Logga in

Digital överbelastning påverkan på hälsan negativt

08 juni, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Mer och mer forskning tyder på att överanvändningen av telefoner, surfplattor och datorer har negativ påverkan på hälsan och på sömnen.

I en omfattande studie som genomfördes av undersökningsföretaget Toluna på begäran av Two Sides så fick över 10.000 konsumenter från 10 olika länder redogöra för hur de ser på den växande användningen av teknik i vardagen.

Studien visar att globalt så är 53 procent av de tillfrågade bekymrade över att det utbredda användandet av teknik kan vara skadligt för deras hälsa. Den siffran var lägst i Tyskland där endast 37 procent är bekymrade, den siffran matchar med de som svarat att de använder teknik för mycket. Tyskland är nämligen det land i undersökningen som spenderar minst tid vid elektroniska enheter.

I Brasilien upplever 67 procent att de spenderar för mycket tid framför elektroniska enheter, och globalt så är den siffran 52 procent. Vidare så upplever 43 procent av de tillfrågade brasilianarna att de lider av ”digital utmattning”.

Trots oron för en eventuell överanvändning av teknikprylar så upplever ungefär hälften av de tillfrågade att de använder tryckt media i mindre utsträckning än de brukade göra. 69 procent tycker dock att det är viktigt att stänga av mobilen, surfplattan eller datorn ibland och njuta av tryckt media mer.

Hela studien hittar du här.

Gigantprint blir danskt – Stibo ska bli en ”grafisk supermarknad”

Sören Henriksen, ansvarig för Stibo Complete som förvärvar svenska Gigantprint.

Danska Stibo köper svenska Gigantprint. (mer…)

Åtta.45 förvärvar i Sundsvall

Åtta.45 gör sitt andra förvärv i Sundsvall när man tar över Kaltes Grafiska. (mer…)

Strålfors lanserar 3d-printtjänst inom B2B

Postnord Strålfors nya 3D-printportal på 3d.postnordstralfors.com.

Postnord Strålfors tar nästa steg i sin satsning på 3d-print. (mer…)

Nytt team ska leda Horizon i Europa

Teamet på Horizon i Tyskland framför huvudkontoret i Quickborn. (Bild: Horizon)

Ett nytt team ska leda Horizon i Europa. Med en blandning av nya unga ledare och personer med lång erfarenhet från bolaget ska man i ”synnerhet stärka verksamheten i de tysktalande länderna och i Norden”. (mer…)

Loreal-profil använder pappersflaskor till nytt varumärke

Shane Wolf är Loreals globala chef för varumärkena Redken, Pureology och Mizani, och i hans nystartade projekt som fått namnet Seed Phytonutrients fokuserar han på småskalig och organisk odling och hållbarhet.  (mer…)

Eson Pac investerar i digitaltryck av förpackningar

Eson Pac, som är stor leverantör av förpackningar till läkemedelsindustrin, investerar i en HP Indigo 30000 i B2-format för att utveckla sitt ”on demand-koncept”. (mer…)

Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips.

Komposterbara flaskor på väg mot butikshyllorna

En brittisk forskare har tagit fram en helt nedbrytbar flaska av återvunnet papper som snart kan börja massproduceras.  (mer…)

Ny maskin skräddarsyr lådan efter produkten – on-demand

 

Du matar in ett ark kartong och produktens dimensioner – ut kommer en färdigskuret ark som använder minimalt med material och som är redo att vikas ihop till en box. Maskinen skapar helt nya möjligheter för små e-handlare och företag med ett brett produktsortiment.