsverige”, skriver man i ett pressmeddelande.

Verksamheten kommer samlas i Vindspelets nybyggda lokaler och Hans Ekelund, idag vd för Vindspelet, kommer verka som vd för Exakta Vindspelet, där även Jan Linusson och Peter Fäldt kommer ha en aktiv roll i företagets fortsatta utveckling.

I ledningsgruppen kommer även Anders Persson, nuvarande platschef på Exakta Borås att ingå.

Man säger att de senaste åren för Vindspelet har präglats av dålig lönsamhet till följd av en offensiv satsning som krävde stark tillväxt för att kunna nå lönsamhet men tillväxten har inte varit tillräcklig.

– Vi ser stora synergier i samgåendet och har samsyn på våra kunders framtida förväntningar på en grafisk partner. Exakta och Vindspelet har ett stort fokus på aktiv försäljning och ett brett erbjudande rätt anpassat utifrån kundernas behov. Med gemensamma resurser får vi ytterligare möjligheter att utveckla erbjudandet vidare, säger företaget i ett uttalande.

Exaktakoncernen kommer nu omsätta drygt 500 miljoner kronor och ha 260 anställda. I Exakta ingår bolagen Exakta Print, Exakta XL, Exakta Decision, Exakta Media, Exakta Profile, Exakta Supply Chain, Exakta Foto, AM-Tryck, C4 Media, Printgruppen, samt genom detta förvärv, Exakta Vindspelet.

Grafkom: Digitalisering och kunder i fokus när branschens samlades i Göteborg

Digitalisering i fokus. Nätverket Grafkom samlade total 160 personer från hela den grafiska branschen till en nätverksträff i Göteborg. (mer…)

Exakta förvärvar logistikbolag för trycksaker

Exakta förvärvar Malmöföretaget DR Experten (DRX) och bygger ett fullfillmentbolag med en förväntad omsättning på 30 miljoner kronor.

Avknoppat Stockholmstryckeri byter namn

Verksamheten delades i två under 2016 – nu byter man namn.

Produktmediamässa permanentas i Jönköping

Nordic profile fair har hållits i Jönköping två gånger och det står nu klart att mässan kommer fortsätta hållas där.

Grafkom sänder live från nätverksträff i Göteborg

Grafkom inledde tidigare idag sin stora nätverksträff i Göteborg. Här kan du följa den live via Inkish.tv. (mer…)

Arkitektkopia öppnar 3D-printcenter i Stockholm

Gunnar Duintjer är vd på Arkitektkopia som investerar i ett 3D-printcenter i Stockholm med två nya skrivare.

Arkitektkopia har startat ett eget 3D-printcenter med en investering i två 3D-skrivare från 3D Systems som levereras av Canon. ”Marknaden för 3D-utskrifter har exploderat”. (mer…)

Storbildsbolaget investerar i sublimeringsteknik

Jonas Hellke på Storbildsbolaget investerar i nya sublimeringsmaskiner för tryck främst på tyg.

Storbildsbolaget i Helsingborg meddelar att man investerar i en EFI Vutek Fabrvu 340 och en värmepress från Monti Antonio. (mer…)

Succé för bröllopskort till en miljon hushåll – överväldigande respons

RIX FMs DR-kampanj blev en succé. Tackkortet som skickades till 1 miljon hushåll uppmärksammades av nästan hälften. (mer…)

Göteborgstryckeriet dominerade i Publishingpriset – kraftig ökning av svensktryckta bidrag

Magda Lipka Falck på Designkontoret Silver och Malin Eriksson på Ica tar emot Publishingprisets ”Grand Prix” för rapporten 100 år och framåt som är tryckt av Göteborgstryckeriet. (Bild: Stina Stjernkvist)

Göteborgstryckeriet tryckte hela 12 av de nominerade bidragen i årets upplaga av Publishingpriset inklusive vinnaren av årets Grad Prix – bästa trycksak alla kategorier. (mer…)