Logga in

Exakta blir huvudägare i Vindspelet

05 april, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
Vindspelet-vid-E4-600x211_2

Vindspelet blir en del av Exakta-koncernen. De nybyggda lokalerna utanför Borås blir fortsatt basen för verksamheten.

Malmöbaserade Exakta förvärvar 51 procent av aktierna i Vindspelet. Tillsammans med Exaktas verksamhet i Borås bildar man från 2 maj ett gemensamt bolag under namnet Exakta Vindspelet.

Det var 2014 som Exakta förvärvade Sjuhäradsbygdens Tryckeri i Borås och gemensamt får man en förväntad omsättning på 90 miljoner kronor per år i Exakta Vindspelet. Man blir nu ”en stark grafisk helhetsaktör i sydvästsverige”, skriver man i ett pressmeddelande.

Verksamheten kommer samlas i Vindspelets nybyggda lokaler och Hans Ekelund, idag vd för Vindspelet, kommer verka som vd för Exakta Vindspelet, där även Jan Linusson och Peter Fäldt kommer ha en aktiv roll i företagets fortsatta utveckling.

I ledningsgruppen kommer även Anders Persson, nuvarande platschef på Exakta Borås att ingå.

Man säger att de senaste åren för Vindspelet har präglats av dålig lönsamhet till följd av en offensiv satsning som krävde stark tillväxt för att kunna nå lönsamhet men tillväxten har inte varit tillräcklig.

– Vi ser stora synergier i samgåendet och har samsyn på våra kunders framtida förväntningar på en grafisk partner. Exakta och Vindspelet har ett stort fokus på aktiv försäljning och ett brett erbjudande rätt anpassat utifrån kundernas behov. Med gemensamma resurser får vi ytterligare möjligheter att utveckla erbjudandet vidare, säger företaget i ett uttalande.

Exaktakoncernen kommer nu omsätta drygt 500 miljoner kronor och ha 260 anställda. I Exakta ingår bolagen Exakta Print, Exakta XL, Exakta Decision, Exakta Media, Exakta Profile, Exakta Supply Chain, Exakta Foto, AM-Tryck, C4 Media, Printgruppen, samt genom detta förvärv, Exakta Vindspelet.

Elanders varslar 70 – avvecklar offset helt i Sverige

Elanders huvudkontor i Mölnlycke.

Elanders varslar 70 personer när man flyttar stora delar av verksamheten från Mölnlycke till Borås.

Mcdonalds ska skrota plastsugrör och byta till papper

Mcdonalds i Storbritannien ska byta ut sina plastsugrör och ersätta dem med sugrör av nedbrytbart papper. (mer…)

VD-byte på Antalis

Håkan Askenberger blir ny vd för Antalis. (Bild: Antalis)

Lars Löfgren lämnade plötsligt sin roll som vd för Antalis för några veckor sedan och nu står det klart att Håkan Askenberger, idag logistikansvarig för Norden och Baltikum, tar över som vd. (mer…)

Rikstäckande skylt- och profilkedja säljer för närmare en kvarts miljard

På sin webb visar 4Sign upp sitt breda utbud och rikstäckande service. (Bilder: från 4sign.se)

Kedjan 4Sign som producerar och levererar ”profilering” till sina kunder i Sverige och Norge omsätter nära en kvarts miljard kronor. Branschkoll har gjort en ekonomisk sammanställning av kedjans medlemmar.

Renovering pågår: Big Image har klätt in hela Grand Hotel

Big Image har klätt in Grand Hotel i Stockholm under pågående fasadrenovering – med en 2.000 kvadratmeter stor bild som visar hur det kommer att se ut när allt är klart. (mer…)

Nytt alternativ till QR-koden – lagrar information i text

En ny krypteringsteknik kan lagra information direkt i typsnittet på fysiska utskrifter – som kan läsas av på samma sätt som en QR-kod. (mer…)

Investerar i förädlingsutrustning – vill sälja kapacitet till andra tryckerier

Karl-Åke Ilberg, vd Scandipac tillsammans med operatören Arnie Ilberg framför nyinvesterngen Scodix Ultra Pro med Scodix Foil.

Scandipac, som tillhör bildförlaget Pictura och producerar gratulationskort för den svenska, norska och danska marknaden, har investerat i en Scodix Ultra Pro inklusive Scodix Foil för efterbehandling med partiellt lack samt foliering. (mer…)

Print Next: ”Du måste använda ny kunskap”

Grafkoms Ulf Sunnberg hjälper deltagarna på Print Next att konkretisera ny kunskap att bli nya möjligheter.

När Print Next går av stapeln den 25-26 april så kommer deltagarna få lära sig ett nyttigt verktyg för att enkelt anpassa föreläsarnas insikter till sin egen verksamhet. (mer…)

Europeiska tryckerijättar satsar allt mer på produktmedia

Tre stora onlinetryckerier med kunder över hela Europa har den senaste tiden allt mer börjat lyfta sitt sortiment av produktmedia.