Logga in

Exakta blir huvudägare i Vindspelet

05 april, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
Vindspelet-vid-E4-600x211_2

Vindspelet blir en del av Exakta-koncernen. De nybyggda lokalerna utanför Borås blir fortsatt basen för verksamheten.

Malmöbaserade Exakta förvärvar 51 procent av aktierna i Vindspelet. Tillsammans med Exaktas verksamhet i Borås bildar man från 2 maj ett gemensamt bolag under namnet Exakta Vindspelet.

Det var 2014 som Exakta förvärvade Sjuhäradsbygdens Tryckeri i Borås och gemensamt får man en förväntad omsättning på 90 miljoner kronor per år i Exakta Vindspelet. Man blir nu ”en stark grafisk helhetsaktör i sydvästsverige”, skriver man i ett pressmeddelande.

Verksamheten kommer samlas i Vindspelets nybyggda lokaler och Hans Ekelund, idag vd för Vindspelet, kommer verka som vd för Exakta Vindspelet, där även Jan Linusson och Peter Fäldt kommer ha en aktiv roll i företagets fortsatta utveckling.

I ledningsgruppen kommer även Anders Persson, nuvarande platschef på Exakta Borås att ingå.

Man säger att de senaste åren för Vindspelet har präglats av dålig lönsamhet till följd av en offensiv satsning som krävde stark tillväxt för att kunna nå lönsamhet men tillväxten har inte varit tillräcklig.

– Vi ser stora synergier i samgåendet och har samsyn på våra kunders framtida förväntningar på en grafisk partner. Exakta och Vindspelet har ett stort fokus på aktiv försäljning och ett brett erbjudande rätt anpassat utifrån kundernas behov. Med gemensamma resurser får vi ytterligare möjligheter att utveckla erbjudandet vidare, säger företaget i ett uttalande.

Exaktakoncernen kommer nu omsätta drygt 500 miljoner kronor och ha 260 anställda. I Exakta ingår bolagen Exakta Print, Exakta XL, Exakta Decision, Exakta Media, Exakta Profile, Exakta Supply Chain, Exakta Foto, AM-Tryck, C4 Media, Printgruppen, samt genom detta förvärv, Exakta Vindspelet.

H-Tryck i Markaryd bygger ut för ökad produktion

H-tryck utbyggnad

Tryckeriet H-Tryck i Markaryd ser fortsatt tillväxt och bygger ut fastigheten för nio miljoner kronor (mer…)

Lenanders inleder samarbete med digitaltryckeri i Stockholm

Svante Oledal_head

Svante Oledal är vd på Lenanders. (Foto: Lasse Peterson)

Lenanders Grafiska i Kalmar satsar ytterligare på Stockholmsmarknaden genom att inleda ett samarbete med digitaltryckeriet Team Repro på Södermalm. (mer…)

Individanpassad katalog vann Swedish Content Awards

dromkatalogen

Skidstahus kunder skapar sin egen tryckta katalog på företagets webbplats. (Bild: Skärmdump från skidstahus.se)

Byrån Oh My! och hustillverkaren Skidstahus vann nyligen Swedish Content Awards med kampanjen Drömkatalogen. Innehållet i den tryckta katalogen anpassas ner på individnivå. (mer…)

Laritryck investerar 17 miljoner i nya etikettpressar

Etikettryckeriet Laritryck investerar i en digital hybridpress för etiketter från Mark Andy. (mer…)

Ljudböcker blir till pocket

Storytel pocket

Ljudboksförlaget Storytel ger i sommar ut sina egenproducerade ljudböcker – Storytel Originals – som pocketböcker. (mer…)

Svensk är bäst i världen på att foliera bilar och båtar

World_Wrap_Masters_Winner_Jonas_Sjstrm

Svensken Jonas Sjöström är bäst på foliering av fordon. I finalen av Fespa World Wrap Masters Series 2017 vann han över Martynas Betulis från Irland och Ruan Greef från Sydafrika. (mer…)

Heidelberg expanderar inom förbrukningsmaterial – köper två fabriker

01_Location_Kruibeke_IMAGE_RATIO_1_5

Heidelberg tar över två europeiska kemifabriker från Fujifilm. (mer…)

Ny säljutbildning för alla i den grafiska branschen

sales2

Johan Dahl är säljcoach – och kursledare för Grafkoms nya säljutbildning i höst.

Nätverket Grafkom lanserar en helt ny tvådagars säljutbildning för grafisk bransch. Första omgången av kursen blir den 13 och 26 september. (mer…)

Automatiserar trycksaksinköp med API – tar in 173 miljoner i kapital

lob

Amerikanska Lob har utvecklat ett API som låter företag koppla ihop mjukvaror med tryckpressar. Nu har investerare stoppat in 20 miljoner dollar (mer…)