Logga in

Exakta blir huvudägare i Vindspelet

05 april, 2017 | Av: Branschkoll | Dela:
Vindspelet-vid-E4-600x211_2

Vindspelet blir en del av Exakta-koncernen. De nybyggda lokalerna utanför Borås blir fortsatt basen för verksamheten.

Malmöbaserade Exakta förvärvar 51 procent av aktierna i Vindspelet. Tillsammans med Exaktas verksamhet i Borås bildar man från 2 maj ett gemensamt bolag under namnet Exakta Vindspelet.

Det var 2014 som Exakta förvärvade Sjuhäradsbygdens Tryckeri i Borås och gemensamt får man en förväntad omsättning på 90 miljoner kronor per år i Exakta Vindspelet. Man blir nu ”en stark grafisk helhetsaktör i sydvästsverige”, skriver man i ett pressmeddelande.

Verksamheten kommer samlas i Vindspelets nybyggda lokaler och Hans Ekelund, idag vd för Vindspelet, kommer verka som vd för Exakta Vindspelet, där även Jan Linusson och Peter Fäldt kommer ha en aktiv roll i företagets fortsatta utveckling.

I ledningsgruppen kommer även Anders Persson, nuvarande platschef på Exakta Borås att ingå.

Man säger att de senaste åren för Vindspelet har präglats av dålig lönsamhet till följd av en offensiv satsning som krävde stark tillväxt för att kunna nå lönsamhet men tillväxten har inte varit tillräcklig.

– Vi ser stora synergier i samgåendet och har samsyn på våra kunders framtida förväntningar på en grafisk partner. Exakta och Vindspelet har ett stort fokus på aktiv försäljning och ett brett erbjudande rätt anpassat utifrån kundernas behov. Med gemensamma resurser får vi ytterligare möjligheter att utveckla erbjudandet vidare, säger företaget i ett uttalande.

Exaktakoncernen kommer nu omsätta drygt 500 miljoner kronor och ha 260 anställda. I Exakta ingår bolagen Exakta Print, Exakta XL, Exakta Decision, Exakta Media, Exakta Profile, Exakta Supply Chain, Exakta Foto, AM-Tryck, C4 Media, Printgruppen, samt genom detta förvärv, Exakta Vindspelet.

IRM: Glödhet reklammarknad i stor förändring – så här går det för de olika medierna

Reklammarknaden är fortsatt glödhet, enligt färska siffror från IRM som samtidigt med rapporten för 2017 också presenterar siffror för Q1 2018.

GDPR-utbildning för grafiska företag

Daniel Tornberg och Alexander Jute från Marlaw utbildar i GDPR.

Grafkom har tagit fram en GDPR-utbildning för den grafiska branschen i samarbete med Marlaw.

Den 20 mars hålls utbildningen i Stockholm och kursledarna kommer från Marlaw som specialiserat sig på juridik för marknadsföringsintensiva företag vilket säkerställer att utbildningen blir relevant för alla grafiska företag. (mer…)

Arifiqs snabba offertsystem integreras med HPs Print OS

Arifiq, med bas i Östersund, har haft stort fokus på USA senaste åren. Nu har man byggt en integration med HPs Print OS och satsar på en affärmodell utan fast avgift. (mer…)

Investerar stort för att göra bokproduktionen lönsam

Scandbook har senaste två åren investerat

Utomhusreklam går som tåget

Utvecklingen från 2006 fram till 2017. (Källa: Sveriges Mediebyråer)

Mediebyråerna ökar kraftigt sina investeringar i utomhusreklam.

Studie: Digital information mer stressande än fysisk

Rapporten från Postnord går på djupet kring hur människan reagerar på olika kommunikationskanaler.

Postnord har genomfört en omfattande studie där de mätt hjärnaktiviteten hos personer som tar emot information, antingen fysiskt eller digitalt, studien visar bland annat att digitala kanaler stressar mottagaren mer än fysiska. 

Köper 10 HP Indigo 20000 – Fyrdubblar kapaciteten för digitaltryckta förpackningar

Tio nya digitala tryckpressar ska placeras på fyra nya produktionsanläggningar.

Ny studie: Konsumenter föredrar förpackningar av papper och kartong

I en studie av Two Sides blev 500 konsumenter tillfrågade om vilket material de föredrar att få produkter i – majoriteten svarade papper och kartong. (mer…)

Petter Stordalen investerar i bokbranschen

Petter Stordalen ska starta ett förlagshus i Norge – branschveteraner och författare hoppar på när han investerar i tre olika förlag.